alpinas

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Griffendahl

Re: alpinas

Bericht door Griffendahl » 20 mei 2011, 10:24

e46coope schreef:We dwalen af van de originele vraag, het topic gaat over het monteren van velgen op een auto die standaard ET47 heeft en nu velgen wil monteren met een ET20, dat veranderd je spoorbreedte al aanzienlijk.
Klopt helemaal, de spoorbreedte verandert dan met 54mm, terwijl wettelijk gezien de max 28mm is voor een E36.

e46coope

Bericht door e46coope » 20 mei 2011, 10:42

:duimen: Das iets teveel :bang:

AdE39

Bericht door AdE39 » 20 mei 2011, 11:07

Oké, ik zal het vragstuk eens omkeren!

Stel, j hebt de spacers, spoorverbreders, verloopringen gemonteerd, dat is toch niet type goedgekeurd, dat zal ieder het mee eens zijn, want het is gewoon troep, en niet geoorloofd zze te hebben gemonteerd, dat staat in de wet.

U heeft deze goedkope rommel dus gemonteerd, enkel en alleen om dat men nalatig is gewesst even te controleren welke ET waarde men als velg heeft, dat moge ook heel erg duidelijk zijn.

U heeft dit dus gemonteerd, e veroorzaakt hier een ongeval mee, met eventueel gewonden en of doden, door de montage van deze erg goedkope oplossing raakt er een wiel los, en dat is in het verleden toch al wat keren voorgevallen.
Dan weet ik al wat uw verzekeraar gaat zeggen, en de politie rapporten dan nog maar niet te vernoemen, want de verzekeraar gaat weldegelijk met het politie rappaort mee, en dat is dus echt geen onzin, neem dat van mij aan.
Want die verhalen zijn meer dan duidelij, een goede vriend heeft dit meegemaakt, en kon alles heerlijk zelf ophoesten.
En die bedragen liegen er niet om, gelukkig waren er dan geen zwaar gewonden, anders had dit wel een ander staartje meegekregen, laat staan doden.

de term dood door schuld word tegenwoordig erg vaak aangehaald, zo ook door toebrengen van lichamelijk letsel bij dit soort taferelen.

Ik geloof toch nog steeds in het antwoord van de keurmeester die ik ken van het RDW, hij zegt dat het niet toegestaan is, de wet zegt dat het niet toegestaan is.

Maar ik heb het idee dat het toch welles nietes gaat worden, een ieder moet het zelf uitzoeken wat hij wil en doet, zolang hij mij en mijn gezin maar geen schade berokkend, want dan zal het een erge lange nasleep gaan worden, die ten nadelen zal uitpakken door de veroorzaker.

Ik begrijp nog steeds niet dat men een dergelijk risico wil lopen door een dergelijke goedkope flut montage, die voldoende gevraar oplevert, en door de onkunde.
gewoon onbegrijpelijk.
De politie neemt deze dingen echt af, of u nu hard gaat lachen of huilen, dat maakt hun echt geen verschil uit, neem dat maar als lief.

Wat dat betreft, zijn de wetten in België veel duidelijker dan bij ons in Nederland.
Ik zie dus dat bij het kantoor personeel van het RDW ook onduidelijkheid heerst, de mannen op de werkvloer, die weten het vaak beter, die moeten het uitvoeren.

Maar als u het niet erg vind, maak er a.u.b geen herrie om, want dat is het helemaal niet waard.
forum lid Griffendahl heeft zijn mening gegeven wat heel logisch is en natuurlijk ook heel erg goed is, en waar ook om gevraagd word. Het is ook erg nuttig.
Ik vond forum lid Griffendahl niet aangebrand reageren, maar normaal.
Zolang we maar respect aan elkaar tonen, dan is er echt niets aan de hand, en is een gezonde conversatie gewoon goed.

De anderen en ik hebben ook onze mening gegeven, om dat er naar gevraagd is, en natuurlijk is het ook vrij om dat te mogen uitspreken.

Ik vind het dus een erg nuttig topic, waarvoor ik iedereen ook bedank.

Ik ga u allen nogmaals een heel fijn weekend toewensen.
Ik stop er even mee voor een weekje, hang de caravan achter de auto, en ga even lekker een weekje er van tussen, weer of geen weer.

Ik lees wel weer bij als ik terug ben.
succes.

met vriendelijke groet,

Ad

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 20 mei 2011, 11:14

AdE39 schreef:Stel, j hebt de spacers, spoorverbreders, verloopringen gemonteerd, dat is toch niet type goedgekeurd, dat zal ieder het mee eens zijn, want het is gewoon troep, en niet geoorloofd zze te hebben gemonteerd, dat staat in de wet.
Dat staat dus niet in de wet ;) Da's nou net het ding :! Dat heb ik vanochtend van de betreffende afdeling van het RDW vernomen, de afdeling waar de keurmeesters van de RDW zich aan moeten conformeren.
AdE39 schreef:Ik zie dus dat bij het kantoor personeel van het RDW ook onduidelijkheid heerst, de mannen op de werkvloer, die weten het vaak beter, die moeten het uitvoeren.
No offense, maar dit is dus precies de oorzaak van deze discussie. De 'mannen op werkvloer' die alles beter weten :bang:

e46coope

Bericht door e46coope » 20 mei 2011, 11:18

Heer griffendahl en ik kennen elkaar een beetje ;) maar u moet wel onderscheid maken tussen de wet en een apk keurmeester en wat mij betreft worden er vele malen vaker verkeerde velgen gemonteerd dan spoorverbreders, zodra je de spatborden moet gaan uitrollen ben je al breed bezig.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 20 mei 2011, 11:23

Brede velgen zegt niks over je spoorbreedte... Ik rijd met heel brede velgen (9,5J) achterop mijn E46 waar ik mijn spatborden voor heb moeten rollen, maar ik wijk nauwelijks af van de originele spoorbreedte, ongeveer 10mm (van ET50 origineel naar ET45), dus zo'n 0,6%.

De spoorbreedte is onafhankelijk van de breedte omdat de spoorbreedte vanuit het midden van de velg wordt gemeten, feitelijk heeft alleen de ET waarde hier dus invloed op.

e46coope

Bericht door e46coope » 20 mei 2011, 11:42

dat klopt, maar in het geval van dit topic gaat het niet op, en bij zeer brede velgen veranderd de ET waarde zowiezo, dus vaak , behalve bij originele velgen omdat daar dan rekening mee gehouden wordt.

dw70

Bericht door dw70 » 20 mei 2011, 12:41

AdE39 schreef:Oké, ik zal het vragstuk eens omkeren!

Stel, j hebt de spacers, spoorverbreders, verloopringen gemonteerd, dat is toch niet type goedgekeurd, dat zal ieder het mee eens zijn, want het is gewoon troep, en niet geoorloofd zze te hebben gemonteerd, dat staat in de wet.
Wist je Ad39, dat spoorverbreders zijn toegestaan in Nederland?
Ook daar zijn regels voor en als men zich aan die regels houdt is er niks aan de hand.
U heeft deze goedkope rommel dus gemonteerd, enkel en alleen om dat men nalatig is gewesst even te controleren welke ET waarde men als velg heeft, dat moge ook heel erg duidelijk zijn.
Goedkope spacers of niet: hier begint wel het grijze gebied waar Ad39 het over heeft. Zijn de spacers voor uw type BMW geconstrueerd of zijn ze van een ander type BMW ? Dat is weldegelijk van belang.
Dat iemand de verkeerde velgen onder zijn BMW heeft geschroefd (mede te bepalen door de ET waarde) is nalatigheid.
Nalatigheid kan iemand weldegelijk worden aangerekend en zal door strafpleiters als eerste naar voren worden gebracht. Een velg van een 7 serie BMW is geconstrueerd voor een 7 serie. Dat enthousiastelingen deze naar een 3 serie verplaatsen inclusief spacers en asnaven, daar zal BMW in geval van een flinke crash, al dan niet als gevolg van deze switch, zijn handen vanaf houden en altijd zeggen: ze waren bedoeld voor een 7 serie. Punt. De constructeur BMW zal je geen gelijk geven.
Daarin heeft Ad39 gelijk. Ze trekken je het vel over de oren (een eventueel eisende partij). Grove nalatigheid als betoog.
U heeft dit dus gemonteerd, e veroorzaakt hier een ongeval mee, met eventueel gewonden en of doden, door de montage van deze erg goedkope oplossing raakt er een wiel los, en dat is in het verleden toch al wat keren voorgevallen.
Dan weet ik al wat uw verzekeraar gaat zeggen, en de politie rapporten dan nog maar niet te vernoemen, want de verzekeraar gaat weldegelijk met het politie rappaort mee, en dat is dus echt geen onzin, neem dat van mij aan.
Want die verhalen zijn meer dan duidelij, een goede vriend heeft dit meegemaakt, en kon alles heerlijk zelf ophoesten.
En die bedragen liegen er niet om, gelukkig waren er dan geen zwaar gewonden, anders had dit wel een ander staartje meegekregen, laat staan doden.

de term dood door schuld word tegenwoordig erg vaak aangehaald, zo ook door toebrengen van lichamelijk letsel bij dit soort taferelen.
Klopt dat justitie achter je aangaat, want het was niet voor uw auto waar u dit mee veroorzaakt heeft bedoeld.
Ik geloof toch nog steeds in het antwoord van de keurmeester die ik ken van het RDW, hij zegt dat het niet toegestaan is, de wet zegt dat het niet toegestaan is.
Spoorverbreders worden toegestaan in Nederland, waar dat echt jaren verboden was.

Moraal: spoorverbreders mogen op originele velgen gebruikt worden of op andere merken velgen bedoeld voor het type auto waar ze voor geconstrueerd zijn.
Dat kunnen ook BBS velgen zijn, geconstrueerd voor een E36 of E46 etc.

Letterlijke APK keuringseis: de spoorbreedte van personenauto's mag niet meer dan 2% groter zijn dan de waarde die voor het voertuig is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister. Achter deze keuringseis staat: aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

e46coope

Bericht door e46coope » 20 mei 2011, 17:31

Dat het voor de apk toegestaan is waren we al even achter !

dw70

Bericht door dw70 » 20 mei 2011, 19:02

jij wist het niet.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

e46coope

Bericht door e46coope » 20 mei 2011, 19:29

Voor mijn gevoel was het ivm typegoedkeuring niet toegestaan, dat zijn andere regels dan apk ;)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”