Winterbanden noodzaak?

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Fabian79

Re: Winterbanden noodzaak?

Bericht door Fabian79 » 10 jan 2009, 09:33

De discussies op andere forum daar hebben we niet zo heel veel aan denk ik zelf.
De testen van anwb, consumentenbond, autoweek, enz. die zijn denk ik beter qua informatie.

Ik dnek dat alles een beetje valt en staat met de plek waar je woont in nederland, het merk banden, de maat van de banden, en voornamelijk je rijstijl en je verwachtingen.

Tuurlijk is niet elke winterband beter dan een ander type band. Er zijn zoveel merken en typen in de bandenwereld, daarbij speelt de maat ook nog eens een belangrijke rol. IK ben zelf wel van mening dat winterbanden die bij eerdergenoemde testen heel goed gepresteerd hebben beter zijn dan mijn falken F452 zomerbandjes. Vandaar mijn keuze voor winterbandjes ;) Ook vind ik het zonden van me mooie velgjes om die 's winters te berijden :P

Er zijn ook hele goede zomerbanden die ook 's winters behoorlijk goed presteren, dan zou ik me idd ook af gaan vragen of het wel nodig is.

Kortom er bestaat maar een goede optie en dat is degene waar je je zelf het best bij voelt.

gretz
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 10 jan 2009, 13:39

Niels schreef: Wat voor winterbanden, wat voor zomerbanden, hoeveel profiel hadden de banden, wat was de buitentemperatuur en wat voor bandenmaten waren het dan?
Omstandigheden waren rond de 2 a 3 graden. Winterbanden waren Toyo 205/15 (bij mij) en Michelin Alpin 16 inch. De zomerbanden waren Michelin PS2, 17" breedset. Kortom een goeie vergelijk tussen wat men gemiddeld kiest voor dit soort auto's. Van de anderen weet ik het niet. Ik heb het dus over identieke auto's hier he.
Niels schreef: a) Een winterband is per definitie niet beter dan een een zomer -of all weather band
b) Niet winterbanden kunnen prima onder 7 graden presteren afhankelijk van het merk (Falken is minder b.v.)
c) Winterbanden hebben over het algemeen slechtere rij eigenschappen als het gaat om stuur eigenschappen e.d.
a) dat heb ik ook niet gezegd. Als het warmer wordt wordt een winterband te zacht.
b) deze snap ik niet... Je bedoelt waarschijnlijk dat de prestatie merk afhankelijk is, dat is dus ook wat ik zeg idd.
c) Dat klopt, maar ik had het over de remweg. Bovendien gaat het niet over goed rijeigenschappen zoals vierkant door de bocht, maar om veiligheid. Met door de kou hardgeworden zomerbanden kan je wel proberen om vierkant de bocht om te gaan maar de kans is groot dat je er ineens uitvliegt. Doe je dat met zachte winterbanden dan voel je het uitbreken aankomen en heb je nog tijd om te reageren. Ik zou zeggen probeer het maar niet ;)
Niels schreef: d) En zo kan ik nog wel even doorgaan ;)
Nou, doe eens dan? :)
Niels schreef: Winterbanden zijn per definitie wel beter als het gaat om rijden op sneeuw. Onder andere omstandigheden is het discutabel en van vele factoren afhankelijk..
Uiteraard zijn ze beter in de sneeuw dan zomerbanden. Ik zei alleen dat winterbanden niet alleen maar voor in de sneeuw zijn. Wat betreft omstandigheden heb je gelijk, die vlieger gaat natuurlijk altijd op. De belangrijkste factor is dus de temperatuur. Ik zal me nuanceren: Als het kouder wordt (te beginnen bij 7 graden en kouder) zal een winterband beter presteren qua grip dan een zomerband. (dit heb ik niet zelf bedacht ofzo he ;) ) De maat en type en merk van de banden is klaarblijkelijk van minder belang dan het verschil tussen zomer of winterband. Dat is wat ik met eigen ogen heb gezien. Doe ermee wat je wilt.
Het was overigens bij Prodrive in Lelystad:
Afbeelding
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Niels

Bericht door Niels » 11 jan 2009, 02:57

DJLeonardo schreef: Omstandigheden waren rond de 2 a 3 graden. Winterbanden waren Toyo 205/15 (bij mij) en Michelin Alpin 16 inch. De zomerbanden waren Michelin PS2, 17" breedset. Kortom een goeie vergelijk tussen wat men gemiddeld kiest voor dit soort auto's. Van de anderen weet ik het niet. Ik heb het dus over identieke auto's hier he.
Je vergelijkt dus onder koude en natte omstandigheden b.v. jouw 205/15 met een breedset 17" (ik denk: 225/45/17 voor, 245/40/17 achter) en die vergelijking gaat natuurlijk volledig mank alleen op bandbreedte al. Daarnaast zijn beide winterbanden sets voorzien van hogere banden met dus wangen die zowieso al minder stug zijn dan die van de 17". Negatief voor stuureigenschappen maar niet onbelangrijk als je het hebt over remweg. Een stugge band wil namelijk veel meer "doorzetten". Op droog geen probleem

Wil je daadwerkelijk claimen dat een winterband beter is dan zul je dezelfde maat banden moeten vergelijken onder dezelfde omstandigheden. Grip/tractie is altijd nog een gevolg van druk/massa (wagen gewicht) per oppervlakte gecombineerd met de wrijvingscoefficient van het (rubber) oppervlak. Niet alleen de wrijvingscoefficient is dus een variabele, het oppervlak natuurlijk net zo goed.
DJLeonardo schreef: De belangrijkste factor is dus de temperatuur. Ik zal me nuanceren: Als het kouder wordt (te beginnen bij 7 graden en kouder) zal een winterband beter presteren qua grip dan een zomerband. (dit heb ik niet zelf bedacht ofzo he ;) ) De maat en type en merk van de banden is klaarblijkelijk van minder belang dan het verschil tussen zomer of winterband. Dat is wat ik met eigen ogen heb gezien. Doe ermee wat je wilt.
Dat concludeer je terwijl je zelf eerder al aangeeft appels met peren te vergelijken want waarom schrijf je meer grip toe aan de temperatuur i.p.v. verschillende bandenmaten? Op dat andere forum heeft men met een performance box de snelheden en g-krachten gemeten met dezelfde zomer/all weather banden waarvoor hetzelfde klaverblad is gebruikt. Exact dezelfde omstandigheden maar alleen met een verschil in temperatuur. Meetverschillen tussen 25 graden in de zomer en 0 graden in de winter bleken verwaarloosbaar.

Nog niet eens zo lang geleden geloofde ik het temperatuur en compound verhaal zelf ook hoor ;) Inmiddels niet meer :P
DJLeonardo schreef: Het was overigens bij Prodrive in Lelystad:
Afbeelding
Ik ken het, heb er ook wel eens gedrift met drifsport :duim:

rs13

Bericht door rs13 » 11 jan 2009, 11:43

Ik denk dat voor de gemiddelde rijder die met het verkeer mee rijdt alleen onder zeer kritische omstandigheden het verschil tussen winter en zomerband een verschil maakt. Belangrijker is goede banden met een goed profiel. Punt is dat voor veel nederlanders winterbanden erg duur zijn als je het goed wilt doen.

Winterbanden hebben weekmakers in het rubber om het rubber zacht te houden. Dit spul vervliegt en na 3 a 4 jaar hoef je niet veel meer van je winterbanden te verwachten. Als je bedenkt dat je per jaar misschien 4 maanden op deze banden rijdt en de gemiddelde Nl'er misschien 1000 km per maand rijdt.... Ideaal is natuurlijk gewoon op maat alles kant en klaar hebben, dus goede maat , goed profiel, winterbanden bij koud weer etc etc.. Maar aangezien je altijd een kostenplaatje hebt denk ik dat alleen de veel rijders die ook van hardrijden houden de winterbanden echt gebruiken.

Degene die een beetje 120 a 130 en in de file staan zonder inderdaad veel sneeuw heeft mijns inziens niet veel aan winterbanden. Tenzij je van bumperkleven houdt , dan zou die kortere remweg wel eens van pas komen. Waar kinderen kunnen oversteken moet je sowieso rustig rijden dus dan kan die remweg ook niet veel korter zijn. :)
E61 535d Titan Silber M pakket, DPF leeg, EGR uit en 360pk en 720NM

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 11 jan 2009, 16:28

330dM schreef:Ik ben het wel met je eens dat winterbanden idd meer tot hun recht komen in landen waar het ook écht winters is.
Afgelopen week niet meer buiten geweest/gekeken? ;)

bulldogg

Bericht door bulldogg » 11 jan 2009, 21:54

Ik woon sinds enkele jaren in Zuid-Limburg.
Hier vriest het al geruime tijd dat het kraakt en ligt sinds vorige week een flinke pak sneeuw.
Na een week lang praktisch niet de straat te zijn uit te komen, heb ik sinds gisteren een set winterbanden laten monteren.
Het verschil is dag-en-nacht!
Ik kan nu gewoon rijden over sneeuw en matig ijs, zoals ik voorheen op het droge reed.
Belangrijker nog, ik kom uberhaubt van de plek.
Want zelfs met of zonder ASC was het een ramp op sneeuw.
Toegegeven, als het alleen koud of nat is en je rijdt normaal dan zullen zomerbanden prima volstaan, maar bij winterse ondergronden weet ik voortaan wel beter.

Ter info;
zomerbanden 225/45R17 Bridgestone potenza (zgan)
winterbanden 205/55R16 Bridgestone blizzak lm25 m&s

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 11 jan 2009, 21:58

Niels schreef:bladibla

.................gedrift met drifsport :duim:
Het gaat dus NIET over het feit dat de banden op verschillende velgen liggen of hogere wangen hebben.
Als je goed leest dan snap je dat ik dus hiermee bewijs dat dat NIET het belangrijkste verschil is. (blijkbaar).
Nog een keer: als je dus idd een 17" zomerbreedset vergelijkt met een 15" 205-65-15 winterbandje (van een B-merk!) en dan NOG heeft dat kleine winterbandje (let wel: bij 3 graden) een 1/2 zo korte remweg dan lijkt me het wel duidelijk toch?

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 11 jan 2009, 22:07

Niels schreef:
Wil je daadwerkelijk claimen dat een winterband beter is dan zul je dezelfde maat banden moeten vergelijken onder dezelfde omstandigheden. Grip/tractie is altijd nog een gevolg van druk/massa (wagen gewicht) per oppervlakte gecombineerd met de wrijvingscoefficient van het (rubber) oppervlak. Niet alleen de wrijvingscoefficient is dus een

Dat concludeer je terwijl je zelf eerder al aangeeft appels met peren te vergelijken want waarom schrijf je meer grip toe aan de temperatuur i.p.v. verschillende bandenmaten? Op dat andere forum heeft men met een performance box de snelheden en g-krachten gemeten met dezelfde zomer/all weather banden waarvoor hetzelfde klaverblad is gebruikt. Exact dezelfde omstandigheden maar alleen met een verschil in temperatuur. Meetverschillen tussen 25 graden in de zomer en 0 graden in de winter bleken verwaarloosbaar.
Nog ff:
Ik probeer hier geen wetenschappelijke vergelijking te maken. Maar ik dacht dat dat wel duidelijk was.
Ik probeer een vergelijking te maken van het verschil in remweg tussen een mensen die met zomerbanden rijden en mensen die dat niet doen.
Daarbij wordt vergeleken tussen "typische" zomerbandeset en een "typische" winterbandeset.
Natuurlijk ga je geen winterbandenset aanschaffen met de maten 225/245-45-17 Dus dat jij dat wil vergelijken zou pas raar zijn. Dat geef je trouwens eigenlijk zelf al aan met je verhaal over wangen (wat ook waar is, daar niet van)
Laatst gewijzigd door DJLeonardo op 11 jan 2009, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 11 jan 2009, 22:09

DJLeonardo, laat toch zitten.
Ik was net zoals zovelen een scepticus over winterbanden, en die mening is pas bijgedraait toen ik daadwerkelijk met winterbanden had gereden.
De mensen moeten het allemaal maar zelf weten, ik hoop alleen niet dat ze achter mij rijden op het moment dat ik met koud weer een noodstop moet maken.

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 11 jan 2009, 22:14

Precies Bjorn. Of dat zo iemand de straat komt binnenrijden als mijn zoontje van 2 perongeluk de straat op rent (wat ik natuurlijk altijd probeer te voorkomen, maar kinderen zijn zo snel en onvoorspelbaar)

Niels

Bericht door Niels » 12 jan 2009, 02:35

DJLeonardo schreef:
Het gaat dus NIET over het feit dat de banden op verschillende velgen liggen of hogere wangen hebben.
Als je goed leest dan snap je dat ik dus hiermee bewijs dat dat NIET het belangrijkste verschil is. (blijkbaar).
Nog een keer: als je dus idd een 17" zomerbreedset vergelijkt met een 15" 205-65-15 winterbandje (van een B-merk!) en dan NOG heeft dat kleine winterbandje (let wel: bij 3 graden) een 1/2 zo korte remweg dan lijkt me het wel duidelijk toch?
Maar daaruit kun je toch niet concluderen dat winterbanden beter zijn :? Wat doet een all-weather/zomerband band qua remweg in de maten 205/65/15 dan onder diezelfde omstandigheden? Jij concludeert dat die breedte set bij lange na niet optimaal is in de winter en dat concludeer je helemaal juist maar is die winst toe te schrijven aan het materiaal of de bandenmaat of misschien beide? Als je zomers op een breedte set rijdt en s'winters niet dan vind ik dat je heel erg goed bezig bent, alleen schrijf ik dat meer toe aan de bandenmaat dan aan het rubber ;) Als je s'winter namelijk met 205/65/15 all weather banden rijdt dan boek je namelijk ook winst t.o.v. je breedte set in remweg. 100% gegarandeerd! Dan kun je vervolgens de discussie voeren of winterbanden dan nog meer winst brengen en of die winst noodzakelijk is. Die discussie probeer ik hier aan te gaan, niet de discussie of het verstandiger is om je brede sloffen er voor de winter door smallere te vervangen. Dat volstaat met een volmondige ja ;)

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 12 jan 2009, 13:05

Niels schreef:
Maar daaruit kun je toch niet concluderen dat winterbanden beter zijn :? Wat doet een all-weather/zomerband band qua remweg in de maten 205/65/15 dan onder diezelfde omstandigheden?
Dus wat wil je nu beweren? Dat een smalle zomerband in de winter (bijna) net zo goed presteert als een smalle winterband? Dus het fenomeen winterband is maar onzin? Zachter rubber helpt helemaal niet? een andere profiel ook niet? Kom nou toch!
Ik ben het met je eens dat brede banden niet altijd voordelig zijn. Dat is niet weteschappelijk bewezen maar puur mijn ervaring. Je voelt meer oneffenheden en het heeft meer last van spoorvorming b.v. Bij minder gunstige omstandigheden voel je minder goed aan wanneer je grip gaat verliezen. Dat zal jij ook wel kunnen beamen met je drifthobby. Met een smaller loopvlak wordt dezelfde druk over een kleiner oppervlak verdeelt zodat er b.v. minder snel aquaplanning optreedt. Een brede band werkt alleen op een vlakke ondergrond. Bij oneffenheden loop je de kans dat loopvlak maar een gedeelte van de weg raakt, een smalle band rijdt daar, als het ware meer tussendoor.
Maar dat zijn theorien. De werkelijkheid is altijd een combinatie van verschillende situaties.
Als ik het geld ervoor had zou ik wel eens een test willen doen met winterbanden "breedset" op 17" (als die al zou bestaan) tegen een smalle zomerset (205 ofzo) op 15 " Dit bij een een temp zoals vandaag, 2 graden. Ik denk toch echt dat de winterset beter gaat scoren qua grip en remweg.

Het ging om het nut van winterbanden, het lijkt me dat die discussie nu wel klaar is. Over de grenswaardes kan je blijven discussieren inderdaad.

Overigens vind ik persoonlijk "all weather banden" helemaal niks. Het is een compromis. Ik heb ze op de leasebak en het rijdt zowel in de zomer als in de winter ruk. "all weather" betekent gewoon: "ik heb geen zin om er geld aan uit te geven of om er moeite voor te doen"

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 12 jan 2009, 15:30

Mini schreef:
DJLeonardo schreef: "all weather" betekent gewoon: "ik heb geen zin om er geld aan uit te geven of om er moeite voor te doen"
Wat een gelul. Ik heb een leaseauto. Het kost mij geen drol om op winterbanden te rijden en ik hoef er ook geen moeite voor te doen behalve dan even naar de de garage te rijden om de banden te laten verwisselen. Ik hoef ze niet zelf op te slaan en ik hoef ze er niet zelf onder te leggen.

Ik heb nog steeds geen reden gevonden om op winterbanden te gaan rijden. Ik rijd gewoon rustig door op mijn allweatherbanden.
Je hebt gelijk. Het is gelul. Als je niet zulke hoge eisen stelt en normaal toch iedere ochtend en avond in de file staat wat is dan nog het nut? Trouwens waarom zou je dan niet ook in een fijne Deawoo gaan rijden, heeft toch ook vier wielen? :>

rs13

Bericht door rs13 » 12 jan 2009, 15:35

Ach het is een kwestie dat de techniek steed meer mogelijk maakt. De marketing verkoopt het als broodnodige veiligheid en voordat je het weet MOET iedereen het te allen tijde gemonteerd hebben en anders ben je niet "veilig" bezig. De vraag is of je er altijd in mee moet gaan? Iedereen beslist dit voorzich. Echter de manier van autorijden en anticiperen op en afstandhouden van en beperken van de snelheid wanneer het druk is voegt veel meer veiligheid toe dan wel of geen winterbanden. Vaak zie je zelfs bij koud weer dan men veel te dicht op elkaar rijdt. Als je winterbanden hebt zou je het dus wellicht NET kunnen halen als je voorganger remt. Echter als je wat ruimer afstand houdt en ver vooruit kijkt dan zou je het met je brede zomersloffen ook redden. Als je beide en afstand houdt en goede winterbanden gebruikt... tja dat is inderdaad nog beter!

De opmerking van een overstekend kind is denk ik van toepassing in een bebouwd gebied, waarschijnlijk woonerf. Daar zou je sowieso langzaam/ stapvoets moeten rijden en dan heb je echt geen voordeel van je winterband.
E61 535d Titan Silber M pakket, DPF leeg, EGR uit en 360pk en 720NM

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 12 jan 2009, 15:54

ik heb gisteren voor de grap even een zomerbandje achterop gemonteerd i.p.v. een winterband
Wel apart dat wanneer je gas geeft de zomerband begint te spinnen op een dun laagje sneeuw en de winterband niet (|

Vond het wel leuk om een uit te testen wat nou echt het verschil was, en ik ben dus toch blij met me winterslofjes ;)
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Gesloten

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”