Preventief bougies en bobine vervangen
Re: Preventief bougies en bobine vervangen
Uit het onderdelenprogramma: Bougie, High Power (NGK ZKBR7A-HTU)
BMW onderdeelnummer: 1212 0038349 a €18,88 per stuk inc. btw bij de lokale BMW dealer.
Als je "NGK ZKBR7A-HTU" besteld bij de lokale onderdelenshop of online ben je er ook.
BMW onderdeelnummer: 1212 0038349 a €18,88 per stuk inc. btw bij de lokale BMW dealer.
Als je "NGK ZKBR7A-HTU" besteld bij de lokale onderdelenshop of online ben je er ook.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Preventief bougies en bobine vervangen
Het probleem met een software update is dat tijdens het updaten 1 of meerdere modules kunnen vastlopen en die modules zullen dan moeten worden vervangen.
Soms is een module nog te herstellen maar dat kan de dealer niet. De engineers in BMW Duitsland kunnen dat wel maar voor hun is de auto te oud.
Software problemen met andere modules is eigen theorie.
Voor jouw model is de software allang uitontwikkeld. Ik verwacht niet dat er een update voor jouw motor module is omdat de auto op software stand november 2016 staat.
Soms is een module nog te herstellen maar dat kan de dealer niet. De engineers in BMW Duitsland kunnen dat wel maar voor hun is de auto te oud.
Software problemen met andere modules is eigen theorie.
Voor jouw model is de software allang uitontwikkeld. Ik verwacht niet dat er een update voor jouw motor module is omdat de auto op software stand november 2016 staat.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Preventief bougies en bobine vervangen
Dank source. Wilde ook zeggen NGK bougies nemen.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 
Re: Preventief bougies en bobine vervangen
Men wil zich ook gewoon indekken...doen ze volgens mij allemaal (ook andere merken) wbt updaten...beetje een fabriek <--> dealer dingetje...dealer moet opdraaien voor iets wat zij niet in de hand hebben of kunnen verhalen
Dus dan gaat de klant dat maar doen...
Dus dan gaat de klant dat maar doen...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Preventief bougies en bobine vervangen
Uhhhmmmmm.....kort samengevat....niet aan beginnen dusSource schreef: ↑12 mar 2020, 17:21 Het probleem met een software update is dat tijdens het updaten 1 of meerdere modules kunnen vastlopen en die modules zullen dan moeten worden vervangen.
Soms is een module nog te herstellen maar dat kan de dealer niet. De engineers in BMW Duitsland kunnen dat wel maar voor hun is de auto te oud.
Software problemen met andere modules is eigen theorie.
Voor jouw model is de software allang uitontwikkeld. Ik verwacht niet dat er een update voor jouw motor module is omdat de auto op software stand november 2016 staat.
Re: Preventief bougies en bobine vervangen
Defecten aan bobines komen vaak voor door auto's die slecht onderhouden worden. Slechte bougiekabels, versleten bougies, slechte connector.
Dit verhoogd de weerstand van de bobine waardoor deze niet goed functioneerd en eventueel zelfs misfires kan veroorzaken.
Bougies circa om de 50.000 km vervangen.
Dit verhoogd de weerstand van de bobine waardoor deze niet goed functioneerd en eventueel zelfs misfires kan veroorzaken.
Bougies circa om de 50.000 km vervangen.
Re: Preventief bougies en bobine vervangen
Ik zou als je geen foutcodes hebt eerst beginnen met:
- vervangen bougies
- injectoren laten reinigen en testen.
Nu heb je wss al voor 30 euro additief in de auto gekapt en geen idee of het effect heeft. Reinigen en testen van 4 benzine injectoren kost circa 100 euro. Dan kun je die ook al weer uitsluiten
En zoals de rest aangeeft neem NGK bougies, geen bosch, geen beru etc NGK is overduidelijk het beste
- vervangen bougies
- injectoren laten reinigen en testen.
Nu heb je wss al voor 30 euro additief in de auto gekapt en geen idee of het effect heeft. Reinigen en testen van 4 benzine injectoren kost circa 100 euro. Dan kun je die ook al weer uitsluiten
En zoals de rest aangeeft neem NGK bougies, geen bosch, geen beru etc NGK is overduidelijk het beste
Re: Preventief bougies en bobine vervangen
Ik heb geluk, ze zijn in de aanbieding ipv 16,99 zijn ze 7,95
heb er 4 nodig, dus iets meer dan 30 euro....
-
thijsvanzwam
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Preventief bougies en bobine vervangen
misschien is dit ook een interessant stukje voor je, gaat over de bobines.
https://bimmerprofs.com/ignition-coils/
https://bimmerprofs.com/ignition-coils/
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
-
thijsvanzwam
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Preventief bougies en bobine vervangen
Nog even wat anders,
heb je de auto al uitgelezen? zo ja, kwam je daar foutcode 30EA tegen?
Deze foutcode geeft geen lampje op je dashboard maar zorgt er wel voor dat de auto niet meer in lean burn mode gaat draaien (stratified charge). De dealer negeert deze code en laat weten als je deze er uit wilt hebben dat je de NOx sensor en NOx opslagkatalysator moet vervangen. Hebben ze gelijk in want die zijn versleten.
Heeft niets met slecht onderhoud of wat dan ook te maken, zijn slijtende onderdelen en gezien je km stand niet heel gek.
Ik heb in mijn geval gekozen om de auto te voorzien van een Noxem 129, deze vervangt de NOx sensor en fopt de software van de auto zodat hij weer in lean burn kan lopen, hij loopt dan dus weer zoal s de fabriek ooit bedacht heeft... zonder schokjes.
overigens gaat je brandstof gebruik er ook van omlaag!
Even voor de goede orde, de n43 motor die jij hebt is een nieuwe generatie DI benzine motor. Deze kan in verschillende modi werken, homogeen en straalgeleid. Dit alles voor het milieu.
Om dit goed te laten verlopen zitten de motor en uitlaat vol sensoren en actuatoren, wanneer deze een verandering opmerken zal de motor zich aanpassen.
Echter loopt de motor dan dus in aangepaste modes, dit kan inhouden dat hij dan bijvoorbeeld schokkerig gaat lopen. zolang dit alles binnen de marges is zal het niet direct een storing opleveren die aan de bestuurder gemeld moet worden.
Preventief vervangen van onderdelen is niet nodig, dan is het einde zoek want dan kun je alles wel gaan vervangen. Onderdelen die beginnen te verslijten zijn te achterhalen, met de juiste kennis (vooral op gebied van deze nieuwere techniek) en de juiste apparatuur kun je onderdelen die er aan zitten te komen wel vinden, om vervolgens zelf te kiezen of je deze vervangt of eerst afwacht tot ze er echt de brui aan geven.
heb je de auto al uitgelezen? zo ja, kwam je daar foutcode 30EA tegen?
Deze foutcode geeft geen lampje op je dashboard maar zorgt er wel voor dat de auto niet meer in lean burn mode gaat draaien (stratified charge). De dealer negeert deze code en laat weten als je deze er uit wilt hebben dat je de NOx sensor en NOx opslagkatalysator moet vervangen. Hebben ze gelijk in want die zijn versleten.
Heeft niets met slecht onderhoud of wat dan ook te maken, zijn slijtende onderdelen en gezien je km stand niet heel gek.
Ik heb in mijn geval gekozen om de auto te voorzien van een Noxem 129, deze vervangt de NOx sensor en fopt de software van de auto zodat hij weer in lean burn kan lopen, hij loopt dan dus weer zoal s de fabriek ooit bedacht heeft... zonder schokjes.
overigens gaat je brandstof gebruik er ook van omlaag!
Even voor de goede orde, de n43 motor die jij hebt is een nieuwe generatie DI benzine motor. Deze kan in verschillende modi werken, homogeen en straalgeleid. Dit alles voor het milieu.
Om dit goed te laten verlopen zitten de motor en uitlaat vol sensoren en actuatoren, wanneer deze een verandering opmerken zal de motor zich aanpassen.
Echter loopt de motor dan dus in aangepaste modes, dit kan inhouden dat hij dan bijvoorbeeld schokkerig gaat lopen. zolang dit alles binnen de marges is zal het niet direct een storing opleveren die aan de bestuurder gemeld moet worden.
Preventief vervangen van onderdelen is niet nodig, dan is het einde zoek want dan kun je alles wel gaan vervangen. Onderdelen die beginnen te verslijten zijn te achterhalen, met de juiste kennis (vooral op gebied van deze nieuwere techniek) en de juiste apparatuur kun je onderdelen die er aan zitten te komen wel vinden, om vervolgens zelf te kiezen of je deze vervangt of eerst afwacht tot ze er echt de brui aan geven.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: Preventief bougies en bobine vervangen
@thijsvanzwam
Ik ben net even langs de garage geweest. Die heeft een paar weken geleden de auto uitgelezen. Daar kwam een melding 2EF7 uit naar voren. Ik heb net ff op het forum gezocht en kwam dit tegen 2EF7- Map Thermostat, activation!
Kent iemand deze melding? Zo ja, wat is de eventuele oplossing en heeft dit wellicht te maken met de schommelingen/dipjes? De jongen bij de garage had het over een sensor van een pomp, is dat wellicht de thermostat die hierboven omschreven staat?
Hopelijk kan iemand mij wat wijzer maken. Wederom alvast bedankt voor het meedenken!
Ik ben net even langs de garage geweest. Die heeft een paar weken geleden de auto uitgelezen. Daar kwam een melding 2EF7 uit naar voren. Ik heb net ff op het forum gezocht en kwam dit tegen 2EF7- Map Thermostat, activation!
Kent iemand deze melding? Zo ja, wat is de eventuele oplossing en heeft dit wellicht te maken met de schommelingen/dipjes? De jongen bij de garage had het over een sensor van een pomp, is dat wellicht de thermostat die hierboven omschreven staat?
Hopelijk kan iemand mij wat wijzer maken. Wederom alvast bedankt voor het meedenken!
Laatst gewijzigd door Reef op 13 mar 2020, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
thijsvanzwam
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Preventief bougies en bobine vervangen
Je auto is voorzien van een electronisch geregelde thermostaat. Dit is omdat de werktemperatuur op 107 graden zit, ipv rond de 90 zoals bij conventionele benzinemotoren.
De code 2EF7 (Map Thermostat activation) houdt in dat de DME de thermostaat niet goed kan bedienen. Dit kan inhouden dat het elektronische gedeelte van de thermostaat kapot is, de stekker slecht contact maakt of ergens een draadbreuk zit.
Het meest voor de hand liggend is een stukke thermostaat.
Op zich geen groot probleem alleen kan het wel invloed hebben op het lopen van de motor, ook in het geval van een verkeerde temperatuur kan de modus van de motor worden aangepast en minder comfortabel lopen als gevolg hebben.
edit:
je waterpomp zelf testen is vrij simpel, zie dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=e4kSEs1kztA
De code 2EF7 (Map Thermostat activation) houdt in dat de DME de thermostaat niet goed kan bedienen. Dit kan inhouden dat het elektronische gedeelte van de thermostaat kapot is, de stekker slecht contact maakt of ergens een draadbreuk zit.
Het meest voor de hand liggend is een stukke thermostaat.
Op zich geen groot probleem alleen kan het wel invloed hebben op het lopen van de motor, ook in het geval van een verkeerde temperatuur kan de modus van de motor worden aangepast en minder comfortabel lopen als gevolg hebben.
edit:
je waterpomp zelf testen is vrij simpel, zie dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=e4kSEs1kztA
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: Preventief bougies en bobine vervangen
Bedankt voor jouw reactie. Kom steeds verder. Het grappige is dat de jongen bij de garage waar ik mijn onderhoud doe al vertelde dat het iets met de thermostaat zou zijn. Lijkt erop dat dit nu dus ook zo is. Ik heb donderdag een afspraak voor de bougies. Zal gelijk vragen of hij de thermostaat/koelsysteem eens wil checken net zoals op het filmpje.....zou mooi zijn als dit het euvel is. Lijkt me redelijk makkelijk op te lossen.....of heb ik da mis?
Heb al gekeken naar wat zoiets kost.
https://www.winparts.nl/koelsysteem-ver ... 12477.html

Is altijd zoveel keus. Ik zou gelijk voor die van 80 euro gaan....hoe duurder hoe beter?
Heb hieronder ook ff printscreen gemaakt....weet natuurlijk weer niet welke de juiste keus is mits ik hem moet vervangen natuurlijk....zou wel echt heel fijn zijn als ik van die stomme dipjes/schokjes af ben....
Heb al gekeken naar wat zoiets kost.
https://www.winparts.nl/koelsysteem-ver ... 12477.html

Is altijd zoveel keus. Ik zou gelijk voor die van 80 euro gaan....hoe duurder hoe beter?
Heb hieronder ook ff printscreen gemaakt....weet natuurlijk weer niet welke de juiste keus is mits ik hem moet vervangen natuurlijk....zou wel echt heel fijn zijn als ik van die stomme dipjes/schokjes af ben....
Laatst gewijzigd door Edward op 13 mar 2020, 21:06, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd. Citeren van direct bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan en bericht met enkel een afbeelding samengevoegd.
Reden: Citaat verwijderd. Citeren van direct bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan en bericht met enkel een afbeelding samengevoegd.
-
thijsvanzwam
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Preventief bougies en bobine vervangen
ik hoop voor je dat het je thermostaat is en niet de waterpomp! scheelt behoorlijk in prijs...
Nu geeft de waterpomp zelf hele andere foutmeldingen, deze is te specifiek voor je thermostaat dus de waterpomp testen zal waarschijnlijk het resultaat geven dat deze gewoon werkt.
De thermostaat is volgens mij te testen met ISTA (de BMW software) en anders is hij door te meten op de stekker.
Wat een nieuwe betreft, zelf koop ik alle onderdelen altijd origineel. Ik heb in het verleden te vaak (bij andere merken) meegemaakt dat een iets goedkopere imitatie juist allemaal nieuwe problemen oplevert... vooral elektronische componenten. Wil natuurijk niet meteen zeggen dat die je aangeeft een slechte is hoor maar het prijsverschil is best klein. zoek sowieso even op onderdeel nummer, dan weet je zeker welke je nodig hebt.
hier een afbeelding van de originele met nummers: https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... Id=11_4068
Een originele thermostaat bij de dealer kost €111,66 incl btw
Nu geeft de waterpomp zelf hele andere foutmeldingen, deze is te specifiek voor je thermostaat dus de waterpomp testen zal waarschijnlijk het resultaat geven dat deze gewoon werkt.
De thermostaat is volgens mij te testen met ISTA (de BMW software) en anders is hij door te meten op de stekker.
Wat een nieuwe betreft, zelf koop ik alle onderdelen altijd origineel. Ik heb in het verleden te vaak (bij andere merken) meegemaakt dat een iets goedkopere imitatie juist allemaal nieuwe problemen oplevert... vooral elektronische componenten. Wil natuurijk niet meteen zeggen dat die je aangeeft een slechte is hoor maar het prijsverschil is best klein. zoek sowieso even op onderdeel nummer, dan weet je zeker welke je nodig hebt.
hier een afbeelding van de originele met nummers: https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... Id=11_4068
Een originele thermostaat bij de dealer kost €111,66 incl btw
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: Preventief bougies en bobine vervangen
Ik was zelf ook eens aan het kijken naar origineel BMW thermostaat, bijvoorbeeld onlinebmwparts.nl. Op die site kan ik mijn kenteken invoeren, echter als ik dat doe dan staat er: Onderdelen voor uw BMW 5 serie 20 528i touring aut E61N
Ik heb een bmw 520i, is die site nou gewoon koekoek of past de thermostaat van een528i gewoon ook op een 520i?
Het nummer dat ik krijg bij deze thermostaat komt wel weer overeen met de code die ik zie als ik de link in het voorgaande bericht aanklik.
Ik kom ook veel deze tegen Als passend en origineel voor mijn BMW, bijvoorbeeld bij Ekris, maar daar zit veel verschil bij verschillende sites. Als ik verder ga zoeken op het nummer (1153 7552 403, fabrikant Febi) dan vind ik hem via onderstaande link 20 euro goedkoper:
https://www.auto-onderdelenexpert.nl/bm ... %5B%5D=101#
Is het dus gewoon slim om eerst grondig verder te zoeken of is bestellen via een erkende dealer de enige en beste manier ook al scheelt dat 20 euro?
Ik heb een bmw 520i, is die site nou gewoon koekoek of past de thermostaat van een528i gewoon ook op een 520i?
Het nummer dat ik krijg bij deze thermostaat komt wel weer overeen met de code die ik zie als ik de link in het voorgaande bericht aanklik.
Ik kom ook veel deze tegen Als passend en origineel voor mijn BMW, bijvoorbeeld bij Ekris, maar daar zit veel verschil bij verschillende sites. Als ik verder ga zoeken op het nummer (1153 7552 403, fabrikant Febi) dan vind ik hem via onderstaande link 20 euro goedkoper:
https://www.auto-onderdelenexpert.nl/bm ... %5B%5D=101#
Is het dus gewoon slim om eerst grondig verder te zoeken of is bestellen via een erkende dealer de enige en beste manier ook al scheelt dat 20 euro?
