Zo tijd voor een update van mijn kant, het is al weer een behoorlijke tijd geleden. Maar ik heb absoluut niet stil gezeten.
Sterker nog, de gehele onderzijde van de auto is nu NIEUW.
Beginnende:
De ophanging stond al een tijdje op het lijstje om aan te pakken, ik kon vernemen dat deze aan het gaan was. Toen in September kwam op marktplaats een Koni brug voorbij die ik niet kon laten schieten en deze dus samen met mijn oom gekocht. Ding is van 1978 maar zelfs nu nog in top staat! Wat een kwaliteit dinkie zeg.
Toen eind september na mijn afstudeerstage te hebben voltooid besloten om alles te gaan aanpakken. Dus een goede vriend met een landbouwschuur aan gekeken voor een plekje en daar de brug geparkeerd. Alles klaar gezet en onderdelen in het voren besteld. Daarna had ik 2 weken vrij en moest het gaan gebeuren.
Dus hup de auto op de brug, overal aan en sleutelen maar. Goed gereedschap is het halve werk (wat ben ik een elektrische slagmoersleutel gaan waarderen zeg

).
Binnen 2 dagen de gehele ophanging van de bmw gedemonteerd en stond alleen het casco nog op de brug.
Alles netjes en georganiseerd opgeborgen en bij elkaar in zakjes gedaan en gelabeld (hier 2 uurtjes meer voor uittrekken helpt je aan het eind). En de gehele onderkant maar eens goed geïnspecteerd. Geen gekke roestplekken of subframe scheurtjes (YES !!).
En als auto gek wat doe je dan ? Juist een zeil onder de auto en 3 emmers met sop maken, een zeepspuit op de compressor en boenen maar! Met als doelstelling de onderkant moet net zo hard glimmen als de bovenkant (waarom,,, gewoon omdat het kan en het voelt goed! En ook mocht er later gesleuteld moeten worden is het zo gepiept omdat het schoon en begaan baar is).
Dan heb ik van het werk zelf niet veel foto’s omdat als ik eenmaal bezig ben, dan ook gelijk doorpak en doorwerk waardoor ik bijna geen tijd nam voor foto’s (of er aan dacht)
Maar methodisch alles op volgorde aan gepakt. En binnen 1,5 week zeer veel voor elkaar gekregen.
Onderkant schoon en voorzien van een dikke beschermlaag, voorwiel ophangingsdelen gereed om weer gemonteerd te worden. Achterwiel ophanging 75% klaar.
Toen op een woensdag avond besloten om toch de versnellingsbak er maar achter weg te trekken (vermoeden dat men koppeling al wat heen was) en om preventief de keerringen te vervangen. Zo gezegd zo gedaan en met een uurtje (en 10 minuten hulp van een extra paar sterke armen) was de bak er achter weg. Alles klaar gezet om vrijdag verder te gaan.
Onderbody bescherming:
- Spoiler: Laat zien




Subframe rubbers de pokke dingen
- Spoiler: Laat zien



Nieuwe subframe rubbers en lak
- Spoiler: Laat zien

Nieuwe Meyle hd draagarm rubber
- Spoiler: Laat zien

Draagarm kogel rubber
- Spoiler: Laat zien

M3 afstelling onder (normaal is dit een rubber maar op de m3 zit deze
- Spoiler: Laat zien


Onderdelen klaar voor montage (zo lijkt het niet schoon

) draag armen zijn van nieuwe rubbers voorzien en zijn geverfd, tevens het diff schoongemaakt en in de verf gezet. Alleen de naven moesten hier nog schoon (ontroest) worden.
- Spoiler: Laat zien

Versnellingsbak er toch maar besloten om dr af te halen. En preventief de keerringen te vervangen, ook het gevoel dat de koppeling dr aan zat te komen.
- Spoiler: Laat zien

En donderdag gebeurde het………… 1 rustige volleybal training (omdat we zaterdag geen wedstrijd hadden) een sprong half naar achteren om een snelle bal nog even goed hard te slaan. Nou dat alles ging wel…. Maar het landen werd een probleem, door nog wat onbekende reden klapte mijn knie weg (45graden uit het lood – haaks op de normale richting). En daar lag ik….
Even uit puffen en ik wou weer gaan, maar de fysio wou er eerst naar kijken. Die zag in 1e instantie er niks aan en bewoog hem, geen pijntjes (het deed wel zeer daar niet van, maar geen pijnscheuten of iets dergelijks). Toen naar de kant gelopen en besloten maar niet door te gaan. Vrijdag naar de huisarts die kijken en dacht dat het wel eens wat opgerekt kon zijn, maar bij wat vragen over mijn pijn grens begon hij te twijfelen en stuurde me door naar het ziekenhuis.
Daar aangekomen bij de arts was het binnen 5 min duidelijk. Kniebanden ingescheurd. Maar een MRI scan voor de zekerheid. Na 4,5 week eindelijk door de mri en 2 dagen later de uitslag.
Komt ie : Kruisband finaal afgescheurd, binnenste knieband afgescheurd en meniscus had ook een scheur vertoning. Kort om, goed kapot dus. En niet aan de bmw sleutelen
Eind december geopereerd en een nieuwe kruisband gekregen (uit de hamstring), heb het allemaal mee gemaakt en mocht mee kijken wat zeer tof was (maar niet voor iedereen weg gelegd).
Maar ja, de bmw op een laag pitje want ik til zo de bak dr niet weer achter. En iemand ander het werk laten doen was geen optie. Ik ging/wil het zelf doen.
Dus druk aan de fisio en in maart weer aan de auto kunnen sleutelen.
Ook nu weinig tot geen foto’s. Maar straks een opsommingslijstje met wat er gebeurt is.
Maar eerst even men frustratie kwijt over de subframe rubber, mijn god wat zitten die dingen vast. 4 m10 (fijn) draad einden dr op gestript en een 10tons werkplaats pers kreeg het ook niet voor elkaar (zonder blijvende schade e.d.). Na veel aangekloot te hebben schoot me te binnen hoe je een circulaire kracht weg kan halen, dus hup de decoupeerzaag en reciprozaag er bij. De kern uit de rubbers gezaagd en heel voorzichtig de wanden van de rubbers ingezaagd. Daarna met een doorslag naar binnen tikken en ze vielen er zo uit. Dus tip aan iedereen, direct inzagen. Geen geklooi met uit hameren /trekken / persen. Gewoon inzagen en naar binnen tikken.
Verder ging alles van een leien dakje en ben ik (verbazend genoeg) geen dingen tegen gekomen die niet wouden of die kapot gingen ( geen dol draad / geen afgebroken bouten-moeren / geen doorgeroeste sh** / alles kwam gewoon los).
Wat is het toch fijn sleutelen zo’n bmw zeg !!!!!
Maar goed wat is er allemaal gebeurd:
Voor:
- Grondig schoongemaakt en van beschermlaag voorzien
Bilstein B8 schokbrekers gemonteerd (nieuw) in combinatie met mijn Eibach pro set
Toplager weer lekker ingevet (schoongemaakt)
Meyle hd draag armen en draagarm rubers (nieuw)
Meyle hd reactiestangen (nieuw)
Stuurstangen (nieuw)
Fusee (schoongemaakt / geverfd )
325i remklauwhouders gemonteerd (schoongemaakt / geverfd)
Zimmermann 300mm schijven (nieuw)
Zimmermann remblokken (nieuw)
Klauwen (schoongemaakt / geverfd )
Rembloksensor (nieuw)
Stabilisatiestangrubbers (nieuw)
Stabilisatiestang (geverfd)
Overige dingen schoongemaakt geverfd en in de zinkspray gezet
Achter:
- Grondig schoongemaakt en van beschermlaag voorzien
Bilstein b8 schokbrekers gemonteerd (nieuw) incombinatie met mijn Eibach pro set
Meyle hd toplagers incl pakkingen e.d. (nieuw)
Fusee / aandrijfassen (schoongemaakt geverfd / nieuwe rubbers )
Alle rubbers van de wishbones vernieuwd, en tevens onder een m3 rubber (kogel gewricht gemonteerd)
Hoofddraagarm rubber vervangen door Meyle HD rubber (nieuw)
Wishbone’s (boven+onder schoongemaakt geverfd)
Alle rubbers van subframe vervangen door Meyle HD rubbers (nieuw)
Subframe (schoongemaakt geverfd)
Stabilisatiestang rubbers vervangen Meyle HD (nieuw)
Stabilisatiestang (geverfd)
325i remklauw houders gemonteerd (schoongemaakt / geverfd)
294mm zimmermann remschijven gemonteerd (nieuw)
Zimmermann remblokken (nieuw)
Remklauwen (schoongemaakt / geverfd)
Rembloksensor (nieuw)
Overige dingen schoongemaakt geverfd en in de zinkspray gezet
Motor:
- Zeer grondig gereinigd (kleppen deksel was lek dus blok was goed vettig e.d.)
Kleppendekselpakking vervangen + alle rubbertjes(nieuw)
Vanos revisie + anti rattle gemonteerd (mooi werk zeg !!!)
Nieuwe bougies ngk bkr6equp platinum
Nieuwe waterpomp en thermostaat
Complete carterventielatie systeem vernieuwd, incl alle slangen (nieuw)
Gasklephuis en stationair klep gereinigd
Nieuwe multiriem / ac riem
Nieuwe spanrollen multiriem / ac riem
Disa klep schoongemaakt (was nog goed, scheelde weer)
Keerring + keerring huis bij de versnellingsbak preventief vervangen (nieuw)
Nieuwe koppeling set + nieuwe bouten (belangrijk zijn rekbouten !!!)
Vliegwiel was nog goed (mag 6/7 tandjes speling hebben en ik had 2,5 wel schoongemaakt zat veel stof tussen)
Nieuwe motorsteunrubbers
Nieuwe olie (origineel bmw ll04 5w30)
Nieuwe koelvloeistof (origneel bmw alusafe coolant mix)
Oliesensor vervangen (nieuw)
Lambda sensoren (pre cat) vervangen (nieuw origineel bosch)
Lambda sensoren (post cat) vervangen door 2e hands goede
Nieuwe uitlaatbouten en pakking
Verder alle boutjes en moertjes die roest vertoonden vervangen door nieuwe (lijkt gewoon mooi)
En vast nog meer maar nu 3maanden na dato niet meer zo 123 op het netvlies (wanneer ik weer begon).
Versnellingsbak:
- Nieuwe keerringen voor en achter de bak (nieuw)
Voorzien van nieuwe MTF 2 olie (ookal is het levenslange olie, toch vervangen. Just because!)
Nieuwe hardy schijf met nieuwe bouten (belangrijk! Zijn rek bouten)
Grondig schoongemaakt
Nieuwe steunrubbers
Nieuwe schakelstang rubbers ( echte alle rubbers/geleiding van het schakel mechaniek vervangen en ingevet
Diff:
- Nieuwe keerringen
Voorzien van nieuwe Castrol gear olie
Schoongemaakt en geverfd.
Overig:
- Alles wat ik verder los heb gehaald is schoongemaakt en opnieuw in de lak gezet. (doel was alles onder moet net zo hard glimmen als boven)
Alle bouten zijn in de zinkspray gezet om zo later het demonteren nog meer te vergemakkelijken en roest preventie.
Nieuwe benzine filter
Clutch delay vavle (cdv) verwijderd.
Nieuwe vliegwielbouten, belangrijk want dit zijn rekbouten en niet berekend op los gemaakt te worden.
- Spoiler: Laat zien

Nieuwe koppeling
- Spoiler: Laat zien

Gecentreerd en al

Subframe weer assembleren en klaar maken voor montage
- Spoiler: Laat zien


Gemonteerd
- Spoiler: Laat zien




Bilstein b8 inclusief Eibach pro kit , en toplager mooi schoon en opnieuw ingevet.
- Spoiler: Laat zien


Wielkasten mooi schoon
- Spoiler: Laat zien


Remklauwen weer schier + houders mooi (ook de oude schakelstang rubbers/kunstofje te zien)
- Spoiler: Laat zien


Fusee’s weer netjes gemaakt
- Spoiler: Laat zien


Voorwiel ophanging montage, meyle hd draag arm gemonteerd en de bilstein gemonteerd.
300mm (325i remmen voor)
- Spoiler: Laat zien


294mm (325i remmen achter) let ook even op de schone wielkasten
- Spoiler: Laat zien



Hoe ziet dat er nou schoon uit? Zo dus!
Geweldig mooi zo om te zien
Carterventilatie op zen eind, alle rubbers verstaft en braken zo kapot.
- Spoiler: Laat zien



Martelgang om dr goed bij te kunnen

Achter schokbrekers aan de beurt
- Spoiler: Laat zien


Kleppendeksel open
- Spoiler: Laat zien

Ziet er nog mooi uit
- Spoiler: Laat zien

Werd ook wel tijd, ook allemaal verstaft en hard. Brak zo in stukken.
- Spoiler: Laat zien

Vanos gedemonteerd
- Spoiler: Laat zien



Tijd voor nieuwe ringen van beisan

Vanos en kleppen desksel weer gemonteerd, waterpomp en thermostaat gedemonteerd
- Spoiler: Laat zien


Nieuwe waterpomp en thermostaat
- Spoiler: Laat zien


Uitlaat er weer onder en ook weer netjes
- Spoiler: Laat zien


Blok afgemonteerd (afdekplaten zitten nog wel verkeer (haastige spoed is zelden goed

))
Bijna klaar
Blok schoon en droog (telefoon fotos in het donker

)
- Spoiler: Laat zien


Mooi
Voor het eerst weer op zen pootjes (let a.u.b. niet op de stof

) De velgen had ik van te voren al goed schoon gemaakt.
- Spoiler: Laat zien




Ziet er weer mooi uit zo achter de velg ( de velg ook natuurlijk

)
- Spoiler: Laat zien


Dit alles was 2 week voor hemelvaart allemaal klaar (ik werkte doordeweeks gewoon van 8 tot 5 want er ging veel geld uit dus moet er ook wat binnen komen

) ! Vrijdag 16 mei stond hij voor het eerst weer op eigen poten. Na alles 3 dubbel gecheckt te hebben de Bmw voor het eerst weer gestart.
En warempel duurde het starten niet veel langer dan normaal, daarna kreeg hij het wel even zwaar omdat de benzine filter vervangen was en er dus wat lucht in de leiding zat, maar door vroeg tijdig van mij een dotje gas te geven ving hij het prima op. Het blok 5 min laten lopen en weer uit gezet.
Daarna direct de motorkap open en alles inspecteren, niks te zien.
Hup de brug omhoog en dr onder. Ook niks te zien.
YES YES..
Opnieuw gestart en 10 min laten lopen, daarna alles opgeruimd om de volgende dag verder te gaan.
Met een heerlijk gevoel naar bed gegaan en de volgende dag s’avonds weer heen.
Direct alles checken, en nog steeds zag alles er mooi en vooral droog uit ! (yihaaaaa !!! )
Dus het moment suprême om hem tussen de brug weg te rijden, handrem nog even afgesteld.
Op de handrem, neutraal 100x gecheckt. Auto gestart, en heel voorzichtig in zijn 1 gedrukt.
Wat een heerlijke schakelbeweging nu (super direct en strak). Maar belangrijker geen gekke geluiden / vibraties. Daarna koppeling heel voorzichtig op laten komen, nog steeds geen geluiden en of vibraties. En de auto naar voren gereden.
YES ook dit goed. Daarna een stuk achter uit en ook dat probleemloos!
Dus voor woensdag direct een afspraak met de uitlijner gemaakt, want echt alles is los geweest.
En ik heb heel veel getwijfeld om hem op een ambulance er naar toe te brengen. Maar het beste is wel dat alle rubbers wat ingewerkt worden.
Dus dinsdag avond de auto eerst van de sleutel plek naar huis gereden. Ik had natuurlijk van te voren wel alle posities e.d. af getekend en gemarkeerd dus alles is grotendeels op de juiste plek terug gekomen (goede voorbereiding was het halve werk).
Dus met 2 man op pad (bezemwagen) een ritje van 15 a 20 km naar huis. Eerst echt heel rustig en kalm want ook de remmen waren nieuw dus alles voelde anders (maar gelukkig wel zeer goed aan).
Later het tempo (80 weg) iets opgevoerd naar 60 en daarna naar 80. Op het nerveuse van de uitlijning na was het een prima maar ook heerlijke rit. Onderweg 2x gestopt om preventief te checken maar ook nu geen gekke dingen!
Na de maiden voyage weer thuis
Afbeelding
Thuis direct de kap open en alles geïnspecteerd, en hup onder de auto alles checken. Alles droog en netjes. Man wat een goed gevoel zeg.
Maar niet alles kan 100% goed gaan en ook dat durf ik wel te melden, om te beginnen liep de rechter voorrem lichtelijk aan (remklauw was wel gangbaar gemaakt).
En punt 2 was bijna bij huis kwam er een lichte rommel tengehore. Beide dingen eerst gelaten voor wat het was (omdat de remmen toch nieuw waren) leek me dat de zuiger zich eerst opnieuw moest zetten en ik nog niet veel gereden had.
Daarna na trots naar mijn opa gereden de auto te showen, en het rommelen werd bulderen. Dus ik direct een lichtelijke paniek of het diff nog wel goed was. Maar van buiten niks aan te zien natuurlijk, dus internet op en zou de hardy schijf kunnen zijn. Deze was zo onder de auto niet te zien (dan is een lage auto wat minder fijn

)
Weer naar huis gereden en nog steeds het geluid.
Nog niks gevonden en dus ging met een dubbel gevoel naar bed, maar kon het niet laten dus de laptop ging mee en ik weer zoeken wat het kon zijn. Tot dat bij mij het moment binnen drong van nieuwe remmen (de gedachte aan de aanlopende voorrem dat die heet werd, maar ook de andere zijn natuurlijk warm geweest). Dus ik in men pyjama naar buiten kofferbak open slotbout dr uit en de wielbouten natrekken.
VERREK !!! ja hoor links achter waren ze een kleine slag los. Dus alles na getrokken en men broertje uit bed geschopt om nog een rondje te rijden. En jahoor dat was het euvel.
Nog even langs het tankstation gescheurd voor een paar mooie kiekjes
Bij het tankstation
Nu ben ik vast nog wel wat dingen vergeten te vertellen wat er nog meer gebeurd is maar ik vind de lap tekst nu wel genoeg. Het mogeduidelijk zijn,, Ik ben (een) GEK op men bmw. En bijna volleerd monteur nu (weet dr bijna alles van af nu

,,,mede door de benleymanual die ik dr op de laptop bij had) dingen als de draagarm achter onder neutrale rijhoogte voorspanning zetten e.d. had ik zelf niet aan gedacht.
Fotos bij de uitlijner op de brug (nog alles mooi schoon

)
