Hoe soepel dienen de achterwielen te draaien?
Hoe soepel dienen de achterwielen te draaien?
Ik hoor tijdens het rijden heel lichtjes een fluittoon. Het is niet superduidelijk aanwezig, vergelijk het met de toon van een CRT-TV, maar toch. Het lijkt van de achterkant te komen en is het duidelijkst als ik op constante snelheid rijd. Het gaat ook harder als ik harder ga rijden (tot op zekere hoogte, want op gegeven moment wordt het wel overstemd door band-/windgeruis etc.).
Mijn eerste gedachte was mijn differentieel. Bij de dealer gevraagd (ik was er toch) of ze het oliepeil daar even van wilde checken, maar dat was prima. Zal wel tussen mijn oren zitten dacht ik. Maar het is er nog steeds en als ik op constante snelheid de koppeling intrap blijft het aanwezig. Wiellagers dacht ik nu. Als ik echter bochten naar links of rechts neem verandert er niks en op beide wielen zit geen speling.....heb hem vandaag even opgekrikt.
Maar.....mijn achterwielen draaien wel relatief zwaar. Voorwiel draait gewoon erg soepel en zonder geluid. Mijn achterwielen gaan zwaarder en het klinkt alsof mijn rem heel lichtjes aanloopt....bij beide wielen. Na een rit worden ze echter niet heet, vandaag gechecked.
Mijn vraag is nu: zouden mij achterwielen ook heel erg soepel moeten draaien als je er een zwaai aan geeft of is het normaal dat dat zwaarder gaat omdat de aandrijfassen e.d. er aan vast zitten? En dat geluid alsof het heel lichtjes aanloopt....is dat echt gewoon niet goed? Het vreemde is dat beide achterwielen het hebben en de dealer heeft net 3 weken geleden ofzo de linkerklauw gereviseerd en naar ik mag aannemen ook gechecked of alles nu goed zit.
Mijn eerste gedachte was mijn differentieel. Bij de dealer gevraagd (ik was er toch) of ze het oliepeil daar even van wilde checken, maar dat was prima. Zal wel tussen mijn oren zitten dacht ik. Maar het is er nog steeds en als ik op constante snelheid de koppeling intrap blijft het aanwezig. Wiellagers dacht ik nu. Als ik echter bochten naar links of rechts neem verandert er niks en op beide wielen zit geen speling.....heb hem vandaag even opgekrikt.
Maar.....mijn achterwielen draaien wel relatief zwaar. Voorwiel draait gewoon erg soepel en zonder geluid. Mijn achterwielen gaan zwaarder en het klinkt alsof mijn rem heel lichtjes aanloopt....bij beide wielen. Na een rit worden ze echter niet heet, vandaag gechecked.
Mijn vraag is nu: zouden mij achterwielen ook heel erg soepel moeten draaien als je er een zwaai aan geeft of is het normaal dat dat zwaarder gaat omdat de aandrijfassen e.d. er aan vast zitten? En dat geluid alsof het heel lichtjes aanloopt....is dat echt gewoon niet goed? Het vreemde is dat beide achterwielen het hebben en de dealer heeft net 3 weken geleden ofzo de linkerklauw gereviseerd en naar ik mag aannemen ook gechecked of alles nu goed zit.
Re: Hoe soepel dienen de achterwielen te draaien?
De achterwielen draaien minder gemakkelijk rond dan de voorwielen als je ze met de hand wilt ronddraaien. Dit komt omdat de aandrijving ook achter zit en omdat er naast de remblokken er ook nog remschoenen van de handrem zitten. Normaal moeten deze remschoenen vrijlopen (remblokken zul je wel wat horen) maar dit kan door vervuiling wel wat aanlopen. Wat hoor je als je de achterwielen ronddraait?
Wel een geluid alsof het een beetje schaaft zo nu en dan. Dus niet een continue schaaf, maar alsof het op één plek schaaft ofzo. Aan beide wielen. Ik zal morgen tijdens het rijden nog eens goed opletten en hem 's middags ook weer op de krik zetten om te luisteren.
-
Marc 320d
Klinkt vrij normaal...Je rem zal altijd iets aanlopen...in principe staan je remblokken gewoon tegen de schijf aan.
Het is inderdaad normaal dat het zwaarder draait, je draait immers ook je as mee, diff lagers, vertanding van het diff en afhankelijk van de situatie het cardan met lagers of het andere wiel met lagers....Al met al een heel stuk meer dan een los voorwiel wat alleen zijn eigen lager draait en de rem meepakt.
Het is inderdaad normaal dat het zwaarder draait, je draait immers ook je as mee, diff lagers, vertanding van het diff en afhankelijk van de situatie het cardan met lagers of het andere wiel met lagers....Al met al een heel stuk meer dan een los voorwiel wat alleen zijn eigen lager draait en de rem meepakt.
Nu je het zegt heb ik hier wel eens van gehoord ja. Dat is toch om de schijven vuilvrij te houden zodat de remmen goed hun werk kunnnen doen als je ze nodig hebt? Had er even niet aan gedacht, maar vond het ook al zo raar dat ze het allebei hadden.Marc 320d schreef:Klinkt vrij normaal...Je rem zal altijd iets aanlopen...in principe staan je remblokken gewoon tegen de schijf aan.
Juist, wat dat betreft gerustgesteld. Echter zal de pieptoon dan nu toch misschien duiden op het diff. of de wiellagers.Het is inderdaad normaal dat het zwaarder draait, je draait immers ook je as mee, diff lagers, vertanding van het diff en afhankelijk van de situatie het cardan met lagers of het andere wiel met lagers....Al met al een heel stuk meer dan een los voorwiel wat alleen zijn eigen lager draait en de rem meepakt.
Ik houd het in de gaten en zou binnenkort sowieso eens mijn versnellingsbak- en cardanolie laten verversen. Kijken of het dan minder is.
Iemand trouwens enig idee wat dat kost bij de dealer?
is het niet een veel voorkomend iets ? Het fluiten van de aandrijving?
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
In principe hoor je het diff altijd een beetje zingen. Des te meer er gezongen wordt des te meer speling er op zit 
is het niet zo dat je radio die piep veroorzaakt?
hier heb ik namelijk een beetje last van. controleer dit maar eens. zet een cd op pauze en zet je geluid harder. geef gas en je hoort een pieptoontje.. hoe harder je geluid hoe harder de toon..
hier heb ik namelijk een beetje last van. controleer dit maar eens. zet een cd op pauze en zet je geluid harder. geef gas en je hoort een pieptoontje.. hoe harder je geluid hoe harder de toon..