Chippen e46
Chippen e46
Hallo,
Ik heb een 318i sedan uit '99. Graag zou ik hem willen chippen. Heeft iemand hier ervaring mee??
Want ik heb gelezen dat ik er maar 10 pk bij krijg en 16nhm. Ga ik er merkbaar op vooruit of is het verspilling van mijn geld??
t.
Ik heb een 318i sedan uit '99. Graag zou ik hem willen chippen. Heeft iemand hier ervaring mee??
Want ik heb gelezen dat ik er maar 10 pk bij krijg en 16nhm. Ga ik er merkbaar op vooruit of is het verspilling van mijn geld??
t.
Re: Chippen e46
Verspilling van je geld, maar dat had je met de zoekfunctie ook zelf kunnen vinden 

Dankjewel!
Ik ben nieuw hier dus ik moet nog even uitzoeken hoe alles werkt:)
Ik ben nieuw hier dus ik moet nog even uitzoeken hoe alles werkt:)
Grooote verspelling , denk dat je van een groote beurt nog meer merkt dan die 10 pk chipped.
Chippen bij benzineversies wordt over het algemeen als vrij zinloos ervaren, tenzij je in de basis een gedowngrade motor rijdt maar da's meer een geintje dat Volvo regelmatig toepast
.
Bij diesels kan het nog wel rendabel zijn, maar ook dan moet je uitkijken want vaak brengt het een grotere belasting en daarmee meer slijtage met zich mee.

Bij diesels kan het nog wel rendabel zijn, maar ook dan moet je uitkijken want vaak brengt het een grotere belasting en daarmee meer slijtage met zich mee.
Dankjewel..
Dan ga ik het chippen ook zeker niet doen en neem ik genoegen met hoe hij nu is haha
Dan ga ik het chippen ook zeker niet doen en neem ik genoegen met hoe hij nu is haha
Hier wil ik wel even op inhaken, want dit is echt zo'n verhaal van de klok horen luiden maar niet precies weten waar de kerk staatMikkie schreef:Bij diesels kan het nog wel rendabel zijn, maar ook dan moet je uitkijken want vaak brengt het een grotere belasting en daarmee meer slijtage met zich mee.

Het chippen van benzine motoren kan heel interessant zijn en het chippen van diesels kan in sommige gevallen heel oninteressant zijn, het gaat hem namelijk niet om de brandstof waarop die loopt.
Wat echt van belang is of je een motor hebt die drukgeladen (turbo, compressor, etc.) is of dat je een atmosferisch blok hebt. Bij een drukgeladen blok is met chippen vaak genoeg prestatie te winnen en dan maakt het niet uit dat het een diesel of een benzine is, al zul je in de praktijk gewoon meer drukgeladen diesels tegenkomen als drukgeladen benzines.
Voor auto's met een atmosferische motor - ook diesels zonder drukvulling dus - is het vrijwel nooit interessant om te chippen omdat er gewoon vrij weinig te halen is.
Okee goed, vooral met het oog op de huidige nieuwe generatie turbomotoren een nuttige toevoeging, niet aan gedacht. Die TSI'tjes enzo zijn vast prima te fokken. Al vraag ik me af hoe lang zo'n blok blijkt mee te gaan na tien jaar. 160pk uit een 1.4 (zoals bij de Golf VI) lijkt me niet gezond om drie ton mee te halen. Maar goed, da's weer een heel andere discussie
.
Dat het bij diesels voornamelijk werkt bij de turbo's wist ik wel, maar aangezien er tegenwoordig bijna alleen nog maar turbodiesels rondrijden, heb ik er helemaal niet bij stil gestaan om het expliciet te vermelden. Want laten we eerlijk zijn, als je zo'n gare SDI rijdt heb je überhaupt niet de wens om snel te zijn
.

Dat het bij diesels voornamelijk werkt bij de turbo's wist ik wel, maar aangezien er tegenwoordig bijna alleen nog maar turbodiesels rondrijden, heb ik er helemaal niet bij stil gestaan om het expliciet te vermelden. Want laten we eerlijk zijn, als je zo'n gare SDI rijdt heb je überhaupt niet de wens om snel te zijn

Al dat gedoe over chippen ook altijd. Onvoorstelbaar, op het Amerikaanse forum zie je hier nooit wat over, en hier wordt elke week wel een nieuwe thread gestart. Chippen voor niet-FI (da's dus turbo/compressor) is geldklopperij en een verzinsel van zogenaamde 'tuning'-huizen die doorgaans spoilers verkopen. Vervolgens maken ze je even blij met een gemanipuleerde dyno-uitdraai, of niet eens, en zo wordt de mythe weer in stand gehouden.
Wat hierboven staat is inderdaad een heel erg verhelderend beeld over wanneer het wel nut heeft. Softwarematig de compressie van een turbo verhogen helpt, maar je krijgt echt niet op magische wijze 10% meer vermogen uit je motor door een software upgrade. Contrary to popular belief wordt vermogen toch nog altijd wel opgewekt door mechanische eigenschappen en de aanvoer van lucht/brandstof, en niet door een laptop.
Zo, dat lucht op
Wat hierboven staat is inderdaad een heel erg verhelderend beeld over wanneer het wel nut heeft. Softwarematig de compressie van een turbo verhogen helpt, maar je krijgt echt niet op magische wijze 10% meer vermogen uit je motor door een software upgrade. Contrary to popular belief wordt vermogen toch nog altijd wel opgewekt door mechanische eigenschappen en de aanvoer van lucht/brandstof, en niet door een laptop.
Zo, dat lucht op

Voertuigen:
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP
Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP
Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...
ben het hier toch niet mee eens , chippen is niet alleen een ander chipje erin en hoppakeee 1/10/50% extra vermogen ( ik noem maar een getal he! ) Ja het vermorgen word opgewekt door mechanise onderdelen.
nee het helpt niet alleen bij turbo/compressor motoren.
Chippen is het opnieuw bewerken van de ECU.
Daarmee gezegd het opnieuw instellen van Bijv. brandstofmengsel ( benzine lucht verhouding. )
en daar is ook vermorgenswinst mee te boeken.
Je hebt mensen die dat willen met bijv benzine motoren , niks mis mee naar mijn mening.
Het is idd een verspilling van je geld omdat de marge die je hiermee wint miniem is.
JA het is met een laptopje te doen als je de software en aanslutingen ervoor hebt.
en je kan zeer zeker meer dan 10% winst boeken, of het goed voor je motor is , dat is een ander verhaal.
en dit zal ook zeker niet gelden voor benzine motoren.
nee het helpt niet alleen bij turbo/compressor motoren.
Chippen is het opnieuw bewerken van de ECU.
Daarmee gezegd het opnieuw instellen van Bijv. brandstofmengsel ( benzine lucht verhouding. )
en daar is ook vermorgenswinst mee te boeken.
Je hebt mensen die dat willen met bijv benzine motoren , niks mis mee naar mijn mening.
Het is idd een verspilling van je geld omdat de marge die je hiermee wint miniem is.
JA het is met een laptopje te doen als je de software en aanslutingen ervoor hebt.
en je kan zeer zeker meer dan 10% winst boeken, of het goed voor je motor is , dat is een ander verhaal.
en dit zal ook zeker niet gelden voor benzine motoren.
Laatst gewijzigd door Opt1mus op 11 sep 2010, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels mbt quoteren
Reden: quote van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels mbt quoteren
beetje krom wat je hier schrijft he, eerst is 't nihil en dan is 't wel weer goed op een benzine...
Maar idd; een benzine auto (ZONDER turbo) chippen is nutteloos.
Voor meer trekkracht kan je beter een groter inlaatspruitstuk monteren icm een spaghetti spruitstuk en een cat back systeem met catvervanger.
Ook kan je nog een open lucht filter/ airbox plaatsen en dan misschien chippen, maar zonder 't chippen zul je al tegen 't maximum van je blok aanzitten.
Een andere mogelijkheid is een turbo/ supercharcher maar alleen chippen schiet echt niet op op een kale benzine motor.
Maar idd; een benzine auto (ZONDER turbo) chippen is nutteloos.
Voor meer trekkracht kan je beter een groter inlaatspruitstuk monteren icm een spaghetti spruitstuk en een cat back systeem met catvervanger.
Ook kan je nog een open lucht filter/ airbox plaatsen en dan misschien chippen, maar zonder 't chippen zul je al tegen 't maximum van je blok aanzitten.
Een andere mogelijkheid is een turbo/ supercharcher maar alleen chippen schiet echt niet op op een kale benzine motor.
Je zal wel iets winnen, maar het feit is gewoon het volgende... De restrictie bij elke verbrandingsmotor is de hoeveelheid lucht die je kunt toevoeren. Bij een N/A engine kan je de air/fuel ratio wel iets optimaliseren, maar da's echt geneuzel in de marge omdat daar de bottleneck van je vermogen niet zit.
Met chippen van een N/A blok heb je gewoon bijna geen controle over de extra toevoer van lucht, bij een druk geladen motor wordt die druk kunstmatig hoger gebracht door een druklader (in welke vorm dan ook) en daar heb je met een chip wel controle over, dus daar kan je wat winnen.
Met chippen van een N/A blok heb je gewoon bijna geen controle over de extra toevoer van lucht, bij een druk geladen motor wordt die druk kunstmatig hoger gebracht door een druklader (in welke vorm dan ook) en daar heb je met een chip wel controle over, dus daar kan je wat winnen.
maar dan even een vraag aan SKIP , waarom wil je chippen?
Wat wil je bereiken met het tunen , mogelijk kunnen anderen en ik hier meer advies of andere oplossingen voor geven.
Wat wil je bereiken met het tunen , mogelijk kunnen anderen en ik hier meer advies of andere oplossingen voor geven.

Het zijn wel eindeloze discussies! Volgens mij is het bij sommige BMW`s wel goed om te chippen, volgens mij is de latere 316i een begrensde 318i?? Maar ik kan me vergissen.
Dit verhaal van tuning zonder turbo is eigenlijk een verhaal van geld. In de formule 1 rijden ze ook met een 3 liter motor zonder turbo, en daar halen ze 700+ pk uit. Maar dat kost zoals iedereen weet veel geld, je kan bij een BMW ook alles laten opfokken maar dat kost gewoon veel geld. Ik denk dat deze vragen beter gesteld kunnen worden voor aankoop en niet achteraf. Je koopt natuurlijk een auto met een doel en als dat doel is om zo veel mogelijk vermogen te hebben en zo hard mogelijk te gaan, het liefst 300+ dan had je vantevoren moeten nadenken.
En anders sparen voor een M3 of een 335i?
Dit verhaal van tuning zonder turbo is eigenlijk een verhaal van geld. In de formule 1 rijden ze ook met een 3 liter motor zonder turbo, en daar halen ze 700+ pk uit. Maar dat kost zoals iedereen weet veel geld, je kan bij een BMW ook alles laten opfokken maar dat kost gewoon veel geld. Ik denk dat deze vragen beter gesteld kunnen worden voor aankoop en niet achteraf. Je koopt natuurlijk een auto met een doel en als dat doel is om zo veel mogelijk vermogen te hebben en zo hard mogelijk te gaan, het liefst 300+ dan had je vantevoren moeten nadenken.
En anders sparen voor een M3 of een 335i?
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
Ik wil graag wat meer snelheid..Dat vind ik ook het einge nadeel van de auto die ik nu heb.
En ja, ik kan een snellere kopen. Maar ben erg gesteld op deze:)
En ja, ik kan een snellere kopen. Maar ben erg gesteld op deze:)