alpinas

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
e46coope

Re: alpinas

Bericht door e46coope » 19 mei 2011, 22:29

Om het maar in KOOS SPE termen te zeggen, zo is de auto niet type goedgekeurd.
Ik heb die discussie al eens met een steekproefer gehad en bij de herorientatie werd het ook verteld dat de apk alleen voor de veiligheid is op dat moment, en je kan geen conclusies trekken uit een goedkeur, het gaat erom dat de auto op dat moment aan de apk eisen voldoet maarrrrrrrrrrrr, dat wil niet zeggen dat hij ook aan het wvg voldoet omdat daar andere eisen gesteld worden.
Voorbeeld, een uitlaat moet gasdicht zijn en deugdelijk gemonteerd zijn of iets van die strekking, en mag niet teveel geluid maken. mee eens? , maarrrrrrr en uitlaat zonder ekeur of zelfs een niet standaard uitlaat kan je al een boete opleveren.

AdE39

Bericht door AdE39 » 20 mei 2011, 08:56

Hallo beste BMW vrienden,

Verloopringen en spoorverbreders, ze zijn echt niet toegestaan, dat staat in de wet.
wat er in het APK reglement staat, dat doet er gewoon niet toe.

Monteer de verloopringen en eventueel de spoorverbreders even, maak vervolgens een afspraak bij het RDW.
Ik weet pertinent zeker, dat uw auto uit het verkeer ontnomen word, hij mag nu verder op een tailer.
vervolgens mag u een nieuwe afspraak maken voor een herkeuring en daarna, als de auto weer bevoegd is om verder te mogen gaan en aan het verkeer weer deel te nemen, is uw kenteken weer geldig.

Het zijn oneigenlijk door de eigenaar toegepaste modificaties, en niet goedgekeurd door door de specificaties van de fabrikant.

Net wat e46coop al zegt, kijk maar eens naar wegmisbruikers, en wat verkeers officier van het KLPD Koos Spe vertelt, ik denk dat hij en het RDW wel weten wat mag, en wat echt niet toegestaan is.

U bent gewoon nat bij een controle, de delen die niet toegestaan zijn, worden terplekke gedemonteerd, of de wielen nu wel of niet vast lopen in de wielkasten.
En dan heeft u een vervolg probleem, bij het vast lopen of raken van banden in de wielkasten, dan mag de auto ook weer niet verder verreden worden, en de boete zal er ook niet om liegen.

Geheel terecht trouwens.

Maar ik vind dat een ieder dit maar voorzich uit moet maken wat hij aan zijn auto wil doen, het is een ieder zijn verantwoording.
U bent n.l. verantwoordelijk voor de staat van de auto waar hij in verkeert.

Deze discussies zie ik wel vaker op een forum, en dat is natuurlijk heel erg goed, zo leren we van elkaar.
En het moet ook gewoon kunnen ook.

Betse BMW vrienden, ik wens u allen een heel fijn weekend toe, geniet er wel van.

Met vriendelijke groet,

Ad

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 20 mei 2011, 08:57

AdE39 schreef:Monteer de verloopringen en eventueel de spoorverbreders even, maak vervolgens een afspraak bij het RDW.
Ik weet pertinent zeker, dat uw auto uit het verkeer ontnomen word, hij mag nu verder op een tailer.
Ik weet het pertinent zeker dat dit onzin is. Ik ben begin deze maand bij de RDW geweest met mijn auto met spoorverbreders en die hebben hem gewoon netjes goedgekeurd.

e46coope

Bericht door e46coope » 20 mei 2011, 09:06

Waarvoor ben je bij de RDW geweest, Griff? als ik vragen mag? kentekenkeuring of apk?

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 20 mei 2011, 09:11

Dit keer kentekenkeuring, voorheen met de E46 beide, ook met een kleine spacer ertussen.

e46coope

Bericht door e46coope » 20 mei 2011, 09:14

Ik zal het eens opzoeken als het lukt, voor de apk mag het wel maar voor een typekeuring mag het volgens mij zeker niet, ik ben vroeger zo vaak aangehouden en er werd altijd gekeken naar spoorverbreders.

johnsdale

Bericht door johnsdale » 20 mei 2011, 09:16

Dus die dingen die ze 'overal' verkopen zijn gewoon illegaal :gek: ;)

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 20 mei 2011, 09:24

e46coope schreef:Ik zal het eens opzoeken als het lukt, voor de apk mag het wel maar voor een typekeuring mag het volgens mij zeker niet, ik ben vroeger zo vaak aangehouden en er werd altijd gekeken naar spoorverbreders.
Geen probleem, bespaar je de moeite, ik heb zojuist de technische helpdesk van de RDW aan de telefoon gehad. De vraag is duidelijk beantwoord. Hoe het vroeger zat weet ik niet, maar op dit moment is het als volgt:

Het is toegestaan mits:
  • Deugdelijk bevestigd (dus langere wielbouten)
  • Je spoorbreedte niet meer dan 2,0% toeneemt
Ik heb mijn geval voorgelegd waarbij ik een spacer nodig heb om mijn wiel vrij te laten draaien van mijn veerpoot. Dat was 100% geoorloofd, zij zien het in dat geval ook niet als een spoorverbreder maar als een wieladapter.

Heb nog even duidelijk gevraagd naar het verschil tussen wetgeving en APK-eis. De APK reglementen hierom zijn conform de wetgeving, die stelt dat er niet meer dan 2,0% van de spoorbreedte van de originele typegoedkeuring mag worden afgeweken en dat het geheel deugdelijk gemonteerd dient te zijn.

Afwijken van de typegoedkeuring hierin mag dus binnen de marges. Als voorbeeld gaf de RDW medewerker ook dat de typegoedkeuring maar op 1 model velgen wordt toegekend en dat een fabrikant een model doorgaans met een hele selectie aan wielen met verschillende ET-waarden levert. Ook geen probleem, zo lang de spoorbreedte wijziging bij montage van die verschillende wielen maar niet meer dan 2,0% afwijkt van degene waarmee de typegoedkeuring behaald is.
johnsdale schreef:Dus die dingen die ze 'overal' verkopen zijn gewoon illegaal :gek: ;)
Nee dus ;) En dat zouden ze ook niet zijn als het wel verboden was, dan was het hooguit illegaal om te gebruiken voor op de openbare weg.

e46coope

Bericht door e46coope » 20 mei 2011, 09:51

Politie en RDW zullen bij hun controles respectievelijk kentekenkeuringen ook letten op eventueel aanwezige spoorverbreders. In de typegoedkeuring van een voertuig moet namelijk altijd zijn aangegeven of de betreffende spoorverbreding door de fabrikant en RDW is toegestaan. De controle op de eisen die voorvloeien uit de typegoedkeuringen van voertuigen is een taak van de RDW en de Politie en niet van de keurmeester APK. De politie kan bekeuren op gebruik van spoorverbreders! , in praktijk gebeurd dit alleen als de spoorbreedte meer dan 2% is toegenomen. 2% lijkt niet veel maar is bij een kleine auto met een spoorbreedte van 150cm al gauw een 30mm, er mogen dan spacers van 15mm gemonteerd worden.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 20 mei 2011, 09:54

2% is een marge waar de politie dus NIET op kan en mag bekeuren aldus de man van de RDW, ook mogen ze niet bekeuren op de aanwezigheid van. Dit is niet de praktijk, maar de wet. Voor mij is het onderwerp hiermee duidelijk en afgedaan, je wilt gewoon je ongelijk niet toegeven, daarmee wordt dit een zinloze discussie. Let op dat ik niet een APK keurmeester gesproken heb, maar de technische afdeling van de RDW die hierover gaat.

Ik heb nu langs meerdere wegen aangegeven dat jullie verhaal niet klopt. Voor mij is het hiermee duidelijk. Mijn gelijk is bewezen ik stap uit deze discussie.

e46coope

Bericht door e46coope » 20 mei 2011, 09:59

Dat staat er toch Griff!, niet zo aangebrand op de vrijdag ;) :rolf:

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 20 mei 2011, 10:02

Ik ben niet aangebrand, ik wil gewoon niet graag dat mensen hier verkeerd voorgelicht worden en je vorige bericht bevat nog steeds een aantal onwaarheden. De rode lijn in jouw verhaal is dat het gedoogd wordt, terwijl het toegestaan is...
e46coope schreef:In de typegoedkeuring van een voertuig moet namelijk altijd zijn aangegeven of de betreffende spoorverbreding door de fabrikant en RDW is toegestaan.
Niet waar, je auto moet gewoon met een marge van 2,0% voldoen aan hetgeen in je typegoedkeuring staat ongeacht het wel of niet gebruiken van spacer, dit is namelijk niet relevant. Mits het binnen die 2,0% blijft wordt het onderdeel namelijk niet gezien als een spoorverbreder maar een wieladapter.
e46coope schreef:De politie kan bekeuren op gebruik van spoorverbreders! , in praktijk gebeurd dit alleen als de spoorbreedte meer dan 2% is toegenomen.
De politie kan dus NIET bekeuren op het gebruik of aanwezigheid van spoorverbreders, de politie kan alleen bekeuren op het meer dan 2,0% afwijken van de spoorbreedte zoals die bij de typegoedkeuring gemeten is.

e46coope

Bericht door e46coope » 20 mei 2011, 10:20

We dwalen af van de originele vraag, het topic gaat over het monteren van velgen op een auto die standaard ET47 heeft en nu velgen wil monteren met een ET20, dat veranderd je spoorbreedte al aanzienlijk.

Mijn tekst was een kopie van een velgensite, dus niet mijn tekst, boven de 2% kunnen ze dus WEL bekeuren, maar als De RDW het zo zegt ( is trouwens wel een verschil van "zeggen" en het op papier hebben staan), zal het id zo zijn Griff en heb jij gelijk.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 20 mei 2011, 10:24

e46coope schreef:We dwalen af van de originele vraag, het topic gaat over het monteren van velgen op een auto die standaard ET47 heeft en nu velgen wil monteren met een ET20, dat veranderd je spoorbreedte al aanzienlijk.
Klopt helemaal, de spoorbreedte verandert dan met 54mm, terwijl wettelijk gezien de max 28mm is voor een E36.

e46coope

Bericht door e46coope » 20 mei 2011, 10:42

:duimen: Das iets teveel :bang:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”