vervangen van 2massavliegwiel
-
vervangen van 2massavliegwiel
Hallo iedereen,
Ik ben er vrijwel zeker van dat mn 2 massavliegwiel aan vervanging toe is. De auto bonkt met schakelen en resoneert behoorlijk met optrekken en als de wagen flink kracht moet leveren. De hardyschijf had ik al vervangen en de cardan as en ophanging gecontroleerd op speling. Daar is niets mis mee...
Wie heeft dit al vervangen en wat waren de resultaten? Is dit te doen voor de iets meer gevorderde sleutelaar of alleen voor vakgarages vanwege de special tools...
Groetjes Sven
Ik ben er vrijwel zeker van dat mn 2 massavliegwiel aan vervanging toe is. De auto bonkt met schakelen en resoneert behoorlijk met optrekken en als de wagen flink kracht moet leveren. De hardyschijf had ik al vervangen en de cardan as en ophanging gecontroleerd op speling. Daar is niets mis mee...
Wie heeft dit al vervangen en wat waren de resultaten? Is dit te doen voor de iets meer gevorderde sleutelaar of alleen voor vakgarages vanwege de special tools...
Groetjes Sven
Re: vervangen van 2massavliegwiel
Bij het vervangen van het vliegwiel neem je meestal de koppeling meteen mee. Je hebt dan alles toch al open liggen.
Of je het zelf kan kunnen wij hier natuurlijk niet beoordelen. Het is al met al een grote klus en niet de meest makkelijke en goedkoopste. Dit zijn ook geen klusjes voor thuis. Hier heb je echt een brug of smeerkuil voor nodig. Het uitlijnen van de koppeling gebeurt wel met een speciaal tooltje, maar is eventueel ook zonder te doen. Het is alleen een stuk lastiger als het een beetje tegenzit.
Voor de 330d kost het vliegwiel iets van 550 euro meen ik en de koppelingsdelen incl.drukgroep rond de 300 euro.
Wat is de km.stand van je auto als ik vragen mag. Meestal is namelijk de koppeling eerder op of i.i.g. bijna op.
Of je het zelf kan kunnen wij hier natuurlijk niet beoordelen. Het is al met al een grote klus en niet de meest makkelijke en goedkoopste. Dit zijn ook geen klusjes voor thuis. Hier heb je echt een brug of smeerkuil voor nodig. Het uitlijnen van de koppeling gebeurt wel met een speciaal tooltje, maar is eventueel ook zonder te doen. Het is alleen een stuk lastiger als het een beetje tegenzit.
Voor de 330d kost het vliegwiel iets van 550 euro meen ik en de koppelingsdelen incl.drukgroep rond de 300 euro.
Wat is de km.stand van je auto als ik vragen mag. Meestal is namelijk de koppeling eerder op of i.i.g. bijna op.
-
De 320d heeft inmiddels 260k km achter de kiezen, zonder slag of stoot trouwens...De koppeling is bij 250k vervangen echter het tweemassavliegwiel niet....en met deze km stand kan ik me goed voorstellen dat het vliegwiel nu wel een beetje zn beste tijd gehad heeft...
Ben zelf wel technieker op hare majesteits fregatten en werk dagelijks met dieselmotoren en tandwielkasten, en denk ook wel dat deze klus te klaren is bij de autohobbyclub op de brug, maarja een goede handleiding van iemand die het aleens gedaan heeft zou wel prettig zijn...
Wat is wijsheid in dit geval....
Groetjes Sven
Ben zelf wel technieker op hare majesteits fregatten en werk dagelijks met dieselmotoren en tandwielkasten, en denk ook wel dat deze klus te klaren is bij de autohobbyclub op de brug, maarja een goede handleiding van iemand die het aleens gedaan heeft zou wel prettig zijn...

Wat is wijsheid in dit geval....
Groetjes Sven
Fabian, bedoel je hiermee een centreerpen voor de koppelingslaten, of iets anders??Fabian79 schreef: Het uitlijnen van de koppeling gebeurt wel met een speciaal tooltje, maar is eventueel ook zonder te doen.
-
Hallo,
Ik denk dat hij dit tooltje bedoeld...
http://www.pelicanparts.com/cgi-bin/sma ... ngs%20only
Heb ook wat zitten surfen voor een DIY over dit onderwerp en kwam hetvolgende tegen...
1 --> officieel van een e36 maar goed te gebruiken voor een e46
http://www.pelicanparts.com/BMW/techart ... eplace.htm
2---> Deze is wel van een e46
http://forum.e46fanatics.com/showthread ... 381&page=2
Aan de hand van deze 2 DIY's ga ik volgende week denk ik een poging wagen het 2 massavliegwiel te vervangen...iemand nog tips om het vliegwiel voor een leuk prijsje te kunnen ritselen?
Groetjes Sven
Ik denk dat hij dit tooltje bedoeld...
http://www.pelicanparts.com/cgi-bin/sma ... ngs%20only
Heb ook wat zitten surfen voor een DIY over dit onderwerp en kwam hetvolgende tegen...
1 --> officieel van een e36 maar goed te gebruiken voor een e46
http://www.pelicanparts.com/BMW/techart ... eplace.htm
2---> Deze is wel van een e46
http://forum.e46fanatics.com/showthread ... 381&page=2
Aan de hand van deze 2 DIY's ga ik volgende week denk ik een poging wagen het 2 massavliegwiel te vervangen...iemand nog tips om het vliegwiel voor een leuk prijsje te kunnen ritselen?
Groetjes Sven
-
Iedereen die tijfelt of zijn 2 massavliegwiel ook versleten is of binnekort aan vervanging toe is moet dit mooie artikel eens lezen. Hier worden alle ins en outs over het vliegwiel behandeld. Er wordt ook een voorbeeld gegeven over een 325i...
http://www.amt.nl/files/duobranded/5van ... xpress.pdf
Met vriendelijke groet,
Sven
http://www.amt.nl/files/duobranded/5van ... xpress.pdf
Met vriendelijke groet,
Sven
Ik bedoelde inderdaad het bovengenoemde apparaatje genoemd door Svenson om te centreren.
Misschien dat het met een universele centreerpen ook gaat, maar dat weet ik niet.
Misschien dat het met een universele centreerpen ook gaat, maar dat weet ik niet.
Universele werkt met een conische kogel en werkt natuurlijk ook, hoewel mijn voorkeur uitgaat naar een originele met tand en groef.
Maar als je zoals ik veel verschillende auto's heb gehad, met verscheidene keren een koppeling vervangen (en een beetje bijklussen) is zo'n universele best te doen

- Spoiler: Laat zien
-
goede linkjes!!
goed bezig.
enne wel een how to maken als het lukt he
goed bezig.
enne wel een how to maken als het lukt he

Als je vliegwiel versleten is dan moet je een raar geluid horen als je de motor uit zet. Ik had ook rare bonken , uiteindelijk lag er een rubber van het differentieel uit. Daarna was het gebonk weg bij het optrekken. Soms heb ik het nog heel lichtjes maar goed voor een auto met hoge kilometerstanden vind ik wel dat je wel iets mag horen.
Als je auto bij de dealer is geweest voor de koppeling mag je er wel vanuit gaan dat ze het massa vliegwiel mee controleren.
Als je auto bij de dealer is geweest voor de koppeling mag je er wel vanuit gaan dat ze het massa vliegwiel mee controleren.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
Flinke klus word het dan SvenSon0611... Success ermee!
Ps,
Wat bedel je met ''resoneert behoorlijk met optrekken ''?
Groeten,
Bibic
Ps,
Wat bedel je met ''resoneert behoorlijk met optrekken ''?
Groeten,
Bibic
Increase the Peace!
Ik heb hem een tijdje terug vervangen,is goed te doen voor de gevorderde sleutelaar.
Je hebt geen special tools nodig (op die centreer pen na dan, die ik overgens niet eens heb gebruikt) wel is een luchtsleutel of dergelijke wel handig om de bouten waarmee hij vast zit los te krijgen.
Een brug ed is ook niet nodig,wel handig als je er over kunt beschikken, ik had de mijne op bokken gereden want de wielen hoeven er niet perse onderuit.
Na vervanging is het gebonk/getril etc iig verleden tijd bij mij.
Je hebt geen special tools nodig (op die centreer pen na dan, die ik overgens niet eens heb gebruikt) wel is een luchtsleutel of dergelijke wel handig om de bouten waarmee hij vast zit los te krijgen.
Een brug ed is ook niet nodig,wel handig als je er over kunt beschikken, ik had de mijne op bokken gereden want de wielen hoeven er niet perse onderuit.
Na vervanging is het gebonk/getril etc iig verleden tijd bij mij.
-
Bedankt voor die linkjes met uitleg!!!Toppie
ga woensdag m'n versnellingsbak vervangen,
pak meteen de koppeling en drukgroep mee,
Als ik dit lees vrees ik ook voor m'n vliegwiel, ben benieuwd!
ga woensdag m'n versnellingsbak vervangen,
pak meteen de koppeling en drukgroep mee,
Als ik dit lees vrees ik ook voor m'n vliegwiel, ben benieuwd!
Wanneer je bij stationair draaien (versnellingsbak in neutraal) een geluid hoort alsof er iets aanloopt en bij intrappen van de koppeling dat geluid weg is, wil dat dan zeggen dat t vliegwiel niet meer 100% is? :?
The sheere pleasure of driving ... nothing compares to a BMW
<<E87 118d DPF --- 't is eens wat anders dan een degelijke M57>>
<<E87 118d DPF --- 't is eens wat anders dan een degelijke M57>>
Ik denk dan meer aan het druklager, kan op zich geen kwaad hoor!! maar wel altijd vervangen als je de boel toch los hebt