Ik ga er maar even vanuit dat de auto hoofdzakelijk beter is gaan rijden doordat er andere software op gekomen is.
Dit gebeurd wel vaker. Bij Peogeot zijn grootschalig auto’s aangepast die nieuw maar 106pk hadden en na een grote beurt bij de dealer ineens 115pk.
Bij BMW hebben ze natuurlijk ook meerdere softwareversies en daar zit doorgaans verbetering in. Ik kan me goed voorstellen dat je er ook een paar pk’s bij hebt gekregen.
Vooral omdat je zegt dat ie beter oppakt en mooier loopt, lijkt er het een en ander aan het inspuitmoment gedaan te zijn. Dat is ook een van de dingen die we aanpassen bij chiptuning.
Bij chiptuning gebruiken we je huidige software om de nieuwe te maken. We houden daarbij de grenzen in de gaten. D.w.z. dat wanneer de dealer je al 30pk meer heeft gegeven (wat me sterk lijkt), wij er niet nog eens 30 bij programmeren. Het kan dus zijn dat er nog maar slechts 20pk bij komt.
Als je ‘m laat chippen en anderhalf jaar later loopt ie niet mooi meer, moet je je eigenlijk even bij ons melden i.p.v. de dealer.
Als er bij de dealer nieuwe software geprogrammeerd wordt, is de ‘chip’ weg. Mocht dat gebeuren, neem dan gewoon even contact op met ons.
Normaal gesproken kunnen we dan wel weer nieuwe maken op basis van de laatste versie.
Ik zie overigens niet in waarom de auto over anderhalf jaar anders zou moeten lopen. De software verandert niet vanzelf, dus dat heeft 1 keer verbetering gebracht, maar zal het waarschijnlijk niet nog een keer doen. (helaas ;-) )
Helder verhaal weer!
@ Ricoman: Pinnen is mogelijk zaterdag de 12e.