klinkt als een wiellager?
klinkt als een wiellager?
op een zonnig dagje had ik me ramen open, en hoorde opeens een schavend geluid rechts achter,
maar het was niet constant, net of je overdreven een papiertje op de band zou plakken en deze elke keer hoort wanneer die het wegdek raakt,
soms was dat geluid er, en soms was er dagen/weken lang niks,
Nu heb ik andere velgen op me bmw gemonteerd (orgineel licht metaal), met nieuwe banden.
nu hoor ik weer hetzelfde wiel geluid maken, maar nu Constant en vanaf +- 50km/u is het hoorbaar, een kwa toonhoogte een hoog gezoem.. hoe harder ik ga rijden hoe hoger het geluid word, en het heeft wel een vergelijkbare snelheid met dat het wiel maakt.
ik vermoeden eerst dat het de nieuwe banden waren die geluid maakte over het wegdek, maar mijn andere 3 banden hebben er geen last van.
ook dacht ik aan speling op mijn aandrijf as en de koppeling bij het differentieel die ertussen zit, maar die draait naar mijn idee sneller als het wiel. (aangezien het gezoem net zo snel lijkt te draaien als mijn wiel)
afgelopen week stond mijn bmw toch bij de bwm garage, en gevraagd of ze hiernaar wouden kijken,
hun konden niks vinden, en had dit probleem ook niet met mijn oude stalen velgen met versleten banden.
het 'gezoem' is pas gekomen sinds mijn nieuwe velgen+banden gemonteerd zitten.
nu heb ik ook even deze merk band als 'test' gezocht op internet, en scoort hier op internet resultaten slecht bij geluid in en buiten de auto..
Mijn versleten vorige banden waren Michelin energy banden, en de huidige zijn van het merk Infinity. (ik ken het niet)
klinkt dit toch als een versleten wiel lager?
zo ja, is het een rotklus? (dus een dure klus om te laten vervangen)
maar het was niet constant, net of je overdreven een papiertje op de band zou plakken en deze elke keer hoort wanneer die het wegdek raakt,
soms was dat geluid er, en soms was er dagen/weken lang niks,
Nu heb ik andere velgen op me bmw gemonteerd (orgineel licht metaal), met nieuwe banden.
nu hoor ik weer hetzelfde wiel geluid maken, maar nu Constant en vanaf +- 50km/u is het hoorbaar, een kwa toonhoogte een hoog gezoem.. hoe harder ik ga rijden hoe hoger het geluid word, en het heeft wel een vergelijkbare snelheid met dat het wiel maakt.
ik vermoeden eerst dat het de nieuwe banden waren die geluid maakte over het wegdek, maar mijn andere 3 banden hebben er geen last van.
ook dacht ik aan speling op mijn aandrijf as en de koppeling bij het differentieel die ertussen zit, maar die draait naar mijn idee sneller als het wiel. (aangezien het gezoem net zo snel lijkt te draaien als mijn wiel)
afgelopen week stond mijn bmw toch bij de bwm garage, en gevraagd of ze hiernaar wouden kijken,
hun konden niks vinden, en had dit probleem ook niet met mijn oude stalen velgen met versleten banden.
het 'gezoem' is pas gekomen sinds mijn nieuwe velgen+banden gemonteerd zitten.
nu heb ik ook even deze merk band als 'test' gezocht op internet, en scoort hier op internet resultaten slecht bij geluid in en buiten de auto..
Mijn versleten vorige banden waren Michelin energy banden, en de huidige zijn van het merk Infinity. (ik ken het niet)
klinkt dit toch als een versleten wiel lager?
zo ja, is het een rotklus? (dus een dure klus om te laten vervangen)
Re: klinkt als een wiellager?
Grappig ...ik heb sinds kort ook dat gezoem en de lokale garage boer hier zegt idd ook dat het de wiellager is. Vandaag wordt deze vervangen , waarbij me auto van het werk wordt opgehaald en weer gebracht en dat kost mij € 160,- wat me schappelijk lijkt. Je draag arm moet geloof ik los en je lager moet eruit en weer erin geperst worden. Lager kost mij € 54,- ex.
Wiellager maakt meestal een constant zoemgeluid, en bij hele lage snelheden hoor je vaak niks. Dat ie dan tikt lijkt mij (zo vanachter het scherm) NIET je wiellager. Ik zou dat toch eerst willen weten voordat ik het lager ging vervangen.
Als je nu even met het reservewiel rijd, is het geluid dan weg? Zo ja, dan zit het NIET in je lager.
Als je nu even met het reservewiel rijd, is het geluid dan weg? Zo ja, dan zit het NIET in je lager.
het maakt niet uit of ik bochten maak, wiel heeft geen speling,
vandaag weer naar garage geweest en het is echt sinds ik die banden erop heb,
hun zeggen dat dat hetzelfde klinkt, mijn banden maken gewoon veel herrie en dat heeft te maken met het profiel..
het is echter na goed luisteren uit het raam Links en Rechts achter,
ik heb weleens eerder een Honda met kapot wiel lager gehad, en dat klonk echt 'schavend', en dat doet dit niet, dit is echt een gezoem/fluit
vandaag weer naar garage geweest en het is echt sinds ik die banden erop heb,
hun zeggen dat dat hetzelfde klinkt, mijn banden maken gewoon veel herrie en dat heeft te maken met het profiel..
het is echter na goed luisteren uit het raam Links en Rechts achter,
ik heb weleens eerder een Honda met kapot wiel lager gehad, en dat klonk echt 'schavend', en dat doet dit niet, dit is echt een gezoem/fluit
zijn je banden nieuw of 2e hands?
lijken mij gecupte banden.
lijken mij gecupte banden.
hoe breed zijn de achterbanden? mijn achterbanden(michelin ps2)zijn 255 breed en maken ook een zoemend geluid vanaf 50km tot ong 90 km per uur,schijnt aan de breedte van de band te liggen.
gr hans
gr hans
Eenvoudig te achterhalen.
Zet de auto op een brug.
Start de auto en geef een kleinbeetje gas in 1, 2 of 3. Hoe hoger de versnellig, hoe hoger je "snelheid".
Bij 2 of 3 kan je dus testen op 50km/h.
De achterwielen moeten vrij draaien.
Hoor je het geluid nog steeds? <--- speling lager
Hoor je het geluid niet meer? <--- cubvorming banden
Zet de auto op een brug.
Start de auto en geef een kleinbeetje gas in 1, 2 of 3. Hoe hoger de versnellig, hoe hoger je "snelheid".
Bij 2 of 3 kan je dus testen op 50km/h.
De achterwielen moeten vrij draaien.
Hoor je het geluid nog steeds? <--- speling lager
Hoor je het geluid niet meer? <--- cubvorming banden
banden zijn gebruikte nieuwe.
ik heb die van een bmw afgehaald (incl velgen) die total loss was verklaard, maar de velgen en banden waren nieuw (haartjes en tekst staan nog op de band)
de banden zijn 195/65/R15 dus volgens mij gewoon de standaard maat,
is er niks tegen het geluid te doen?
bandenspanning wat minder/hoger? staan nu op 2.5bar
mijn 2 achterbanden zijn een ander merk als mijn 2 voorbanden, dat is nou eenmaal zo.. (omdat ik ze van die andere bmw heb afgehaald die op de sloop stond)
de banden met nieuw profiel heb ik Achter gemonteerd (die maken geluid)
en de banden die 0,5 mm minder hadden heb ik voor gemonteerd.
wisselen maakt volgens mij niet uit, omdat ik dan het lawaai voor heb
ik heb die van een bmw afgehaald (incl velgen) die total loss was verklaard, maar de velgen en banden waren nieuw (haartjes en tekst staan nog op de band)
mijn 2 achterbanden zijn een ander merk als mijn 2 voorbanden, dat is nou eenmaal zo.. (omdat ik ze van die andere bmw heb afgehaald die op de sloop stond)
Gewoon even doen wat ik hierboven in een reactie heb gegeven.Tummy schreef:banden zijn gebruikte nieuwe.
Dan weet je zo of het je lager is of je banden. Als je het zelf niet wil of kan, dan eventjes door een BMW dealer laten onderzoeken. Kost je maar een paar tientjes die je vaak nog korting krijgt als je de reparatie laat uitvoeren.
als het geluid verplaatst met het wisselen van de wielen is het in ieder geval niet je wiellagerTummy schreef: wisselen maakt volgens mij niet uit, omdat ik dan het lawaai voor heb
-- Houdoe wanne --
net me auto laten uitlijnen bij Profile Tyre Center in Zwaagdijk,
top werk, me auto stond volgens het apparaat schots en scheef met alle waardes,
en ze hebben alle waardes op 0 gekregen (precies recht)
na 1,5a2 uur sleutelen om ze precies op 0 te krijgen was het resultaat er ook super naar,
toen noemde ik ook zit zoem probleem,
auto is terug de brug op gegaan, banden met voor en achter gewisselt, en toen was het probleem achter weg, en voor hoor ik het niet omdat ik me motor ook hoor met ramen dicht.
helemaal top!

top werk, me auto stond volgens het apparaat schots en scheef met alle waardes,
en ze hebben alle waardes op 0 gekregen (precies recht)
na 1,5a2 uur sleutelen om ze precies op 0 te krijgen was het resultaat er ook super naar,
toen noemde ik ook zit zoem probleem,
auto is terug de brug op gegaan, banden met voor en achter gewisselt, en toen was het probleem achter weg, en voor hoor ik het niet omdat ik me motor ook hoor met ramen dicht.
helemaal top!