Hoeveel asymmetrie is normaal?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Henk316ti

Hoeveel asymmetrie is normaal?

Bericht door Henk316ti » 15 mar 2010, 22:32

Hallo mede BMW-liefhebbers,

Nadat van mijn Compact de spiraalveer linksachter is gebroken en enkel aan die zijde is vervangen (overigens op advies van dealer,) kreeg ik het lumineuze idee om de hoogte van de auto tov de grond aan alle 4 kanten eens op te meten vanaf de wielkasten. Hierbij constateer ik dat de auto rechtsachter een hele centimeter hoger staat dan linksachter. Hetzelfde geldt voor de voorzijde, maar dan is het verschil een halve centimeter (rechts ook hoger.)

Nu kan ik mij voorstellen dat geen enkele auto helemaal symmetrisch zal zijn, maar hoe zorgwekkend zijn genoemde hoogteverschillen? Geeft dit problemen (nadelig voor wielophanging bijv. of scheef afslijten banden bijv.?)

Omdat ik dergelijke meting nooit eerder heb verricht, weet ik niet of het hoogteverschil zich al voordeed vóór het vervangen van de spiraalveer. De auto is 4 jaar in mijn bezit, heeft geen schade gehad. Het stuur trekt niet één richting op en trilt niet.

Bedankt alvast voor delen van jullie mening (en wellicht het delen van de hoogteverschillen bij jullie eigen bmw's.)

Hartelijke groeten,
Henk

Hennep
Contacteer:

Re: Hoeveel asymmetrie is normaal?

Bericht door Hennep » 16 mar 2010, 01:30

Logisch nagedacht zouden de verschillen eigenlijk andersom moeten liggen. Een BMW wordt namelijk uitgelijnd met een verschil in hoogte tussen links en rechts om het verschil op te vangen wanneer een persoon van gemiddeld gewicht (75kg) in de auto zit. Dan zou hij helemaal vlak moeten liggen. Dus links zou eigenlijk hoger moeten liggen als rechts. Of deze verschillen bij jou ergens op wijzen of deze verschillen zorgwekkend zijn durf ik niet te zeggen. Een keer opnieuw uit laten lijnen kan natuurlijk geen kwaad.

Henk316ti

Bericht door Henk316ti » 16 mar 2010, 07:39

Stom, stom. In tegenstelling wat ik in mijn eerste post zeg, staat mijn auto linksachter hoger tov rechts (vanuit de auto bezien.) Zowel voor als achter.

Ik heb zoals Hennep hieronder aangeeft ook wel eens gehoord dat hij iets hoger mag staan aan de linkerkant omdat er gerekend wordt op een bestuurder, maar is één centimeter achter ok? Wat uitlijnen betreft, is dit zowel mogelijk bij achterbanden als voorbanden?

Alvast bedankt!!

Vr gr,
Henk

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 16 mar 2010, 16:18

Lijnen doe je in ieder geval niet met de banden of wielen.

Het is het verstellen van het onderstel, waarbij de wielen weer goed recht en in 1 lijn onder de auto gesteld worden.
Slechte uitlijning vertaalt zich wel vaak in vreemde bandenslijtage, scheef staan van het stuur of het naar 1 kant trekken van de auto bij rechtuit rijden of bij het remmen.

uitlijnen doe je bij zowel de voor als achterzijde van de auto.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”