Winterbanden noodzaak?

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Joop

Re: Winterbanden noodzaak?

Bericht door Joop » 27 dec 2008, 00:56

...even doorlinken naar ander e46 techniek-topic :!

BMW_320D

Bericht door BMW_320D » 05 jan 2009, 22:17

Ik heb goodyear ultragrip 7 winterbanden liggen. 205/55/16. Geven echt veel meer grip in de winter, tijdens regen, en vooral bij sneeuw zoals vandaag. :///m: :)

joost
Contacteer:

Bericht door joost » 08 jan 2009, 00:21

aangezien rijden voor mij echt een hobby is rij ik nog op mijn Dunlop sport maxx.
deze week rij ik dus niet :)

dhbmw

Bericht door dhbmw » 08 jan 2009, 10:54

ik ga van het weekend naar oostenrijk een weekje skiën dus heb de winterbandjes er inmiddels onder liggen..
het zijn helaas geen dikke velgen maar aluminium velgen met OEM doppen.. misschien als de banden aan vervanging toe zijn dat ik een mooi 17" set op de kop kan tikken.. (h)

banden zijn : vredestein snowtrac 2.. deze bevallen overigens prima..
Afbeelding

320driver

Bericht door 320driver » 08 jan 2009, 15:23

Winterbanden zijn bittere noodzaak en inderdaad zeker met de sneeuw en ijs van de laatste weken.
Ik ben blij dat ik 18" Dunlops erop heb liggen nu, wel merk je dat de auto achterwielaandrijving heeft met dit weer.
Als je optrekt en je hebt even weinig grip dan voel je dat maar meteen daarna trekt ie wel door.

BoMeWm

Bericht door BoMeWm » 08 jan 2009, 20:05

joost schreef:aangezien rijden voor mij echt een hobby is rij ik nog op mijn Dunlop sport maxx.
Ook op de sport maxx en gewoon de hele week naar mn werk geweest :) Gaat prima trouwens, geen DSC lampje gehad.
Toverwoorden: anticiperen, defensief, behoudend, afstand houden, rijden als een motorrijder bla bla bla :)

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 08 jan 2009, 20:08

Bij mij zijn dat op het moment de toverwoorden MET winterbanden :+
Spoiler: Laat zien
En dan nog gewoon een Golf3 op je bumper terwijl de weg spekglad is... :X

BoMeWm

Bericht door BoMeWm » 08 jan 2009, 20:13

Handhaven die hap, nu wel..... iig

BoMeWm

Bericht door BoMeWm » 08 jan 2009, 20:40

Leg eens uit, vat hem niet helemaal. heb 300 nm

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 08 jan 2009, 20:40

Kees wil gewoon graag even laten weten dat die nog veel meer heeft :z

BoMeWm

Bericht door BoMeWm » 08 jan 2009, 20:47

Ok, snap hem (diesel versus benzine) valt wel mee toch?

Opt1mus
Contacteer:

Bericht door Opt1mus » 09 jan 2009, 10:57

BoMeWm schreef:
joost schreef:aangezien rijden voor mij echt een hobby is rij ik nog op mijn Dunlop sport maxx.
Ook op de sport maxx en gewoon de hele week naar mn werk geweest :) Gaat prima trouwens, geen DSC lampje gehad.
Toverwoorden: anticiperen, defensief, behoudend, afstand houden, rijden als een motorrijder bla bla bla :)
Hier hetzelfde, +1 met BoMeWm!

Zolang hier niet dagelijks een pak sneeuw van 10cm ligt voor mij geen winterbanden....
BoMeWm schreef:Ok, snap hem (diesel versus benzine) valt wel mee toch?
mwa, 2.0 diesel, 280nm (ongechipped)
Edit:
Kees zit met z'n 3.0d op +/- 500nm (gechipped) dacht ik
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 09 jan 2009, 18:06

Heeft iemand van jullie wel eens een noodstop moeten maken?

Ik heb een slipcursus gedaan met m'n toenmalige Z samen met maatjes van het forum.
De 1 had winterbanden (ik ook) de ander had zomerbanden.
Je wil dus niet geloven hoeveel verschil het maakt als je dat naast elkaar gaat testen.
De remweg in de kou (maar boven vriespunt!!!) is met zomerbanden ruim 2 x zo lang als met winterbanden.

Of eigenlijk gezegd: de remweg is met winterbanden in de kou net zo goed als met zomerbanden in de zomer.
Geloof het of niet, ik heb het met m'n eigen ogen gezien.

Hoe komt dit?
1. rubber wordt harder als het koud wordt. De grip wordt dus slechter. Winterbanden zijn van zachter rubber gemaakt.
2. winterbanden hebben lamellen in het profiel (dat zijn kleine haarspleetjes) hierdoor wordt er meer water afgevoerd.

Het is een groot misverstand dat winterbanden bedoeld zouden zijn om in de sneeuw te rijden. Daar zijn sneeuwketingen voor. Uiteraard rijdt het profiel van een winterband wel beter in de sneeuw dan een zomerprofiel.

Tevens heb ik het verschil gezien tussen slechte winterbanden (die van mij toen) en goede winterbanden (b.v. Michelin Alpin)
Dat scheelde ook een paar meter in de remweg.

Als die paar meter remweg net het verschil is tussen een doodgereden kind, of niet.......

Is even iets om over na te denken. Aan jullie de keus.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 09 jan 2009, 18:15

Het is een groot misverstand dat winterbanden bedoeld zouden zijn om in de sneeuw te rijden. Daar zijn sneeuwketingen voor. Uiteraard rijdt het profiel van een winterband wel beter in de sneeuw dan een zomerprofiel.
Niet helemaal juist.

Er is ook verschil in winterbanden. Er bestaan grofweg 2 typen.
1 voor winterse omstandigheden en 1 voor winterse omstandigheden met M+S keurmerk.
Dit staat voor Mud= modder en Snow= Sneeuw.

Spoiler: Laat zien
Deze zijn dan dus bedoeld om in de sneeuw mee te rijden toch???? ;)
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Niels

Bericht door Niels » 10 jan 2009, 01:30

DJLeonardo schreef:Heeft iemand van jullie wel eens een noodstop moeten maken?

Ik heb een slipcursus gedaan met m'n toenmalige Z samen met maatjes van het forum.
De 1 had winterbanden (ik ook) de ander had zomerbanden.
Je wil dus niet geloven hoeveel verschil het maakt als je dat naast elkaar gaat testen.
De remweg in de kou (maar boven vriespunt!!!) is met zomerbanden ruim 2 x zo lang als met winterbanden.

Of eigenlijk gezegd: de remweg is met winterbanden in de kou net zo goed als met zomerbanden in de zomer.
Geloof het of niet, ik heb het met m'n eigen ogen gezien.

Hoe komt dit?
1. rubber wordt harder als het koud wordt. De grip wordt dus slechter. Winterbanden zijn van zachter rubber gemaakt.
2. winterbanden hebben lamellen in het profiel (dat zijn kleine haarspleetjes) hierdoor wordt er meer water afgevoerd.

Tevens heb ik het verschil gezien tussen slechte winterbanden (die van mij toen) en goede winterbanden (b.v. Michelin Alpin)
Dat scheelde ook een paar meter in de remweg.

Als die paar meter remweg net het verschil is tussen een doodgereden kind, of niet.......

Is even iets om over na te denken. Aan jullie de keus.
Wat voor winterbanden, wat voor zomerbanden, hoeveel profiel hadden de banden, wat was de buitentemperatuur en wat voor bandenmaten waren het dan?

a) Een winterband is per definitie niet beter dan een een zomer -of all weather band
b) Niet winterbanden kunnen prima onder 7 graden presteren afhankelijk van het merk (Falken is minder b.v.)
c) Winterbanden hebben over het algemeen slechtere rij eigenschappen als het gaat om stuur eigenschappen e.d.
d) En zo kan ik nog wel even doorgaan ;)

Winterbanden zijn per definitie wel beter als het gaat om rijden op sneeuw. Onder andere omstandigheden is het discutabel en van vele factoren afhankelijk..

Hier ook nog een stukje discussie: http://www.e46forum.nl/viewtopic.php?f=33&t=4314 of op drivingfun: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... f=8&t=7813

Gesloten

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”