N53 Klepstoters: Febi Bilstein of FAI autoparts ?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Heine

N53 Klepstoters: Febi Bilstein of FAI autoparts ?

Bericht door Heine » 01 nov 2025, 18:48

Goededag beste lezers,

Binnenkort ga ik voor mijn BMW 325i E90 met N53B30A-motorblok een aantal nieuwe klepstoters aanschaffen en laten monteren. Op internet ben ik op zoek gegaan naar een betrouwbare fabrikant.

Via Winparts (en diverse andere websites) worden de klepstoters (OEM: 11 33 7 548 690) door meerdere fabrikanten aangeboden, waaronder Febi Bilstein en FAI Autoparts. Met Febi heb ik al enkele jaren ervaring, en die onderdelen zijn tot op heden altijd van uitstekende kwaliteit gebleken. Toch is het product van FAI Autoparts aanzienlijk voordeliger — het prijsverschil bedraagt ruim €192,-.

Online heb ik gelezen dat FAI Autoparts zich voornamelijk richt op onderdelen voor de ophanging van voertuigen, en in mindere mate op interne motordelen. Over beide fabrikanten zijn echter overwegend positieve recensies te vinden, en beide voeren strenge kwaliteitstesten uit.

Desondanks twijfel ik nog en overweeg ik toch de klepstoters van Febi aan te schaffen. In mijn directe omgeving ken ik niemand met ervaring met onderdelen van FAI.
Daarom mijn vraag aan het forum: heeft iemand de klepstoters van zijn N53 al eens vervangen door exemplaren van een van deze twee fabrikanten? En wat zijn jullie ervaringen met deze producten? Met name de stoters van FAI.

Alle aanvullende opmerkingen of algemeen advies is uiteraard van harte welkom!

Met vriendelijke groet,

Hein.

Source

Re: N53 Klepstoters: Febi Bilstein of FAI autoparts ?

Bericht door Source » 02 nov 2025, 11:10

Merk maakt niet zoveel uit zoals je maar een echt a merk neemt.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

B-Buster

Re: N53 Klepstoters: Febi Bilstein of FAI autoparts ?

Bericht door B-Buster » 02 nov 2025, 16:13

Beiden zijn herverpakkers, dus de kwaliteit varieert. Of ze echt alles testen zou ik met een korreltje zout nemen. Maakt niet uit als je weet wat je per merk wel/niet kan afnemen.
Hardyschijven van Febi zijn vaak de door BMW origineel gemonteerde van SGF en dus top, sensoren en ophangingsdelen heb ik minder goede ervaringen mee. Van FAI 1 keer iets besteld en niet onder de indruk geraakt van de kwaliteit, wat het als geheel niet meteen slecht maakt want wederom: herverpakker. Nadeel van dat soort partijen is dus fluctuerende kwaliteit.

Klepstoters zou ik zelf van INA bestellen, dat is een A-merk en prijstechnisch vaak vrij vriendelijk. Die leveren ook het onderdeel dat je nodig hebt.

Sowieso zou ik het van de klus en het werk laten afhangen, kun je het bij tegenvallende resultaten niet eenvoudig opnieuw wisselen, dan geen kansen wagen. Klepstoters vind ik zo'n onderdeel.
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
G30 M550i | Carbon Schwarz

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek”