Ongedefinieerd stuk slangetje

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Marc 320d

Ongedefinieerd stuk slangetje

Bericht door Marc 320d » 29 jun 2010, 21:16

Afgelopen week even getest of mijn LMM het nog doet, gezien ik de motor nog steeds wat ruw vindt lopen. Afkoppelen van LMM geeft een motor welke niet op gang wil komen (turbo komt niet ingezet) en dus werkt deze nog wel.

Echter wel een slangetje gevonden welke er niet heel best aan toe is. Over het blok (voorzijde) lopen twee slangen. Één ervan is vacuum slang richting de turbo. Deze heb ik afgelopen jaar vervangen omdat deze ook dusdanig versleten was dat die zichzelf dichtzoog en de turbo niet meer versteld werd (reed net zo beroerd als met afgekoppelde LMM). De slang waar ik het nu over heb ligt er langs, net meer richting de voorruit.

Dit slangetje lijkt vast te zitten op de eerste verstuiver en aan de andere kant verdwijnt deze onder het inlaatspruitstuk. Bij RealOEM kan ik niet echt vinden welke het moet zijn, maar ik gok op nr 9 van onderstaande link:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=13&fg=15 Lijkt niet hetzelfde, maar zit ook op de verstuiver.

Wie weet wat het is? En wat is de functie? Makkelijk te vervangen? Het lijkt erop dat de trilling van de motor de oorzaak is van de slijtage. Is dat normaal of trilt mijne overmatig (wat samen kan hangen met het ruw lopen naar mijn idee) ?

Hier twee foto's met in rood aangegeven over welke slang ik het heb:
Afbeelding

Afbeelding

Harm78

Re: Ongedefinieerd stuk slangetje

Bericht door Harm78 » 30 jun 2010, 09:15

Volgens mij is dat een dieselretourslangetje, om 'm te vervangen heb ik vorig jaar de EGR eraf gesloopt, dan kun je er wel bij. Bij mij waren die korte retourslangetjes tussen de verstuivers zo rot dat ze lekten, en dat gaat fijn stinken...

Marc 320d

Bericht door Marc 320d » 30 jun 2010, 22:12

Bedankt voor je reactie!

Komende tijd maar eens een keer vervangen dan. Met EGR los kan je er overal bij begrijp ik? (heb namelijk niet veel lust om inlaatspruitstuk te verwijderen). Weet je of de slang alleen over de aansluitingen geschoven zit, of dat er nog klemmetjes worden gebruikt, met andere woorden, heb ik aan een meter slang voldoende of komt er meer bij kijken?

Oh ja, en is het alleen deze verstuiver of zitten ze allemaal zo?

Hoop vragen, maar handiger om nu te weten dan er achter te komen als de boel al open ligt haha...

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 01 jul 2010, 07:32

elke verstuiver heeft zo'n slangetje. Sterker nog, het stikt er van (|
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Harm78

Bericht door Harm78 » 01 jul 2010, 10:37

Ik heb destijds al het plastic bovenop de motor eraf gesloopt, en dat plastic boven de radiateur volgens mij. Toen nog de EGR en toen kon ik alle retourslangetjes vervangen. Ik heb de 3 korte stukjes tussen de verstuivers gedaan en de lange slang die van de voorste verstuiver naar ergens onderin verdwijnt.

Volgens mij zaten er verder geen klemmetjes, maar dat weet ik niet meer helemaal zeker.

Marc 320d

Bericht door Marc 320d » 15 jul 2010, 19:49

Zooo, vandaag ook de klus maar eens aangepakt. Even langs dealer geweest, maar de koelfan was nog niet binnen (grrrr). Toen maar even 1.5m slang meegenomen ;-)

Dus vandaag het inlaat traject (boven radiateur) eraf, EGR eraf, afdekplaat van motor eraf (waardoor ook de bak van het interieur filter eraf moest..pfff) en toen kon ik idd de slangetjes vervangen.

Geen overbodige luxe, want de lange slang brak steeds een stukje verder af voordat ik met een tang het laatste stuk kon verwijderen. Echt in slechte staat dus! Met terugbouwen uiteraard een boutje van de EGR laten vallen zodat ik ook nog even het genoegen kon hebben om de bodemplaat (afdek ding) te verwijderen...

Maar goed, al met al, inclusief de extra werkjes en het nodige schoonmaken was ik in 1:45 klaar. Kan rap sneller, maar ach...het is hobby he ;-)

Trouwens, wordt het luchtfilter alleen met grote beurt vervangen? Wat hebben ze dat ding raar weggebouwd zeg, echt dom!

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 16 jul 2010, 06:45

luchtfilter is inderdaad alleen bij een grote beurt.
Bij mij dus elke 30.000 en dan ben je volgens mij netjes op tijd.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”