Pagina 8 van 9
Re: roetfilter vervangen..
Geplaatst: 10 apr 2012, 18:43
door MaasMaster
Vandaag was ik nieuwsgierig en ben ik eens in mijn boordcomputer gaan neuzen... Die gaf aan dat de roetfilter nog goed was voor 150.000 km... En dat met 253.000 km op de teller...
Lange afstanden doen is precies echt goe dvoor de wagen

Re: roetfilter vervangen..
Geplaatst: 10 apr 2012, 19:55
door Tourer
@ MaasMaster: bij hoeveel kilometer heb je hem gekocht? Mijn computer zegt over 120dkm dat is bij 300dkm.ik vraag me af of anderen deze standen gehaald hebben met het roetfilter...
Re: roetfilter vervangen..
Geplaatst: 10 apr 2012, 22:35
door Bmw 525 Berline
Tourer schreef:Ik las laatst ergens (misschien wel op dit forum) dat als je door hebt gereden met een kapotte turbo je roetfilter zich heel snel vult met rotzooi (zonder roetfilter immers blauwe rook).
Is dit zo want ik heb vorig jaar mij turbp opgeblazen (en uitlaatspruitstuk) en mijn boordcomputer geeft pas over 120dkm (dan 300dkm) aan dat roetfilter onderhoud nodig is. Het filter regenereert nu sporadisch.
Hoe kun je juist zien wanneer de roetfilter aan onderhoud toe is via de boordcomputer want heb juist gezien en er staat nergens iets van roetfilter? Wel van "Verpl.uitlaatgas" maar wat dat inhoudt weet ik ook niet...
Re: roetfilter vervangen..
Geplaatst: 11 apr 2012, 13:35
door MaasMaster
Tourer schreef:@ MaasMaster: bij hoeveel kilometer heb je hem gekocht? Mijn computer zegt over 120dkm dat is bij 300dkm.ik vraag me af of anderen deze standen gehaald hebben met het roetfilter...
Ik heb hem gekocht met zo'n 100.000 km op de teller. Hij was toen iets meer als anderhalf jaar oud
Dus duidelijk een wagen die niets anders dan lange afstanden had gedaan.
En nee, roetfilter is nog niet vervangen geweest noch gereinigd...
Re: roetfilter vervangen..
Geplaatst: 11 apr 2012, 14:16
door Tourer
Goed om te horen dan haalt mijn roetfilter hopelijk de 300dkm. Scheelt weer wat euro'tjes... Mijn voorganger en ik zitten op nagenoeg 25dkm per jaar.
Re: roetfilter vervangen..
Geplaatst: 12 apr 2012, 00:51
door Bmw 525 Berline
Jongens.. heb juist met nog een een bmw specialist gesproken en er is ECHT GEEN REDEN VOOR PANIEK hoor ivm de roetfilter!!!!! Hij zei dat je de meeste problemen kunt krijgen met alleen slechte diesel te tanken.. voor de rest zei die dat het zichzelf proper maakt!!!!
Hij heeft al jaren een bmw garage EN HIJ ZEI DAT HIJ TOT NU TOE MAAR 1X EEN ROETFILTER HEEFT MOETEN VERVANGEN.. en dat was omdat die persoon regelmatig slechte(goedkopere)mazout tanktte..... .
Ik weet het niet maar... HIJ zal het toch wel weten hé.. hij werkt tenslotte ELKE dag van 's morgens tot 's avonds aan BMW'S!!!!????

Re: roetfilter vervangen..
Geplaatst: 12 apr 2012, 08:02
door tom_il
@ Berline : sry maar ik geloof er niet veel van. Roetfilters geven problemen als je veel korte afstanden doet. Dit is algemeen geweten. Er moet aan een aantal condities voldaan worden vooraleer hij regenereerd (oa Motortemp is hier belangrijk). Bij korte afstanden is er een grotere vervuiling en minder kans dat de condities vervult worden, ook duurt de regeneratie een tijdje zodat de kans groot is dat deze afgebroken word bij korte afstanden. BMW heeft een update doorgevoert die als de regeneratie afgebroken word, deze opnieuw uitgevoerd word bij de eerst volgend moment dat aan de condities voldoen word, vroeger was dit niet het geval en regeneerde hij pas bij het volgende geprogrameerde interval (of als de tegendruk te groot is).
Als ik in mijn wagen voel dat hij een regeratie uitvoert (vooral merkbaar doordat hij een versnelling lager aanhoud) zal ik proberen deze niet te onderbreken.
Mijn filter geeft momenteel aan dat ik nog 140.000km kan doen waarmee ik op bijna 300.000km uitkom. Ik heb hier mijn twijfels over eerlijk gezegd. Ik doe namelijk voornamelijk korte afstanden.
Re: roetfilter vervangen..
Geplaatst: 12 apr 2012, 14:34
door suyker
Iedereen kan die boordcomputer resetten als je weet hoe dat werkt. Ga er dus niet vanuit dat je roetfilter pas bij 300k moet. Volgens mij staat hij standaard op de 2 ton.
Waarschijnlijk toen jullie de wagens kochten hadden ze net de standen gereset
Re: roetfilter vervangen..
Geplaatst: 12 apr 2012, 14:44
door Bmw 525 Berline
tom_il schreef:@ Berline : sry maar ik geloof er niet veel van. Roetfilters geven problemen als je veel korte afstanden doet. Dit is algemeen geweten. Er moet aan een aantal condities voldaan worden vooraleer hij regenereerd (oa Motortemp is hier belangrijk). Bij korte afstanden is er een grotere vervuiling en minder kans dat de condities vervult worden, ook duurt de regeneratie een tijdje zodat de kans groot is dat deze afgebroken word bij korte afstanden. BMW heeft een update doorgevoert die als de regeneratie afgebroken word, deze opnieuw uitgevoerd word bij de eerst volgend moment dat aan de condities voldoen word, vroeger was dit niet het geval en regeneerde hij pas bij het volgende geprogrameerde interval (of als de tegendruk te groot is).
Als ik in mijn wagen voel dat hij een regeratie uitvoert (vooral merkbaar doordat hij een versnelling lager aanhoud) zal ik proberen deze niet te onderbreken.
Mijn filter geeft momenteel aan dat ik nog 140.000km kan doen waarmee ik op bijna 300.000km uitkom. Ik heb hier mijn twijfels over eerlijk gezegd. Ik doe namelijk voornamelijk korte afstanden.
Mijn zegt dat ik nog 38000Km over heb dus dan zit ik aan 203000Km! Ik merk vooral dat men auto een hogere toeren maakt als hij koud is en ik vertrek.. dan houd hij een versnelling langer aan maar ik denk niet dat dat iets mee te maken heeft he.. ofwel soms?
Ps: hoe kan ik beste zorgen dat hij regeneerd?
Ps(2):Tommetje.. geloof het of niet maar... ik weet het niet.. die man werkt al jaren dag in dag uit(weekenden inbegrepen)ALLEEN MAAR AAN BMW'S............

Re: roetfilter vervangen..
Geplaatst: 12 apr 2012, 17:39
door tom_il
suyker schreef:Iedereen kan die boordcomputer resetten als je weet hoe dat werkt. Ga er dus niet vanuit dat je roetfilter pas bij 300k moet. Volgens mij staat hij standaard op de 2 ton.
Waarschijnlijk toen jullie de wagens kochten hadden ze net de standen gereset
yep, dat vermoeden heb ik ook. Zij hebben gewoon alles gereset.
Re: roetfilter vervangen..
Geplaatst: 14 apr 2012, 20:32
door AlexS
Zou de dealer niet gewoon de filterlading kunnen uitlezen oid? Ik weet dat het wel mogelijk is met bepaalde software, maar of de dealer dat ook heeft/kan is de vraag.
Re: roetfilter vervangen..
Geplaatst: 15 apr 2012, 19:54
door beo5
Hallo,
Zoals al aangegeven eerder ging bij mij ook het lampje branden.De auto heeft nu 134000 gereden,en op de boordcomputer krijg ik de melding dat er nog 140000 te gaan zijn voor een onderhoud aan het filter.Ik heb dus even de garage gebeld en die vertelde mij eens even een beetje de boel door te blazen en wat pittiger te rijden.Ik rij dus circa 150 km per dag en dus een paar dagen de auto op sportstand om wat meer toeren te maken,Maar elke keer weer na circa 9 km het lampje aan.2de Paasdag in de ochtend wederom na het werk om circa 5:00 uur en de auto over een stuk van circa 8 km max laten rijden.Uiteraard ruim 250 op de teller,en stevig het stuur vast.Wat een speed.Auto op het werk geparkeerd en in de middag weer weg.Tot op heden geen melding van het roetfilter meer ontvangen.
Groet
Re: roetfilter vervangen..
Geplaatst: 15 apr 2012, 20:31
door AlexS
mooi, maar ik denk wel dat dit duidelijke voortekenen zijn dat het er wel aan zit te komen.. Het enige dat ik kan afleiden uit alle reakties , is dat het bijzonder wisselend is hoe het filter werkt en wanneer het volzit.
Re: roetfilter vervangen..
Geplaatst: 25 apr 2012, 18:16
door MaasMaster
Laat de kenners hier maar eens hun mening geven...
Bij het surfen op het net kwam ik dit tegen:
http://www.jlmlubricants.com/nl/jlm-die ... lters.html
En dit:
http://www.jlmlubricants.com/images/sto ... on_new.pdf
Het klinkt te mooi om waar te zijn...
Re: roetfilter vervangen..
Geplaatst: 02 mei 2012, 16:08
door AlexS
is volgens mij al eerder voorbij gekomen in dit topic; ik misgun de heren daar hun handel niet, maar in mijn (getrainde) ogen is dit inderdaad een overdreven positieve voorstelling van de realiteit