Pagina 13 van 13

Re: E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden

Geplaatst: 04 jul 2008, 16:19
door Opt1mus
AlpinaDrachten schreef:Loopt ie niet goed dan chippen ze niet.. vraag optimus maar....
(| -_- (|

Het antwoord op je vraag staat in principe ook in de startpost onder de spoiler Mario :
Spoiler: Laat zien
Oude auto / veel kilometers?
Natuurlijk zit er verschil in het tunen van oude en nieuwe auto’s. Bij 200000km is de kans groter dat er iets niet in orde is dan bij 50000km.
De turbo heeft bij 2 ton vaak de beste tijd wel gehad. Als deze nog nooit vervangen is, bestaat de kans dat deze versneld stuk gaat na tuning. Maar dat wil niet zeggen dat dat anders niet het geval was. Het kan alleen wel erg zuur zijn…
Afgezien van turbo’s hebben we nog geen schadegevallen gehad die rechtstreeks aan de tuning gerelateerd zijn. D.w.z. dat er natuurlijk wel eens auto’s stuk gaan, maar als je gaat analyseren kom je tot de conclusie dat er iets mis was met de auto en daardoor grotere schades zijn ontstaan.

Om deze reden rijden we altijd vooraf met de auto. Als we het niet vertrouwen, wordt er niet getuned alvorens de oorzaak gevonden is. We kunnen daarmee de meest voor de hand liggende problemen voor zijn, maar het is geen volledige diagnose.
Mijn ervaring is dat bestuurders die al langer in het bezit zijn van hun auto heel goed zelf weten of de auto nog ok is, of niet.
Wanneer we problemen herkennen, blijkt vaak dat het probleem de aanleiding was om bij ons te komen. ‘Hij trekt zo slecht’, is een veel gehoorde klacht. Dit is echter een zeer slechte reden om te gaan tunen!! De auto dient 100% te zijn alvorens verbetering te verkrijgen.

Daarnaast raden we bij oudere of misschien ‘luie’ motoren een reinigingsmiddel aan. Daarmee worden verbrandingskamers en vervuilde verstuivers gereinigd over een paar hondert kilometer afstand. Het kan ernstige problemen bij dieselmotoren voorkomen en het kost maar een paar euro.
We hebben er zelfs motoren bij gehad die na een softwareverandering, met tegenvallend resultaat, in 500km tijd bijna 20pk erbij kregen door te reinigen.


Hier het antwoord van Marc van vandaag:
Het verhaal met hogere kilometerstanden geldt ook voor deze man.
Hoewel bij deze stand, de kans op gebreken wel groter wordt, hoeft het geen enkel probleem te zijn om ‘m te tunen.
De auto heeft blijkbaar gemiddeld meer dan 30dkm per jaar gereden. De kans is groot dat motormechanisch gezien de staat een stuk beter is dan zijn leeftijdgenoot met 150dkm op de klok.
Het aantal koude starts / opwarmcycli en de hoeveelheid verstookte brandstof heeft immers een groot aandeel in het totale slijtagebeeld.

Maar het verschilt per auto. De bestuurder heeft nogal veel invloed op de staat van de auto, dus we bekijken elke auto kritisch.
Mochten we geen vertrouwen hebben in een goed functionerende auto na tuning, zullen we ‘m niet aanpassen.
Dat kan teleurstellend zijn, maar is soms de beste keuze.
Zoals je ziet hoeft het in principe geen probleem te zijn!

Re: E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden

Geplaatst: 06 jul 2008, 15:47
door Mario TT
Nou dat is een duidelijk antwoord waar ik mezelf wel in kan vinden. Nu vraag ik me alleen af hoe ze de staat van de auto checken. Via diagnose? Proefrit of testbank?

Re: E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden

Geplaatst: 06 jul 2008, 17:54
door AlpinaDrachten
Een combinatie van dat alles.

Ze weten hoe zo een auto hoort te rijden. Doormiddel van de diagnose apparatuur en een proefrit kunnen ze dan idd tot op zekere hoogte bepalen in welke staat de auto is.

Re: E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden

Geplaatst: 07 jul 2008, 09:19
door Opt1mus
AlpinaDrachten schreef:Een combinatie van dat alles.

Ze weten hoe zo een auto hoort te rijden. Doormiddel van de diagnose apparatuur en een proefrit kunnen ze dan idd tot op zekere hoogte bepalen in welke staat de auto is.
IDD, al rijdend hangt de wagen aan de diagnosecomputer. OBV wat ze merken tijdens het rijden en de waardes uitgelezen worden maken ze een beoordeling. Uiteraard is (tegen meerprijs) ook een rollenbanktest (voor en na) mogelijk.

Re: E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden

Geplaatst: 27 sep 2008, 19:45
door Mooggie
Weer even een *bonk* omhoog.

Is iedereen die zijn auto toendertijd heeft laten chiptunen nog steeds tevreden?

Het kriebelt nog steeds bij me om mijn auto ook eens ergens onder handen te laten nemen voor wat extra Nm's en pk's :)

Re: E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden

Geplaatst: 28 sep 2008, 14:07
door AlpinaDrachten
Mooggie schreef:Weer even een *bonk* omhoog.

Is iedereen die zijn auto toendertijd heeft laten chiptunen nog steeds tevreden?

Het kriebelt nog steeds bij me om mijn auto ook eens ergens onder handen te laten nemen voor wat extra Nm's en pk's :)
+1

Re: E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden

Geplaatst: 29 sep 2008, 19:04
door largeproject
AlpinaDrachten schreef:Een combinatie van dat alles.

Ze weten hoe zo een auto hoort te rijden. Doormiddel van de diagnose apparatuur en een proefrit kunnen ze dan idd tot op zekere hoogte bepalen in welke staat de auto is.

Kan dat bij al de modelen???
Dacht alleen bij de versie's waar odb mogelijk is ,de eerste versie kan dacht ik alleen maar een chip ingeplaatst worden. :?

Re: E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden

Geplaatst: 29 sep 2008, 21:02
door AlpinaDrachten
uitlezen en sotfware aanpassen zijn 2 verschillende dingen he.

Re: E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden

Geplaatst: 28 apr 2009, 16:27
door Faceman770
Opt1mus schreef:Moge Jarno, Marc pakt dingen ook snel op :) :

Als er bij de dealer nieuwe software geprogrammeerd wordt, is de ‘chip’ weg. Mocht dat gebeuren, neem dan gewoon even contact op met ons.
Normaal gesproken kunnen we dan wel weer nieuwe maken op basis van de laatste versie.

Ik meende op de site van Ziptuning te lezen dat ze de "mappen" verwijderen of zoiets, zodat de dealer niet kan lezen dat de auto gechipt is en dat de aangepaste software niet zomaar gereset wordt. Weet iemand hier wat meer vanaf?

Re: E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden

Geplaatst: 06 mei 2009, 20:11
door Mario TT
Vanuit mijn eigen ervaring denk ik dat het het beste is dat je je auto op en top hebt voordat je gaat tunen. D.w.z. Je hebt geen oud type luchtmassameter en je hebt de meest recente software in je auto zitten. En ik denk dat je dan eens moet gaan tunen. Dan kan er niets worden overgeschreven ook.

Re: E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden

Geplaatst: 09 mei 2009, 12:58
door Faceman770
Ja juist, maar als de software dan een keer gereset wordt, ben je je tuning kwijt. Volgens mij adverteert ziptuning met het verwijderen van de originele mappen ofzo, waardoor de dealer niet kan zien dat de auto getuned is en met software reset de tuning ook niet overschrijft.

Re: E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden

Geplaatst: 11 okt 2010, 12:48
door Mikkie
Zo, net even het hele topic doorgelezen en stiekem ben ik best enthousiast geworden. Ik ben echter nu, twee jaar nadat enkele leden hebben laten knutselen, benieuwd wat de ervaringen op lange termijn zijn. En natuurlijk: of er op dit moment opnieuw geïnteresseerden zijn :).

Edit: crap, probeer je het goed te doen, zie ik nu pas dat er ook al een 2009-editie van dit topic is, welke nu nog actueel is :X