Even voorstellen, E36 Cabrio

Nieuw op het forum? Stel jezelf even voor
deepbass909

Re: Even voorstellen, E36 Cabrio

Bericht door deepbass909 » 13 mar 2012, 14:52

Afgelopen weekend de auto weer eens goed gewassen en gelijk het eerste open ritje van het jaar gemaakt. En daar moesten natuurlijk foto's bij gemaakt worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de powergenerator in het voor-onder:
Afbeelding
Wat een heerlijk stukje techniek is het toch!

En ik kwam nog een leuke trucagefoto tegen in m'n fotomap:
Afbeelding
Rara, wat zie ik daar :whistle:

En nog een plaatje van de ex-liefde en huidige naast elkaar:
Afbeelding
Ondanks dat het een 316i Compact was, was het toch een erg leuk wagentje.
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio

frankko

Bericht door frankko » 13 mar 2012, 15:42

Blijft toch een super model om te zien. Raad je aan om hem zo te houden want een mooie originele e36 zijn schaars aan het worden en is in mijn optiek een klassieker in de maak.
e46 320i touring M

deepbass909

Bericht door deepbass909 » 14 mar 2012, 14:46

@frankko
Ik was niets anders van plan, en inderdaad om de reden die jij al aangeeft. Ik zie op MP steeds vaker E36 cabrio's die op de één of andere manier wel aangepast/verpest zijn. Deze is juist helemaal origineel, geen m-trim, originele 15" style 32 velgen (helaas wel met stoeprand schade), etc. Ik heb zelfs onlangs nog een CD43 radio gekocht, om mijn Pioneer radio te vervangen. Veel geld voor een radio die op vrijwel alle punten slechter is dan die Pioneer was, maar gewoon omdat die veel beter in het interieur past.

Sowieso wordt een nette, strakke en volledig originele E36 steeds zeldzamer. Of ze zijn verwaarloosd of veel verbouwd. Ga hier maar tellen hoeveel er nog helemaal fabrieksstandaard zijn en in goede conditie.

De enige aanpassingen zijn dan ook het helemaal netjes legaal maken voor de Nederlandse wegen. Nu zit het mistachterlicht bijv. nog gekunsteld met een lelijke schakelaar naast de dashboard dimmer, dat wordt nog een originele BMW schakelaar bij de lichtknop, met indicatie lampje in het dashboard. Een ander dingetje was het aanpassen van de kentekenplaat houder, zodat er EU-platen inpassen. En qua uitrusting ben ik nog wat dingetjes aan het upgraden (bijv. de OBC van 11 naar 18-knops, een HK versterker, PDC, etc), maar allemaal dingen die 15 jaar terug op de optielijst gestaan hebben.
Work in progress

benmaassen

Bericht door benmaassen » 14 mar 2012, 14:54

Welkom ook hier ;-)
En je weet dat ik het een mooie auto vind!
BMW = Best Most Wanted
http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =1&theater

E36 325i cabrio,

frankko

Bericht door frankko » 14 mar 2012, 15:46

Helemaal mee eens. Heb er zelf ook een gehad en werd er af en toe door collega's mee gejend met opmerkingen als "die loverboy mobiel" e.d. terwijl de auto op de alpina's na origineel was. Moet je tegen kunnen want oude bmw's hebben gewoon een slecht imago.

Moet wel zeggen dat ik hem in het voorjaar altijd wel mis want open rijden is toch het leukste wat er is. Misschien ooit maar een belastingvrije e30 cabrio kopen gewoon voor de mooie dagen.
e46 320i touring M

bofkont

Bericht door bofkont » 14 mar 2012, 16:35

Nogmaals prachtig origineel exemplaar, echt top :duimen:
Idd hou hem zo origineel mogelijk de meerderheid van de E36/E46 worden compleet verkracht naar mijn mening.
Heb zelf ook al wat open gereden met mijn SLK het blijft heerlijk, kan niet wachten op een warm voorjaar/zomer :)
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

albertkoe

Bericht door albertkoe » 14 mar 2012, 19:48

Nette bak, mooi gecleand ook!
Is dit een avus-blauw exemplaar?

deepbass909

Bericht door deepbass909 » 15 mar 2012, 11:47

@albertkoe
Het is inderdaad Avus-blauw, echt een pracht kleur als de zon erop staat. Het heeft zoveel tint-verschillen afhankelijk van de lichtinval.

@frankko
Ik was al die opmerkingen al voor, en noem het gewoon mijn pooierbak :leip: Maar diep van binnen vinden de meesten het toch wel een erg mooie/leuke auto die ze graag zelf gehad zouden hebben.
En de cabrio is toch iets minder besmet in imago dan een coupé (gelukkig).
Work in progress

albertkoe

Bericht door albertkoe » 15 mar 2012, 13:53

Ziet er inderdaad mooi uit in de zon! Mn vriendin wil ook een e36 caab, maar is nog aan het twijfelen tussen avus-blauw en zwart.. Zal haar deze fotos eens voorschotelen ;)

Ejay

Bericht door Ejay » 17 mar 2012, 17:20

Ja, hij is erg mooi! Heb zelf een metallic zwarte E36 M3 cabrio gehad maar vind deze blauwe kleur toch echt duizend maal mooier...!

Zo heb ik lang gezocht naar mijn huidige E46: het moest een 330 CI Executive zijn, facelift model en voorzien van alle optie`s. Daarnaast moest er grijs leder in zitten én hij moest Mystic Blue van kleur zijn.....en geheel origineel én van eerste eigenaar én alle boekjes erbij en afgestempeld én met zeer weinig kilometers......ik dacht dat ik hem nooit zou vinden (reed intussen gewoon door met mijn (ex) 911 cabrio....) maar het is toch gelukt!

En inderdaad: zo origineel mogelijk houden is in mijn ogen ook het mooist. Zo heb ik mijn huidige E46 ook helemaal origineel maar dan ook echt HELEMAAL origineel..!!! :duimen: Ik heb zitten twijfelen om er witte achterlichten in te doen (heb nu oranje/rood LED) maar ik doe het niet: ik houd hem helemaal origineel.
Member of WWW.2XCELER8.NL: dé site door en voor serieuze tuners..!

Afbeelding

looneytune

Bericht door looneytune » 28 mar 2012, 16:44

Topweertje nu, ik zit te twijfelen of ik een windscherm neem...maar vind het zonder scherm veel mooier eruit zien !
Maja twijfel twijfel....

deepbass909

Bericht door deepbass909 » 07 jan 2013, 18:54

Het is al weer een tijdje geleden, dus mooi tijd voor een (mega) update :)

Inmiddels werkt het mistachterlicht via een originele schakelaar, samen met een verklikkerlampje in de tellerbak:
Afbeelding

Maar dat was maar een kleine ingreep, ook al moest de tellerbak ervoor uit elkaar. Maar daardoor ontdekte ik wel dat er iets nog niet echt goed zat in de auto. Het storingslampje van de motor bleek te ontbreken en van de airbag was volgepropt met zwarte kit... Blijkbaar zaten er ooit wat storingen in waarvan de eigenaar ze duidelijk wou verstoppen. Airbag bleek het bekende probleem van de bijrijdersstoel te zijn. Daar zit nu dus een zelfgemaakte dummy, maar dat is slechts tijdelijk. Er moet nog een nieuwe sensormat geplaatst worden tzt.
Het motorstoringslampje zal voorheen ook ongetwijfeld gebrand hebben. Er bleek namelijk een storing te zitten in de krukassensor, maar dat is via een officiële terugroepactie opgelost :duimen: Helaas is de kat ook niet helemaal lekker meer en heb ik een probleem in de hogere toerentallen, waar ik de oorzaak nog niet van gevonden heb.

Maar dat was nog niet alles. De al genoemde CD43 is ingebouwd, samen met een Audiovox/Dice Mediabridge voor bluetooth, iPhone, line-in en USB ondersteuning. De Dice was met enige voorzichtigheid, gezien de vele problemen die men in het verleden ermee had, maar met mijn radio en de laatste firmware werkt die perfect.
Afbeelding

En ik heb een 18-knops OBC op de kop weten te tikken, samen met een andere RAW-hendel (met BC-functie), dus die is inmiddels ook ingebouwd. Dat was een "klein" klusje :whistle:
Afbeelding
Ik heb hem namelijk bedraad door de originele distributie-punten van de auto te gebruiken (die o.a. links-boven de pedalen zitten) en alle functies (zelfs het code-slot) werken :gekdoen:

Dus nu een lekkere volle middenconsole:
Afbeelding
Die in de avond nog mooier is:
Afbeelding

Helaas bleek bij een APK dat er wat afkeurpunten waren (verkeerde accu, die niet vaststond en slechte koplampen). Accu was makkelijk, koplampen heb ik zelf aangepakt (vooral omdat het via de dealer dik €1000 zou gaan kosten :o ) en was het nodig?
Afbeelding
Aan welke kant zou er toch de oude unit zitten? :whistle: Maar nu zie ik in het donker tenminste ook weer wat.

Ondertussen nog een andere leuke update ingebouwd:
Afbeelding
Een volledige Harman/Kardon installatie (versterker, speakers), waarbij er nog wel wat werk in de speakers zat. De subwoofer bleek kapot, de 4 kleine speakers voor en schakelaar ontbraken. Gelukkig bleek de subspeaker uitwisselbaar met de speaker uit een vrij gangbare actieve sub die volop op marktplaats te vinden is voor weinig. De voor-speakers hebben meer tijd gekost. Uiteindelijk via een US-import een setje op de kop kunnen tikken, maar die bleken verre van goed. De mids waren door ouderdom kapot (rubber van de randen was vergaan) en de tweeters werkten niet meer. De mids heb ik kunnen reviseren met nieuwe rubber randen (leuk klusje trouwens), de tweeters heb ik gefixed met de binnenwerkjes van exact dezelfde nieuwe tweeters voor een landrover (daar was alleen de behuizing zwart van, ipv beige).
Die set kostte wat moeite en tijd, maar was echt de moeite waard. Ten opzichte van het 10-speaker hifi systeem is het echt een stuk beter. En gelijk ook de deurpanelen maar weer eens goed vast gezet.

Onder de kap zijn er ook nog wat dingen gedaan. Achter zijn er nieuwe remschijven en blokken geplaatst (wat ook echt nodig was...) en de schokdempers en toplagers rondom zijn vervangen (voor waren de schokdempers compleet verrot :o )
De eerste deed ik heel dapper buiten op straat, in de kou en regen :leip:
Afbeelding
Dat dus nooit weer... En de rest was in een lekker verwarmde DHZ-garage op een brug:
Afbeelding

En volgens mij was deze wel kapot:
Afbeelding
Het verschil is werkelijk enorm. Tot afgelopen november was het een Amerikaans slagschip waarin je zeeziek werd en niet normaal mee over een drempel kon rijden, nu rijdt het weer zoals een BMW hoort te doen, strak, precies stug genoeg en krijg ik weer een big smile op m'n gezicht als ik bochten aan zie komen.

En er is ook nog een ander standaard probleempje aangepakt:
Afbeelding

De spiegelvoeten zijn met veel pijn en moeite (er zat erg veel siliconenvervuiling op...) opnieuw gespoten, maar ook dat is erg geslaagd:
Afbeelding

En om te bewijzen dat ik echt elk klusje aanpak :leip:
Afbeelding
Het blauwe stiksel was weg en heb ik met veel geduld zo goed mogelijk hersteld. De kap moet eigenlijk vervangen worden, maar dat is kostbaar en dit is een nette tussen oplossing.

En om eerlijk te zijn is die niet eens alles wat ik heb gedaan... Eigenlijk merk ik nu pas hoeveel ik in een jaar heb gedaan aan die auto (en snap ik ook ineens waar toch al m'n geld heen geen :rolf: )

En op het moment staat hij er zo bij:
Afbeelding
Kroonkurkjes met winterbanden en elke keer als ik er weer mee rij, zit ik echt te genieten, maar ik kan niet wachten tot komend voorjaar de kap weer open kan.
looneytune schreef:Topweertje nu, ik zit te twijfelen of ik een windscherm neem...maar vind het zonder scherm veel mooier eruit zien !
Maja twijfel twijfel....
Een windscherm is uitneembaar hè, en bovendien neer te klappen. Ik vind het zelf wel zo prettig om een windscherm te hebben, het haalt heel veel rijwind weg uit de auto, zodat je zelfs op de snelweg met 160 (hardst dat ik met de kap open heb gereden) nog geen last ervan hebt. En is het lekker warm (25 graden of warmer) en rij ik onder de 80, gaat het scherm en de ramen omlaag, zodat ik maximaal van de omgeving kan genieten.
Work in progress

Dcreator

Bericht door Dcreator » 07 jan 2013, 23:50

welkom op het forum nog!

Mooie caab heb je daar, ik zie dat je ook al lekker aan het modden bent!
Misschien een leuke showroom aanmaken in het E36 deel?? :duim:

deepbass909

Bericht door deepbass909 » 08 jan 2013, 14:21

Ik denk dat ik dat inderdaad maar beter kan gaan doen. Een groot deel staat hier al, dus dat wordt lekker copy-past :p

Overigens ben ik vooral actief op het conqulega forum van BMWfan, waar hij zelfs door getagt is... :whistle:
Afbeelding
Vandaar mijn afwezigheid (samen met het punt dat het forum hier gedurende de overgang afgelopen jaar niet echt geweldig werkte...)
Work in progress

Plaats reactie

Terug naar “Stel jezelf voor”