E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden
Re: Chip Tuning Aanbieding: E46 Tuning dag bij Supro
Nee ik heb een 136 pk, maar wat ik op die uitdraai van die 150 pk zit is dat het grote verschil juist NA de 2000 rpm ontstaat...
Dan rijdt ie dus zuiniger, en nog grotere funfactor 

Die 204 pk versie is origineel begrenst op koppel, vandaar die vlakke koppelkromme, da's van nature een niet echt natuurlijk verloop. Echter wel heerlijk soepel om mee te rijden. Na chippen laten ze dat blok eigenlijk meer op zijn natuurlijke verloop, vandaar de verschillen.
Re: E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden
.
Laatst gewijzigd door Maxi op 25 jan 2009, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Het grootste verschil is inderdaad na 2000 toeren.Griffendahl schreef:Nee ik heb een 136 pk, maar wat ik op die uitdraai van die 150 pk zit is dat het grote verschil juist NA de 2000 rpm ontstaat...
Maar ook onder 2000 toeren heb je al gauw 25Nm meer (de lijnen liggen wat dicht op elkaar doordat ze zo stijl lopen, maar als je bijv bij 1500 toeren kijkt zie je ook een verhoging van 25Nm, dat is meer dan 10%)
Ik denk dat vooral de 184PK 330D er onwijs op vooruit gaat. Bijna 500Nm bij 1800 toeren

Nou ik ben er helemaal van overtuigt, Asl de beurs het een keer toelaat ga ik zeker bij die mannen langs voor te chippen, Maar op dit moment vind ik het verlagen iets belangrijker.
Ik wacht wel tot mijn vacantie geld vrij komt *D
Ik wacht wel tot mijn vacantie geld vrij komt *D
Deze vraag heb ik reeds naar Marc gemaild, ik verwacht morgen antwoord. Ik ben benieuwd hoe hij er over denkt.
320dMtech Y2K.11 | lid #100 |
|

Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
Super ben benieuwd of het mij over de streep kan trekken of juist doet besluiten het niet te doen...
Als je het doet, ga ik met je mee!
En owee als je het dan waagt om als een oma te rijden! :p

En owee als je het dan waagt om als een oma te rijden! :p
Onderstaand het antwoord van Marc en de grafiek:
Ik heb er even een uitdraai van een A3 tdi 130pk bij gedaan. (ik had geen uitdraai van de bmw digitaal.)
In essentie verschilt het niet veel van een BMW.
Leuke aan deze kromme is dat origineel, ‘eco’ en maximaal erop staan.
De onderste lijnen betreffen koppel. De bovenste vermogen.
Voor alle krommes geldt dat het maximum koppel onderin behaald wordt. Vervolgens bouwt het koppel af tot aan het maximum toerental. De schommelende lijn op de maximaalkromme komt door een lichte varierende turbodruk en de manier van meten. Op de straat is dat niet merkbaar.
Onder circa 1500 toeren is het niet verstandig enorme hoeveelheden koppel te verkrijgen. De drijflijn (koppeling!!) zou overmatig slijten en het zou oncomfortabele trillingen veroorzaken.
Om zuinig te rijden zou je het beste in het sterke gebied kunnen rijden. Daar is het rendement het beste.
Tenzij er heel weinig trekkracht gevraagd wordt, is het dus niet interessant om onder de 1500 - 1700 toeren te rijden. Maximale trekkracht vraagt een goede bestuurder niet onder de 1800 - 2000 toeren. Daar belast je de motor en drijflijn onnodig mee en je vraagt niet voor niets maximale trekkracht. (dus waarom niet terugschakelen…?)
[thumbnail]http://i32.tinypic.com/2rxjp0k.jpg[/thumbnail]
@ Griffendahl: ik lees dat de standaard grafiek een stuk hoger ligt bij een getunede motor, dwz dat je max koppel-moment niet verschuift maar dat het met hetzelfde toerenaantal wel hoger ligt.....
Edit Mini: thumbs... te grote foto
Gegevens zijn helaas minder goed leesbaar
Ik heb er even een uitdraai van een A3 tdi 130pk bij gedaan. (ik had geen uitdraai van de bmw digitaal.)
In essentie verschilt het niet veel van een BMW.
Leuke aan deze kromme is dat origineel, ‘eco’ en maximaal erop staan.
De onderste lijnen betreffen koppel. De bovenste vermogen.
Voor alle krommes geldt dat het maximum koppel onderin behaald wordt. Vervolgens bouwt het koppel af tot aan het maximum toerental. De schommelende lijn op de maximaalkromme komt door een lichte varierende turbodruk en de manier van meten. Op de straat is dat niet merkbaar.
Onder circa 1500 toeren is het niet verstandig enorme hoeveelheden koppel te verkrijgen. De drijflijn (koppeling!!) zou overmatig slijten en het zou oncomfortabele trillingen veroorzaken.
Om zuinig te rijden zou je het beste in het sterke gebied kunnen rijden. Daar is het rendement het beste.
Tenzij er heel weinig trekkracht gevraagd wordt, is het dus niet interessant om onder de 1500 - 1700 toeren te rijden. Maximale trekkracht vraagt een goede bestuurder niet onder de 1800 - 2000 toeren. Daar belast je de motor en drijflijn onnodig mee en je vraagt niet voor niets maximale trekkracht. (dus waarom niet terugschakelen…?)
[thumbnail]http://i32.tinypic.com/2rxjp0k.jpg[/thumbnail]
@ Griffendahl: ik lees dat de standaard grafiek een stuk hoger ligt bij een getunede motor, dwz dat je max koppel-moment niet verschuift maar dat het met hetzelfde toerenaantal wel hoger ligt.....
Edit Mini: thumbs... te grote foto
Gegevens zijn helaas minder goed leesbaar
320dMtech Y2K.11 | lid #100 |
|

Touring zonder dakrails:
Kijk dan wordt het op zich zeker interessant
Ga er nog ff over nadenken 

- largeproject
- Contacteer:
Opt1mus schreef:Onderstaand het antwoord van Marc en de grafiek:
....
1.9 tdi met als brandstof benzine? :x :fluit:
Vraag me trouwens af waarom de aandrijflijn meer te leiden zou hebben met een hoog koppel bij lage toeren dan bij hoge toeren.
Omdat je op lage toeren vaak je koppeling nog niet helemaal op hebt laten komen gok ik zo
- largeproject
- Contacteer:
Griffendahl schreef:Omdat je op lage toeren vaak je koppeling nog niet helemaal op hebt laten komen gok ik zo
Mmmm zou kunnen,maar dat geld dan niet voor mij,want die heb ik bij 1100rpm toch echt wel los. :p
Paul, wanneer moet je het uiterlijk weten ??