320d touring schreef:
Even "on topic" ,tunen bij km-stand 245.000 lijkt me niet verstandig toch !?
:ontopic:
Ook deze vraag heb ik aan Supro gesteld!
Oude auto / veel kilometers?
Natuurlijk zit er verschil in het tunen van oude en nieuwe auto’s. Bij 200000km is de kans groter dat er iets niet in orde is dan bij 50000km.
De turbo heeft bij 2 ton vaak de beste tijd wel gehad. Als deze nog nooit vervangen is, bestaat de kans dat deze versneld stuk gaat na tuning. Maar dat wil niet zeggen dat dat anders niet het geval was. Het kan alleen wel erg zuur zijn…
Afgezien van turbo’s hebben we nog geen schadegevallen gehad die rechtstreeks aan de tuning gerelateerd zijn. D.w.z. dat er natuurlijk wel eens auto’s stuk gaan, maar als je gaat analyseren kom je tot de conclusie dat er iets mis was met de auto en daardoor grotere schades zijn ontstaan.
Om deze reden rijden we altijd vooraf met de auto. Als we het niet vertrouwen, wordt er niet getuned alvorens de oorzaak gevonden is. We kunnen daarmee de meest voor de hand liggende problemen voor zijn, maar het is geen volledige diagnose.
Mijn ervaring is dat bestuurders die al langer in het bezit zijn van hun auto heel goed zelf weten of de auto nog ok is, of niet.
Wanneer we problemen herkennen, blijkt vaak dat het probleem de aanleiding was om bij ons te komen. ‘Hij trekt zo slecht’, is een veel gehoorde klacht. Dit is echter een zeer slechte reden om te gaan tunen!! De auto dient 100% te zijn alvorens verbetering te verkrijgen.
Daarnaast raden we bij oudere of misschien ‘luie’ motoren een reinigingsmiddel aan. Daarmee worden verbrandingskamers en vervuilde verstuivers gereinigd over een paar hondert kilometer afstand. Het kan ernstige problemen bij dieselmotoren voorkomen en het kost maar een paar euro.
We hebben er zelfs motoren bij gehad die na een softwareverandering, met tegenvallend resultaat, in 500km tijd bijna 20pk erbij kregen door te reinigen
Ik hoop dat we je hebben kunnen overtuigen.... of iig an het twijfelen gebracht :p