Info chippen

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Info chippen

Bericht door Bart70 » 30 okt 2015, 14:12

Aanvulling, al wil ik me niet in de discussie werpen, chippen heeft niets met volgas rijden te maken.

Tevens houd chippen geen rekening met slijtage aan de motor die continue aanwezig is.

Maar ik reageer weer op iets wat ik niet moet doen hahaha.

Het stukje was ter info, wie er wel of niet wat mee doet moet hij zelf weten :duim:

De Kelt
Berichten: 43
Lid geworden op: 16 sep 2015, 19:19
Contacteer:

Re: Info chippen

Bericht door De Kelt » 30 okt 2015, 14:40

tom_il schreef:Als het geen nadelen aan zijn had BMW dit heus wel gedaan, zeker bij een 535d want deze is ontworpen om een zo hoog mogelijk vermogen te hebben. Al is het maar om de concurrentie af te troeven.
Dan hoefde ze er geen 3de turbo op te zetten zoals in de M550d.
Autofabrikanten houden flinke marges aan om schades te voorkomen. Hierbij kijken ze naar alle omstandigheden over de hele wereld (dus van extreme hitte tot extreme kou). Daarnaast moeten fabrikanten voor hun goedkeuring ook aan allerlei milieu-eisen voldoen. Een auto is daarom al per definitie niet optimaal afgesteld om het maximale er uit te halen. Daar is nog "ongestraft" vermogen te halen. Kijk maar naar bijvoorbeeld Volvo waar je met garantie ook chip-tuning af fabriek kunt krijgen (heeft een vriend van mij gedaan met kreeg op die manier 40pk extra).

Van een van mijn motoren heeft eentje 5 jaar chip-tuning (afgesteld op de rollenbank). Idem met mijn M3 E92, die heeft al 6 jaar de chiptuning er in zitten en zowel voor de motor alsook de auto heb ik nooit hierdoor op enige manier nadelen ervaren.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Info chippen

Bericht door tom_il » 30 okt 2015, 14:55

kijk Chip Tunen, daar vind je op elk fora ellenlange discussies over gevoerd.
Ik ga mij daar niet aan wagen. Ze komen komen nooit tot een conclusie.

Feit is dat wij het niet weten hoeveel marge is er nog is. En er is ook geen manier om dit te weten tenzij we de data van de fabrikant hebt.
Die tekst die hier neer geschreven is geeft een heel goed inzicht in het feit dat het allemaal niet zo simpel is we denken.
Laatst gewijzigd door tom_il op 30 okt 2015, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
d123456
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 mei 2013, 16:21
Locatie: Almere

Re: Info chippen

Bericht door d123456 » 30 okt 2015, 21:03

tom_il schreef:Ze komen komen nooit tot een conclusie
haha, inderdaad. Mijn conclusie is de volgende.

Ga niet chippen:
-als je geen geen geld hebt voor reparaties en je jouw beliefde bolide dat nooit aan zou willen doen
-je niet de snelste hoeft te zijn
-je er op je dooie gemakje ook wel komt (de A naar B mentaliteit)

Ga wel chippen:
-je accepteerd dat je eventueel je hele auto naar tyfus zou kunnen helpen. Excuses voor het taalgebruik, maar ik denk dat het punt luid en duidelijk overkomt zo.
-als je er gewoon niet meer tegen kan om te verliezen
-je geld hebt om eventueel te vervangen
-je gewoon een 'Fu*k it' mentaliteit hebt

Ik ben wel gaan chippen omdat ik zoiets had van: Fu*k it en eigenlijk alle punten onder het 'Ga wel chippen'.
Ook maanden/jaren getwijfeld.
Toch raad ik het aan om gewoon te verkopen en voor een grotere motor te gaan. (en die dan te chippen hahaha)
lichte velgen helpen trouwens ook immens, maar kosten meer. Maar zijn wel weer meteen een echte investering die wat opbrengt bij verkoop helemaal als je ze al tweede hands koopt.
handbak 2005 e60 525d, kopellingsventiel-delete, chassis versterkende trekstang, straight flow einddemper, dpf off, egr off, turbo van 530d, VVT tune: 253PK 572NM

Gebruikersavatar
struikie
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 sep 2015, 18:43

Re: Info chippen

Bericht door struikie » 30 okt 2015, 21:57

mooi verhaal idd...
omdat een techneut van BMW dit schrijft dan moet het wel waar zijn... want alles op internet is waar...
ik snap de strekking en ben het ook wel met hem eens... maar het is ook een kwestie van indekken!
er staat eigenlijk dat alles uitgeknepen is en het niet vertrouwd is om er een tikje meer power uit
te halen... wel gek dat VW al jaren standaard minder vermogen maakt met een gelijke motor dan
BMW en dat ze met chippen weer het zelfde maximum halen... dan zit BMW dus al "dichter tegen de grens"
dan VW... maar wel zo'n verhaal over het onveilig zijn van chippen...

JW
| '07 E91 335d M sport | Wagner IC | Z-turbo.at turbo's | VVT tuned 385pk 740Nm met DPF|

De Kelt
Berichten: 43
Lid geworden op: 16 sep 2015, 19:19
Contacteer:

Re: Info chippen

Bericht door De Kelt » 31 okt 2015, 09:11

De Duitse tekst (tenminste beter leesbaar dan dat vertaalde zooitje door Google):
http://www.a4-freunde.com/forum/showthr ... singenieur

Het is een beetje dezelfde discussie op motorgebied. Daar heb je de discussie met bandenreparatiesetjes of je met een veter kunt doorrijden als je je band hebt gerepareerd. Veel tegenstanders die roepen dat het allemaal niet kan en levensgevaarlijk is. De mensen die er mee doorrijden (ervaringen dus) is er geen een van die problemen heeft ervaren. Als je dan vraagt of iemand ergens op internet of zelf een slechte ervaring heeft gehad, dan blijft het stil. Behalve dat men dan weer hetzelfde riedeltje oplepelt waarom het eventueel gevaarlijk kan zijn (en er verder geen ervaring mee hebben). Zou je een bandenfabrikant vragen of dat gevaarlijk is: uiteraard zal die het beamen. Die heeft namelijk niets te winnen en datzelfde geldt voor chip-tuning.

Ik ben benieuwd of er iemand is die een slechte ervaring heeft met chip-tuning of ergens op internet zoiets staat (zonder dat men zelf heeft zitten kloojen aan afstellingen, maar gewoon gedaan door een bedrijf die weten wat ze doen)?

Angst is voor Amerikanen :+

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Info chippen

Bericht door Bart70 » 31 okt 2015, 09:37

Mensen met slechte ervaringen zijn er wel degelijk, deze worden alleen niet zo snel gepost.

De Kelt
Berichten: 43
Lid geworden op: 16 sep 2015, 19:19
Contacteer:

Re: Info chippen

Bericht door De Kelt » 31 okt 2015, 10:22

Helaas zo'n algemene reactie waar we zo weinig mee kunnen. Waarom zou men dit niet plaatsen? Hier staat toch genoeg ellende op het forum (en op het internet) over van alles nog nog wat tot de meest kleine details. Maar een motor die in de soep loopt door chip-tuning zou iemand dan niet posten (en medeliefhebbers waarschuwen)?
Laatst gewijzigd door Bart70 op 31 okt 2015, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Info chippen

Bericht door Bart70 » 31 okt 2015, 10:29

Ik heb al vaker geschreven dat ik me niet in de discussie ga mengen, al vaker gedaan, brengt niets.

Meestal zijn het overigens de bakken die te lijden hebben.

Maar zoals eerder geschreven, ik heb het ter info geplaatst, that's all, ik ga me niet in een discussie werpen.

De Kelt
Berichten: 43
Lid geworden op: 16 sep 2015, 19:19
Contacteer:

Re: Info chippen

Bericht door De Kelt » 31 okt 2015, 10:39

Voorbeelden geven is toch geen discussie voeren? Het kan forumbezoekers helpen om een afweging te maken over chip-tuning.

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Info chippen

Bericht door Bart70 » 31 okt 2015, 10:42

Voorbeelden geven is discussie uitlokken, sorry, maar ik houd me verder afzijdig, ik heb al een aantal malen geschreven dat ik het stukje alleen maar ter info heb geplaatst.

Gebruikersavatar
struikie
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 sep 2015, 18:43

Re: Info chippen

Bericht door struikie » 31 okt 2015, 12:58

dan het je deze thread meteen op slot moeten gooien...

JW
| '07 E91 335d M sport | Wagner IC | Z-turbo.at turbo's | VVT tuned 385pk 740Nm met DPF|

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Info chippen

Bericht door tom_il » 31 okt 2015, 13:25

Hoe weet je of het de tuning is ?
En wat deze als invloed gehad heeft ?
Ga je nooit 100% zeker weten.
Feit is wel dat deze de onderdelen zwaarder gaat belasten.

Andere vraag als je kunt kiezen tussen 2 identieke wagens, eentje zonder tuning en eentje met. Welke kies je dan ?
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: Info chippen

Bericht door Quadrantz » 31 okt 2015, 13:31

Die zonder de tuning en dan zelf laten tunen :+ :+ :+

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Info chippen

Bericht door Bart70 » 31 okt 2015, 16:53

struikie schreef:dan het je deze thread meteen op slot moeten gooien...

JW
Waarom in vredesnaam ? Ik schrijf alleen dat ik me niet in een discussie meng :s

Het is een forum voor iedereeen, als ik wat info deel betekent dat gelukkig niet automatisch dat ik me in discussies meng in dit topic, ik geloof dat ik daar al meerdere keren duidelijk over geweest ben.

:on:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Performance en tuning”