Het is al weer een tijdje geleden, dus mooi tijd voor een (mega) update
Inmiddels werkt het mistachterlicht via een originele schakelaar, samen met een verklikkerlampje in de tellerbak:
Maar dat was maar een kleine ingreep, ook al moest de tellerbak ervoor uit elkaar. Maar daardoor ontdekte ik wel dat er iets nog niet echt goed zat in de auto. Het storingslampje van de motor bleek te ontbreken en van de airbag was volgepropt met zwarte kit... Blijkbaar zaten er ooit wat storingen in waarvan de eigenaar ze duidelijk wou verstoppen. Airbag bleek het bekende probleem van de bijrijdersstoel te zijn. Daar zit nu dus een zelfgemaakte dummy, maar dat is slechts tijdelijk. Er moet nog een nieuwe sensormat geplaatst worden tzt.
Het motorstoringslampje zal voorheen ook ongetwijfeld gebrand hebben. Er bleek namelijk een storing te zitten in de krukassensor, maar dat is via een officiële terugroepactie opgelost

Helaas is de kat ook niet helemaal lekker meer en heb ik een probleem in de hogere toerentallen, waar ik de oorzaak nog niet van gevonden heb.
Maar dat was nog niet alles. De al genoemde CD43 is ingebouwd, samen met een Audiovox/Dice Mediabridge voor bluetooth, iPhone, line-in en USB ondersteuning. De Dice was met enige voorzichtigheid, gezien de vele problemen die men in het verleden ermee had, maar met mijn radio en de laatste firmware werkt die perfect.
En ik heb een 18-knops OBC op de kop weten te tikken, samen met een andere RAW-hendel (met BC-functie), dus die is inmiddels ook ingebouwd. Dat was een "klein" klusje

Ik heb hem namelijk bedraad door de originele distributie-punten van de auto te gebruiken (die o.a. links-boven de pedalen zitten) en alle functies (zelfs het code-slot) werken
Dus nu een lekkere volle middenconsole:

Die in de avond nog mooier is:
Helaas bleek bij een APK dat er wat afkeurpunten waren (verkeerde accu, die niet vaststond en slechte koplampen). Accu was makkelijk, koplampen heb ik zelf aangepakt (vooral omdat het via de dealer dik €1000 zou gaan kosten

) en was het nodig?

Aan welke kant zou er toch de oude unit zitten?

Maar nu zie ik in het donker tenminste ook weer wat.
Ondertussen nog een andere leuke update ingebouwd:

Een volledige Harman/Kardon installatie (versterker, speakers), waarbij er nog wel wat werk in de speakers zat. De subwoofer bleek kapot, de 4 kleine speakers voor en schakelaar ontbraken. Gelukkig bleek de subspeaker uitwisselbaar met de speaker uit een vrij gangbare actieve sub die volop op marktplaats te vinden is voor weinig. De voor-speakers hebben meer tijd gekost. Uiteindelijk via een US-import een setje op de kop kunnen tikken, maar die bleken verre van goed. De mids waren door ouderdom kapot (rubber van de randen was vergaan) en de tweeters werkten niet meer. De mids heb ik kunnen reviseren met nieuwe rubber randen (leuk klusje trouwens), de tweeters heb ik gefixed met de binnenwerkjes van exact dezelfde nieuwe tweeters voor een landrover (daar was alleen de behuizing zwart van, ipv beige).
Die set kostte wat moeite en tijd, maar was echt de moeite waard. Ten opzichte van het 10-speaker hifi systeem is het echt een stuk beter. En gelijk ook de deurpanelen maar weer eens goed vast gezet.
Onder de kap zijn er ook nog wat dingen gedaan. Achter zijn er nieuwe remschijven en blokken geplaatst (wat ook echt nodig was...) en de schokdempers en toplagers rondom zijn vervangen (voor waren de schokdempers compleet verrot

)
De eerste deed ik heel dapper buiten op straat, in de kou en regen

Dat dus nooit weer... En de rest was in een lekker verwarmde DHZ-garage op een brug:
En volgens mij was deze wel kapot:

Het verschil is werkelijk enorm. Tot afgelopen november was het een Amerikaans slagschip waarin je zeeziek werd en niet normaal mee over een drempel kon rijden, nu rijdt het weer zoals een BMW hoort te doen, strak, precies stug genoeg en krijg ik weer een big smile op m'n gezicht als ik bochten aan zie komen.
En er is ook nog een ander standaard probleempje aangepakt:
De spiegelvoeten zijn met veel pijn en moeite (er zat erg veel siliconenvervuiling op...) opnieuw gespoten, maar ook dat is erg geslaagd:
En om te bewijzen dat ik echt elk klusje aanpak

Het blauwe stiksel was weg en heb ik met veel geduld zo goed mogelijk hersteld. De kap moet eigenlijk vervangen worden, maar dat is kostbaar en dit is een nette tussen oplossing.
En om eerlijk te zijn is die niet eens alles wat ik heb gedaan... Eigenlijk merk ik nu pas hoeveel ik in een jaar heb gedaan aan die auto (en snap ik ook ineens waar toch al m'n geld heen geen

)
En op het moment staat hij er zo bij:

Kroonkurkjes met winterbanden en elke keer als ik er weer mee rij, zit ik echt te genieten, maar ik kan niet wachten tot komend voorjaar de kap weer open kan.
looneytune schreef:Topweertje nu, ik zit te twijfelen of ik een windscherm neem...maar vind het zonder scherm veel mooier eruit zien !
Maja twijfel twijfel....
Een windscherm is uitneembaar hè, en bovendien neer te klappen. Ik vind het zelf wel zo prettig om een windscherm te hebben, het haalt heel veel rijwind weg uit de auto, zodat je zelfs op de snelweg met 160 (hardst dat ik met de kap open heb gereden) nog geen last ervan hebt. En is het lekker warm (25 graden of warmer) en rij ik onder de 80, gaat het scherm en de ramen omlaag, zodat ik maximaal van de omgeving kan genieten.