F*ucking spacer's
F*ucking spacer's
Hoi,
Zo, ik heb een brief gekregen dat ik naar de keuring moet.
Ik heb zowel voor als achteraan spacer's zitten. (Spoorverbreders)
Dus, ik die heel onhandig ben, stel hier nu de vraag; Hoe komt dat?
Ik kriek de wagen omhoog, draai de 5 bouten van het wiel los, en als laatste de 5 bouten van de spacer die zogezegd aan mijn wagen hangen.
Dan moet ik normaal gezien toch de spacer af kunnen nemen?
Wel, bij mij lukt dit dus niet.
Ik heb ook met een fijne schroevendraaier en hamer tussen de spacer tikjes gegeven maar zonder resultaat.
Doe ik iets verkeerd?
Groetjes Aaron
Zo, ik heb een brief gekregen dat ik naar de keuring moet.
Ik heb zowel voor als achteraan spacer's zitten. (Spoorverbreders)
Dus, ik die heel onhandig ben, stel hier nu de vraag; Hoe komt dat?
Ik kriek de wagen omhoog, draai de 5 bouten van het wiel los, en als laatste de 5 bouten van de spacer die zogezegd aan mijn wagen hangen.
Dan moet ik normaal gezien toch de spacer af kunnen nemen?
Wel, bij mij lukt dit dus niet.
Ik heb ook met een fijne schroevendraaier en hamer tussen de spacer tikjes gegeven maar zonder resultaat.
Doe ik iets verkeerd?
Groetjes Aaron
Re: F*ucking spacer's
Hoe breed zijn jouw spacers? Ik had op mijn 330Ci spacers zitten van een kleine 10mm en nooit problemen gehad met een apk keuring.
Wat ik ook niet begrijp is waarom je eerst 5 wielbouten los moet draaien en daarna nog bouten in je spacers.
Bij mij zaten er gewoon lange wielbouten door mijn wiel en de spacers. Zo gauw als ik de 5 lange wielbouten eruit draaide, kon ik het wiel eraf halen en de spacers verwijderen (sommige vielen er gelijk vanaf).
Misschien even een fotootje plaatsen?
Wat ik ook niet begrijp is waarom je eerst 5 wielbouten los moet draaien en daarna nog bouten in je spacers.
Bij mij zaten er gewoon lange wielbouten door mijn wiel en de spacers. Zo gauw als ik de 5 lange wielbouten eruit draaide, kon ik het wiel eraf halen en de spacers verwijderen (sommige vielen er gelijk vanaf).
Misschien even een fotootje plaatsen?
Met een flinke hamer een paar goede tikken tegen de zijkant van de spacer?
Er bestaat natuurlijk ook een ietwat onorthodoxe manier, dat is door de bouten van je spacers heel iets los te draaien, en de bouten van je wielen wel goed vast te draaien. Dan een stukje rijden (vooral bochtjes maken). Je hoort dan wel een dreun wanneer de spacer los heeft gelaten.
Oh ja, niet kilometers mee rijden hè
Er bestaat natuurlijk ook een ietwat onorthodoxe manier, dat is door de bouten van je spacers heel iets los te draaien, en de bouten van je wielen wel goed vast te draaien. Dan een stukje rijden (vooral bochtjes maken). Je hoort dan wel een dreun wanneer de spacer los heeft gelaten.

Oh ja, niet kilometers mee rijden hè

Kan bijna niet anders dan dat je naaf is gaan oxideren met je spacer erop, die gaat dan onwijs vast zitten... Vermoedelijk kun je met wrikken dat ding loshalen, maar probeer dit wel even op een brug te doen. Als je de auto opgekrikt hebt loop je het risico dat je de auto van de krik wrikt.
Wat wel belangrijk is om te weten of je spacers met eigen bouten hebt of alleen langere bouten. Als je spacers eigen bouten hebben zou ik de wielen op de spacer draaien en de bouten van de spacers niet erin draaien, op die manier kan je je wiel gebruiken om je spacer los te wrikken. Waarmee je automatisch een wat langere arm creeert.
@PIR3lly: Afhankelijk van de dikte van de spacers hebben de wat dikkere spacers eigen bouten, de smallere hebben vaak gewoon langere velgbouten. Bij die wat dikkere draai je de velgbouten in de spacer.
Wat wel belangrijk is om te weten of je spacers met eigen bouten hebt of alleen langere bouten. Als je spacers eigen bouten hebben zou ik de wielen op de spacer draaien en de bouten van de spacers niet erin draaien, op die manier kan je je wiel gebruiken om je spacer los te wrikken. Waarmee je automatisch een wat langere arm creeert.
@PIR3lly: Afhankelijk van de dikte van de spacers hebben de wat dikkere spacers eigen bouten, de smallere hebben vaak gewoon langere velgbouten. Bij die wat dikkere draai je de velgbouten in de spacer.
zijn spacers illegaal dan?
mocht et zo zijn, een keurmeester snapt toch ookwel dat als je daar met spacers aankomt, hij je kan vertellen dat et niet mag... maar zal um daar tochniet op afkeuren? (zeker niet als je daar vaste klant bent ofzo)
mocht et zo zijn, een keurmeester snapt toch ookwel dat als je daar met spacers aankomt, hij je kan vertellen dat et niet mag... maar zal um daar tochniet op afkeuren? (zeker niet als je daar vaste klant bent ofzo)
Bij onze zuiderburen vermoedelijk wel, die zijn nogal streng met die schouwingen heb ik begrepen...joost schreef:zijn spacers illegaal dan?
Was in NL een paar jaar terug ook maar het is nogal raar want bv. Porsche heeft ze er standaard op zitten :?
Dikkere spacers met de montagewijze zoals Griff ze beschrijft zijn sowieso illegaal, omdat het de 2% spoorbreedte regel (verbreding) meestal overtreedt. En als het goed is zal een keurmeester de regels aanhouden, risico op een steekproef, vaste klant of niet. Zo niet, gauw een ander zoeken. 

- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Goed heet maken.
Met een gewone gasbrander, niet een snijbrander!
Zoals gezegd zijn de spacers vast geoxideert.
Het aluminiu, van je spacers zal lekker rap uitzetten waardoor je met een paar goed geplaatste zachte tikjes de spacer wel los zal krijgen. Als hij door het uitzetten al niet vanzelf los komt.
Viel Spaß!
Met een gewone gasbrander, niet een snijbrander!
Zoals gezegd zijn de spacers vast geoxideert.
Het aluminiu, van je spacers zal lekker rap uitzetten waardoor je met een paar goed geplaatste zachte tikjes de spacer wel los zal krijgen. Als hij door het uitzetten al niet vanzelf los komt.
Viel Spaß!
Ik denk eerder de naaf...bjornc schreef: Zoals gezegd zijn de spacers vast geoxideert.

Ik zou het niet met een brander doen. Aluminium heeft een heel vreemd smeltpunt. Iets te warm betekent meteen smelten.
ALs je nu gewoon een beetje röstloser er op spuit. Geef dan een paar tikken recht op de kop en daarna rondom vanaf de zijkant. Als de spacer nu nog niet wil sla dan een wig tussen de spacer en je naaf. De naaf zal je niet kapot slaan, omdat deze vele malen sterker is dan het aluminium van de spacer. Je hebt alleen kans dat de spacer het gaat begeven.
ALs je nu gewoon een beetje röstloser er op spuit. Geef dan een paar tikken recht op de kop en daarna rondom vanaf de zijkant. Als de spacer nu nog niet wil sla dan een wig tussen de spacer en je naaf. De naaf zal je niet kapot slaan, omdat deze vele malen sterker is dan het aluminium van de spacer. Je hebt alleen kans dat de spacer het gaat begeven.
Ik heb op mijn bmw ook spoorverbreders zitten, voor zitten erop van 2 cm dat is ivm mijn porsche big brake, omdat de klauwen en schijven ze groot zijn moest ik dat wel en achter maar van 1 cm.
Ik heb mijn wagen laten keuren met de spoorverbreders erop en ze hebben er niets van gezegd.
Ze zeiden dat het tegenwoordig mag mits ze goed gemonteerd zijn met degelijke lange bouten. Ik heb er voor
bouten in zitten van 8 cm lang.
Ik heb mijn spoorverbreders er pas vanaf gehaald en die zaten ook erg vast en heb ze los gekregen met een zware vuisthamer en een stuk hout.
Toen ze ervan los waren heb ik ze meteen met een vet ingesmeerd zodat ze niet meer zovast kunnen gaan zitten.
Ik heb mijn wagen laten keuren met de spoorverbreders erop en ze hebben er niets van gezegd.
Ze zeiden dat het tegenwoordig mag mits ze goed gemonteerd zijn met degelijke lange bouten. Ik heb er voor
bouten in zitten van 8 cm lang.
Ik heb mijn spoorverbreders er pas vanaf gehaald en die zaten ook erg vast en heb ze los gekregen met een zware vuisthamer en een stuk hout.
Toen ze ervan los waren heb ik ze meteen met een vet ingesmeerd zodat ze niet meer zovast kunnen gaan zitten.
6x een Bmw en nu een audi A6 pro line
Ik heb ze (licht) met kopervet gemonteerd bij demontage vallen ze er, bij wijze van spreken, af 

-
Haal de bouten van je spacers los en zet je wiel er weer op. Als je dan voorzichtig je het gewicht van je auto erop laat zakken moet tie vanzelf loskomen(zorg er wel voor dat je krik niet helemaal los van je auto komt!).
-
Naar mijn weten zijn spoorverbreders tegenwoordig geen afkeurpunt meer, mits deugdelijk bevestigd...