Cabrio rijders: Hoeveel kratjes bier gaan er in de kofferbak

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
PIR3lly

Cabrio rijders: Hoeveel kratjes bier gaan er in de kofferbak

Bericht door PIR3lly » 19 dec 2008, 12:47

Hallo Cabrio rijders.

In het komende half jaartje ben ik van plan een cabrio te gaan kopen. Het is voor mij echter wel van belang dat er genoeg ruimte in de kofferbak is. Ik moet namelijk minimaal 2x per week een relatief grote reiskoffer (samsonite florid) achterin meenemen:
Afbeelding
In mijn huidige coupe is dat geen probleem, maar ik vraag me af of je de draai kunt halen met zo'n koffer als de kap is ingeklapt en/of als je de hardtop gebruikt? Past dit er nog wel onder (koffermaat is 72 x 55 x 29)?

Ook heb ik wel eens een lading kratjes bier achterin. In de coupe (zonder de bank op te klappen) passen er zo 5 in (2 dwars tegen de achterbank en 3 in de lengterichting tegen de achterkant). Passen er ook kratjes (kratje is 39,5 x 29,5 x 23,5) in de achterbak van de cabrio? Gaat dat nog net onder de afdekking van de kap als deze ingeklapt zit?
Laatst gewijzigd door PIR3lly op 19 dec 2008, 19:59, 3 keer totaal gewijzigd.

PIR3lly

Re: Cabrio rijders: Hoeveel kratjes bier gaan er in de kofferbak

Bericht door PIR3lly » 19 dec 2008, 13:42

Hmm, dat met het volume is raar. Heb laatst toch echt een flinke bak achterin gezien als de kap naar beneden is, welke een hoop ruimte inneemt...

Het wordt trouwens een :///m:3 cabrio. In de review van autoweek zie ik dat de 3 serie cabrio wat torsie probleempjes heeft. Zijn de M3 cabrio's toevallig stijver gemaakt dan de standaard 3 serie cabrio? Als ik dit filmpje bekijk valt dat allemaal wel mee:
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/7G9ofgtotlc&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/7G9ofgtotlc&hl=nl&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
Laatst gewijzigd door PIR3lly op 19 dec 2008, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.

PIR3lly

Bericht door PIR3lly » 19 dec 2008, 15:12

:amen:

Trebbie

Bericht door Trebbie » 19 dec 2008, 15:36

Wat in de carbase aangegeven staat is de maximale kofferruimte zonder de bank neer te klappen. Bij een cabrio zal dit dus met het dak dicht zijn. Wat de inhoud is met dak open weet ik niet, maar het volume van het ingeklapte dak is logischerwijs het verschil.

joost
Contacteer:

Bericht door joost » 19 dec 2008, 15:36

sjesus, die gast in dat filmpje kan wel rijden zeg! :amen:

uit et filmpje begrijp ik dat ie 100kg meer weegt als een normale M3, maar verder niet veel onderdoet met wat goed stuurmansschap :)

///M 330Ci

Bericht door ///M 330Ci » 19 dec 2008, 17:30

Ik weet niet hoe het bij een E46 is, maar bij m'n vorige auto (E36 cabrio) maakte het qua ruimte niet uit of het dak open of dicht was.

Het dak verdween in een metalen kuip in de kofferruimte, en die ruimte ben je gewoon kwijt of het dak nou open is of dicht.
Ik denk dat het bij een E46 precies hetzelfde is.

De kofferruimte van m'n E36 cabrio was nog best ruim, maar 5 kratten bier gaan er echt niet in, een e46 zal wel iets ruimer zijn.
Met de E36 zijn we een keer met z'n 3en op wintersport geweest, dus ook 3 koffers achterin mee. Dat ging prima.
Afbeelding
Freude am Fahren

erwin 330cabrio

Bericht door erwin 330cabrio » 19 dec 2008, 17:58

De lengte en breedte is het zelfde alleen met het dak open heb je die bak, dan is de hoogte minder maar daar past makkelijk zo'n koffer in.

KJ_bmw

Bericht door KJ_bmw » 19 dec 2008, 18:41

Ik heb een koffer met exact dezelfde maat. Deze past bij mij probleemloos in de kofferbak maar ik moest volgens mij wel even de dak-casette omhoog doen als ik de koffer erin deed. Hierna kon deze weer naar beneden en het dakje weer open..
KJ
BMW 318CI 2003 M-Technik II Afbeelding

PIR3lly

Bericht door PIR3lly » 19 dec 2008, 19:19

Hmm, dat zou niet zo mooi zijn.
Wil met de winter namelijk gewoon met hardtop blijven rijden en dan kan die casette dus niet omhoog aangezien de kap erin zit...
Zal het misschien toch een keertje uit moeten proberen voordat ik tot aanschaf overga.

Maaruh, hoeveel kratjes???
Past er een kratje onder de casette als de hardtop erop staat?
Ik zou het overigens heel erg op prijs stellen als een cabrio rijder misschien even een fotootje wil plaatsen met een (leeg) kratje of vergelijkbare koffer achterin (hardtop erop, of kap open). Als een kratje op z'n zijkant onder de casette past, dan zou de koffer ook moeten passen... tis dan alleen de hoek om hem erin te krijgen nog.
erwin 330cabrio schreef:De lengte en breedte is het zelfde alleen met het dak open heb je die bak, dan is de hoogte minder maar daar past makkelijk zo'n koffer in.
Hopelijk heb je gelijk, dat zou echt super zijn!
Laatst gewijzigd door PIR3lly op 20 dec 2008, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 20 dec 2008, 09:37

Misschien het koffer op de achterbank meenemen. :?

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 20 dec 2008, 10:08

Lees ik nou goed dat je de aanschaf van een auto wil laten afhangen van een koffer... ?? :roll:

Als je toch graag een cabrio wilt koop je toch een cabrio en dan ga je daarna op zoek naar een koffer die er wel prima in past. Je past in mijn beleving toch altijd de goedkope optie aan de dure aan... Dus in dit geval pas je de koffer aan aan de auto en toch niet andersom ?? :?

PIR3lly

Bericht door PIR3lly » 20 dec 2008, 12:58

Je leest het inderdaad goed.
Een andere koffer is geen optie. Deze koffer gebruik ik voor mijn werk. Een kleinere is niet mogelijk aangezien ik soms een aantal dagen in het buitenland zit en ik de ruimte in de koffer echt nodig heb. Een andere koffer mag niet van de (blauwe vliegende) werkgever. Zo simpel is het.

Op de achterbank begin ik echt niet aan, zonde van het leer. Dus als de koffer echt niet achterin past bij een cabrio, dan zal het toch een coupe moeten worden.

Daarom zou ik onzettend geholpen zijn met een fotootje en/of wat afmetingen:
-afstand bodem kofferbak tot onderkant casette (bij open kap, of gemonteerde hardtop)
-afstand casette tot achterkant kofferbak

Ton 320D Touring

Bericht door Ton 320D Touring » 20 dec 2008, 13:40

Mini schreef:Waarom neem je niet gewoon je koffer en vijf kratjes bier mee als je gaat kijken bij een kandidaat-nieuwe-auto?
Dat lijkt me makkelijker en geeft sneller resultaat dan mensen vragen om op hun vrije zaterdag in de kofferbak te gaan liggen met een meetlint.... :X
+1 :D

PIR3lly

Bericht door PIR3lly » 20 dec 2008, 13:49

Ok, laat maar dan...

Het is namelijk niet zo dat de M3 cabrio's hier bij mij met bosjes om de hoek staan. Dus ik dacht eerst even advies in te winnen voordat ik voor anderhalf uur in de auto stap om er vervolgens achter te komen dat het toch niet gaat passen (en ik beter van begin af aan naar de M3 Coupe had kunnen zoeken)...

Had gedacht dat dit forum er was om elkaar te helpen.
Blijkbaar heb ik het weer eens fout...
Veel plezier met jullie vrije zaterdag.
En natuurlijk een bedankje voor de mensen die wel geprobeerd hebben met een oplossing te komen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”