Accu lampje -> dynamo ?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Marc 320d

Accu lampje -> dynamo ?

Bericht door Marc 320d » 10 jan 2009, 19:33

Vandaag ben ik teruggekeerd van wintersport. De auto heeft dus een weekje in de kou moeten vertoeven.

Vandaag de spullen ingeladen en het hok gestart. Twee keer gloeien en prima starten, no probs. Toen vertrokken voor mijn terugreis (vanaf bus naar huis zeg maar) van zo'n 180km. Bij een beetje gasgeven ging het rode lampje met het accuutje branden, wat duidt op een elektrisch probleem (accu dan wel laad-circuit).

Dus ik gelijk even naar de garage. Deze was in principe gesloten, maar gelukkig was een goede bekende monteur van me nog aanwezig. Deze was zo vriendelijk er toch even naar te kijken en kwam tot de conclusie dat de dynamo / generator stuk is. De laadstroom was namelijk erg laag, maar de spanning was in orde. Voor de zekerheid een leenaccu meegenomen, zodat ik onderweg zou kunnen wisselen als dat nodig was.

Nu ben ik er dus mee naar huis gereden, met zoveel mogelijke elektrische meuk uit. Geen probleem, zo naar huis en vlak voor thuiskomst nog even de tank volgegooid. Ook daarna zonder mokken starten en rijden maar. De hele rit heb ik niets van een probleem vernomen.

Vanavond een acculader van een buurman geleend om in ieder geval weer sap in de accu te krijgen. Het is een klein 5A ladertje, welke op 3A begon. Een half uurtje later is dat al teruggelopen naar 1A. Kortom: ik heb niet het idee dat de accu aan het leegraken was. Als ook de spanning in orde is, wat is dan de reden dat het lampje gaat branden ?

Ik zal ook nog even in het boekje kijken, maar gok dat daar niet het volledige antwoord in staat. Wat geeft het lampje precies aan ? Verkeerde spanning ? Wordt er ook stroom gemeten ?

Fabian79

Re: Accu lampje -> dynamo ?

Bericht door Fabian79 » 10 jan 2009, 21:57

De meting meet als het goed is de laadspanning.
Waarschijnlijk is het zo dat deze bij jou nu net onder het niveau zit waarbij het lampje gaat branden.
Grote kans dat de dynamo net genoeg levert om je rijdende te houden. Maar het ruikt wel naar einde verhaal dynamo.

Je accu geeft vaak 13V i.p.v. 12, dat is normaal. Dus een dynamo moet dit minimaal ook leveren om die accu vol te kunnen duwen. Misschien dat het lampje bij 13,5 gaat branden. Als je dynamo nog 13,4 geeft laadt deze de accu dus nog steeds bij.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Marc 320d

Bericht door Marc 320d » 10 jan 2009, 22:37

Hmmm, ja ik had ook het vermoeden dat het om de spanning zou gaan. Het vreemde is dan dat ze bij de spanningsmeting wel een normale 'goede' waarde vonden. Ik zal dit morgen zelf ook eens meten.

Wat ik wel opmerkelijk vond is dat de eerste kilometers het lampje branden bij hogere toeren en juist niet bij stationair (waar je zou verwachten dat de dynamo moeite heeft om de gewenste stroom te leveren). Pas na een kilometer of 30 brandde deze ook bij stationair.

BoMeWm

Bericht door BoMeWm » 11 jan 2009, 11:04

Doorslippen van de V-riem? (kan dat trouwens nog met een getande riem?)

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 11 jan 2009, 11:46

BoMeWm schreef:Doorslippen van de V-riem? (kan dat trouwens nog met een getande riem?)
Ik weet niet of de dynamo met een getande riem loopt???? Maar als dat zo is kan deze dus niet slippen.
Enne meestal gaat het slippen met geluid gepaard, dat piepen hoor je wel eens vaker.
Hmmm, ja ik had ook het vermoeden dat het om de spanning zou gaan. Het vreemde is dan dat ze bij de spanningsmeting wel een normale 'goede' waarde vonden. Ik zal dit morgen zelf ook eens meten.
Maar wat is een goede waarde???? Alles boven de 13 V of alles boven de 14 V, das wel een ruim begrip natuurlijk, het licht er maar net aan wat normaal is.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Marc 320d

Bericht door Marc 320d » 13 jan 2009, 19:05

Ik heb nog even contact opgenomen met de garage en ze hebben wat meer verteld wat er aan de hand was / is. Ze hebben iig ook stroom gemeten en deze bleek erg laag te zijn. Een nieuwe dynamo is besteld. Komend weekend zal de boel nog even nagemeten worden en indien nodig de nieuwe dynamo geplaatst.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”