New member has arrived: even voorstellen

Nieuw op het forum? Stel jezelf even voor
ES018

New member has arrived: even voorstellen

Bericht door ES018 » 18 jan 2009, 22:55

Beste E46-liefhebbers,
Mijn naam is Ed Sluijter, woon in Turnhout-B (dichtbij Eindhoven en ben spaar-en beleggingsadviseur bij één van de 3 grootbanken van België).
Mijn auto-curriculum: begonnen met Ford Orion 1,6i in studententijd, daarn gespaard voor VWII GTI blauw(is aan vroegtijdig teneinde gekomen bij onverwacht overstuurmanneouvre), daarna Terug GolfII GTI rood(door vriendin vakkundig in elkaar gereden door met een vaartje van 160 onder vrachtwagen te knallen op weg naar Frankrijk-nog altijd lidteken aan overgehouden maar gelukkig still alive), hierna de volgende GolfII GTI groen(fantastische wagens trouwens), opgevolgd door Golf III GTI (slome bak)icm Honda VFR750. Ingewisseld tegen Audi80 1,8I berline(GTI-motor). Achtereenvolgens een Seat Ibiza GTI TDI 110 (herkennen liefhebbers deze?)icm Suzuki RF900 (135 pk en 210 kilo, whoehaaa). Toen het financieel wat beter ging een grijze Audi A6 '98 110 (gechipd), een A6 2,5TDi (ook grijs) ook gechipt, een A6 Avant 2,5 (ook chip)en een E46 320D 2003 (ook gechipt).
Na een shitjaar 2008 (relatie op de klippen en beleggingen gekelderd) 3 weken geleden een nieuw speeltje aangekocht (het gevoel carpe-diem kwam weer op), en nu blijkt dat er meer e46-enthousiastelingen bestaan; Dacht dat de economische crisis een mooi moment was om goedkoper iets leuk aan te kopen. Klopt ook, maar keerzijde van de medaille was dat ik de E46 320d ook heb moeten wegdoen voor een iets mindere prijs. Ach ja...
Nieuw karreke is een 330xd touring van 2005. Wat mij interesseerde is dat hij redelijk goed uitgerust was: open dak (jaja, ik, ben één van die rare mensen die zelfs in de winter met hun dak openrijden, de zetelverwarming is dan een leuke aanvulling), grote GPS, leer en 17-duimers (volgens mij gechromeerd: waanzinnig want ik spuit al het vuil er af met de tuinslang zonder te moeten schrobben). Ook heeft deze EINDELIJK verlichte make-up-spiegeltjes en voetverlichting, chromen raamomlijstingen en 'gespoten aanbouwdelen': 't zijn de kleine extraatjes die het hem doen...
Met de 204pk gaat-ie als een trein, maar zonder extreme sensaties: trekt enorm snel weg aan het stoplicht en je laat iedereen achter. Echter wel zonder het gevoel te hebben hem/haar te forceren. De 5-trapsautomaat en de 4x4 is hier niet vreemd aan. Geen greintje wielspin, zelfs niet op nat wegdek.
3 minpuntjes: zou graag xenon gehad hebben (maar ja, hebt niet alles om te kiezen bij 'occazieke'he), het verbruik swingt echt de pan uit (bij optrekken-zelfs al kom je niet boven de 1800 toeren- draait de verbruiksmeter naar +20 liter, hoe rustig je het gaspedaal ook beroert, met het ei onder de voet dus). Bij autosnelweg al niet veel beter: bij 120 km/h een 9 liter (was bij mijn 320d 5,5 liter); resultaat: nu een 10,2 gemiddeld. Maar ja, mens moet niet zeuren bij een automaat en 204 paardjes onder de kap. Het 'voordeel'is wel dat bij rustig rijden of goed doorgassen het verbruik geen knijt uitmaakt. En wat doet een mens in dat geval? Juist: tiptronic in S en gaan met die banaan.
Wel even een vraagje aan notoire automaatrijders: ik schakel nog altijd manueel terug met de tiptronic: kan dit kwaad voor de bak? Kwestie van remblokken en -schijven wat te sparen. En mij is altijd geleerd dat-ie bij frein-moteur lekker wat olie krijgt zonder ervoor te werken. Zoals betaald worden en lekker heel de dag thuis te blijven :)
BTW: heeft er iemand ook gebruikerservaringen met het XD-systeem? Want uit het instructieboekje blijkt dat hij 'gezien de omstandigheden het koppel verdeelt over voor-en achterwielen'. Met het fijn vriesweer afgelopen weken heb ik toch kunnen constateren dat-ie zich gedraagt als een achterwielaandrijver.
Korte samenvatting: Leuk speleding, maar met de automaat en het grote MF-stuur (vorige had sportstuurtje) voelt-ie 'wolliger'en zwaarder aan zodat-ie minder speels is. Maar voor de rest: TOP!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door ES018 op 25 jan 2009, 00:17, 2 keer totaal gewijzigd.

CTD

Re: New member has arrived: even voorstellen

Bericht door CTD » 18 jan 2009, 23:39

Ik begrijp na vandaag echt niets meer van het verbruik van onze wagens. Daarstraks op de meet ook een eigenaar van een 330D ontmoet, die met z'n 5traps automaat een 8 liter haalde. Jij komt aan 9liter met je 330XD.

Ik heb een 330CD met een manuele 6-bak, en zit aan gemiddeld 6,3 liter nu (op de snelweg verbruikt hij 3,2Liter/100km...

Iemand een verklaring?

Farl

Bericht door Farl » 19 jan 2009, 01:18

Welkom op het E46forum! Lekker volledige opening ook! Veel lees- en postplezier hier! En we willen natuurlijk graag foto's zien! ;)

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 19 jan 2009, 08:14

Welkom!

Tja, slurpt wel een beetje veel.
Picas volgen?

Opt1mus
Contacteer:

Bericht door Opt1mus » 19 jan 2009, 09:30

Welkom op het forum, klinkt als een dikke Toruing. Ik ben benieuwd naar de foto's.

Vergeet je niet te stemmen voor het Touringmodel? (volg de link in m'n onderschrift)

Vwb verbruik kun je HIER je ervaringen delen met andere 330 rijders.
Heb je de verbruiksmeter al eens gereset voor een "verse" start?
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

ES018

Bericht door ES018 » 19 jan 2009, 17:20

Foto's geplaatst! Interieur volgt.
Zal bij de volgende tankbeurt nog eens resetten. Is echter wel het stadsverbruik dat de boel doet oplopen. Gisteren 100 km autosnelweg en binnenbaantjes gedaan: een keurige 8,6. Het kan dus wel. Alleen op autosnelweg onder de 8,5 te geraken (120 km/h) is praktisch onmogelijk. Luchtweerstand zal ook iets minder zijn omdat-ie iets hoger op zijn poten staat dan de standaard-)touring.
Zal bij volgende tankbeurt nog eens een reset doet van de tripcomputer. In ieder geval is deze wel accuraat. Bij de 320d gaf hij altijd een halve liter tot een liter minder aan. Tsja, dan ist gemakkelijk om onder de 5 te komen :D

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 20 jan 2009, 19:39

Welkom hier :)
ES018 schreef:BTW: heeft er iemand ook gebruikerservaringen met het XD-systeem? Want uit het instructieboekje blijkt dat hij 'gezien de omstandigheden het koppel verdeelt over voor-en achterwielen'. Met het fijn vriesweer afgelopen weken heb ik toch kunnen constateren dat-ie zich gedraagt als een achterwielaandrijver.
Het X systeem van BMW is in feite nog steeds overwegend een achterwielaandrijver en zal afhankelijk van de omstandigheden maximaal 40% van de aandrijfkracht naar de voorwielen sturen.

Plaats reactie

Terug naar “Stel jezelf voor”