Rijden in de sneeuw

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Re: Rijden in de sneeuw

Bericht door bjornc » 16 jan 2009, 18:12

Hier is een goede: Als winterbanden alleen voor sneeuw bedoeld zijn, zouden ze dan geen Sneeuwbanden heten?

Mario TT

Bericht door Mario TT » 16 jan 2009, 18:19

bjornc schreef:Hier is een goede: Als winterbanden alleen voor sneeuw bedoeld zijn, zouden ze dan geen Sneeuwbanden heten?
Misschien kunnen we de titel "Quote van de week" deze week aan Bjornc geven? ;D

Ik denk dat je hiermee wel de spijker op z`n kop slaat. Laten we eens de wereld op z`n kop zetten en het vanuit een ander perspectief bekijken. Als winterbanden NIET zouden werken en geen ENKEL nut zouden hebben, zou dat dan niet door elke autobond of blad uitvoerig zijn gepubliceerd?? Zou de Duitse regering dan zeggen, jullie moeten het? Tuurlijk zijn er altijd financiele belangen maar zoals hierboven ergens ook staat, waarom zou een bandenfabrikant een winterband maken? Je rijdt hetzelfde en je doet met je winter en zomerbanden langer omdat je ze niet het hele seizoen gebruikt. Dus uiteindelijk koop je niet meer banden... En als firma`s zoals michelin een winterband zou maken die niet werkt en veel slechter zou zijn, zou continental dan niet heel groot gaan predikken met Michelin brengt een band op de markt die niet doet wat ie moet doen, ze zijn oplichters?? Het is geen gat in de markt want je verkoopt er niet meer banden door, tuurlijk je hebt 8 banden in je bezit maar daar doe je wel 2 termijnen mee en normaal maar 1 termijn met 1 set. En winterbanden zijn niet duurder dan zomerbanden.. sterker nog ik denk dat sommige sportbanden veel duurder zijn.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Mario TT

Bericht door Mario TT » 16 jan 2009, 18:37

of de verzekeringsmaatschappijen of wie dan ook.. wat ik weet is dat je aansprakelijk bent voor een ongeval als je geen winterbanden hebt. Lijkt me niet zomaar uit de lucht gegrepen. Maar eigenlijk zat ik in het verkeerde topic.. zoals je zegt mini. Ik heb zoveel posts gelezen dat ik even het topic kwijt was, dacht dat het hier was :o .

Mario TT

Bericht door Mario TT » 16 jan 2009, 18:54

dit zegt de ANWB er over:
Gelden die buitenlandse regels ook voor Nederlandse auto’s, en wat is de boete?
Ja. U riskeert niet alleen een boete, maar het rijden op zomerbanden zal in bepaalde weersomstandigheden het risico op een aanrijding vergroten. Daarom kan het ook leiden tot medeaansprakelijkheid voor een schade.
De boete verschilt per land. Duitsland kent een vast bedrag: € 20, bij hinder of gevaarzetting is de boete € 40 en 1 strafpunt. In Oostenrijk is de boete € 35, maar bij gevaarzetting kan hij oplopen tot € 5.000,- en inbeslagname van de auto. Ook in de meeste andere landen kan het strafbaar zijn, daar geldt geen vast bedrag maar kijkt men naar de feitelijke omstandigheden.

Maakt het bij een ongeluk uit op welke banden ik reed?
In veel landen (in ieder geval in Duitsland, Frankrijk, Italië, Noorwegen, Oostenrijk, Zweden en Zwitserland) kan het niet gebruiken van winterbanden een rol spelen bij de aansprakelijkheid voor een aanrijding.
Uw WA-verzekering zal een schade die u heeft toegebracht aan iemand anders wel vergoeden maar in veel gevallen gaat dat ten koste van uw bonus-malus, en uw eigen autoschade is misschien niet all risk verzekerd of u heeft een eigen risico. In het ergste geval krijgt u een deel van uw letselschade niet vergoed omdat u medeaansprakelijk bent vanwege het rijden op ongeschikte banden.
Dan is het misschien niet helemaal zoals ik het zeg, dat zie ik dus ook maar het is niet helemaal onzin.

Mario TT

Bericht door Mario TT » 16 jan 2009, 19:29

oeps, je hebt gelijk ik ben namelijk wat vergeten te vermelden. Ik had het over Duitsland.
Dat klopt... dat doet de Duitse regering namelijk ook niet...
daar reageerde ik op. Sorry voor de onduidelijkheid.

Wat je zegt klopt over Nederland.. daar wordt geen verschil gemaakt van winter of zomerbanden. Als je versleten banden hebt vraag ik me trouwens af of dat ook zo is. Maar goed dat is weer iets heel anders. Ik denk ook niet dat we in het goede topic bezig zijn.

JonasCoryn

Bericht door JonasCoryn » 16 jan 2009, 19:52

Mario TT schreef:
bjornc schreef:Hier is een goede: Als winterbanden alleen voor sneeuw bedoeld zijn, zouden ze dan geen Sneeuwbanden heten?
Misschien kunnen we de titel "Quote van de week" deze week aan Bjornc geven? ;D

Ik denk dat je hiermee wel de spijker op z`n kop slaat. Laten we eens de wereld op z`n kop zetten en het vanuit een ander perspectief bekijken. Als winterbanden NIET zouden werken en geen ENKEL nut zouden hebben, zou dat dan niet door elke autobond of blad uitvoerig zijn gepubliceerd?? Zou de Duitse regering dan zeggen, jullie moeten het? Tuurlijk zijn er altijd financiele belangen maar zoals hierboven ergens ook staat, waarom zou een bandenfabrikant een winterband maken? Je rijdt hetzelfde en je doet met je winter en zomerbanden langer omdat je ze niet het hele seizoen gebruikt. Dus uiteindelijk koop je niet meer banden... En als firma`s zoals michelin een winterband zou maken die niet werkt en veel slechter zou zijn, zou continental dan niet heel groot gaan predikken met Michelin brengt een band op de markt die niet doet wat ie moet doen, ze zijn oplichters?? Het is geen gat in de markt want je verkoopt er niet meer banden door, tuurlijk je hebt 8 banden in je bezit maar daar doe je wel 2 termijnen mee en normaal maar 1 termijn met 1 set. En winterbanden zijn niet duurder dan zomerbanden.. sterker nog ik denk dat sommige sportbanden veel duurder zijn.
Is dit als reactie op mijn reply?
Ik zeg niet dat winterbanden niet helpen, ik zeg dat ik het ietwat nutteloos vind voor die zeldzame dagen op een jaar dat er sneeuw ligt in de straat (als ze al niet gestrooid hebben).
Maar misschien valt er in Nederland véél meer sneeuw dan in België, ik ken thans niemand die zijn banden speciaal verandert voor de winter.
Afbeelding

Jussi

Bericht door Jussi » 16 jan 2009, 19:53

JonasCoryn schreef:Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom vele mensen winterbanden leggen.
voor die 10 dagen per jaar dat het (in België thans) glad ligt op de weg moet je het toch niet doen.
Eens je je woonstraat uit bent en op de drukkere wegen komt ligt er toch al strooizout.
En winterbanden of zomerbanden, je bent je toch sowieso voorzichtig?

Ik ben probleemloos deze uitzonderlijk sneeuwvolle winter doorgekomen met m'n zomerbanden 225/40/18.
Ik kwam overal gewoon iets later aan dan gewoonlijk.
De enige plek waar het echt glad was was mijn straat (woonwijk), en na 200m zit ik al op de gestrooide wegen.
Even driften op de parking is ook altijd leuk meegenomen.
+1

Mario TT

Bericht door Mario TT » 16 jan 2009, 20:11

Kunnen we niet een meeting houden in de winter?? En remproeven houden? En dan eens kijken wat er gebeurd! :amen: :W

Optical

Bericht door Optical » 16 jan 2009, 21:22

:z

Ik rij ook wel eens op banden in de sneeuw...
Levensmotto: Een BMW kan altijd groter!

Mario TT

Bericht door Mario TT » 16 jan 2009, 21:30

ik ben niet uitgeluld hoor , hier wel. Ik was niet helemaal duidelijk met mijn tekst dat was mijn fout.

Zondag staat mijn auto nog steeds in de garage omdat er een ophangingsrubber van mijn diff vervangen moet worden en hij uitgelijnd moet worden. Dinsdag heb ik hem pas weer.. sinds 2 januari want ik ben op vakantie geweest.

Mario TT

Bericht door Mario TT » 16 jan 2009, 21:57

je bedoeld de regelgeving of de winterband?

Opt1mus
Contacteer:

Bericht door Opt1mus » 16 jan 2009, 22:49

Zullen we het hier weer over rijden in de sneeuw gaan hebben?
Een 3e topic over de zin of onzin winterbanden lijkt me totaal overbodig,

Moderatoropmerking Opt1mus
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”