Introductie E39 530i + to-do lijst
-
Re: Introductie E39 530i + to-do lijst
beste otto hier met martin. ook een bmw e39 ryder. een radiator kost ongeveer 140 euro. vervang dan ook mee de looprollen en jeriem. en controleer je waterpomp meteen. wat het tikken betreft zal wel een vuile klepstoter zyn. verander is van olie zoals ade39 al zei met kroon olie. het tikken zal dan weg gaan. succes ermee . groet martin
-
beste otto je kan ook een halve liter atf by je olie gooien en dan een half uurtje laten lopenstationair .je motor word dan goed schoon en al het vuil verdwynt met de atf olie. dan aftappen en de oliefilter ok vervangen. nieuwe olie erop bv kroon. en je motor zal weer geruisloos lopen .succes martin.
-
hallo otto wat je stuur uitslag betreft dan zit deze tegen de blokkering aan is niks aan de hand. je benzine meter heeft tyd nodig om de juiste stand aan te geven. als jy naar beneden ryd loopt de benzine naar de voorkant van je tank. hy zal dan minder aangeven. ryd je weer omhoog dan heef de meter even tyd nodig om dit aan te geven. als je benzinemeter minder aangeeft veranderd je range ook naar minder. logies toch. niks om je eigen druk over temaken.
Goede middag beste Otto en Martin,
Erg jammer beste Otto, dat dit is gebeurd.
Maar als de radiateur is vervangen, dan is het euvel ook weer verholpen.
Het tikken van een komstoter, dat kan wel eens voorkomen, maar het is niet ernstig als de komstoter niet gaat kloppen of klapperen.
Want als dat laatste wel aanwezig is, dan dient de komstoter vervangen te worden.
Wat Martin dus al aangeeft, wat ATF bijvullen en de motor even laten draaien, en daarna de olie en het filter vervangen.
De ATF olie zal de komstoter reinigen.
Ik zelf heb dus ook een tikkende komstoter, maar ik vind het te verwaarlozen om er iets aan te doen.
Dus zal ik vlak voor het verversen van de motorolie ook eens een halve liter ATF bijvullen, en de motor eens laten draaien.
De komstoter is bij mij slechts een lichte tikkerdetik, meer niet.
Dat is al een paar jaar zo, en het is ook niet veranderd!
Ik zelf heb steeds bij het demonteren van een motor of een cilinderkop, steeds alle komstoters van alle auto's die ik heb gerepareerd in de ATF gelegd voor een of 2 nachten.
Daar worden ze haast weer nieuw van, ze zijn dan geheel goed gereinigd.
Uiteraard altijd wel heel goed laten uitlekken!
Bij het vervangen van de radiateur, zou ik het net zo doen als Martin het al aan gaf, de multi snaar en de andere snaar vervangen, en controleer de span rol en de omlooprollen.
Bij twijfel direct vervangen!
Dat is altijd wel zo verstandig, je kan er dan heel goed bij.
De tankmeter.
Ja, dat is bij mij net zo, tijdens het rijden loopt de meter iets op.
Als ik de auto stil zet, en de andere morgen weer start, dan is het inderdaad zo, dat de meter iets lager staat, en bij het rijden gaat deze na een tijdje weer op de normale stand.
Niets vreemds voor mij!
Het sturen tot de uiterste uitslag.
Bekijk de olie eens in het reservoir van de stuurbekrachtiging.
Is deze netjes helder, en stinkt deze niet verbrand?
De ATYF Dexron II dient echt fris zoetig te ruiken, dan is deze nog oké!
Staat de olie van de stuurbekrachtiging netjes op peil?
Ook hier geld dus weer, vervang de ATF Dexron II elke 24 maanden!
Net zoals bij elke vloeistof van de BMW!
Succes, beste Otto.
Met vriendelijke groet,
Ad
Erg jammer beste Otto, dat dit is gebeurd.
Maar als de radiateur is vervangen, dan is het euvel ook weer verholpen.
Het tikken van een komstoter, dat kan wel eens voorkomen, maar het is niet ernstig als de komstoter niet gaat kloppen of klapperen.
Want als dat laatste wel aanwezig is, dan dient de komstoter vervangen te worden.
Wat Martin dus al aangeeft, wat ATF bijvullen en de motor even laten draaien, en daarna de olie en het filter vervangen.
De ATF olie zal de komstoter reinigen.
Ik zelf heb dus ook een tikkende komstoter, maar ik vind het te verwaarlozen om er iets aan te doen.
Dus zal ik vlak voor het verversen van de motorolie ook eens een halve liter ATF bijvullen, en de motor eens laten draaien.
De komstoter is bij mij slechts een lichte tikkerdetik, meer niet.
Dat is al een paar jaar zo, en het is ook niet veranderd!
Ik zelf heb steeds bij het demonteren van een motor of een cilinderkop, steeds alle komstoters van alle auto's die ik heb gerepareerd in de ATF gelegd voor een of 2 nachten.
Daar worden ze haast weer nieuw van, ze zijn dan geheel goed gereinigd.
Uiteraard altijd wel heel goed laten uitlekken!
Bij het vervangen van de radiateur, zou ik het net zo doen als Martin het al aan gaf, de multi snaar en de andere snaar vervangen, en controleer de span rol en de omlooprollen.
Bij twijfel direct vervangen!
Dat is altijd wel zo verstandig, je kan er dan heel goed bij.
De tankmeter.
Ja, dat is bij mij net zo, tijdens het rijden loopt de meter iets op.
Als ik de auto stil zet, en de andere morgen weer start, dan is het inderdaad zo, dat de meter iets lager staat, en bij het rijden gaat deze na een tijdje weer op de normale stand.
Niets vreemds voor mij!
Het sturen tot de uiterste uitslag.
Bekijk de olie eens in het reservoir van de stuurbekrachtiging.
Is deze netjes helder, en stinkt deze niet verbrand?
De ATYF Dexron II dient echt fris zoetig te ruiken, dan is deze nog oké!
Staat de olie van de stuurbekrachtiging netjes op peil?
Ook hier geld dus weer, vervang de ATF Dexron II elke 24 maanden!
Net zoals bij elke vloeistof van de BMW!
Succes, beste Otto.
Met vriendelijke groet,
Ad
Goedemorgen Martin en Ad,
Dank voor jullie reacties. Stelt mij gerust (zowel qua kosten en de problemen). Gelukkig kan ik mijn auto vandaag al brengen en hopelijk maandag (of dinsdag) ophalen. Ik zal even overleggen met Hermsen of hij het ook nodig vindt om de overige onderdelen van het koelsysteem te vervangen.
Wat betreft de tikkende motor. Ik kende het trucje met de ATF olie niet. Wel kende ik het trucje met een additief een half uur laten lopen. Hoewel ik wel veel korte stukken rijd: dagelijks 2x 8 km naar werk en 2x 3 km sportschool, probeer ik in het weekend in ieder geval 1 lange rit te maken om de boel echt goed warm te laten worden. Daarbij komt de olie 2 maanden geleden is ververst en ik afgelopen weekend op en neer naar Berlijn ben gegaan. Maar goed, als het lichtjes tikken geen kwaad kan... Toch maar eens overwegen de VANOS preventief te laten reviseren (tegen het advies van Hermsen in).
De stuurbekrachtigingsvloeistof heb ik ook pas laten verversen (Hermsen zei zelfs dat het niet nodig was). Maar gelukkig maak ik mij nu geen zorgen meer.
Nogmaals dank voor jullie reacties. Een hele geruststelling voor mij. Ik houd jullie op de hoogte!
Groet,
Otto
Dank voor jullie reacties. Stelt mij gerust (zowel qua kosten en de problemen). Gelukkig kan ik mijn auto vandaag al brengen en hopelijk maandag (of dinsdag) ophalen. Ik zal even overleggen met Hermsen of hij het ook nodig vindt om de overige onderdelen van het koelsysteem te vervangen.
Wat betreft de tikkende motor. Ik kende het trucje met de ATF olie niet. Wel kende ik het trucje met een additief een half uur laten lopen. Hoewel ik wel veel korte stukken rijd: dagelijks 2x 8 km naar werk en 2x 3 km sportschool, probeer ik in het weekend in ieder geval 1 lange rit te maken om de boel echt goed warm te laten worden. Daarbij komt de olie 2 maanden geleden is ververst en ik afgelopen weekend op en neer naar Berlijn ben gegaan. Maar goed, als het lichtjes tikken geen kwaad kan... Toch maar eens overwegen de VANOS preventief te laten reviseren (tegen het advies van Hermsen in).
De stuurbekrachtigingsvloeistof heb ik ook pas laten verversen (Hermsen zei zelfs dat het niet nodig was). Maar gelukkig maak ik mij nu geen zorgen meer.
Nogmaals dank voor jullie reacties. Een hele geruststelling voor mij. Ik houd jullie op de hoogte!
Groet,
Otto
-
we zyn bly dat we je hebben kunnen helpen. daar is het forum voor.
Goede morgen beste Otto,
Inderdaad, net wat Martin al aangeeft.
We zijn met zijn allen op een forum bezig, om de BMW zo goed mogelijk te onderhouden.
En daar behoren natuurlijk ook de ongemakken bij, zoals de storingen en de defecten.
Ook willen we elkaar helpen waar we kunnen.
Soms is het wel eens een beetje moeilijk, omdat we de auto niet visueel zien.
Maar erg vaak krijgen we het probleem wel klein, en word het netjes opgelost.
Het mooie van een forum is, dat de andere forum leden kunnen bijdragen aan een oplossing, elkaar mooi aanvullen.
Ik vraag er dan ook vaak om, of er kan worden aangevuld, door de andere forum leden.
Ik vind dat zeker niet vervelend, en voel het ook niet als dat er van mijn zijde onkunde plaats zou vinden.
Ik blijf het dus nog steeds een heel mooi forum vinden.
Ik zal zeker en vast dit forum blijven bezoeken.
Terwijl ik vaak lees, dat er een aantal forum leden ook op FB bezig zijn, om problemen te verhelpen.
Ik heb er eens gekeken, maar ik ben direct weer vertrokken van FB, ik vond het een wanordelijke en zeer georganiseerde puinhoop!
Niets voor mij dus!
Met vriendelijke groet,
Ad
Inderdaad, net wat Martin al aangeeft.
We zijn met zijn allen op een forum bezig, om de BMW zo goed mogelijk te onderhouden.
En daar behoren natuurlijk ook de ongemakken bij, zoals de storingen en de defecten.
Ook willen we elkaar helpen waar we kunnen.
Soms is het wel eens een beetje moeilijk, omdat we de auto niet visueel zien.
Maar erg vaak krijgen we het probleem wel klein, en word het netjes opgelost.
Het mooie van een forum is, dat de andere forum leden kunnen bijdragen aan een oplossing, elkaar mooi aanvullen.
Ik vraag er dan ook vaak om, of er kan worden aangevuld, door de andere forum leden.
Ik vind dat zeker niet vervelend, en voel het ook niet als dat er van mijn zijde onkunde plaats zou vinden.
Ik blijf het dus nog steeds een heel mooi forum vinden.

Ik zal zeker en vast dit forum blijven bezoeken.
Terwijl ik vaak lees, dat er een aantal forum leden ook op FB bezig zijn, om problemen te verhelpen.
Ik heb er eens gekeken, maar ik ben direct weer vertrokken van FB, ik vond het een wanordelijke en zeer georganiseerde puinhoop!
Niets voor mij dus!
Met vriendelijke groet,
Ad