Niet direct oliedruk 320D M47

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
EdJ

Niet direct oliedruk 320D M47

Bericht door EdJ » 09 nov 2008, 17:17

Lijkt erop dat het oliefilterhuis leegloopt, vooral na koude start kan het 3 a 4 seconden duren voordat er oliedruk is.
Olie 0W40 volsyntheet, oliefilter org. BMW.

Zit er een terugslagklep in het oliefilterhuis ?
Andere suggesties ?

Niels

Re: Niet direct oliedruk 320D M47

Bericht door Niels » 11 nov 2008, 11:50

Duurt zeker 3 a 4 seconden. De sensor zit in de cilinderkop en er moet ff olie opgepompt worden uit het carter lijkt me. Niets mis mee, heeft de mijne ook ;)

Rosse

Bericht door Rosse » 24 dec 2008, 19:06

Ik heb ook een pfl van een vriend van me in onderhoud, en deze doet dit ook. De kleppen hoor je echt een vijftal seconden hard tikken, voordat er oliedruk is. Het idee dat inderdaad het filter leegloopt en deze eerst gevuld moet worden kwam ook in me op. En volgens mij doen ze het niet allemaal, dus ik denk dat er inderdaad wel degelijk iets mis met de terugslagkleppen die de filter gevuld houden... Verder vind ik er ook niet zo veel info over. Gezond lijkt het me in ieder geval niet...

Niels

Bericht door Niels » 25 dec 2008, 14:00

Elke motor moet vanaf stilstand even olie op/rondpompen. Niets spannends aan. De periode zou wat korter mogen zijn maar de 2004 M47N van m'n doet er nagenoeg net zo lang over.

Mario TT

Bericht door Mario TT » 25 dec 2008, 17:59

die van mij ook, als het filter helemaal leeg zou lopen duurt het veel langer. Laatst werd bij mij de oliefilter vervangen en toen heb ik zelf de motor gestart. Merkte dat het tikken langer duurde en dat het lampje later uitging. Je kan er dus vanuit gaan dat het filter niet leegloopt en dat dit normaal is. Ik weet niet hoeveel druk dit systeem opbouwt maar het duurt altijd even voordat dit er is.. geen paniek..het lijkt me ook niet dat er een terugslagklep zit in het systeem want snap ook niet waarvoor dit zou moeten zijn. Een E36 heeft precies hetzelfde. Ik weet niet of de nieuwe blokken dit ook hebben. Bovendien.. denk eens na. Als er een terugslagklep in het systeem zou zitten zou dit ook absoluut niets uitmaken omdat de olie dan via de uitgang alsnog z`n druk verliest. Kijk maar naar een rietje als je die volzet met vloeistof en je stopt vanaf 1 kant met vloeistof erin te drukken loopt het net zomakkelijk via de andere kant er uit.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Niels

Bericht door Niels » 26 dec 2008, 18:40

Het tikken wat je hoort zijn met name de hydraulische klepstoters en eventuele hydraulische spanners. Bij stilstaan van de motor wordt vanwege de veerdruk van b.v. klepveren de stoter wat leger gedrukt. Deze olie stroomt gewoon via oliekanalen weer terug het carter in. Bij het starten moeten deze stoters eerst weer bijgevuld worden en dat duur gewoon even. Hoe een terugslagklep zou moeten werken in dit geval....ik zou het niet kunnen zeggen. Alleen omtrent het filter kan ik me er iets bij indenken.

EdJ

Bericht door EdJ » 27 dec 2008, 00:18

Ben er zeker van dat het niet in orde is.
Zo te horen inderdaad klepstoters en evt. hydraulische kettingspanner.
Heb het oliefilter deksel nog eens goed bekeken, beide O-ringen lijken me in orde.
Wel een heel klein stukje afgebroken na de onderste O-ring.
Zal een nieuw deksel met O-ringen bestellen, keep you posted.

Mario TT

Bericht door Mario TT » 28 dec 2008, 13:44

kan je er een filmpje van maken? En een filmpje van je olie lampje als je de motor start?
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”