AlpinaDrachten schreef:Loopt ie niet goed dan chippen ze niet.. vraag optimus maar....
(|

(|
Het antwoord op je vraag staat in principe ook in de startpost onder de spoiler Mario :
- Spoiler: Laat zien
- Oude auto / veel kilometers?
Natuurlijk zit er verschil in het tunen van oude en nieuwe auto’s. Bij 200000km is de kans groter dat er iets niet in orde is dan bij 50000km.
De turbo heeft bij 2 ton vaak de beste tijd wel gehad. Als deze nog nooit vervangen is, bestaat de kans dat deze versneld stuk gaat na tuning. Maar dat wil niet zeggen dat dat anders niet het geval was. Het kan alleen wel erg zuur zijn…
Afgezien van turbo’s hebben we nog geen schadegevallen gehad die rechtstreeks aan de tuning gerelateerd zijn. D.w.z. dat er natuurlijk wel eens auto’s stuk gaan, maar als je gaat analyseren kom je tot de conclusie dat er iets mis was met de auto en daardoor grotere schades zijn ontstaan.
Om deze reden rijden we altijd vooraf met de auto. Als we het niet vertrouwen, wordt er niet getuned alvorens de oorzaak gevonden is. We kunnen daarmee de meest voor de hand liggende problemen voor zijn, maar het is geen volledige diagnose.
Mijn ervaring is dat bestuurders die al langer in het bezit zijn van hun auto heel goed zelf weten of de auto nog ok is, of niet.
Wanneer we problemen herkennen, blijkt vaak dat het probleem de aanleiding was om bij ons te komen. ‘Hij trekt zo slecht’, is een veel gehoorde klacht. Dit is echter een zeer slechte reden om te gaan tunen!! De auto dient 100% te zijn alvorens verbetering te verkrijgen.
Daarnaast raden we bij oudere of misschien ‘luie’ motoren een reinigingsmiddel aan. Daarmee worden verbrandingskamers en vervuilde verstuivers gereinigd over een paar hondert kilometer afstand. Het kan ernstige problemen bij dieselmotoren voorkomen en het kost maar een paar euro.
We hebben er zelfs motoren bij gehad die na een softwareverandering, met tegenvallend resultaat, in 500km tijd bijna 20pk erbij kregen door te reinigen.
Hier het antwoord van Marc van vandaag:
Het verhaal met hogere kilometerstanden geldt ook voor deze man.
Hoewel bij deze stand, de kans op gebreken wel groter wordt, hoeft het geen enkel probleem te zijn om ‘m te tunen.
De auto heeft blijkbaar gemiddeld meer dan 30dkm per jaar gereden. De kans is groot dat motormechanisch gezien de staat een stuk beter is dan zijn leeftijdgenoot met 150dkm op de klok.
Het aantal koude starts / opwarmcycli en de hoeveelheid verstookte brandstof heeft immers een groot aandeel in het totale slijtagebeeld.
Maar het verschilt per auto. De bestuurder heeft nogal veel invloed op de staat van de auto, dus we bekijken elke auto kritisch.
Mochten we geen vertrouwen hebben in een goed functionerende auto na tuning, zullen we ‘m niet aanpassen.
Dat kan teleurstellend zijn, maar is soms de beste keuze.
Zoals je ziet hoeft het in principe geen probleem te zijn!