Lange afstanden doen is precies echt goe dvoor de wagen

Hoe kun je juist zien wanneer de roetfilter aan onderhoud toe is via de boordcomputer want heb juist gezien en er staat nergens iets van roetfilter? Wel van "Verpl.uitlaatgas" maar wat dat inhoudt weet ik ook niet...Tourer schreef:Ik las laatst ergens (misschien wel op dit forum) dat als je door hebt gereden met een kapotte turbo je roetfilter zich heel snel vult met rotzooi (zonder roetfilter immers blauwe rook).
Is dit zo want ik heb vorig jaar mij turbp opgeblazen (en uitlaatspruitstuk) en mijn boordcomputer geeft pas over 120dkm (dan 300dkm) aan dat roetfilter onderhoud nodig is. Het filter regenereert nu sporadisch.
Ik heb hem gekocht met zo'n 100.000 km op de teller. Hij was toen iets meer als anderhalf jaar oudTourer schreef:@ MaasMaster: bij hoeveel kilometer heb je hem gekocht? Mijn computer zegt over 120dkm dat is bij 300dkm.ik vraag me af of anderen deze standen gehaald hebben met het roetfilter...
Mijn zegt dat ik nog 38000Km over heb dus dan zit ik aan 203000Km! Ik merk vooral dat men auto een hogere toeren maakt als hij koud is en ik vertrek.. dan houd hij een versnelling langer aan maar ik denk niet dat dat iets mee te maken heeft he.. ofwel soms?tom_il schreef:@ Berline : sry maar ik geloof er niet veel van. Roetfilters geven problemen als je veel korte afstanden doet. Dit is algemeen geweten. Er moet aan een aantal condities voldaan worden vooraleer hij regenereerd (oa Motortemp is hier belangrijk). Bij korte afstanden is er een grotere vervuiling en minder kans dat de condities vervult worden, ook duurt de regeneratie een tijdje zodat de kans groot is dat deze afgebroken word bij korte afstanden. BMW heeft een update doorgevoert die als de regeneratie afgebroken word, deze opnieuw uitgevoerd word bij de eerst volgend moment dat aan de condities voldoen word, vroeger was dit niet het geval en regeneerde hij pas bij het volgende geprogrameerde interval (of als de tegendruk te groot is).
Als ik in mijn wagen voel dat hij een regeratie uitvoert (vooral merkbaar doordat hij een versnelling lager aanhoud) zal ik proberen deze niet te onderbreken.
Mijn filter geeft momenteel aan dat ik nog 140.000km kan doen waarmee ik op bijna 300.000km uitkom. Ik heb hier mijn twijfels over eerlijk gezegd. Ik doe namelijk voornamelijk korte afstanden.
yep, dat vermoeden heb ik ook. Zij hebben gewoon alles gereset.suyker schreef:Iedereen kan die boordcomputer resetten als je weet hoe dat werkt. Ga er dus niet vanuit dat je roetfilter pas bij 300k moet. Volgens mij staat hij standaard op de 2 ton.
Waarschijnlijk toen jullie de wagens kochten hadden ze net de standen gereset