Tikkende klep of wat ?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
bmwfreak

Tikkende klep of wat ?

Bericht door bmwfreak » 24 jan 2008, 18:28

bekend probleem of niet? Bij koude motor hoor ik niks,maar bij warme motor hoor ik iets tikken .lijkt zelfs van binnen de auto wel iets op een diesel.Het betrefd een 316ti motor van een Compact
Is er iemand die dit bekend voorkomt? ;(

Guillfort

Re: Tikkende klep of wat ?

Bericht door Guillfort » 24 jan 2008, 21:45

Ik dacht dat er een nokkenas ketting in de motor zit, misschien hoor je die een beetje

rikkyboy

Bericht door rikkyboy » 24 jan 2008, 21:53

Nokkenasketting, zou makkelijk te horen zijn als daar ruimte op zit. Meestal hoor je dan nog wel een rattel als je hem plots uitzet.
Kleppen, zou zelf eerder denken dat je als er 1 vast zit oid dit meer met een koude motor zou hebben.
Gaat het tikken met de toeren mee?
Waar (denk) je dat het ongeveer weg komt? Als je een idee hebt kan je dat soms nog makkelijker horen door iets van metaal er tegen aan te zetten en daar aan luisteren met je oor ;)
Spoiler: Laat zien
niet tegen draaiende delen aanhouden 8p

miloilsa

Bericht door miloilsa » 07 feb 2009, 10:51

Ik ben voor mogelijk hetzelfde tikkende geluid (316 touring, bj 2004) naar de BMW dealer geweest. Het antwoord was versleten nokkenas (110.000 km). Ze hebben er drie dagen voor nodig gehad om die diagnose te stellen. Ik heb nog steeds twijfel of dat de werkelijke oorzaak is omdat het eerste bericht was, dat de inlaatklep van de valvetronics niet zou functioneren (niet geheel openen) en hierdoor de asjes versleten zouden zijn. Ik ben niet veel verder gekomen anders dan dat het vervangen van de onderdelen mij een rekening van 2100 EUR zou opleveren.

Via een andere automonteur begrepen dat je als alternatief dikkere motor olie zou kunnen proberen en een goedje van teflon toe kan voegen waardoor het tikken mogelijk weg kan zijn.

KJ_bmw

Bericht door KJ_bmw » 07 feb 2009, 12:45

Sowieso zijn de Valvetronic motoren nu niet bepaald de stilste. Alle Valvetronics die ik tot nu toe gehoord heb tikken, de ene iets meer als de ander, ook 1 met nog geen 20000Km erop.
Vooral in warme toestand en stationair tikken deze erop raak en kunnen idd zelfs een beetje aan een diesel denken.
Buiten de auto hoor je het bij mijn 318 ook goed, in de auto hoor ik helemaal niets gelukkig.
Ik vond het geluid eerst ook vreemd maar na meer als 25000KM veranderd (nu 900000) veranderd dit niet.
Alleen een recente olie verversing lijkt hem ietsjes stiller te hebben gemaakt.
Er is hierover ook veel te lezen bij diverse duitse en engelse fora.
KJ
BMW 318CI 2003 M-Technik II Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”