deur vervangen,

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Sm@rkiej

deur vervangen,

Bericht door Sm@rkiej » 04 feb 2009, 23:28

Ik ga mijn rechter achter portier vervangen na aanleiding van een incidentje,,
Nu is mijn vraag als ik de portier ga demonteren is het de schanieren allemaal los draaien etc. maar wat doe ik met de zwarte kabel boom. Moet deze afgeknipt worden, los trekken gaat volgens mij niet.

Ook moet ik het portier die ik ga kopen zelf demonteren bij de garage... Dus is het wel handig om te weten hoe ik het portier loskrijg. Niet dat ik zometeen met 2 portier zit waar ik niets mee kan.

Grt Mark.
:///m:

Fabian79

Re: deur vervangen,

Bericht door Fabian79 » 04 feb 2009, 23:35

Eerst het binnenpaneel eraf knopjes eruit en dan de kabelboom eruit halen en uit je deur terugvoeren.
Deur afkoppelen en de nieuwe afhangen. Kabelboom er weer in brengen. Paneel dichtmaken en dan moet het goed zijn.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Sm@rkiej

Bericht door Sm@rkiej » 04 feb 2009, 23:41

ff voor mijn beeldvorming zit de kabelboom vast aan het portier of aan de auto zelf??

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 04 feb 2009, 23:55

De kabelboom komt uit je deurstijl van het chassis van de auto.
De kabelboom is zeg maar het aderstelsel van je auto en de zekeringkast het hart, de computer is de hersenhelft ;)

De kabels komen dus vanuit de auto en takken af je deur in om daar iets aan te sturen of te voeden. Je zal de deurpanelen open moeten maken (kijk ff in het forum rond met de zoekfunctie hoe dat makkelijk gaat) nu zie je dat de kabels eindigen met stekkers naar bijvoorbeeld je speakers en electrische raambediening. Stekkertjes loshalen en dan de kabel rostig uit de klemmetje halen. De kabel wordt doorgevoerd door de deur heen. Zet hem maar eens open en kijk tussen je scharnieren, daar zit een rubberen hoes. Hier lopen de kabels doorheen. Je hebt de kabels in je nieuwe deur ook weer nodig dus die zal je terug moeten trekken uit je oude deur en weer door moeten voeren in je nieuwe deur. Maak ook ff een foto, dan weet je hoe het gezeten heeft ;)
Kijk even goed in die rubberen hoes, het kan zijn dat er een stekker aan een van de twee kanten zit (deur of chassis) dit maakt het geheel wat makkelijker als je die loshaalt. Ik weet niet of dit bij de achterdeuren ook zo is, voor zit deze stekker er wel.

zo duidelijk??
Afbeelding

Sm@rkiej

Bericht door Sm@rkiej » 05 feb 2009, 09:11

Okee, heel duidelijk haha,,

omdat ik op een foto een deur heb gezien waar juist de kabelboom aan zat.. vond het raar omdat ik dus al dacht dat dit aan de auto zat.. dus kort gezegd moet de kabels die aan de auto zitten weer de nieuwe deur in..

Grt mark. en bedankt,.

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 05 feb 2009, 09:36

tenzij de kabels al in de nieuwe deur zitten. Dan zou je alleen de stekker hoeven te gebruiken, maar dat wijst voor zich denk ik zo.

Als je het geheel open hebt zal het ja allemaal wel helemaal duidelijk worden. Dan zie je preces wat je wel en niet hebt in dce nieuwe deur. Dan kan je het ontbrekende gewoon allemaal over zetten vanaf je oude deur.\

Als je dit gaat doen is het misschien leuk dat je van elke stap wat foto's maakt, zodat je hier een mooie DIY kan aanmaken.
Afbeelding

Sm@rkiej

Bericht door Sm@rkiej » 05 feb 2009, 10:23

ìk ga probere en DIY te maken.. alleen zit die dag onder een tijdsdruk dus van het demonteren lukt dit denk ik niet.. Misschien dat ik het wel voor elkaar krijg om van het monteren er een te maken.

Bedankt en ik ga het proberen..
Grt Mark.

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 05 feb 2009, 19:12

Tips voor DIY:

Foto maken van elke stap. Het verhaaltje wijst zich vanzelf als je later gaat monteren.

En, als je foto's maakt kun je makkelijk terugkijken hoe iets nou elkaar zat. :!

Veel plezier iig!

Sm@rkiej

Bericht door Sm@rkiej » 07 feb 2009, 13:31

Heb inmiddels mijn deur vervangen en ik moet zeggen, Ben tevreden met het resultaat... OP een heel klein kleur verschil na is het allemaal goed verlopen.. Het was eenvoudig om de stekker door te voeren en daarom was het klusje ook binnen 3 kwartier geklaard.

Ben alleen in de haast vergeten foto's te maken dus mijn excuus hiervoor, kan helaas geen DIY maken.

Heb nu dus weer een geheel schade vrije deur.. die helemaal correct werkt.!
Nu nog een keer naar de spuiter voor het verschil, iemand tips waar ik het beste heen kan gaan en ideeen over wat het gaat kosten?

Grt Mark,.

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 17 feb 2009, 02:28

Het hangt een beetje van de kleur af. 1 deel spuiten kost ongeveen 200 euro. Heb je metallic, dan moet je voor het beste resultaat uitwazen op de aangrenzende delen. Dan wordt het wel een dure grap. Bij donkere kleuren spuiten ze vaak recht af, dus zonder uitwazen, omdat de BMW kleuren best kleurhard zijn.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”