Winterbanden 15 of 16"
Winterbanden 15 of 16"
Hallo allemaal,
Ik heb dus via marktplaats geboden op een set winterbanden, geschikt voor het type e46, aldus de garage. Na mijn bod kreeg ik een mail terug of mijn sedan fabrieksaf 15 of 16" banden had. Hierop heb ik dus geantwoord dat ik standaard 16" wielen onder mijn sedan had, waarop zij antwoordden: "dan zijn deze banden helaas niet geschikt voor uw auto".
Nu dacht ik toch echt dat de inches er niet echt toe deden, mijn auto is niet verlaagd oid, de steek is volgens mij verder goed.
Betreft:
Set gebruikte 15 inch stalen velgen ( foto = voorbeeld) , gemonteerd met Vredestein 195/55/15 Wintrac banden met ruim 6 mm. profiel.
Klopt de steek en klopt het verhaal hierboven dat 15" banden niet onder een e46sedan met standaard 16" geleverde wielen past??
Mijn dank is groot, als altijd.
Ik heb dus via marktplaats geboden op een set winterbanden, geschikt voor het type e46, aldus de garage. Na mijn bod kreeg ik een mail terug of mijn sedan fabrieksaf 15 of 16" banden had. Hierop heb ik dus geantwoord dat ik standaard 16" wielen onder mijn sedan had, waarop zij antwoordden: "dan zijn deze banden helaas niet geschikt voor uw auto".
Nu dacht ik toch echt dat de inches er niet echt toe deden, mijn auto is niet verlaagd oid, de steek is volgens mij verder goed.
Betreft:
Set gebruikte 15 inch stalen velgen ( foto = voorbeeld) , gemonteerd met Vredestein 195/55/15 Wintrac banden met ruim 6 mm. profiel.
Klopt de steek en klopt het verhaal hierboven dat 15" banden niet onder een e46sedan met standaard 16" geleverde wielen past??
Mijn dank is groot, als altijd.
http://bmwcruisers.hyves.nl/ | Word lid!!
-
Griffendahl
Re: Winterbanden 15 of 16"
Ligt geheel aan bouwjaar en motortype van jouw E46, of eigenlijk aan de maat remschijven die aan de hand van die gegevens te bepalen is. Dus als je niet meer info geeft kan je hier niet een antwoord op krijgen.
Op MIJN e46 320d uit begin 2001 zitten in ieder geval nu wel wintervelgen en banden in die maat... En die is standaard geleverd met 18"
Op MIJN e46 320d uit begin 2001 zitten in ieder geval nu wel wintervelgen en banden in die maat... En die is standaard geleverd met 18"
Ah, vandaar..
mijn beemer:
e46 sedan uit 1999 (pre-facelift)
320d motor, dus 4cilinder 2liter.
Ik zou alleen niet weten hoe ik de maat remschijf kan bepalen?
mijn beemer:
Ik zou alleen niet weten hoe ik de maat remschijf kan bepalen?
- Ton 320D Touring
Volgens Autoweek:DonB schreef: mijn beemer:
carrosserie 4-deurs, sedan
transmissie 5 v, hand
brandstof diesel
introductie april 1998
einde september 2001
aantal cilinders 4, in lijn
kleppen per cilinder 4
cilinderinhoud 1951 cm3
boring x slag 84,0 x 88,0 mm
compressieverh. 19,0:1
max. vermogen 100 kW (136 pk)
4000tpm
max. koppel 280 Nm
1750tpm
remmen voor gev. schijven, 300 mm
remmen achter gev. schijven, 294 mm
bandenmaat 195/65HR15
15 inch dus
-
Griffendahl
Ik zou Autoweek in dit geval zeker niet als richtlijn aanhouden... Zitten er (zeker met remmen) nog best vaak naast.
Echter een pre-facelift 320d heeft volgens bmwfans.info en realoemparts.com 286mm schijven voorop en hieromheen kan je 15" stalen velgen steken.
Waren ze 300mm geweest zoals op autoweek.nl staat (en wat dus niet klopt) dan passen hier geen 15" velgen omheen !! Maar in jouw geval met 286mm passen 15" velgen uitstekend.
Echter een pre-facelift 320d heeft volgens bmwfans.info en realoemparts.com 286mm schijven voorop en hieromheen kan je 15" stalen velgen steken.
Waren ze 300mm geweest zoals op autoweek.nl staat (en wat dus niet klopt) dan passen hier geen 15" velgen omheen !! Maar in jouw geval met 286mm passen 15" velgen uitstekend.
- Ton 320D Touring
@Griffendahl
Hmm......
Ik denk dat je idd gelijk hebt.
Autoweek geeft dezelfde maat aan als voor een facelift model.
Daarvan weet ik uit eigen ervaring dat 15 inch NIET past.
Hmm......
Ik denk dat je idd gelijk hebt.
Autoweek geeft dezelfde maat aan als voor een facelift model.
Daarvan weet ik uit eigen ervaring dat 15 inch NIET past.
Dan ga ik uit van jullie ervaringen en look op dit onderwerp, en ga ik de 15` gewoon halen..
(de twijfel rijst echter toch nog n klein beetje omdat autoweek wel 300 aangeeft, mjah)
Heel erg bedankt iig.
ps. griffendahl, in principe heb jij dezelfde motor en auto als ik, alleen 2 jaar nieuwer, maar nog steeds prefacelift toch? Dan zou 15" zowieso moeten passen, jij hebt het toch ook..
(de twijfel rijst echter toch nog n klein beetje omdat autoweek wel 300 aangeeft, mjah)
Heel erg bedankt iig.
ps. griffendahl, in principe heb jij dezelfde motor en auto als ik, alleen 2 jaar nieuwer, maar nog steeds prefacelift toch? Dan zou 15" zowieso moeten passen, jij hebt het toch ook..
- Ton 320D Touring
@DonB
Terplekke ff vóór proberen zou mijn advies zijn.
Terplekke ff vóór proberen zou mijn advies zijn.
-
Griffendahl
Klopt, en door autoweek.nl zou ik niet aan het twijfelen raken, die klopt heel vaak niet met dit soort zaken...DonB schreef:ps. griffendahl, in principe heb jij dezelfde motor en auto als ik, alleen 2 jaar nieuwer, maar nog steeds prefacelift toch? Dan zou 15" zowieso moeten passen, jij hebt het toch ook..
Heb ik toch nog 1 vraagje; ik weet dat mijn remschijven een keer vervangen zijn, kan het zijn dat er nu een grotere (bv wel van 300 of meer) op gegaan is en dat 15" nu niet meer past?
-
Griffendahl
Erg onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk, maar dan moet je volgens mij ook andere klauwen hebben, of iig een andere adapter waar je klauwen dan op zitten...
't Zijn eigenlijk de klauwen die in de weg zitten, niet je schijven. Klauwen zijn het duurste aan je remmen in principe, als je grotere schijven monteert passen je klauwen niet meer. Dus dan zouden die ook vervangen moeten zijn, aangezien die dus nogal prijzig zijn is de kans bijzonder klein dat dat gebeurd is.
't Zijn eigenlijk de klauwen die in de weg zitten, niet je schijven. Klauwen zijn het duurste aan je remmen in principe, als je grotere schijven monteert passen je klauwen niet meer. Dus dan zouden die ook vervangen moeten zijn, aangezien die dus nogal prijzig zijn is de kans bijzonder klein dat dat gebeurd is.
.. aha, duidelijk verhaal.
Ik kan de schijven toch ook zelf opmeten, neem ik aan (diameter), en waar heb je berekend dat 15" dan past op minder dan 300mm??
Ik kan de schijven toch ook zelf opmeten, neem ik aan (diameter), en waar heb je berekend dat 15" dan past op minder dan 300mm??
-
Griffendahl
Dat kan je niet bereken, dat moet je vaststellen... 't Is nu toch duidelijk ?? Het past gewoon...
Maar ik zie het punt niet helemaal, als je nou echt zo bang bent dat het niet gaat passen dan rijd je er gewoon heen, als je ze wilt zul je ze toch op moeten halen, versturen zou ik sowieso niet aan beginnen, en dan probeer je een zo'n wiel voor op te leggen. Als het past dan zit het goed en als het niet past ga je gewoon weer lekker naar huis en weet je dat je 16" moet hebben...
Maar ik zie het punt niet helemaal, als je nou echt zo bang bent dat het niet gaat passen dan rijd je er gewoon heen, als je ze wilt zul je ze toch op moeten halen, versturen zou ik sowieso niet aan beginnen, en dan probeer je een zo'n wiel voor op te leggen. Als het past dan zit het goed en als het niet past ga je gewoon weer lekker naar huis en weet je dat je 16" moet hebben...
Ik rij er morgenmiddag wel ff heen..