Mijn 325i project. Gered van enkel reisje bmw hemel

Show je BMW E90 / E91 / E92 / E93. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Whitebeemercoupe

Mijn 325i project. Gered van enkel reisje bmw hemel

Bericht door Whitebeemercoupe » 23 aug 2025, 02:47

Hallo Allemaal.
Hier ga ik zodra ik het weer heb uitgedokterd hoe het ook alweer werkt Foto's posten van bmw 325i 2005.
Zal hierbij uitleggen wat er allemaal mankeerde aan een sloper en wat ik allemaal heb moeten vervangen.

Afbeelding
Gebroken voor spiralen plus bedrading stuk van onderandere abs sensor.

Afbeelding
Geen Achterraam.

Afbeelding
Achter schokbrekers plus lagers verrot.

Afbeelding

Afbeelding
1 jaar lang buiten stil gestaan onder een heg. Dus helemaal groen in alle kieren en naden.

Afbeelding
Bekleding vochtig en beschimmeld

Afbeelding

Afbeelding
Zelfs de koplamp sproeiers waren verkleurd.

Auto stond in schorsing en het enige wat ik wilde weten is of hij aan zou slaan. En met een Startbooster starte hij dan ook meteen aan zonder rare bijgeluiden. Dit betekende opladen en meenemen.
Voor de apk heb ik dus enorm veel moeten doen.
Hele remmerij vernieuwd, (miste klem veertjes en slijtage indicatoren) Schokbrekers voor en achter plus boven en onder nieuwe lagers. Achterklep, Achterraam zelf gezet. Banden waren vierkant dus die moesten nieuw. Nieuwe olie en filter, en een hele goede poetsbeurt.

Na dit alles kon ik naar de apk en daar werd hij tot mijn verbazing goed gekeurd. Hier was ik met een 1 dags kenteken heen gereden.
Ik was helemaal gelukkig, totdat ik de 2e dag dtc storing kreeg.
3e dag begon hij te bokken en te ratelen. Ik dacht bij mezelf dit kan de ketting niet zijn, want bij de n52 gaan deze nooit hemelen.
Preventief wilde ik toen meteen de kettingspanner vervangen en bij het demonteren van de spanner en ik hem uit het blok haalde viel deze uit elkaar. Pen was los van de bus. Deze heeft dus wie weet hoe lang meer druk op de ketting gegeven, zoveel dat mijn nieuwe de ketting niet eens raakte. Oude terug gezet zodat ik hem nog kon verplaatsen, maar de auto deed 1 dag later niets meer.
Was als de dood dat het de ketting was, maar het bleek dus de startmotor te zijn die ook toen stuk ging.
De auto een maand later naar een kennis laten slepen die ik alle tijd heb gegeven om hem na te kijken en dingen te vervangen.
Wat toen vervangen is. Is de ketting+vanos koppen(tandwielen), vanos selenoids, kleppendekselpakking, rollen plus multiriem, bobines, bougies, luchtfilter K&N, carter ontluchtings klep plus alle slangen, olie+filter 5w40.
Na 6 maanden wachten kon ik hem eindelijk ophalen en weer regelrecht naar de wasstraat en de dag erna weer op apk, want die was inmiddels alweer verlopen.
Dit keer kreeg ik een steekproef en gelukkig is ie daar goed doorgekomen. Ondanks mijn dtc storing.
Ben een er achtergekomen dat dit komt door een defecte stuurhoek sensor die ik nog moet vervangen.
Eerste weekend na de apk kon ik eindelijk met een frisse ketting en veel al nieuwe aanbouwdelen mijn eerste ritje naar Limburg maken. Maar na de eerste 10km weer motorstoring. Op mijn uitlees apparaat gaf hij aan dat de 2e dissa klep storing gaf. Ondanks die melding doorgereden omdat ik niet veel last had. In Limburg aangekomen, bijna niet meer mee te rijden vanaf laag toerental. Gelukkig heelhuids thuis gekomen en als eerste een nieuwe kleine disa Besteld en gemonteerd. Probleem was dan ook meteen opgelost. Grote klep kan nog ff mee want deze sloot nog goed, maar is nog te doen.
Nu kon het leuke deel beginnen, en dat was het aankleden. Hieronder wat foto,s.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo staat hij er nu bij, maar ben nog steeds bezig met wat vervelende storingen. Abs storing is 3 weken terug erbij gekomen. Ista zegt rechtsachter, maar na vervangen niet opgelost.
Dit is dus mijn projectje. Als jullie tips hebben mbt het abs probleem dan hoor ik het graag, want ben er al ff me bezig.

bmw-er

Re: Mijn 325i project. Gered van enkel reisje bmw hemel

Bericht door bmw-er » 23 aug 2025, 15:11

Dat ziet eruit als een heel leuk project, en complimenten voor de uitvoering tot zover.
Wat betreft de ABS sensor kan het de sensor of de ring zijn.
Volgens mij kun je de live waardes per wiel wel via OBD tevoorschijn halen maar het mooiste is als je er even een scope op kan zetten en dan een draai aan het wiel kunt geven, dan zie je al snel of er wat mist op de ring.

Source

Re: Mijn 325i project. Gered van enkel reisje bmw hemel

Bericht door Source » 24 sep 2025, 08:10

Erg leuk om te lezen.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Showroom”