michiel200 schreef:Mooie auto!
En zo te zien met Zollplaten naar Nederland gereden?
Ben benieuwd naar je import ervaringen.
Import ging heel erg eenvoudig. Donderdag na mijn werk met de trein naar frankfurt voor 40 eurie en na de schnitzel en 15 bier daar in hotel geslapen dat niet veel duurder was. Volgende dag na goed ontbijt naar de dealer gegaan. Met de jongste bediende van de bmw-dealer naar postkantoor gegaan en daar auto op naam naam laten zetten. Als je dat niet vroeg doet, loop je de kans dat je lang moet wachten of dat de dealer niet wil meewerken ivm wachten. Nu zullen ze wel tijd genoeg hebben

. Vervolgens kentekenplaatjes laten maken (of andersom, dat weet ik niet meer). Je betaalt ongeveer 85 euro voor de platen en een WA-verzekering. Deze is dan 5 dagen geldig. Het winkeltje dat de platen maakt, was in dat kantoor gevestigd. Je mag dan in ieder geval door duitsland naar de nederlandse grens rijden. Ik dacht dat je er ook mee in nederland kon rijden maar de beambte van de RDW vond van niet, omdat er nog geen BPM over de auto was betaald. Deze redenatie lijkt mij grote onzin omdat het tijdelijke kenteken slechts 5 dagen geldig is het toch de bedoeling is de auto in nederland op kenteken te zetten en dus BPM te betalen. Dus, gewoon importeren en gewoon die auto naar nederland rijden. Zet hem voor je deur neer of zet hem in de garage voordat je ermee naar een RDW/BPM aangiftepunt rijdt. Rij er vooral niet op zondag mee want dan kan je nooit zeggen dat je onderweg bent naar een aangiftepunt. Maar goed, dit terzijde.
De auto zou 10 oktober geleverd worden en ik maakte 2 weken eerder via internet een afspraak bij de RDW om de auto te laten keuren en vervolgens in te voeren. (bij zo'n aangiftepunt zitten de RDW en de Douane, eerst auto keuren en na goedkeuring BPM betalen). Ik kreeg bericht dat ik na 4 weken een keer langs kon komen. Dit was dus geen optie. Er zijn andere mogelijkheden voor de keuring:
1. auto laten keuren bij een garagebedrijf.
2. geen afspraak maken en voor 10 (?) uur 's morgens langskomen. (zie webpagina RDW)
Ik had de laatste optie gekozen en ik stond er maandagochtend om 8:30 uur. Ik werd vrijwel direct geholpen. Volgens keurder zag de auto er zeer goed uit. Maar goed, ik heb dan ook een dealer onderhouden auto met weinig kilometers. Aan de buitenkant zit zelfs geen krasje...het is bijna verdacht..... Toch is hij gegarandeerd schadevrij volgens de dealer.
Toen aangifte BPM. Ik had zelf al een lijstje met de opties gemaakt en natuurlijk niet alle opties erop gezet. De vrouw die mijn auto checkte zag echter alles......helaas. 1 ding zag ze niet. en dat was ongeveer het duurste. Ze vroeg of ik een CD-wisselaar had en ik zei de waarheid: nee. Er zit wel een CD-speler in. Toen schreef ze de optionele radio/CD tov cassettespeler van 135 eurie op. Er zit echter de dure radio/cd in met harman kardon speakerset.. hahaha. Maar zoveel scheelt dat nu ook weer niet hoor. Het verschil is de bpm over de optie veminderd met het afschrijvingspercentage...
Ik had mijn pinlimiet bij de bank verhoogd en de bpm betaald. Vervolgens ben ik weer naar huis gereden en ik heb de auto gestald.
Binnen een week krijg je je kenteken opgestuurd en dan kan je je platen bestellen. (even googelen waar). Deze zijn direct klaar en als je met opgelegde letters wil, moet je een paar dagen meer geduld hebben.
Na een weekje kan je dus rijden!
Simpel dus! het kost je hooguit 2 vrije dagen. Maar die kan je goed besteden. Met de trein naar duitsland was al lol.