E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden
-
Re: Chip Tuning Aanbieding: E46 Tuning dag bij Supro
Waarom is het voor mij zo irritant ver rijden..
ruim 200 km enkele reis..
ruim 200 km enkele reis..
Voor mij ook, ik kom uit Zeeland, 2,5 uur en 216 kilometer.
Je ziet er toch niet op om die tijd in je E46 door te brengen? :p
Je ziet er toch niet op om die tijd in je E46 door te brengen? :p
320dMtech Y2K.11 | lid #100 |
|

Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
[update] nav de roering over de automaten bak heb ik de beginpost aangepast met een nieuwe spoiler. ook heeft Marc van Supro nog een reactie op brandstofbesparing en oudere auto's gegeven.
Ik hoop dat het verhaal helder is en overtuigend voor de kwaliteit en professionaliteit van het bedrijf.
Ik hoop dat het verhaal helder is en overtuigend voor de kwaliteit en professionaliteit van het bedrijf.
|

Touring zonder dakrails:
-
Ook voor mij iets meer dan 150 km, toch wel een afstand. Maar anders zou ik naar Regelin gaan en dat is ruim 350km 

Hebben ze een super mooie E46! En ook nog eens een Diesel, en gaan ze piepen over lang rijden |d
En dan hebben ze nog een leuke terug reis ook met de chip er in

En dan hebben ze nog een leuke terug reis ook met de chip er in

*twijfel twijfel twijfel* |d
Bij twijfel natuurlijk gewoon doen... 

PIR3lly, wist je nog niet dat Griffendahl een oude vrouw is van ruim 80jaar?
- Spoiler: Laat zien
Ik kom eigenlijk nooit boven de 2000 rpm :x
't Gaat mij hierom...
Je motor verandert denk ik nogal, je max koppel komt niet meer op 1750 rpm vrij, maar bij 4000 ofzo... En eigenlijk kom ik vrijwel nooit boven de 2000, en ik verwacht tot 2000 rpm niet of nauwelijks verschil...
Is het mogelijk een uitdraai te zien van een 320d voor en na ?? Ik vind het namelijk met name interessant wat er dus tot 2000 rpm gebeurt met de koppelkromme. Als ik er alleen rond de 4000 rpm een stukje koppel bij krijgt vind ik dat niet zo super interessant en dan is me dat denk ik geen 319 euro waard.
Je motor verandert denk ik nogal, je max koppel komt niet meer op 1750 rpm vrij, maar bij 4000 ofzo... En eigenlijk kom ik vrijwel nooit boven de 2000, en ik verwacht tot 2000 rpm niet of nauwelijks verschil...
Is het mogelijk een uitdraai te zien van een 320d voor en na ?? Ik vind het namelijk met name interessant wat er dus tot 2000 rpm gebeurt met de koppelkromme. Als ik er alleen rond de 4000 rpm een stukje koppel bij krijgt vind ik dat niet zo super interessant en dan is me dat denk ik geen 319 euro waard.
Maandag stuur ik een nieuwe ronde vragen naar Marc, dit is nummer 1. Ben er zelf overigens ook benieuwd naar.Griffendahl schreef: Is het mogelijk een uitdraai te zien van een 320d voor en na ?? Ik vind het namelijk met name interessant wat er dus tot 2000 rpm gebeurt met de koppelkromme. Als ik er alleen rond de 4000 rpm een stukje koppel bij krijgt vind ik dat niet zo super interessant en dan is me dat denk ik geen 319 euro waard.
|

Touring zonder dakrails:
Nou ik weet dat dus niet. Stel dat het toerental waarbij je max koppel beschikbaar is wordt verlegd, nu 1750 en dan 4000 bijvoorbeeld. Het kan dus best zijn dat jezelfde koppel ook beschikbaar hebt bij 1750. Maar het is niet meer zo dat je max koppel beschikbaar hebt op 1750, je motor trekt daarna misschien dus weer harder door. Waardoor je hele motorkarakteristiek verandert.
Vandaar dat ik eigenlijk wel benieuwd ben naar een koppelkromme (rollerbank uitdraai), dan kan ik inschatten of het voor mij ook interessant is... Liefst voor en na...
Vandaar dat ik eigenlijk wel benieuwd ben naar een koppelkromme (rollerbank uitdraai), dan kan ik inschatten of het voor mij ook interessant is... Liefst voor en na...
Ja, die worden begrenst om bakken te sparen 
Maar als iemand mijn vraag bij Marc neer zou willen leggen dan graag.

Maar als iemand mijn vraag bij Marc neer zou willen leggen dan graag.
Stilletjes volg ik deze discussie met interesse. Met namen de vraag van Griffendahl... hoe gaat de koppelkaraterestie onder en rond de 2000 toren verlopen. Met mijn voorlaatste wagen (Audi 80) kon ik in z`n 2 met gemak stapvoets (ca. 1000 rpm) een oprit oprijden zonder te "hikken :z ". Nu met de 320tD moet ik oppassen dat hij in deze situatie niet gaat "hikken"... laat staan afslaan 8p .
Ik ben benieuwd naar de reactie van Mark :p .
Ik ben benieuwd naar de reactie van Mark :p .
Inderdaad gaat het koppel over het geheel omhoog. Het verplaatst dus meestal niet, maar ook bij die 2000 toeren krijg je meer koppel. Alleen kan het zijn dat je ergens nog meer koppel krijgt waardoor uiteindelijk het maximum bij een ander toerental ligt.Griffendahl schreef:Nou ik weet dat dus niet. Stel dat het toerental waarbij je max koppel beschikbaar is wordt verlegd, nu 1750 en dan 4000 bijvoorbeeld. Het kan dus best zijn dat jezelfde koppel ook beschikbaar hebt bij 1750. Maar het is niet meer zo dat je max koppel beschikbaar hebt op 1750, je motor trekt daarna misschien dus weer harder door. Waardoor je hele motorkarakteristiek verandert.
Hier heb ik bijvoorbeeld een uitdraai van mijn 330i (waarbij de toename minder is dan bij een diesel, dus jij zou meer kunnen verwachten): http://www.superchips.co.uk/curves/330i.pdf
Zal eens kijken of ik er een voor jouw auto kan vinden...
Ah, al gevonden... Je hebt de 150PK versie 320d???
Dan moet dit hem ongeveer zijn (kan natuurlijk wisselen per chiptuning): http://www.superchips.co.uk/curves/320d150bhp.pdf
Zoals je ziet overal koppel erbij, en niet zo'n klein beetje ook!
Hier nog eentje voor mensen met een 330d 204PK: http://www.superchips.co.uk/curves/330d204.pdf
En een met de 330d 184PK: http://www.superchips.co.uk/curves/330d.pdf