E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden
-
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04
Re: E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden
ik haal geen 1000 km 8p
wat betreft geen addictieven toevoegen. Er zit veel verschil in kwaliteit van brandstof. BP/Shell of een tinq pomp...
de een is schoner al de ander.....
het schijnt ook een feit te zijn dat de laatste jaren de kwaliteit van de brandstof achteruit is gegaan....
dus ja..
wat betreft geen addictieven toevoegen. Er zit veel verschil in kwaliteit van brandstof. BP/Shell of een tinq pomp...
de een is schoner al de ander.....
het schijnt ook een feit te zijn dat de laatste jaren de kwaliteit van de brandstof achteruit is gegaan....
dus ja..
Re: E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden
Volgens mij is het juist goed om additieven toe te voegen alleen in het geval de auto veel km's erop heeft zitten (merkbaar). Maar het is weer niet goed om dat steeds weer te doen.
Wat ik mij trouwens afvraag is waarom er niet eerst de crappy bosch LMM wordt vervangen alvorens te gaan chiptunen. Chiptunen heeft weinig zin als je LMM crapyy is en dus niet optimaal meer functioneert. Misschien heeft dat er weer mee te maken dat ik me de laatste tijd daarin (LMM) verdiept heb....
Volgens mij maakt het ook geen achtergat uit hoeveel kn je auto heeft gereden alvorens te tunen. Dat onderdelen al redelijk versleten zijn of dat onderdelen juist sneller gaan slijten na tuning is een gegeven. Onderdelen slijten nou eenmaal en zijn tzt aan vervanging toe. Hangt sterk af hoe je met je auto omgaat. Als jij elke keer weer de straatstenen eruit trekt ja dan kun je erop wachten. Ik heb zelf mijn tdi't je bij 170 dkm getuned en nooit problemen gehad of iets voortijdig moeten vervangen, anders dan normaal. Ken ook anderen die ver over de 2 ton hebben getuned. Kein Problem.
Wat ik mij trouwens afvraag is waarom er niet eerst de crappy bosch LMM wordt vervangen alvorens te gaan chiptunen. Chiptunen heeft weinig zin als je LMM crapyy is en dus niet optimaal meer functioneert. Misschien heeft dat er weer mee te maken dat ik me de laatste tijd daarin (LMM) verdiept heb....
Volgens mij maakt het ook geen achtergat uit hoeveel kn je auto heeft gereden alvorens te tunen. Dat onderdelen al redelijk versleten zijn of dat onderdelen juist sneller gaan slijten na tuning is een gegeven. Onderdelen slijten nou eenmaal en zijn tzt aan vervanging toe. Hangt sterk af hoe je met je auto omgaat. Als jij elke keer weer de straatstenen eruit trekt ja dan kun je erop wachten. Ik heb zelf mijn tdi't je bij 170 dkm getuned en nooit problemen gehad of iets voortijdig moeten vervangen, anders dan normaal. Ken ook anderen die ver over de 2 ton hebben getuned. Kein Problem.
Re: E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden
Omdat dit mij niet zo lekker zit heb ik bij andere tuning bedrijven de volgende vraag voorgelegd:Moraal van mijn verhaal is eenvoudig. Geloof wat je wil geloven, maar alles heeft een reden.
Het verhaal met de begrensde motoren klopt. Motoren van automaatbakken worden doorgaans begrensd op trekkracht.
//Geachte heer/mevrouw,
//Ik heb een e46 330D touring 204pk van 3-2004 met 5-traps automaat zonder roetfilter.
//Kunt u aangeven wat de vermogens- en koppeltoename is voor deze auto bij chiptuning.
//Wat is het maximale koppel dat deze automaat kan hebben zonder kans op storingen en vervroegde slijtage.
Antwoord Hartger:
Antwoord ZIP-tuning:HARTGE heeft een chip voor dit type.
Vermogenswinst 242pk/502nm.
De kosten bedragen 1.350.--ex.
Deze aandrijflijn/motor kan de vermogenswinst goed aan!!
Wat vinden jullie hiervan?Onze software is ook uitermate geschikt voor automatische versnellingsbakken.
Voor uw 330d E46 204 pk hebben wij een veel toegepaste en uitvoerig geteste chiptuning op maat door Ziptuning ontwikkeld. Met de Ziptuning aanpassing stijgt het vermogen van 204 pk naar 245 pk. De trekkracht stijgt van 410 Nm naar ruim 500 Nm.
Is er al iemand die een 330D automaat heeft laten tunen tot 240pk?
Aan ZIP-tuning kun je twijfelen, maar Hartger is toch niet de minste?
Uit de tech. specs van BMW blijkt niets van een vermogensreductie voor automaatbakken.
Aan de ene kant durf ik, zonder dat het 100% zeker is dat de bak 500nm aankan, niet te laten tunen naar 500nm, aan de andere kant vindt ik een toename van 30pk / 65nm niet motiverend.
Re: E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden
Hoi Maarten, ik heb je vraag aan Marc gemaild, hopelijk kan hij je overtuigen.
320dMtech Y2K.11 | lid #100 |
|

Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
Re: E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden
Hoeveel kost dat eigenlijk, zo'n turbo van een 320d vervangen? En wanneer merk je datie achteruit gaat?
http://bmwcruisers.hyves.nl/ | Word lid!!
Re: E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden
Als ik met dit antwoord van Marc niemand kan overtuigen weet ik het ook niet meer, let op de laatste regel: Niet tevreden, geld terug (sorry Albert, ik denk niet dat ze dat bij ZipTuning doen)
Ik moet een beetje oppassen wat ik zeg.
Ik heb helemaal geen behoefte aan een pk-winst-strijd met andere tuners. Dat heeft helemaal geen zin.
Zoals gezegd zijn automaatbakken doorgaans wat gevoeliger. Wij houden daar rekening mee door wat terug te nemen in vermogen.
Wij beschermen daarmee onze klanten tegen problemen.
Als er iemand is die graag 50pk erbij wil hebben, dan kan ie dat krijgen. We kunnen dat gewoon uitvoeren.
Maar dan wil ik geen klachten horen als ie de koppelomvormer op straat achterlaat… ;-)
We hebben in het verleden zo’n 37pk behaald met de 204 pk automaat. Dat gaat goed, geeft nog een prettige driveability, maar dan pluimt ie wel een beetje.
Bovendien is de vermogensmeting niet betrouwbaar met een automaat. Je kunt dus van alles zeggen, maar ik moet toch nog zien hoe men 500nm bij 1500rpm gaat meten op een rollenbank i.c.m. een automaatbak.
Met een handgeschakelde hebben we wel eens 45pk erbij geprogrammeerd. Die klant kwam een week later weer terug, omdat ie toch vond dat de drijflijn lawaai maakte…
Bovendien rijdt het niet prettig. De trekkracht bouwt dan zo snel op, dat je niet weet waar je met de auto blijft. (om maar te zwijgen van kotsende medepassagiers… ;-) )
Verder levert een auto vaak niet de opgegeven fabriekswaarde. Bij diesels liggen de waardes standaard al vaak hoger.
Kijk maar naar de uitdraai van de Audi A3. Deze leverde standaard al 146pk i.p.v. de opgegeven 130.
Als we dan kijken naar het maximale vermogen van 179pk, kan ik mezelf rijk rekenen met 49pk winst door het te vergelijken met 130pk. Maar reëel gezien winnen we 33. Dat is dus ook de waarde die we opgeven. Misschien dat daar ook nog wat verschillen liggen.
Als elke chiptuner €100,- verloor op de auto’s waar ze meer beloven dan ze bereiken, zouden er niet veel overeind blijven.
Ik vind een beetje bescheidenheid op z’n plaats.
Natuurlijk wil iedereen de snelste auto hebben. Maar als ie stuk gaat, is de ellende niet te overzien. En loze beloftes heb je niets aan.
Misschien zijn we daar wat conservatief in. Begrijp goed dat we daardoor meer uit te leggen hebben dan wanneer we iedereen gewoon geven wat ie wil; veel pk’s.
Als er mensen zijn die twijfelen over het rijgedrag van de door ons getunede auto’s, stel ik voor om eens langs te komen en het gewoon te proberen.
Niet tevreden = geld terug.
Met vriendelijke groet,
Marc Taken
SUPRO Automotive Engineering
320dMtech Y2K.11 | lid #100 |
|

Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
Re: E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden
Hey jongens,
Zie elke keer topic 'Tuningdag voorbij komen' en denk elke keer bij mezelf; zal ik het doen?
Nou jongens, ik wil een poging wagen
, vooral laatste regel deed t: niet goed, geld terug!
Als enige benzine rijder zal ik me op laatste (tuning)dag aanmelden, mits dat nog open is....
mmm volgens de site 16pk erbij voor eeen 316.
Ik ben benieuwd zeg... wel een eind van Rotterdam vandaag.
Zie elke keer topic 'Tuningdag voorbij komen' en denk elke keer bij mezelf; zal ik het doen?
Nou jongens, ik wil een poging wagen

Als enige benzine rijder zal ik me op laatste (tuning)dag aanmelden, mits dat nog open is....
mmm volgens de site 16pk erbij voor eeen 316.
Ik ben benieuwd zeg... wel een eind van Rotterdam vandaag.
Re: E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden
Hey Rico, Top zeg!, bedankt ik zet je erbij. Ik denk dat je zeker een verschil merkt (en nog meer als je nog een open luchtfilter en een sportuitlaat plaatst)
320dMtech Y2K.11 | lid #100 |
|

Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
Re: E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden
Hey Opt1mus,
Thanx! was dusver nog aan het zoeken waar het poll ook al weer was (|
Ok, ik ben echt benieuwd...
Waar staat het overzicht met dagen en wagens?
Dan zet ik het meteen in mn agenda
Thanx! was dusver nog aan het zoeken waar het poll ook al weer was (|
Ok, ik ben echt benieuwd...
Waar staat het overzicht met dagen en wagens?
Dan zet ik het meteen in mn agenda

Re: E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden
Inmiddels heb ik ook de poll bijgewerkt dus hij staat gewoon bovenaan. 

320dMtech Y2K.11 | lid #100 |
|

Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
Re: E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden
Ik ben echt zeer benieuwd wat die 316i gaat doen!
Re: E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden
+ 16Pk, merk je zeker (en nog meer als je ook de in- & uitlaat meepakt)
In mijn 1.6 16v Sunny merkte ik al verschil in oppakken/aan het gas hangen met alleen een K&N filter en Remuspijp. Dus als je er ook nog 16Pk bijkietelt...
In mijn 1.6 16v Sunny merkte ik al verschil in oppakken/aan het gas hangen met alleen een K&N filter en Remuspijp. Dus als je er ook nog 16Pk bijkietelt...
320dMtech Y2K.11 | lid #100 |
|

Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
-
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04
Re: E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden
Heren,AlpinaDrachten schreef:Ik heb er net een reinigingsmiddel van Tunap in. Werd me geadviseerd om dat af en toe te doen. Mijn auto heeft ook bijna 2 ton gedraaid. Ik heb hem nog niet zo lang en weet niet hoe de vorige eigenaar ermee is omgesprongen. Weet alleen dat de boordcomputer een gemiddelde snelheid van 51 km/h aangaf.... Dus waarschijnlijk zal ie niet heel veel heel hard gereden hebben.
Ik doe het ook om de motor van binnen te reinigen.. Ik merk alleen nu wel iets ik heb het er 150 km inzitten.. de auto trekt gelijkmatiger.. Heb excellium diesel met een goedje van tunap erin nu. normaal zo bij de 3000 toeren geeft ie zo een ruk. trekt ie net iets harder. nu heb ik dat niet meer. Het voelt alsof ik dus nu helemaal die schok niet meer heb. het is moeilijk om te voelen of ie nu over de hele lijn beter trekt ofniet. voelt niet zo want het gaat gelijkwatiger.....
In ieder geval loopt ie nu dus al wel soepeler
http://www.tunap.nl
Ik wil dit topic niet teveel vervuilen maar ik ben inmiddels alweer 2500 km verder.
Dit reinigingsmiddel heeft 1 ding goed gedaan. Ik vind het zelfs een beetje ongeloofwaardig maar mijn auto roet minder... Misschien dat de verbranding iets beter is geworden doordat de motor schoner is geworden van binnen. Ik ben in ieder geval tevreden. Mijn auto lust nogal een borrel bij rustig rijden. Dan loopt ie meestal amper 1 op 14. misschien kwam dit ook wel omdat ie smerig was vanbinnen?? Who know`s Binnenkort reset ik de boordcomputer wel even. en reken ik het verbruik wel weer even uit. Ik draaide anders altijd 6.1 liter op 100 km volgens de BC en in werkelijkheid 7.2 liter. (3.20D 150pk) (euh nog wel ja... missshien ook naar supro maar eerst de beurt nog even afwachten)
Laatste tijd niet echt gemeten wat ie verbruikt want rij de laatste tijd regelmatig lange afstanden `s nachts en dan waan ik me altijd op de autobahn dus...

Mocht het verbruik gewijzigd zijn dan vermeld ik dit wel even in de wat verbruikt jou 3.20 d topic.
Groeten
Re: E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden
IVM mijn vakantie een verlate reactie van onze "huistuner" Supro, over de (sport)uitlaat op een (getunde) diesel:
320d sportuitlaat
Het verhaal met het verwijderen van de kat is me bekend. Het klinkt fantastisch. Je kunt dan stationair de turbo al horen opspoelen.
Op de rollenbank hebben we echter al meerdere keren gezien dat dat vrij weinig doet, en soms zelfs negatief werkt. Bij hoge toerentallen werkt het soms. Bij lage meestal niet. De verklaringen lopen uiteen met woorden als tegendruk, pulsvorming en energie uit restwarmte. De exacte samenhang moet ik je schuldig blijven, maar de tijd van de tdi’s is geweest natuurlijk. Die hadden immers een vrij eenvoudige turbo met interne waste gate. De BMW’s hebben variabele geometrie en het geheel is op elkaar afgesteld.
Maar iedereen is vrij om te doen en laten wat ie wil, natuurlijk. Zoals gezegd; het klinkt erg vet.
Het is ook geen probleem om een sportuitlaat te monteren. Misschien win je er bovenin enkele pk’s mee. Ik ben voorstander!!! Maar houdt wel in de gaten dat het je geen 20pk oplevert… En dat was waar het over ging de vorige keer.
De EGR dichtmakenheeft bij vollast nauwelijks effect. (De EGR is immers dicht tijdens vollast!!!) Tenzij je de inlaat ook gaat schoonmaken i.v.m. aagekoekt roet.
Bij deellast heeft het wel effect. Het zorgt voor een meer volledige verbranding bij sommige auto’s en zal dus bijdragen aan een gunstig brandstofverbruik. (Maar niet de uitstoot… ;-) )
320d sportuitlaat
Het verhaal met het verwijderen van de kat is me bekend. Het klinkt fantastisch. Je kunt dan stationair de turbo al horen opspoelen.
Op de rollenbank hebben we echter al meerdere keren gezien dat dat vrij weinig doet, en soms zelfs negatief werkt. Bij hoge toerentallen werkt het soms. Bij lage meestal niet. De verklaringen lopen uiteen met woorden als tegendruk, pulsvorming en energie uit restwarmte. De exacte samenhang moet ik je schuldig blijven, maar de tijd van de tdi’s is geweest natuurlijk. Die hadden immers een vrij eenvoudige turbo met interne waste gate. De BMW’s hebben variabele geometrie en het geheel is op elkaar afgesteld.
Maar iedereen is vrij om te doen en laten wat ie wil, natuurlijk. Zoals gezegd; het klinkt erg vet.
Het is ook geen probleem om een sportuitlaat te monteren. Misschien win je er bovenin enkele pk’s mee. Ik ben voorstander!!! Maar houdt wel in de gaten dat het je geen 20pk oplevert… En dat was waar het over ging de vorige keer.
De EGR dichtmakenheeft bij vollast nauwelijks effect. (De EGR is immers dicht tijdens vollast!!!) Tenzij je de inlaat ook gaat schoonmaken i.v.m. aagekoekt roet.
Bij deellast heeft het wel effect. Het zorgt voor een meer volledige verbranding bij sommige auto’s en zal dus bijdragen aan een gunstig brandstofverbruik. (Maar niet de uitstoot… ;-) )
320dMtech Y2K.11 | lid #100 |
|

Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
Re: E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden
Hoi ik wil mijn 320 d 150pk ook laten doen, waar is het te doen op in april????? en waar kan ik mij inschrijven??????