Hoe hou jij je bandenspanning bij?
Hoe hou jij je bandenspanning bij?
Wellicht een wat vreemde topic, maar vooruit.
Ik heb tot nu toe altijd mijn bandenspanning gecontrolleerd bij de tankstation om de hoek. Na de verhuizing wonen we nu in een buurt waar er geen "gratis" bandenspanningmeter-ding zit, alles werkt op 50 cent. Hierop heb ik zelf een voetpomp met manometer gekocht van Michelin, en dat werkte goed totdat dat ding kapot ging na slechts een 1/2 jaar. Daarna een ander merk geprobeerd, dat was na 1 keer al stuk. Nu heb ik dus niks achterin de kofferbak liggen (evt. voor noodgevallen), maar wil wel een oplossing bedenken voor het op kunnen pompen van de banden onderweg en thuis (en niet steeds 50 cent kwijt zijn...). Het liefst met een zo nauwkeurig mogelijke manometer.
Wie heeft ervaringen met voepompen die hij/zij kan delen met de groep? Welke uitvoering, welk merk moet je hebben? Of toch liever een compressor op 12V (via de sigaretten-aansteker)?
Ik heb tot nu toe altijd mijn bandenspanning gecontrolleerd bij de tankstation om de hoek. Na de verhuizing wonen we nu in een buurt waar er geen "gratis" bandenspanningmeter-ding zit, alles werkt op 50 cent. Hierop heb ik zelf een voetpomp met manometer gekocht van Michelin, en dat werkte goed totdat dat ding kapot ging na slechts een 1/2 jaar. Daarna een ander merk geprobeerd, dat was na 1 keer al stuk. Nu heb ik dus niks achterin de kofferbak liggen (evt. voor noodgevallen), maar wil wel een oplossing bedenken voor het op kunnen pompen van de banden onderweg en thuis (en niet steeds 50 cent kwijt zijn...). Het liefst met een zo nauwkeurig mogelijke manometer.
Wie heeft ervaringen met voepompen die hij/zij kan delen met de groep? Welke uitvoering, welk merk moet je hebben? Of toch liever een compressor op 12V (via de sigaretten-aansteker)?
Re: Hoe hou jij je bandenspanning bij?
Dingen bij de benzine stations zijn echt niet nauwkeurig, uitzondering daargelaten mischien, en komt bij dat je bandenspanning het beste kunt meten met koudebanden. De lucht in de banden zet uit naar een rit.
Zelf heb ik een michelin voetpomp, kwam bij de consumentenbond als beste uit de test kwa nauwkeurigheid van de manometer.
Zelf heb ik een michelin voetpomp, kwam bij de consumentenbond als beste uit de test kwa nauwkeurigheid van de manometer.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Je kan altijd via een compressor met een bandenspanningsmeter werken.. die worden gecalibreerd. Alleen tja dat is wel duur.
Voetpomp vind ik erg onhandig maar het moet inderdaad omdat je anders 50c kwijt bent. Zoek eens een benzinepomp op die nog geen betalende spanningsmeter heeft. Bij mij om de hoek bij een BP is het nog gratis daar ga ik nu altijd heen. 50c is echt ronduit belachelijk..!
Voetpomp vind ik erg onhandig maar het moet inderdaad omdat je anders 50c kwijt bent. Zoek eens een benzinepomp op die nog geen betalende spanningsmeter heeft. Bij mij om de hoek bij een BP is het nog gratis daar ga ik nu altijd heen. 50c is echt ronduit belachelijk..!
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
Het quoten van het laatst geposte bericht is ongewenst en maakt het forum onnodig onoverzichtelijk. Ik heb de quote daarom verwijderd.
Euhhh ...stel dat je 1 x per maand je banden op spanning brengt (en dat is al vrij veel), dan zijn je extra 'maandlasten' € 0,50. Moderatoropmerking Opt1mus
Aangezien een doorsnee E46 in de maand al snel zo'n € 500,- ("all-inn" met afschrijving etc. inbegrepen) kost, moet deze maandelijkse financiele aderlating van € 0,50 toch redelijk op te vangen zijn.
Neemt niet wel dat het voor zo'n pomphouder inderdaad wel erg makkelijk verdienen is :r
1 x per maand op spanning veel??? Ik kijk elke keer voor het rijden visueel alle 4 banden na om te kijken of er niet overduidelijk eentje kaduuk is, en ik probeer om om de 2 weken de spanning minstens te controlleren. Ik rij dan ook wel ca. 800 / 1000 km per week, dus kan er in de tussentijd best een punctie in een van de banden komen. Ik heb door regelmatig te controlleren al meerdere keren doorgehad dat er een spijker o.i.d. in mijn band zat (spanning liep langzaam terug... 1/10 bar per week ofzo). Als je op de Duitse Autobahn 200 cruist, dan is zo'n spijker in je band absoluut niet prettig... zie hieronder.
Dit soort beelden plaatsen we liever niet hier
Overigens, ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat er niet een degelijk bandenspanning controle systeem zit in een BMW. Mijn ouders' Renault Megane (!) kan tot de tiende bar nauwkeurig aangeven wat de spanning in de individuele banden onder de auto is. Echt een gemis van een 'premium' merk als BMW... (|Moderatoropmerking Opt1mus
Ik vind dit ook een gedoe om 50 eurocent te moeten betalen.Tevens je moet toevallig ook een 50 eurocent munt bij je hebben.Ik heb bij Slager een Manometer met luchtaansluiting om je banden op te pompen gekocht.
op mijn werk heb ik mogelijkheid met lucht compressoren,.Dus voor mij is dit een goede oplossing,want ik houd mijn bandenspanning altijd bij.
op mijn werk heb ik mogelijkheid met lucht compressoren,.Dus voor mij is dit een goede oplossing,want ik houd mijn bandenspanning altijd bij.
Bmw 318i 2003 facelift Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Nou ja, makkelijk verdienen....Mooggie schreef:Neemt niet wel dat het voor zo'n pomphouder inderdaad wel erg makkelijk verdienen is :r
Hij stelt ook zijn apparaat ter beschikking, dat ook vaak genoeg vernield achter wordt gelaten.
Bovendien is zo'n compressor ook niet echt goedkoop.
Ik kan het wel begrijpen, maar leuk is het niet. Het gaat alleen al om het idee, €0,50 voor een beetje lucht.
Off topic: ik weet niet waarom de link in mijn bericht hierboven is verwijderd, maar voor diegene die het verhaal willen lezen, moeten maar googelen op ******. Kerel krijgt met 180 km/u een klapband door een spijkertje wat er al een tijdje in de band heeft gezeten, vliegt o.a. 2 x over de kop, en hij en zijn vrouw + 7 maanden oud dochtertje stappen zonder een schram uit het wrak. Duitse degelijkheid...
... alhoewel; de bandenspanning waarschuwingssysteem van de M5 heeft nooit een kik gegeven... (|
Dit is omdat het niet is toegestaan crash foto's en of video's te posten/linken
Moderatoropmerking Guiding
Koop dan ook niet zo'n oude bakDavi schreef:1Overigens, ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat er niet een degelijk bandenspanning controle systeem zit in een BMW. Mijn ouders' Renault Megane (!) kan tot de tiende bar nauwkeurig aangeven wat de spanning in de individuele banden onder de auto is. Echt een gemis van een 'premium' merk als BMW... (|
Gewoon 1xpermaand controleren is meer dan voldoende voor de gemiddelde rijder, uitzonderingen zijn er uiteraard met 1000km+ dan zou ik het vaker doen.
En waarom zou een pomphouder geen 50 cent mogen verdienen hij stelt de apparatuur ook ter beschikking en onderhoud de boel + de winst op brandstof is niet echt hoog.
Echt een gezeur om niks ze willen wel BMW rijden maar een beetje voor de lucht betalen is al te veel
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
het gaat ook meer om het idee denk ik, 50 cent. Altijd gratis geweest en dan ineens 50 cent.. En wat gezegd wordt ook, je moet maar wel ff 50cent bij je hebben en ik heb eigenlijk nooit geld bij me (pinpas) of briefgeld.
Op m`n werk gebruiken we stikstof voor de banden dat zet niet uit dus weet ook niet echt wat het met je auto doet. Want de luchtdruk die je in je auto doet wordt warm dus krijg je een andere vorm van de band.
Weet ook niet of ze het wel zo leuk vinden of ik mijn band met stikstof oppomp
Op m`n werk gebruiken we stikstof voor de banden dat zet niet uit dus weet ook niet echt wat het met je auto doet. Want de luchtdruk die je in je auto doet wordt warm dus krijg je een andere vorm van de band.
Weet ook niet of ze het wel zo leuk vinden of ik mijn band met stikstof oppomp
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Het quoten van het laatst geposte bericht is hier niet noodzakelijk en maakt het forum onnodig onoverzichtelijk. Ik heb de quote daarom verwijderd.
Zo, ik check mijn bandendruk ca. 1x per 2 maand.Moderatoropmerking farl
Meestal merk ik het wel aan de auto wanneer het te laag is. (uiteraard ben ik dan al wel te laat, maar ik rij tenminste niet door.)