Pagina 2 van 2
Re: Wastegate, wanneer geopend?
Geplaatst: 29 jun 2015, 08:56
door tom_il
Ik vermoed niet dat er een probleem is.
Mijn broer zijne 518d F11 LCI heeft ook een vertraging voordat hij reageerd. Meer dan de mijne, die ook wel een kleine vertraging heeft.
De 520d LCI van attila waar ik een tijdje geleden mee reed had ook een vertraging.
Bij een Lexus IS 300h duurt het een volle seconden voor hij ook maar iets wil doen.
Wil je dit niet koop dan een atmosferische Benzine.
Die uitleg rond de 525d is wel interessant, ik vermoed al zo iets. Heeft deze dan idd geen variabele turbo ?
Re: Wastegate, wanneer geopend?
Geplaatst: 29 jun 2015, 10:01
door Vintiem
Kijk, als de auto altijd hetzelfde, lees met vertraging, zou reageren dan accepteer ik dit of koop een andere.
Maar dat is niet, soms reageert ie echt heerlijk direct maar even zo makkelijk 500mtr verderop na remmen weer een vertraging en een kleine schok weer in beweging.
Mechatronic en omvormer zijn nieuw, met drie keer een olie niveau check dus dat is 100% in orde
Maar fingers crossed, vanmiddag de ventielen ophalen en monteren
Re: Wastegate, wanneer geopend?
Geplaatst: 29 jun 2015, 16:24
door Vintiem
Beetje bizar dat je tweemaal per jaar deze drukveranderings ventielen moet vervangen, kosten toch €110,- p.s
Maar de 535d is weer bij de les. Geen 'lag' meer, prima rijden zo.
Krijg vandaag nog een telefoontje van een bekende turbo hersteller en het blijkt dat de wastegate van deze turbo's problemen kunnen geven. Ze kunnen gaan klemmen en gaan dan niet/Of zeer slecht open. Er schijnt een productmodifivatie te zijn maar vervangen kan niet. Er moet dan geheel nieuwe turbo incl aangepast type wastegate op, kost weer €1250,-
Mvg,
Vincent
Re: Wastegate, wanneer geopend?
Geplaatst: 29 jun 2015, 19:31
door Knakkel
Fijn dat het weer opgelost is! En dan nu maar hopen dat er niets kapot gaat

Re: Wastegate, wanneer geopend?
Geplaatst: 29 jun 2015, 19:37
door Vintiem
Mwah, die 6 dagen van jouw zonder storingen moet toch overtroffen kunnen worden.....
Het blijven prachtige maar of zo verrückte wagens die 535d
Re: Wastegate, wanneer geopend?
Geplaatst: 29 jun 2015, 20:19
door Degids
Mijn 535d houdt zich nog wel een paar dagen koest... Garantie termijn is nu op een haar na verstreken, daarna zullen de problemen zich wel gaan aandienen!
Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist.
Re: Wastegate, wanneer geopend?
Geplaatst: 30 jun 2015, 10:52
door hj2
Vintiem schreef:Beetje bizar dat je tweemaal per jaar deze drukveranderings ventielen moet vervangen, kosten toch €110,- p.s
Maar de 535d is weer bij de les. Geen 'lag' meer, prima rijden zo.
Krijg vandaag nog een telefoontje van een bekende turbo hersteller en het blijkt dat de wastegate van deze turbo's problemen kunnen geven. Ze kunnen gaan klemmen en gaan dan niet/Of zeer slecht open. Er schijnt een productmodifivatie te zijn maar vervangen kan niet. Er moet dan geheel nieuwe turbo incl aangepast type wastegate op, kost weer €1250,-
Mvg,
Vincent
Dat doet mijn ouderwetse turbo op de Lotus ook.
Gewoon even de actuator arm heen en weer wiebelen en gangbaar maken. Probleem weg :-)
In godesnaam niks invetten, want dan weet je zeker dat hij gaat vastkoeken

Re: Wastegate, wanneer geopend?
Geplaatst: 30 jun 2015, 13:47
door Vintiem
Waarmee maak jij deze gangbaar, invetten doe ik niet maar hoe ik deze schoon kan maken zie ik ook niet in. Eraf halen en dan een paar keer heen en weer bewegen gaat eventuele frictie niet oplossen lijkt me.
Ben benieuwd hoe jij dit doet???
Mvg,
Vincent
Re: Wastegate, wanneer geopend?
Geplaatst: 01 jul 2015, 09:15
door hj2
Precies dat.
Heen en weer wiebelen met de actuator totdat deze weer soepel loopt. Het aangekoekte vuil gaat er dan af en hij loopt weer lekker.
Daarna dus niks meer invetten of WD40 of of of... niks! Helemaal droog laten.
Je kunt even wat lucht op de capsule met het membraan zetten zodat je kunt zien of de actuator weer netjes de hele slag maakt.
Re: Wastegate, wanneer geopend?
Geplaatst: 01 jul 2015, 20:28
door Vintiem
Ding is prima gangbaar.
Aanvullende vraag: hoe werkt het drukveranderings element eigenlijk? Wordt er een vaste tijd vacuum getrokken of wordt er vacuüm getrokken totdat het drukveranderingselement 'merkt' dat de de actuator niet verder aangetrokken kan worden?
Er is namelijk geen info bekend op welke plek je exact de wastegate klep moet vastzetten op de stengels van de actuator.
Re: Wastegate, wanneer geopend?
Geplaatst: 08 jul 2015, 06:47
door Vintiem
Nu ja, de oude drukveranderingselementen zijn gewoon 100% in orde. Geen verschil met de nieuwe. Probleem heeft gezeten in de onjuiste afstelling van de kleppen op het bevestigingsstangetje die door deze drukveranderingselementen worden aangestuurd.
Zit nu wel weer met twee dure drukveranderingselementen, eens kijken of MP nog wat is:
http://link.marktplaats.nl/m945380373
http://link.marktplaats.nl/m945377209
Mvg,
Vincent
Re: Wastegate, wanneer geopend?
Geplaatst: 18 jul 2015, 09:38
door Vintiem
even het topic omhoog blazen want ben toch niet 100% tevreden
Zoek info mbt technische werking van specifiek mijn 535d wastegate, wanneer opent dit ding?
Is dit alleen boven de (bijv) 3000 toeren of ook als ik afrem naar bijv stationair voor een verkeerslicht? Of ook al bij gewoon even kort remmen?
Zomaar de stekker van het drukventiel regelaar afhalen zodat de wastegate helemaal niet open kan is me iets te riskant, ook al zou ik er rustig mee gaan rijden (max 2000 toeren)
Ik kan geen BMW laat staan 535d info vinden waarin staat wanneer de wastegate opent, terwijl dit er ongetwijfeld moet zijn, waarschijnlijk alleen in officieel BMW documentatie. Hij werkt ook anders dan veel andere wastegate want de 535d exemplaren worden vacuum aangestuurd. Gaat dus niet automatisch open
wil uitzoeken waar dit in kan zitten.
Mvg,
Vincent
Re: Wastegate, wanneer geopend?
Geplaatst: 18 jul 2015, 12:03
door Vintiem
Beetje ongeduldig en dus de proef op de som genomen, wastegate in-actief gemaakt. Geen invloed op wat ik bedoel. Kan deze dus geheel uitsluiten.
Re: Wastegate, wanneer geopend?
Geplaatst: 18 jul 2015, 22:24
door hj2
goed zo!
De wastegate zit standaard dicht (dan gaat alle druk door de turbo en spoelt deze lekker snel op) en gaat open als de maximale boost dreigt te worden overschreden. Die maximale boost is afhankelijk van het toerental, gasstand en huidige druk en staat in een tabel in de ECU
De regeling van het membraan van de actuator wordt actief angestuurd door de ECU en werkt op (boost) druk, de regelaar werkt electrisch en controleert hoeveel lucht bij de wastegate actuator weglekt.
... of zo iets
