(E36) Houdt in en verbruiksmeter slingert.

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Martinvh

(E36) Houdt in en verbruiksmeter slingert.

Bericht door Martinvh » 08 mar 2010, 17:45

Mijn 316i Touring (M43) houdt in als hij koud is (lees: de eerste 20 minuten).

Daarnaast slingert de verbruiksmeter constant een beetje heen en weer. Die staat tijdens het rijden op constante snelheid niet gewoon stil op een bepaald verbruik.

En, daarnaast wordt de motor ook nog eens niet goed warm als er rustig mee gereden wordt.

Wat zou dit kunnen zijn?

Alvast bedankt.

bmwjuanmontoya

Re: (E36) Houdt in en verbruiksmeter slingert.

Bericht door bmwjuanmontoya » 08 mar 2010, 19:28

Je moet je radiateur even ontluchten werkt dit niet moet je een nieuwe thermostaat erin zetten.
Wat betreft je meter die is gewoon kapot heb ik ook eens gehad nieuwe meter erin heb er nog wel een liggen voor je desnoods voor een bodemprijsje van 15 euro.

Martinvh

Bericht door Martinvh » 08 mar 2010, 19:40

Bedankt voor je reactie.

Kun je mij vertellen waar ik deze precies moet ontluchten? Gewoon aan het tankje wat aan de radiateur vast zit?

Weet je ook 'hoe' de verbruiksmeter eigenlijk meet? Meet deze bijvoorbeeld de brandstof-stroom of de luchtstroom of de combinatie snelheid-gasklepstand-toerental?

Bedankt.

Verheeske

Bericht door Verheeske » 09 mar 2010, 15:09

mijn verbruiksmeter zwaait ook al naar me (316i sedan m43)

is dat bij jouw ook minmaal? dus niet meer dan 1 streepje afstand wat hij heen en weer slingert
-- Houdoe wanne --

Martinvh

Bericht door Martinvh » 09 mar 2010, 19:32

Exact, die van mij slingert tevens ongeveer 1 tot 2 streepjes.

Ik heb wel het idee dat het samenhangt met het inhouden van de motor.

Het inhouden vindt overigens ook plaats als de motor gewoon op temperatuur is. Het voelt bij acceleren alsof iemand iedere 5 seconden even de handrem een beetje aantrekt waardoor de acceleratie een seconde iets trager gaat.

Verheeske

Bericht door Verheeske » 09 mar 2010, 19:51

Ja heb ik precies het zelfde. steeds vaker

- heb alle vacuum slangetjes enzo al geprobeerd, die zijn goed. (overal remmenreiniger bij gespoten terwijl de motor liep, toerental bleef gelijk)

- heb m'n gasklephuis schoongemaakt, deze was niet echt vies
- heb meteen de gasklep wat versteld (het schroefje waar je van de dealer niet aan mag komen) nu gaat deze soepeler open. de stelinrichting was na 15 jaar een beetje ingesleten.
- laatste 4 tanks op Shell-benzine gereden (net wat betere kwaliteit dan de goedkope pomp)

maar nog geen verschil gemerkt

wat ik wellicht nog ga doen:
- injectorsignaal meten met een osciloscoop
- bij volgende beurt brandstoffilter vervangen (op het filter staat dat deze vv is bij 98.000 km en hij heeft nu 209.000 km gelopen, dus v.v. zal geen kwaad kunnen

het vreemde is dat dit gebeurt bij zowel warme als koude motor. bij accelereren maar ook bij constant gas.

*edit* wanneer dit voorkomt is het wel meteen weg als ik het gas los laat en dan volledig intrap *edit*
-- Houdoe wanne --

bmwjuanmontoya

Bericht door bmwjuanmontoya » 09 mar 2010, 19:57

Ontluchten doe je naast de radiateur dop gewoon onder het warmlopen die schroef een beetje losdraaien en weer vast dan moet hij ontlucht zijn check wel je niveau eerst even.

Verheeske

Bericht door Verheeske » 09 mar 2010, 19:59

ontluchten officieel volgens BMW:

reservoir tot de rand toe vullen. die ontluchtingsschroef open draaien en wachten tot er geen belletjes meer uit komen. dan de nippel weer dicht draaien. en de koelvloeistof die boven de max streep uit komt eruit zuigen
-- Houdoe wanne --

Verheeske

Bericht door Verheeske » 16 mar 2010, 14:56

*update voor het inhouden van de motor*

vandaag weer even bij mijn oude stageplaats geweest (BMW dealer) auto uitgelezen en wat overlegt met monteurs. Daaruit kwam het volgende:

als de carterontluchtingsslang plakkerig aanvoelt zou deze wel eens de oorzaak kunnen zijn voor het slechte lopen (voornamelijk bij koude motor) de reden dat het dan niet als storing wordt ogpeslagen is dan ook waarschijnlijk omdat de lambdasonde nog niet op temperatuur is en dus nog niks registreert.

ik heb een nieuwe slang besteld (want die is dus plakkerig) en ga die donderdag avond vervangen en ik zal even melden als dit mijn probleem oplost
-- Houdoe wanne --

Exorcist

Bericht door Exorcist » 06 jul 2010, 22:07

Heeft iemand al een oplossing voor dit probleem? Ik heb een vergelijkbaar, zoniet hetzelfde probleem en het begint best irritant te worden.

Zie ook hier. De mogelijke oplossing die daar staat heb ik nog niet uitgevoerd omdat ik er helaas niet makkelijk bij kan.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”