Introductie E39 530i + to-do lijst
Re: Introductie E39 530i + to-do lijst
Goedenavond mannen,
Allereerst dank u wel wederom Ad voor de reactie! Zal binnenkort nog even terug gaan om de stuurbekrachtigingsvloeistof te laten vervangen. Ik zal zeggen dat ik het toch graag wil.
Nu doet zich sinds vandaag een probleem voor: Vanochtend heb ik een CD gebrand omdat ik een CD-wisselaar in de achterklep hebben zitten. Ik haalde de buitenkant los en laadde de CD. Het viel mij toen al op dat de CD-wisselaar-module los zat aan 1 kant. Echter, ik had haast en zocht er niets achter. Ik ben naar mijn werk gereden en de CD speelde goed af. Nadat ik gewerkt had, stapte ik in de auto en startte de motor. Er kwam echter geen geluid uit de boxen. De MK4 reageerde ook niet op de fm-knop. Kortom radio en CD deden het niet (en ook het geluid van de navigatie, denk ik(?)). Eenmaal thuis even gekeken bij de CD-wisselaar: het schuifklepje was niet helemaal dicht. Deze dicht gedaan en ik ging er vanuit dat-ie het wel weer zou doen. Helaas... Daarna heb ik nog eens goed gekeken en de CD-wisselaar, met het ronde uitsteekseltje in de "houder" gestopt. Helaas nog steeds niets. Ik denk dat er een kabeltje is losgeschoten omdat het systeem de radio en cd's niet herkent. Ik heb geen "mute-tekentje" in m'n scherm.
Kan iemand mij misschien raad geven?
Heel erg bedankt!
Groet,
Otto
Allereerst dank u wel wederom Ad voor de reactie! Zal binnenkort nog even terug gaan om de stuurbekrachtigingsvloeistof te laten vervangen. Ik zal zeggen dat ik het toch graag wil.
Nu doet zich sinds vandaag een probleem voor: Vanochtend heb ik een CD gebrand omdat ik een CD-wisselaar in de achterklep hebben zitten. Ik haalde de buitenkant los en laadde de CD. Het viel mij toen al op dat de CD-wisselaar-module los zat aan 1 kant. Echter, ik had haast en zocht er niets achter. Ik ben naar mijn werk gereden en de CD speelde goed af. Nadat ik gewerkt had, stapte ik in de auto en startte de motor. Er kwam echter geen geluid uit de boxen. De MK4 reageerde ook niet op de fm-knop. Kortom radio en CD deden het niet (en ook het geluid van de navigatie, denk ik(?)). Eenmaal thuis even gekeken bij de CD-wisselaar: het schuifklepje was niet helemaal dicht. Deze dicht gedaan en ik ging er vanuit dat-ie het wel weer zou doen. Helaas... Daarna heb ik nog eens goed gekeken en de CD-wisselaar, met het ronde uitsteekseltje in de "houder" gestopt. Helaas nog steeds niets. Ik denk dat er een kabeltje is losgeschoten omdat het systeem de radio en cd's niet herkent. Ik heb geen "mute-tekentje" in m'n scherm.
Kan iemand mij misschien raad geven?
Heel erg bedankt!
Groet,
Otto
Re: Introductie E39 530i + to-do lijst
Goede middag beste Otto,
Kan het misschien zijn, dat de CD-wisselaar heen en weer is gegaan tijdens het rijden.
Daar zou ik het dan in gaan zoeken!
De stekkerverbinding zou los gegaan kunnen zijn, of een draad breuk, of een of meerdere draden uit de stekker los geraakt zijn.
Ik zou gewoon eens gaan meten, of de stekker verbinding eens controleren.
Kijk ook of alle zekeringen nog heel zijn!
Ik weet niet of het mogelijk is, of er een druppel water of zo in het apparaat is gevallen, want condens kan met dit soort temperaturen wel eens voorkomen.
Probeer eens de cassetten opnieuw in te voeren
Dit zou echt geen enkele invloed mogen hebben op de rest van de audio componenten.
Dan zou de radio en de navigatie nog wel gewoon zijn werk moeten doen.
Dus begin met het eenvoudigste, de zekeringen controleren.
Misschien volgen er nog wel meer opties die door de forum leden gegeven worden.
Succes, beste Otto.
Met vriendelijke groet,
Ad
Kan het misschien zijn, dat de CD-wisselaar heen en weer is gegaan tijdens het rijden.
Daar zou ik het dan in gaan zoeken!
De stekkerverbinding zou los gegaan kunnen zijn, of een draad breuk, of een of meerdere draden uit de stekker los geraakt zijn.
Ik zou gewoon eens gaan meten, of de stekker verbinding eens controleren.
Kijk ook of alle zekeringen nog heel zijn!
Ik weet niet of het mogelijk is, of er een druppel water of zo in het apparaat is gevallen, want condens kan met dit soort temperaturen wel eens voorkomen.
Probeer eens de cassetten opnieuw in te voeren
Dit zou echt geen enkele invloed mogen hebben op de rest van de audio componenten.
Dan zou de radio en de navigatie nog wel gewoon zijn werk moeten doen.
Dus begin met het eenvoudigste, de zekeringen controleren.
Misschien volgen er nog wel meer opties die door de forum leden gegeven worden.
Succes, beste Otto.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Introductie E39 530i + to-do lijst
Goedemiddag Ad,AdE39 schreef:Goede middag beste Otto,
Kan het misschien zijn, dat de CD-wisselaar heen en weer is gegaan tijdens het rijden.
Daar zou ik het dan in gaan zoeken!
De stekkerverbinding zou los gegaan kunnen zijn, of een draad breuk, of een of meerdere draden uit de stekker los geraakt zijn.
Ik zou gewoon eens gaan meten, of de stekker verbinding eens controleren.
Kijk ook of alle zekeringen nog heel zijn!
Ik weet niet of het mogelijk is, of er een druppel water of zo in het apparaat is gevallen, want condens kan met dit soort temperaturen wel eens voorkomen.
Probeer eens de cassetten opnieuw in te voeren
Dit zou echt geen enkele invloed mogen hebben op de rest van de audio componenten.
Dan zou de radio en de navigatie nog wel gewoon zijn werk moeten doen.
Dus begin met het eenvoudigste, de zekeringen controleren.
Misschien volgen er nog wel meer opties die door de forum leden gegeven worden.
Succes, beste Otto.
Met vriendelijke groet,
Ad
Hartelijk dank voor uw advies. Inmiddels heb ik het probleem opgelost. Nadat ik alle stekkers had gecontroleerd en de auto de radio en de cd-wisselaar nog steeds niet herkende, heb ik de accu 5 minuten losgekoppeld. Daarna deed alles het weer! Denk dat er gewoon even een foutje in het systeem zat omdat het schuifje niet helemaal dicht zat.
Vandaag heb ik de auto uitgebreid gewassen en gepoetst. Eerst de velgen met Non Ferro spray behandeld, daarna de auto afgespoeld en gewassen. Na het wassen weer afgespoten en de auto gedroogd. Vervolgens ben ik met klei aan de slag gegaan. Daarna weer de auto snel gewassen.
Nu de auto goed was heb ik de auto behandeld met een paint cleaner. Vervolgens een glaze er overheen (Poorboy's Black Hole) om de zwarte kleur naar boven te halen. Ik heb het daarna afgesloten met een goede wax. De auto staat er dus weer knap bij!
Ik zal in het Showroom topic (eindelijk) even wat foto's posten.
Een goed weekend toegewenst.
Groet,
Otto
Re: Introductie E39 530i + to-do lijst
Goede middag beste Otto,
Gelukkig niets defect, en het werkt weer, GOOD JOB!
Vaak kan het niets ernstigs zijn, maar mijn gedachte was eigenlijk, dat het misschien gekomen was doordat het klepje van de cassette met de roms niet gesloten was.
Soms kan dat wel eens een storing veroorzaken, of wat vuil of wat vocht in het systeem vallen.
Maar even een reset en de stekkers wat bewegen kan dan wel eens de oplossing zijn.
Gelijk er een gedegen was/poetsbeurt er achter aan, dan heeft u in elk geval uw goede daad weer verricht dit weekend, beste Otto.
Ik wens u nog een hele fijne voorgang toe voor deze zondag.
Met vriendelijke groet,
Ad
Gelukkig niets defect, en het werkt weer, GOOD JOB!

Vaak kan het niets ernstigs zijn, maar mijn gedachte was eigenlijk, dat het misschien gekomen was doordat het klepje van de cassette met de roms niet gesloten was.
Soms kan dat wel eens een storing veroorzaken, of wat vuil of wat vocht in het systeem vallen.
Maar even een reset en de stekkers wat bewegen kan dan wel eens de oplossing zijn.
Gelijk er een gedegen was/poetsbeurt er achter aan, dan heeft u in elk geval uw goede daad weer verricht dit weekend, beste Otto.

Ik wens u nog een hele fijne voorgang toe voor deze zondag.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Introductie E39 530i + to-do lijst
Goedemorgen mannen,
Mede op grond van jullie advies en mijn eigen gevoel (van rust), vanochtend toch even langs Jan Hermsen gereden en gevraagd of hij toch (ondanks dat hij zei dat het niet nodig was) mijn koelvloeistof en stuurbekrachtigingsvloeistof wilde vervangen. Hij begreep dat ik alles 'vers' wilde hebben en vond het geen probleem om te doen. 10 Maart laat ik de auto daar achter en gaat hij de boel wisselen. Is een "flush" van het koelvloeistof-systeem nodig of is het gewoon leeg laten lopen en nieuwe er in voldoende? Heb geen klachten namelijk.
Ook heb ik gevraagd of hij nog iemand kent die (veilig) mijn motor en motorcompartiment eens goed kan schoonmaken/spuiten. Jan Hermsen gaf aan dat hij dit gelijk wel even doen, bij hem in de buurt zit namelijk een wasstraat waar je ook de optie motorreiniger kan kiezen. Doen jullie dit ook wel eens? Vind het wel een veilig idee dat hij het doet omdat hij natuurlijk weet waar je wel en niet kan spuiten.
Daarna hebben wij het nog even gehad over het feit dat ik binnenkort met de 530 naar Duitsland ga en even lekker gaf ga geven. Hij waarschuwde mij nog dat ik daar mee moest uitkijken omdat als er veel roet op de zuigers zit en je de boel goed warm stookt er een gat in je zuiger gebrand kan worden. Ik heb aangegeven dat ik vorig weekend (opbouwend) de motor goed warm heb laten worden en pas na 30-40 minuten ben gaan "spelen". Dit was volgens hem de juiste manier. Toen ik vroeg naar het gebruik van een additief (Forté) raadde hij mij dat ook zeker aan. En hij vond Shell V-Power een goede benzine omdat het schoner brandt.
Kortom: 10 maart wordt de BMW weer lekker vertroeteld. Ook een schoon motorcompartiment vind ik er altijd prachtig uit zien!
Ik heb twee vragen dik gedrukt. Ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken!
Een goed weekend toegewenst en groet!
Otto
Mede op grond van jullie advies en mijn eigen gevoel (van rust), vanochtend toch even langs Jan Hermsen gereden en gevraagd of hij toch (ondanks dat hij zei dat het niet nodig was) mijn koelvloeistof en stuurbekrachtigingsvloeistof wilde vervangen. Hij begreep dat ik alles 'vers' wilde hebben en vond het geen probleem om te doen. 10 Maart laat ik de auto daar achter en gaat hij de boel wisselen. Is een "flush" van het koelvloeistof-systeem nodig of is het gewoon leeg laten lopen en nieuwe er in voldoende? Heb geen klachten namelijk.
Ook heb ik gevraagd of hij nog iemand kent die (veilig) mijn motor en motorcompartiment eens goed kan schoonmaken/spuiten. Jan Hermsen gaf aan dat hij dit gelijk wel even doen, bij hem in de buurt zit namelijk een wasstraat waar je ook de optie motorreiniger kan kiezen. Doen jullie dit ook wel eens? Vind het wel een veilig idee dat hij het doet omdat hij natuurlijk weet waar je wel en niet kan spuiten.
Daarna hebben wij het nog even gehad over het feit dat ik binnenkort met de 530 naar Duitsland ga en even lekker gaf ga geven. Hij waarschuwde mij nog dat ik daar mee moest uitkijken omdat als er veel roet op de zuigers zit en je de boel goed warm stookt er een gat in je zuiger gebrand kan worden. Ik heb aangegeven dat ik vorig weekend (opbouwend) de motor goed warm heb laten worden en pas na 30-40 minuten ben gaan "spelen". Dit was volgens hem de juiste manier. Toen ik vroeg naar het gebruik van een additief (Forté) raadde hij mij dat ook zeker aan. En hij vond Shell V-Power een goede benzine omdat het schoner brandt.
Kortom: 10 maart wordt de BMW weer lekker vertroeteld. Ook een schoon motorcompartiment vind ik er altijd prachtig uit zien!
Ik heb twee vragen dik gedrukt. Ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken!
Een goed weekend toegewenst en groet!
Otto
Re: Introductie E39 530i + to-do lijst
Goede middag beste Otto,
Het koelsysteem hoeft niet gespoeld te worden, als de vloeistof helder is.
Enkel dient het koelsysteem op de juiste wijze ontlucht te worden.
Doet men dat niet, dan kan er spontaan een kokertje optreden.
En dit euvel gebeurt erg vaak.
De motor reinigen kan geen kwaad, enkel even de dynamo en de startmotor even afdekken met een stuk plastic.
Vermijd het nat spuiten met hoge druk op de electronica.
Na het schoonspuiten altijd alles even droogblazen met perslucht.
Dit voorkomt storing meldingen!
Een of 2X per jaar een reiniging middel voor de injectors toedienen via de tank.
Dan blijven deze ook schoon, en het reinigt ook weer de verbrandings ruimte en de kleppen.
Als ik een tankstation mijd, dan is het zeker wel Shell, BP, Texaco, en Esso!
Die rijd ik altijd hard voorbij!
Shell gaat altijd als eerste met de prijs omhoog, en weer omlaag als laatste!
Voor de rest zijn dit ook de duurste tankstations van Nederland en België!
Tank ook beter echt niet langs de snelweg, maar juist op de provinciale wegen of in een dorp.
Ze beloven koeien met gouden hoorns, maar alle benzine komt uit een en hetzelfde vat!
Als de tankwagen heeft geladen, dan word er bij de poort een plons additieven in de tankwagen gegooid en dat is bij elk merk weer een andere samenstelling!
Ik loop er dus ook niet hard mee weg, met al die zooi die men toevoegt.
Wat dan wel weer waar is, dat is het additief voor de winter, dan gaan er meer vluchtige stoffen in de brandstof.
Dit is zeker het geval bij diesel, om het vlokken van diesel te voorkomen!
Ik woon dicht bij de Belgische grens.
Ik tank gewoon altijd in België bij LUK, een Russische oliemaatschappij.
Deze is echt een heel stuk goedkoper, dan de maatschappijen die ik al heb genoemd.
Het verschil tussen LUK België en de Nederlandse tankstations, dat scheelt ook rond de € 0,25 per liter.
Dus waarom dan die dure brandstof tanken, die vaak niet eens zo veel beter zijn!
Ik verrijd dan slechts € 5,50 per rit.
Ik vul dan de tank met 60 liter, daarbij vul ik ook nog eens 7 NATO kannen van 20 liter.
Reken uit, wat ik per rit bespaar op benzine!
En nee, dit mag dus niet, en dat weet ik ook wel, want dat is belasting technisch niet in orde.( grens overschrijdend )
Maar volgens de VLG/ADR mag ik dit weer wel. ( Vervoer gevaarlijke stoffen ) Europees geregeld.
**** Ik moet er wel bij vertellen, sinds kort mengt België wel E10 bij de Euro 95!!
E10, dat is dus een alcohol soort!
Maar dat gebeurt ook al in Frankrijk, Oostenrijk en nog wel meerdere Europese landen!
Maar daar heeft een BMW geen last van, tenminste niet de BMW van na bjr. 2000!
De E39 van mij heeft er dus echt geen last van, en rijd gewoon echt super!
Succes, beste Otto.
Met vriendelijke groet,
Ad
Het koelsysteem hoeft niet gespoeld te worden, als de vloeistof helder is.
Enkel dient het koelsysteem op de juiste wijze ontlucht te worden.
Doet men dat niet, dan kan er spontaan een kokertje optreden.
En dit euvel gebeurt erg vaak.
De motor reinigen kan geen kwaad, enkel even de dynamo en de startmotor even afdekken met een stuk plastic.
Vermijd het nat spuiten met hoge druk op de electronica.
Na het schoonspuiten altijd alles even droogblazen met perslucht.
Dit voorkomt storing meldingen!
Een of 2X per jaar een reiniging middel voor de injectors toedienen via de tank.
Dan blijven deze ook schoon, en het reinigt ook weer de verbrandings ruimte en de kleppen.
Als ik een tankstation mijd, dan is het zeker wel Shell, BP, Texaco, en Esso!
Die rijd ik altijd hard voorbij!
Shell gaat altijd als eerste met de prijs omhoog, en weer omlaag als laatste!
Voor de rest zijn dit ook de duurste tankstations van Nederland en België!
Tank ook beter echt niet langs de snelweg, maar juist op de provinciale wegen of in een dorp.
Ze beloven koeien met gouden hoorns, maar alle benzine komt uit een en hetzelfde vat!
Als de tankwagen heeft geladen, dan word er bij de poort een plons additieven in de tankwagen gegooid en dat is bij elk merk weer een andere samenstelling!
Ik loop er dus ook niet hard mee weg, met al die zooi die men toevoegt.
Wat dan wel weer waar is, dat is het additief voor de winter, dan gaan er meer vluchtige stoffen in de brandstof.
Dit is zeker het geval bij diesel, om het vlokken van diesel te voorkomen!
Ik woon dicht bij de Belgische grens.
Ik tank gewoon altijd in België bij LUK, een Russische oliemaatschappij.
Deze is echt een heel stuk goedkoper, dan de maatschappijen die ik al heb genoemd.
Het verschil tussen LUK België en de Nederlandse tankstations, dat scheelt ook rond de € 0,25 per liter.
Dus waarom dan die dure brandstof tanken, die vaak niet eens zo veel beter zijn!
Ik verrijd dan slechts € 5,50 per rit.
Ik vul dan de tank met 60 liter, daarbij vul ik ook nog eens 7 NATO kannen van 20 liter.
Reken uit, wat ik per rit bespaar op benzine!
En nee, dit mag dus niet, en dat weet ik ook wel, want dat is belasting technisch niet in orde.( grens overschrijdend )
Maar volgens de VLG/ADR mag ik dit weer wel. ( Vervoer gevaarlijke stoffen ) Europees geregeld.
**** Ik moet er wel bij vertellen, sinds kort mengt België wel E10 bij de Euro 95!!
E10, dat is dus een alcohol soort!
Maar dat gebeurt ook al in Frankrijk, Oostenrijk en nog wel meerdere Europese landen!
Maar daar heeft een BMW geen last van, tenminste niet de BMW van na bjr. 2000!
De E39 van mij heeft er dus echt geen last van, en rijd gewoon echt super!
Succes, beste Otto.
Met vriendelijke groet,
Ad
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:31
Re: Introductie E39 530i + to-do lijst
Ik tank ook altijd in Belgie, ik hoef maar 8 km heen en terug te rijden. De Belgische euro 95 van vroeger was al prima, maar of mijn 3-liter nou zuiniger is op de nieuwe e10 of de 98-octaan, dat weet ik nog niet. Mijn cabrio van 1993 slikt die e10 niet, daar móet dus die dure benzine in. En die springt absoluut niet zuiniger met de nieuwe brandstof om. Was voorheen 1 op 14, is inmiddels 1 op 12. Ik verwacht dat t nog meer wordt.
Re: Introductie E39 530i + to-do lijst
Goede morgen beste Bert,
Ja, dan kan wel eens kloppen.
Dat een BMW van voor bjr. 2000 niet geschikt is voor de E10.
En dit is nog maar een mix van Euro 95 en E10!
Maar dat is op te zoeken op Google.
E10 check.
Volgens E10 check, beste Bert, zou echt elke BMW op E10 moeten kunnen rijden!
Kan er niet iets anders aan de hand zijn, het is maar een vraag van mij!
Volgens E10 check, kan men elk merk bekijken of deze geschikt is voor brandstof E10!
De auto's na bjr. 2000 kunnen er vaak wel tegen.
Uitzonderingen daar gelaten, zoals de Koreanen, japanners en misschien wat Amerikanen!
Ik heb het in elk geval eerst opgezocht voordat ik het ging tanken!
Want je kan je motor er echt mee verzieken!
Ik weet dus ook niet, of de motor aangepast kan worden, net als de auto's die niet geschikt waren voor de lood vrije benzine destijds!
Maar overal is een middel of een remedie voor te vinden.
Daarom heb ik het speciaal er bij vermeld, dat er E10 is bijgemengd, bij de Euro 95!
Waarschuwing!!!!
Auto's met een standkachel, daar kan men dus echt GEEN E10 in gebruiken!!
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ja, dan kan wel eens kloppen.
Dat een BMW van voor bjr. 2000 niet geschikt is voor de E10.
En dit is nog maar een mix van Euro 95 en E10!
Maar dat is op te zoeken op Google.
E10 check.
Volgens E10 check, beste Bert, zou echt elke BMW op E10 moeten kunnen rijden!
Kan er niet iets anders aan de hand zijn, het is maar een vraag van mij!
Volgens E10 check, kan men elk merk bekijken of deze geschikt is voor brandstof E10!
De auto's na bjr. 2000 kunnen er vaak wel tegen.
Uitzonderingen daar gelaten, zoals de Koreanen, japanners en misschien wat Amerikanen!
Ik heb het in elk geval eerst opgezocht voordat ik het ging tanken!
Want je kan je motor er echt mee verzieken!
Ik weet dus ook niet, of de motor aangepast kan worden, net als de auto's die niet geschikt waren voor de lood vrije benzine destijds!
Maar overal is een middel of een remedie voor te vinden.
Daarom heb ik het speciaal er bij vermeld, dat er E10 is bijgemengd, bij de Euro 95!
Waarschuwing!!!!
Auto's met een standkachel, daar kan men dus echt GEEN E10 in gebruiken!!
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:31
Re: Introductie E39 530i + to-do lijst
Mijn cabrio is geen BMW, beste Ad.
Tis een bijna 25-jaar oude Renooit 19. Die is al modern voor zn tijd omdat ie een injectiemotor heeft.
Terug on-topic, met mn 530i tank ik standaard in Belgie, en misschien heeft t meer dan een oorzaak (ik rij nu bijvoorbeeld op de winterwielen, 225 ipv 245), maar de auto lijkt rustiger stationair te lopen, en het verbruik valt ook nogal mee, op die E10. Ben gewend aan 1 op 8, nu doet ie zelfs 1 op 10 tot 11. Kan aan de banden liggen, ook aan het gebruik, afgelopen zomer veel korte ritjes en weinig lange gemaakt. Ja, ik weet t, daarvoor zijn deze auto's niet bedoeld.
Tis een bijna 25-jaar oude Renooit 19. Die is al modern voor zn tijd omdat ie een injectiemotor heeft.
Terug on-topic, met mn 530i tank ik standaard in Belgie, en misschien heeft t meer dan een oorzaak (ik rij nu bijvoorbeeld op de winterwielen, 225 ipv 245), maar de auto lijkt rustiger stationair te lopen, en het verbruik valt ook nogal mee, op die E10. Ben gewend aan 1 op 8, nu doet ie zelfs 1 op 10 tot 11. Kan aan de banden liggen, ook aan het gebruik, afgelopen zomer veel korte ritjes en weinig lange gemaakt. Ja, ik weet t, daarvoor zijn deze auto's niet bedoeld.
Re: Introductie E39 530i + to-do lijst
Goede avond beste Bert,
Hartelijk dank voor uw bericht.
Aaaahhhhhh, de caab is een Renault 19, en ik ging er al van uit dat het een BMW betrof.
Deze zal niet op de mix kunnen rijden van Eu95 en E10!
Toch best een leuke Cabrio die R19.
Ik moet eerlijk zeggen, ik heb de tank sinds ik getankt heb nog niet hoeven bijvullen.
Maar ik heb eigenlijk het idee, zoals ik vandaag heb kunnen zien aan de dagtellerstand, dat het er op lijkt dat de E39 iets minder heeft gebruikt, maar voor de echte cijfers zal ik beter even wachten tot ik weer moet vullen.
Ik moet wel zeggen, de motor draait wel lekker soepel, en snort echt als een hele tevreden poes!
Ik had wel eens, dat bij het optrekken, dat de motor wel eens afsloeg, maar dat lijkt nu ook tot het verleden!
Maar het is eigenlijk nog te kort dag, omdat ik net iets meer dan een halve tank heb verreden.
Ook stond ik vandaag weer eens lekker kei vast op de ring bij Antwerpen, en de weg van Boom naar Puurs!
Retour precies hetzelfde laken en pak, en dan zijn de verbruik cijfertjes ook weer iets anders.
Het is echt niet meer normaal in België, met die snert files.
De banden kunnen inderdaad wel eens verschil geven als deze breder of smaller zijn.
Ook het profiel en het type band kan ook verschil in het verbruik geven, zo ook de bandenspanning.
Nee, een BMW moet zeker zijn benen eens goed kunnen strekken, en eens lekker kunnen blazen over de snelwegen, daar is een BMW voor gemaakt.
Ik probeer zoveel als mogelijk is, de BMW niet voor kleine stukjes te rijden.
Eerst hadden we 2 auto's, maar de auto van mijn vrouw hebben we verkocht, die reed helemaal niet meer.
Stond meer stil voor de deur, dan dat er mee gereden werd.
We hebben beiden ook een E-bike, en die gebruiken we heel erg vaak.
Als we bij ons het dorp uit willen, dan moeten we een aardige berg op, dus gaat dit een stuk gemakkelijker.
Dus gebruiken we voor de boodschappen de e-bikes, en dat gaat echt prima met een dubbele fietstas.
Dus word de BMW enkel nog gebruikt voor de langere afstanden, en niet voor een rondje om de kerktoren.
We zullen dus even afwachten nog, wat het verbruik is met de benzine/E10 mix.
Wat ik wel weet, dat veel auto eigenaren benadeeld worden met deze mix!
Ik heb me dan ook nog niet verdiept, of het mogelijk is, om een auto over te bouwen naar deze brandstof.
Want bij de loodvrije benzine was dat wel mogelijk.
Ik ga het dadelijk eens opzoeken via Google.
Ik wens u een hele fijne avond toe, beste Bert.
Met vriendelijke groet,
Ad
Hartelijk dank voor uw bericht.
Aaaahhhhhh, de caab is een Renault 19, en ik ging er al van uit dat het een BMW betrof.
Deze zal niet op de mix kunnen rijden van Eu95 en E10!
Toch best een leuke Cabrio die R19.
Ik moet eerlijk zeggen, ik heb de tank sinds ik getankt heb nog niet hoeven bijvullen.
Maar ik heb eigenlijk het idee, zoals ik vandaag heb kunnen zien aan de dagtellerstand, dat het er op lijkt dat de E39 iets minder heeft gebruikt, maar voor de echte cijfers zal ik beter even wachten tot ik weer moet vullen.
Ik moet wel zeggen, de motor draait wel lekker soepel, en snort echt als een hele tevreden poes!
Ik had wel eens, dat bij het optrekken, dat de motor wel eens afsloeg, maar dat lijkt nu ook tot het verleden!
Maar het is eigenlijk nog te kort dag, omdat ik net iets meer dan een halve tank heb verreden.
Ook stond ik vandaag weer eens lekker kei vast op de ring bij Antwerpen, en de weg van Boom naar Puurs!
Retour precies hetzelfde laken en pak, en dan zijn de verbruik cijfertjes ook weer iets anders.
Het is echt niet meer normaal in België, met die snert files.
De banden kunnen inderdaad wel eens verschil geven als deze breder of smaller zijn.
Ook het profiel en het type band kan ook verschil in het verbruik geven, zo ook de bandenspanning.
Nee, een BMW moet zeker zijn benen eens goed kunnen strekken, en eens lekker kunnen blazen over de snelwegen, daar is een BMW voor gemaakt.
Ik probeer zoveel als mogelijk is, de BMW niet voor kleine stukjes te rijden.
Eerst hadden we 2 auto's, maar de auto van mijn vrouw hebben we verkocht, die reed helemaal niet meer.
Stond meer stil voor de deur, dan dat er mee gereden werd.
We hebben beiden ook een E-bike, en die gebruiken we heel erg vaak.
Als we bij ons het dorp uit willen, dan moeten we een aardige berg op, dus gaat dit een stuk gemakkelijker.
Dus gebruiken we voor de boodschappen de e-bikes, en dat gaat echt prima met een dubbele fietstas.
Dus word de BMW enkel nog gebruikt voor de langere afstanden, en niet voor een rondje om de kerktoren.
We zullen dus even afwachten nog, wat het verbruik is met de benzine/E10 mix.
Wat ik wel weet, dat veel auto eigenaren benadeeld worden met deze mix!
Ik heb me dan ook nog niet verdiept, of het mogelijk is, om een auto over te bouwen naar deze brandstof.
Want bij de loodvrije benzine was dat wel mogelijk.
Ik ga het dadelijk eens opzoeken via Google.
Ik wens u een hele fijne avond toe, beste Bert.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Introductie E39 530i + to-do lijst
Goedemorgen heren,
Allereerst hoop ik dat alles goed met jullie gaat. Met mij en de Bimmer wel.
Even terugkomend op een advies van laatst hier: het schakelen van R naar P doe ik nu met een "tussenstop" in N. Dit gaat voelbaar en hoorbaar vloeiender. Een aanrader als je de extra seconden hebt!
Verder kwam ik er achter dat Duitsland (en Nederland) ook benzine met een octaangehalte van 102 hebben. Omdat ik eind deze maand naar Berlijn ga rijden en een additief wilde toevoegen aan de tank, vroeg ik mij af of 102 (in combinatie met het additief) mogelijk is voor onze autos. Zou mooi zijn, want dan krijgt ie echt even een schone "opdonder".
Daarnaast heb ik een aantal vragen aan Forté gesteld, maar heb ik nog geen antwoord gehad. Wellicht kunnen jullie mij helpen. 1) ik wil twee additieven in de tank tegelijk gooien (Fuel System Cleaner + Gas Treatment). Kan je beide tegelijk gebruiken of is het beter om dit apart te doen? 2) moet ik deze producten laten "inwerken"? En daar bedoel ik mee een aantal dagen voor de grote trip er bij gooien zodat het tijdens de nacht ook kan "inwerken"? 3) hoewel ik geen problemen ervaar en Forté dan zegt dat je het prima op een volle tank kan gooien, vraag ik mij af of het toch niet beter is om het op een halve tank te gooien?
Hoor graag van jullie!
Met vriendelijke groet,
Otto
Allereerst hoop ik dat alles goed met jullie gaat. Met mij en de Bimmer wel.
Even terugkomend op een advies van laatst hier: het schakelen van R naar P doe ik nu met een "tussenstop" in N. Dit gaat voelbaar en hoorbaar vloeiender. Een aanrader als je de extra seconden hebt!
Verder kwam ik er achter dat Duitsland (en Nederland) ook benzine met een octaangehalte van 102 hebben. Omdat ik eind deze maand naar Berlijn ga rijden en een additief wilde toevoegen aan de tank, vroeg ik mij af of 102 (in combinatie met het additief) mogelijk is voor onze autos. Zou mooi zijn, want dan krijgt ie echt even een schone "opdonder".
Daarnaast heb ik een aantal vragen aan Forté gesteld, maar heb ik nog geen antwoord gehad. Wellicht kunnen jullie mij helpen. 1) ik wil twee additieven in de tank tegelijk gooien (Fuel System Cleaner + Gas Treatment). Kan je beide tegelijk gebruiken of is het beter om dit apart te doen? 2) moet ik deze producten laten "inwerken"? En daar bedoel ik mee een aantal dagen voor de grote trip er bij gooien zodat het tijdens de nacht ook kan "inwerken"? 3) hoewel ik geen problemen ervaar en Forté dan zegt dat je het prima op een volle tank kan gooien, vraag ik mij af of het toch niet beter is om het op een halve tank te gooien?
Hoor graag van jullie!
Met vriendelijke groet,
Otto
Re: Introductie E39 530i + to-do lijst
Goede middag beste Otto,
Ik gebruik enkel een injector cleaner, en dat is meer dan voldoende.
Ik heb dus een injector reiniger gebruikt van Liqui Moly 5110 300 ml dat in een tank inhoud van max. 70 liter
gebruikt kan worden.
Dit gebruik ik 1 X per jaar.
Andere additieven heb ik niet gebruikt voor het brandstof systeem.
Dit spul reinigt ook de kleppen, de boven zijde van de zuigers, en het uitlaat systeem, volgens de beschrijving.
Maar aangezien, dat de motor van mijn E39 heel goed onderhouden word, en er ook geen korte afstanden mee rijd.
Heb ik nooit een mokkende motor, maar heb het dus preventief gebruikt.
Ik gebruik ook een keer per jaar een additief, om de motor rubbers, zoals de klep seals en de olie keringen soepel te houden. Dat kan bij de nieuwe motor olie bij gemend worden bij het olie verversen.
Ik denk dat het weinig uit maakt, wat het gebruik van een dergelijk product bij een octaan gehalte van 102.
De landen die deze octaan gehaltes hebben, die zullen ongetwijfeld ook deze producten gebruiken.
Ik denk dat het weinig uit maakt welk octaan gehalte de brandstof zal hebben.
Wat betreft 2 dergelijke additieven te gebruiken, heeft dat eigenlijk wel enige zin!
Het eenvoudigste is gewoon een injector cleaner te gebruiken, zoals ik al aangaf.
Daar pak je de injectors mee aan, en de onderdelen die te maken krijgen met de inspuiting van de brandstof.
Maar voor de echte zekerheid, dan zou u deze vraag eens kunnen stellen bij Brezan!
Daar weten ze erg vaak wel erg veel over dit soort producten.
Voor een Brezan zaak zou u dit eens kunnen Googlen.
Het is echt altijd jammer, dat de fabrikanten die dit soort producten produceren, minder snel op een vraag reageren.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ik gebruik enkel een injector cleaner, en dat is meer dan voldoende.
Ik heb dus een injector reiniger gebruikt van Liqui Moly 5110 300 ml dat in een tank inhoud van max. 70 liter
gebruikt kan worden.
Dit gebruik ik 1 X per jaar.
Andere additieven heb ik niet gebruikt voor het brandstof systeem.
Dit spul reinigt ook de kleppen, de boven zijde van de zuigers, en het uitlaat systeem, volgens de beschrijving.
Maar aangezien, dat de motor van mijn E39 heel goed onderhouden word, en er ook geen korte afstanden mee rijd.
Heb ik nooit een mokkende motor, maar heb het dus preventief gebruikt.
Ik gebruik ook een keer per jaar een additief, om de motor rubbers, zoals de klep seals en de olie keringen soepel te houden. Dat kan bij de nieuwe motor olie bij gemend worden bij het olie verversen.
Ik denk dat het weinig uit maakt, wat het gebruik van een dergelijk product bij een octaan gehalte van 102.
De landen die deze octaan gehaltes hebben, die zullen ongetwijfeld ook deze producten gebruiken.
Ik denk dat het weinig uit maakt welk octaan gehalte de brandstof zal hebben.
Wat betreft 2 dergelijke additieven te gebruiken, heeft dat eigenlijk wel enige zin!
Het eenvoudigste is gewoon een injector cleaner te gebruiken, zoals ik al aangaf.
Daar pak je de injectors mee aan, en de onderdelen die te maken krijgen met de inspuiting van de brandstof.
Maar voor de echte zekerheid, dan zou u deze vraag eens kunnen stellen bij Brezan!
Daar weten ze erg vaak wel erg veel over dit soort producten.
Voor een Brezan zaak zou u dit eens kunnen Googlen.
Het is echt altijd jammer, dat de fabrikanten die dit soort producten produceren, minder snel op een vraag reageren.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Introductie E39 530i + to-do lijst
Goedenavond mannen,
Na een tijdje niets te laten horen, ben ik hier weer met een update. Vandaag heb ik mijn voorruit laten vervangen bij Andre Snel in Huizen. Aardige mensen en het resultaat ziet er ook prima uit! Er zit een ruit in van Pilkington (gelezen dat dat een grote fabrikant is). Ik heb slechts 8 km binnendoor gereden na vervanging, maar dit weekend ga ik naar Berlijn dus kan ik de ruit goed testen
. Overigens heb ik ook de banden nog even gechecked. Deze zijn Autobahn-proof (tot 300 km), dus dat moet goed komen
.
Inmiddels heb ik contact gehad met een man bij Forte die zei dat ik probleemloos de Gas Cleaner en Fuel System Cleaner tegelijk in de tank kon gooien. Dit ga ik dus doen op donderdag zodat het spul op vrijdagnacht tijdens de rit naar Berlijn er door heen gaat.
Afgelopen zaterdag heb ik de motor en de motorruimte goed schoongemaakt en het is een mooi resultaat geworden! Ik heb Autoglym Engine Cleaner spray gebruiken en het goed ingeborsteld. Daarna alles goed afgespoten met een broes en op de natte motor Autoglym Vinyl and Rubber Care er opgespoten. Motor is goed schoon en glimt als nieuw. Ik heb alleen de dynamo en een aantal stekkertjes afgedekt.
Fijne avond toegewenst.
Otto
Na een tijdje niets te laten horen, ben ik hier weer met een update. Vandaag heb ik mijn voorruit laten vervangen bij Andre Snel in Huizen. Aardige mensen en het resultaat ziet er ook prima uit! Er zit een ruit in van Pilkington (gelezen dat dat een grote fabrikant is). Ik heb slechts 8 km binnendoor gereden na vervanging, maar dit weekend ga ik naar Berlijn dus kan ik de ruit goed testen


Inmiddels heb ik contact gehad met een man bij Forte die zei dat ik probleemloos de Gas Cleaner en Fuel System Cleaner tegelijk in de tank kon gooien. Dit ga ik dus doen op donderdag zodat het spul op vrijdagnacht tijdens de rit naar Berlijn er door heen gaat.
Afgelopen zaterdag heb ik de motor en de motorruimte goed schoongemaakt en het is een mooi resultaat geworden! Ik heb Autoglym Engine Cleaner spray gebruiken en het goed ingeborsteld. Daarna alles goed afgespoten met een broes en op de natte motor Autoglym Vinyl and Rubber Care er opgespoten. Motor is goed schoon en glimt als nieuw. Ik heb alleen de dynamo en een aantal stekkertjes afgedekt.
Fijne avond toegewenst.
Otto
Re: Introductie E39 530i + to-do lijst
Goede morgen beste Otto,
Je bent erg druk bezig geweest, goed werk.
Dat moet ik ook nog steeds doen, de motor ruimte eens cleaneren, maar ook de onderzijde van de motor en het chassis.
Ik heb een defecte/lekke oliepeil sensor gehad, dus alles is lekker vet aan de onderzijde.
Maar ik ga eens even bij mijn neef op de koffie.
Die heeft een transportbedrijf, en hij heef ook een hele mooie stoomcleaner met hogedruk.
Daar blaas ik in een klap alle vettigheid onder de BMW vandaan!
Als dat bij een vrachtwagen en het getrokken materieel lukt, dan gaat het ook bij mijn BMW zo.
Maar ik moet nog veel meer nakijken, ik noem het dus een zomer check.
Dit doe ik dus elke jaar, als het mooie weer er aankomt.
Ook is er wat steenslag schade in de lak, een erfenis van de vorige eigenaar!
Dat ga ik ook maar eens bijwerken.
Ik heb in elk geval een mooie airbrush compressor met een speciale mini spuit pistool, wat geschikt is voor de autolak.
Ook heb ik een mini straal pistool voor het schoonstralen van de schades.
Dat gaat allemaal wel goed komen.
Ik heb jaren ervaring met schade reparaties en lakwerk schades repareren.
Nu ga ik het eens proberen met Spotrepair, en dat is weer iets nieuws voor mij.
Maar het is een hele mooie uitdaging.
Ik wens u een hele fijne dag toe.
Met vriendelijke groet,
Ad
Je bent erg druk bezig geweest, goed werk.
Dat moet ik ook nog steeds doen, de motor ruimte eens cleaneren, maar ook de onderzijde van de motor en het chassis.
Ik heb een defecte/lekke oliepeil sensor gehad, dus alles is lekker vet aan de onderzijde.
Maar ik ga eens even bij mijn neef op de koffie.
Die heeft een transportbedrijf, en hij heef ook een hele mooie stoomcleaner met hogedruk.
Daar blaas ik in een klap alle vettigheid onder de BMW vandaan!
Als dat bij een vrachtwagen en het getrokken materieel lukt, dan gaat het ook bij mijn BMW zo.
Maar ik moet nog veel meer nakijken, ik noem het dus een zomer check.
Dit doe ik dus elke jaar, als het mooie weer er aankomt.
Ook is er wat steenslag schade in de lak, een erfenis van de vorige eigenaar!
Dat ga ik ook maar eens bijwerken.
Ik heb in elk geval een mooie airbrush compressor met een speciale mini spuit pistool, wat geschikt is voor de autolak.
Ook heb ik een mini straal pistool voor het schoonstralen van de schades.
Dat gaat allemaal wel goed komen.
Ik heb jaren ervaring met schade reparaties en lakwerk schades repareren.
Nu ga ik het eens proberen met Spotrepair, en dat is weer iets nieuws voor mij.
Maar het is een hele mooie uitdaging.
Ik wens u een hele fijne dag toe.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Introductie E39 530i + to-do lijst
Goedemorgen allen,
Maandag na een heerlijk weekend terug gekomen uit Berlijn. Helaas heeft het einde van dit weekend een bittere nasmaak door de 530
Twee dagen voor vertrek ik heb de 2 additieven (gas system en fuel injector cleaner) in de tank gegooid op 30 liter. De dag van vertrek zat er nog 20 liter in en heb ik dit bijgevuld met V-Power totdat hij vol zat. Op naar Duitsland met 3 personen inde auto! Na 2 uur (inclusief file) Duitsland bereikt te hebben, was het tijd om lekker gas te geven. Hoewel hij na 2 uur al meer dan genoeg warm is, heb ik het alsnog rustig opgebouwd. Op een gegeven moment heb ik een kickdown gedaan tot 240 km/u. Hij bleef erg lang in z'n 4 hangen (hoge toeren), dus gas een beetje los en naar z'n 5. Na een paar seconden 240 te rijden, reed ik over iets dat op de weg lag of ik verloor zelf iets. Ik hoorde in ieder geval het nodige onder m'n auto voorbij komen. Niet lang daarna gestopt of te checken of ik alles nog had. Gelukkig niets weg, maar wel koelvloeistofdruppels rechts in het motorcompartiment!
Omdat alles er voor de rest nog goed uit zag, ben ik door gereden en heb alles goed in de gaten gehouden. Ik ging er vanuit dat er overdruk was omdat de auto heel lang in z'n 4 bij hoge toeren bleef rijden. Tijdens de rit nog een aantal keren gestopt, maar er was geen extra koelvloeistof uitgespoten.
Eenmaal aangekomen de auto met nog 7,5 liter benzine met de neus omhoog geparkeerd. 3 dagen (en een hoop boomstof en vogelpoep) later start ik de auto voor de terugrit. Na het starten springt de benzinemeter direct naar 0 (30 km range). Ik dacht dat het kwam omdat de auto schuin stond. Gelukkig kon ik om de hoek parkeren. Op de terugrit nogmaals een keer het gas goed ingetrapt en daarna gekeken: wederom op dezelfde plek koelvloeistof! De rest van de rit rustig rijden dus!
Na een tijd kwamen we in een stilstaande file terecht (2,5 uur over 6 km gedaan!). Halverwege de file een parkeerplaats opgegaan en de motorkap open gedaan: een dun straaltje koelvloeistof spoot uit het kunststofgedeelte rechts op de radiateur (precies in een bochtje). Gelukkig samen met 2 Poolse vrachtwagenchauffeurs een tijdelijk oplossing bedacht. De rest van de file en de rit terug heb ik met de verwarming vol op 32 graden terug gereden (geen pretje om dan stil te staan met de zon op je auto!).
Eenmaal in Nederland was Jan Hermsen nog open. Direct daar heen gereden en het hem laten zien. Zijn conclusie: radiateur vervangen
. Ook vond ik dat de motor opeens was gaan tikken bij stationair lopen. Hermsen vond dit niet (althans niets raars). Omdat ik de auto een aantal dagen daar moet laten staan, heb ik besloten om eerst te kijken wanneer mij dat goed uitkomt (woon-werk verkeer is maar 8 km heen, 8 km terug). Gisteren ben ik met de auto naar werk gereden. Ik parkeerde daar met iets meer dan 15 liter benzine en de auto staat recht (wel naar beneden gereden om in de parkeergarage te komen). Toen ik naar huis ging en de auto startte, zakte de teller gelijk weer van iets meer dan 15 liter terug naar 7,5 liter. Het rare is dat tijdens het rijden de teller langzaam omhoog en neemt de range toe...
Maar goed, er moet dus een nieuwe radiateur in. Aantal vragen: wat zal dit mij ongeveer kosten? Als de radiateur toch gedaan wordt, kan ik dan beter andere onderdelen tegelijkertijd laten vervangen? Volgens mij heb ik nog het "oude systeem". Ook de tik in de motor (opeens) vind ik niet fijn. Misschien ben ik wel paranoide geworden, maar volgens mij verzin ik de tik niet. Daarnaast wat zou het met mijn bezinemeter kunnen zijn? Eerder nog geen last van gehad. Ow ja, het valt mij op dat als ik in z'n P stilsta en het stuur helemaal naar links of naar rechts draai het stuur op het laatste moment gaat trillen en de toeren zakken. Is dit normaal?
Nou mannen, een heel verhaal en zoals jullie wel kunnen lezen, baal ik er van. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Alvast heel veel dank!
Groet,
Otto
Maandag na een heerlijk weekend terug gekomen uit Berlijn. Helaas heeft het einde van dit weekend een bittere nasmaak door de 530

Twee dagen voor vertrek ik heb de 2 additieven (gas system en fuel injector cleaner) in de tank gegooid op 30 liter. De dag van vertrek zat er nog 20 liter in en heb ik dit bijgevuld met V-Power totdat hij vol zat. Op naar Duitsland met 3 personen inde auto! Na 2 uur (inclusief file) Duitsland bereikt te hebben, was het tijd om lekker gas te geven. Hoewel hij na 2 uur al meer dan genoeg warm is, heb ik het alsnog rustig opgebouwd. Op een gegeven moment heb ik een kickdown gedaan tot 240 km/u. Hij bleef erg lang in z'n 4 hangen (hoge toeren), dus gas een beetje los en naar z'n 5. Na een paar seconden 240 te rijden, reed ik over iets dat op de weg lag of ik verloor zelf iets. Ik hoorde in ieder geval het nodige onder m'n auto voorbij komen. Niet lang daarna gestopt of te checken of ik alles nog had. Gelukkig niets weg, maar wel koelvloeistofdruppels rechts in het motorcompartiment!
Omdat alles er voor de rest nog goed uit zag, ben ik door gereden en heb alles goed in de gaten gehouden. Ik ging er vanuit dat er overdruk was omdat de auto heel lang in z'n 4 bij hoge toeren bleef rijden. Tijdens de rit nog een aantal keren gestopt, maar er was geen extra koelvloeistof uitgespoten.
Eenmaal aangekomen de auto met nog 7,5 liter benzine met de neus omhoog geparkeerd. 3 dagen (en een hoop boomstof en vogelpoep) later start ik de auto voor de terugrit. Na het starten springt de benzinemeter direct naar 0 (30 km range). Ik dacht dat het kwam omdat de auto schuin stond. Gelukkig kon ik om de hoek parkeren. Op de terugrit nogmaals een keer het gas goed ingetrapt en daarna gekeken: wederom op dezelfde plek koelvloeistof! De rest van de rit rustig rijden dus!
Na een tijd kwamen we in een stilstaande file terecht (2,5 uur over 6 km gedaan!). Halverwege de file een parkeerplaats opgegaan en de motorkap open gedaan: een dun straaltje koelvloeistof spoot uit het kunststofgedeelte rechts op de radiateur (precies in een bochtje). Gelukkig samen met 2 Poolse vrachtwagenchauffeurs een tijdelijk oplossing bedacht. De rest van de file en de rit terug heb ik met de verwarming vol op 32 graden terug gereden (geen pretje om dan stil te staan met de zon op je auto!).
Eenmaal in Nederland was Jan Hermsen nog open. Direct daar heen gereden en het hem laten zien. Zijn conclusie: radiateur vervangen

Maar goed, er moet dus een nieuwe radiateur in. Aantal vragen: wat zal dit mij ongeveer kosten? Als de radiateur toch gedaan wordt, kan ik dan beter andere onderdelen tegelijkertijd laten vervangen? Volgens mij heb ik nog het "oude systeem". Ook de tik in de motor (opeens) vind ik niet fijn. Misschien ben ik wel paranoide geworden, maar volgens mij verzin ik de tik niet. Daarnaast wat zou het met mijn bezinemeter kunnen zijn? Eerder nog geen last van gehad. Ow ja, het valt mij op dat als ik in z'n P stilsta en het stuur helemaal naar links of naar rechts draai het stuur op het laatste moment gaat trillen en de toeren zakken. Is dit normaal?
Nou mannen, een heel verhaal en zoals jullie wel kunnen lezen, baal ik er van. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Alvast heel veel dank!
Groet,
Otto