Beste forumleden,
Ik heb een x3 van 2021 hybride en heb daar wat problemen mee
- Software blijft op 7-2022-58 staan krijg via software update melding dat er geen nieuwere soft ware is
- kachel passagiers zijde blijft koud
- teller unit geeft geen telefoon lijst, geen radio lijst, geen pijlweergave navigatie en compass blijft op noord staan
- headsup display zelfde verhaal als hierboven
- kan wel scrollen op het stuur naar zenders maar zie niet welke zender hij is
De auto is bij de dealer ge-update naar 11-2024 en dezelfde problemen zijn er nog de dealer zegt dat de teller unit defect is (BMW live cockpit plus) niet de pro.
Na de update is de batterij van de start accu volledig leeg niets werkt er als ik in de ochtend wil starten.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen ik kan de auto uitlezen maar ben een noob in fout codes
Gr Ronald
X3 problemen
- Naviupdate.nl
- Contacteer:
Re: X3 problemen
Hoi Ronald, wat vervelend om te lezen!Oos schreef: ↑11 jan 2025, 11:48 Beste forumleden,
Ik heb een x3 van 2021 hybride en heb daar wat problemen mee
- Software blijft op 7-2022-58 staan krijg via software update melding dat er geen nieuwere soft ware is
- kachel passagiers zijde blijft koud
- teller unit geeft geen telefoon lijst, geen radio lijst, geen pijlweergave navigatie en compass blijft op noord staan
- headsup display zelfde verhaal als hierboven
- kan wel scrollen op het stuur naar zenders maar zie niet welke zender hij is
De auto is bij de dealer ge-update naar 11-2024 en dezelfde problemen zijn er nog de dealer zegt dat de teller unit defect is (BMW live cockpit plus) niet de pro.
Na de update is de batterij van de start accu volledig leeg niets werkt er als ik in de ochtend wil starten.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen ik kan de auto uitlezen maar ben een noob in fout codes
Gr Ronald
Mijn medeleven met deze waslijst aan problemen. Dit is buitengewoon frustrerend voor een premium hybride van slechts drie jaar oud, zeker na een bezoek aan de dealer. Je zit inderdaad met een complex probleem dat uit twee delen bestaat.
1. De weergave- en klimaatproblemen (Kachel en Instrumentenpaneel)
De diagnose van de dealer (defect Live Cockpit Plus / instrumentenpaneel, oftewel de KOMBI-module) klinkt aannemelijk en is de meest logische verklaring voor al deze displayfouten:
Waarom alles tegelijk faalt: De KOMBI-module is de centrale hub die de data van radio, telefoon en navigatie verwerkt en vervolgens naar alle weergave-eenheden stuurt. Als deze module defect is of de software corrupt is, krijgen de teller unit én het Heads-up Display (HUD) geen correcte informatie (geen pijlen, lijsten, kompas).
De kachel: De koude kachel aan de passagierszijde wordt aangestuurd door de IHKA-module (klimaatregeling). Dit kan een apart probleem zijn (bijv. een klep of pomp), maar moet nu zeker worden gecheckt op mogelijke storingen die zijn ontstaan na de update.
2. De Compleet Lege Accu na de Update (Het Cruciale Punt)
Dit is het meest alarmerende probleem en het is direct ontstaan na hun werkzaamheden.
De oorzaak: Een compleet lege startaccu na één nacht wijst vrijwel zeker op een hoge ruststroom (of sluipverbruik). Dit betekent dat een elektronische module in de auto na het uitschakelen niet in slaap valt ('niet in ruststand gaat').
De relatie met de service: Dit is een serieuze bijwerking van een mislukte of incomplete software-update. Het is zeer waarschijnlijk dat de module die ze probeerden te updaten (wellicht de KOMBI) nu niet meer correct afsluit en de accu leegtrekt. Dit valt onder de directe verantwoordelijkheid van de dealer, aangezien het probleem na hun ingreep is ontstaan.
Onmiddellijk terug naar de dealer. Dring erop aan dat de lege accu na hun werkzaamheden hun directe zorg is. Ze moeten eerst de oorzaak van de hoge ruststroom vinden en oplossen voordat je over de teller unit praat.
Eis een meting van de ruststroom. De dealer moet meten hoeveel stroom de auto verbruikt nadat deze in slaapstand is gegaan (dit duurt vaak 30-40 minuten). Dit is cruciaal!
Als je zelf codes kunt uitlezen: Zoek naar fouten in de KOMBI, IHKA en codes die wijzen op "overschrijding ruststroom" of Standby current violation in modules zoals de BDC (Body Domain Controller) of DME.
De dealer moet garanderen dat ze niet alleen de defecte KOMBI vervangen, maar dat ze ook de oorzaak van het hoge stroomverbruik na hun update verhelpen. Anders sta je binnenkort weer met een lege accu.
Succes ermee en houd ons op de hoogte van de bevindingen van de dealer!