Winterbanden noodzaak?
Re: Winterbanden noodzaak?
...even doorlinken naar ander e46 techniek-topic 
Ik heb goodyear ultragrip 7 winterbanden liggen. 205/55/16. Geven echt veel meer grip in de winter, tijdens regen, en vooral bij sneeuw zoals vandaag.

aangezien rijden voor mij echt een hobby is rij ik nog op mijn Dunlop sport maxx.
deze week rij ik dus niet
ik ga van het weekend naar oostenrijk een weekje skiën dus heb de winterbandjes er inmiddels onder liggen..
het zijn helaas geen dikke velgen maar aluminium velgen met OEM doppen.. misschien als de banden aan vervanging toe zijn dat ik een mooi 17" set op de kop kan tikken.. (h)
banden zijn : vredestein snowtrac 2.. deze bevallen overigens prima..
het zijn helaas geen dikke velgen maar aluminium velgen met OEM doppen.. misschien als de banden aan vervanging toe zijn dat ik een mooi 17" set op de kop kan tikken.. (h)
banden zijn : vredestein snowtrac 2.. deze bevallen overigens prima..

Winterbanden zijn bittere noodzaak en inderdaad zeker met de sneeuw en ijs van de laatste weken.
Ik ben blij dat ik 18" Dunlops erop heb liggen nu, wel merk je dat de auto achterwielaandrijving heeft met dit weer.
Als je optrekt en je hebt even weinig grip dan voel je dat maar meteen daarna trekt ie wel door.
Ik ben blij dat ik 18" Dunlops erop heb liggen nu, wel merk je dat de auto achterwielaandrijving heeft met dit weer.
Als je optrekt en je hebt even weinig grip dan voel je dat maar meteen daarna trekt ie wel door.
Ook op de sport maxx en gewoon de hele week naar mn werk geweestjoost schreef:aangezien rijden voor mij echt een hobby is rij ik nog op mijn Dunlop sport maxx.
Toverwoorden: anticiperen, defensief, behoudend, afstand houden, rijden als een motorrijder bla bla bla
-
Griffendahl
-
Griffendahl
Kees wil gewoon graag even laten weten dat die nog veel meer heeft :z
Ok, snap hem (diesel versus benzine) valt wel mee toch?
Hier hetzelfde, +1 met BoMeWm!BoMeWm schreef:Ook op de sport maxx en gewoon de hele week naar mn werk geweestjoost schreef:aangezien rijden voor mij echt een hobby is rij ik nog op mijn Dunlop sport maxx.
deze week rij ik dus nietGaat prima trouwens, geen DSC lampje gehad.
Toverwoorden: anticiperen, defensief, behoudend, afstand houden, rijden als een motorrijder bla bla bla
Zolang hier niet dagelijks een pak sneeuw van 10cm ligt voor mij geen winterbanden....
mwa, 2.0 diesel, 280nm (ongechipped)BoMeWm schreef:Ok, snap hem (diesel versus benzine) valt wel mee toch?
- Edit:
- Kees zit met z'n 3.0d op +/- 500nm (gechipped) dacht ik
320dMtech Y2K.11 | lid #100 |
|
|Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
- DJLeonardo
Heeft iemand van jullie wel eens een noodstop moeten maken?
Ik heb een slipcursus gedaan met m'n toenmalige Z samen met maatjes van het forum.
De 1 had winterbanden (ik ook) de ander had zomerbanden.
Je wil dus niet geloven hoeveel verschil het maakt als je dat naast elkaar gaat testen.
De remweg in de kou (maar boven vriespunt!!!) is met zomerbanden ruim 2 x zo lang als met winterbanden.
Of eigenlijk gezegd: de remweg is met winterbanden in de kou net zo goed als met zomerbanden in de zomer.
Geloof het of niet, ik heb het met m'n eigen ogen gezien.
Hoe komt dit?
1. rubber wordt harder als het koud wordt. De grip wordt dus slechter. Winterbanden zijn van zachter rubber gemaakt.
2. winterbanden hebben lamellen in het profiel (dat zijn kleine haarspleetjes) hierdoor wordt er meer water afgevoerd.
Het is een groot misverstand dat winterbanden bedoeld zouden zijn om in de sneeuw te rijden. Daar zijn sneeuwketingen voor. Uiteraard rijdt het profiel van een winterband wel beter in de sneeuw dan een zomerprofiel.
Tevens heb ik het verschil gezien tussen slechte winterbanden (die van mij toen) en goede winterbanden (b.v. Michelin Alpin)
Dat scheelde ook een paar meter in de remweg.
Als die paar meter remweg net het verschil is tussen een doodgereden kind, of niet.......
Is even iets om over na te denken. Aan jullie de keus.
Ik heb een slipcursus gedaan met m'n toenmalige Z samen met maatjes van het forum.
Je wil dus niet geloven hoeveel verschil het maakt als je dat naast elkaar gaat testen.
De remweg in de kou (maar boven vriespunt!!!) is met zomerbanden ruim 2 x zo lang als met winterbanden.
Of eigenlijk gezegd: de remweg is met winterbanden in de kou net zo goed als met zomerbanden in de zomer.
Hoe komt dit?
1. rubber wordt harder als het koud wordt. De grip wordt dus slechter. Winterbanden zijn van zachter rubber gemaakt.
2. winterbanden hebben lamellen in het profiel (dat zijn kleine haarspleetjes) hierdoor wordt er meer water afgevoerd.
Het is een groot misverstand dat winterbanden bedoeld zouden zijn om in de sneeuw te rijden. Daar zijn sneeuwketingen voor. Uiteraard rijdt het profiel van een winterband wel beter in de sneeuw dan een zomerprofiel.
Tevens heb ik het verschil gezien tussen slechte winterbanden (die van mij toen) en goede winterbanden (b.v. Michelin Alpin)
Als die paar meter remweg net het verschil is tussen een doodgereden kind, of niet.......
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Niet helemaal juist.Het is een groot misverstand dat winterbanden bedoeld zouden zijn om in de sneeuw te rijden. Daar zijn sneeuwketingen voor. Uiteraard rijdt het profiel van een winterband wel beter in de sneeuw dan een zomerprofiel.
Er is ook verschil in winterbanden. Er bestaan grofweg 2 typen.
1 voor winterse omstandigheden en 1 voor winterse omstandigheden met M+S keurmerk.
Dit staat voor Mud= modder en Snow= Sneeuw.
- Spoiler: Laat zien
Wat voor winterbanden, wat voor zomerbanden, hoeveel profiel hadden de banden, wat was de buitentemperatuur en wat voor bandenmaten waren het dan?DJLeonardo schreef:Heeft iemand van jullie wel eens een noodstop moeten maken?
Hoe komt dit?
a) Een winterband is per definitie niet beter dan een een zomer -of all weather band
b) Niet winterbanden kunnen prima onder 7 graden presteren afhankelijk van het merk (Falken is minder b.v.)
c) Winterbanden hebben over het algemeen slechtere rij eigenschappen als het gaat om stuur eigenschappen e.d.
d) En zo kan ik nog wel even doorgaan
Winterbanden zijn per definitie wel beter als het gaat om rijden op sneeuw. Onder andere omstandigheden is het discutabel en van vele factoren afhankelijk..
Hier ook nog een stukje discussie: http://www.e46forum.nl/viewtopic.php?f=33&t=4314 of op drivingfun: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... f=8&t=7813