misfires bmw f10 523i n53 motor hikt/schokt

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
Mirahu
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2025, 20:49

misfires bmw f10 523i n53 motor hikt/schokt

Bericht door Mirahu » 22 apr 2025, 21:01

Hallo allemaal.
Mijn bmw f10 523i 6 cilinder bjr 2011 hikt bij constante snelheid af en toe.Heeft niets met optrekken te maken.
uitgelezen maar geeft geen storings codes.
Life data misfires op alle cilinders maar op cilinder 3 het dubbele van alle cilinders.
Lichte hik op constante snelheid tot 130 km verneembaar.
Als ik de garage mag geloven dan kan het aan veel onderdelen liggen maar welke precies niet te zeggen...kan dan wel 5000 euro gaan kosten met nog geen garantie dat het goed komt...Iemand in dit verhaal herkenbaar?
Help mij aub...

ptrkp
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 apr 2020, 09:30

Re: misfires bmw f10 523i n53 motor hikt/schokt

Bericht door ptrkp » 23 apr 2025, 08:09

Hoeveel Km staat erop?

Als het nog niet gedaan is zou je eens kunnen overwegen om de bougies en bobines te vervangen. Is een klusje wat je zelf zou kunnen doen als je handig bent. De NGK bougies en Bosch bobines (origineel is Delphi) kan je goedkoper vinden bij de goede auto onderdelen site's

Zijn de injectoren wel eens vervangen, klinkt als een kapot gaande injector. Je kan ze laten testen of ze inderdaad nog goed zijn. Helaas zijn deze alleen origineel te krijgen en BMW vraagt daar een belachelijk idioot overprized bedrag voor.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.

ehombie
Berichten: 1528
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: misfires bmw f10 523i n53 motor hikt/schokt

Bericht door ehombie » 23 apr 2025, 15:58

Klassieke n53 verhaal...

Zal wat voorganger zegt....tegen het hoogstwaarschijnlijke aan, de injectoren zijn.
Afhankelijk van onderhoud historie, bougies...desnooids eerst cilinder met de meerste misfires diagnose laten stellen. desnoods door bougies te wisselen en/of bobines en/of injectoren van andere cilinder en kijken of probleem mee verhuisd.

Als je goedkopere injectoren vind, niet doen...alleen origineel of je moet weten waar je aan begint.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Gebruikersavatar
B-Buster
Berichten: 97
Lid geworden op: 31 mei 2020, 19:38

Re: misfires bmw f10 523i n53 motor hikt/schokt

Bericht door B-Buster » 23 apr 2025, 22:34

Injectoren en/of hogedrukpomp. Beiden veroorzaken geen directe foutcodes, die worden door de gevolgen (misfires) uiteindelijk wel getriggerd.

Hoeveel kilometer staan er op de teller? Is er een historie bekend die verteld hoe origineel de injectoren zijn of bij welke km stand deze voor het laatst gedaan zijn?

Brandstofpomp is te beoordelen door de druk uit te lezen tijdens het rijden, injectoren zijn te testen zoals vermeld. Is wel een momentopname, zijn er een aantal slecht en komen ze uit dezelfde serie dan kun je er donder op zeggen dat de rest ook spoedig sneuvelt. Beter dan allemaal wisselen, hoe lelijk dat ook is met de 500,-/stuk die daarvoor afgetikt moet worden.
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
G30 M550i | Carbon Schwarz

Mirahu
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2025, 20:49

Re: misfires bmw f10 523i n53 motor hikt/schokt

Bericht door Mirahu » 26 apr 2025, 00:32

240.000 km
Deze injectoren zitten er 140.000 km erin.
Probleem is dat de garage geen garantie geeft met injectoren vervangen dat het probleem opgelost is...Dan ben je al 3500 euro verder...Duur gokje....

ptrkp
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 apr 2020, 09:30

Re: misfires bmw f10 523i n53 motor hikt/schokt

Bericht door ptrkp » 26 apr 2025, 10:54

Met 100.000Km is bijna wel zeker dat de injectoren weer aan de beurt zijn. De mijne waren na ~100.000Km ook weer aan vervanging toe, heb ze toen laten testen en er was er een niet goed, die heb ik vervangen een de andere vijf weer terug gestoken. Kort daarna begon de ellende weer en heb ik de andere vijf ook vervangen, daarna was het weer in orde.
Het lijkt erop dat deze injectoren een levensduur van ongeveer 100.000Km hebben.
Laatst gewijzigd door ptrkp op 07 mei 2025, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.

Mirahu
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2025, 20:49

Re: misfires bmw f10 523i n53 motor hikt/schokt

Bericht door Mirahu » 05 mei 2025, 00:11

Ik betwijfel of het de injectoren zijn.
Het zou dan vaker moeten gebeuren dan die 5 hikjes....Geen stotteren of wat dan ook en met temperaturen boven de 10 graden buiten al helemaal geen problemen...Hoop dat iemand eerder dit erkend.En het heeft kunnen oplossen.
Wat heeft die behuizing aan het gasklephuis voor een functie?? luchtinlaatpijp of zoiets.Die heb ik los gehad.Kan dat ergens mee te maken hebben??...hoop een reactie.Bedankt alvast.

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2944
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: misfires bmw f10 523i n53 motor hikt/schokt

Bericht door Source » 06 mei 2025, 17:56

Tja ik zou beginnen met de brandstofdruk meten.
Is de hoge druk pomp al vervangen?
Welke index injectoren zitten er in?
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

jansen.tiny#
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jun 2025, 22:10

Re: misfires bmw f10 523i n53 motor hikt/schokt

Bericht door jansen.tiny# » 13 jun 2025, 22:18

Hallo,
Ben ook in bezit van BMW F 10 een heerlijke auto UI 2010 en heeft 232000 km gelopen. Ik rij er inmiddels 9 jaar mee en over het algemeen weinig kosten gehad.
Afgelopen week bougies, 6 bombines en kleppendeksel vervangen ivm scheurtje.
Nu na twee dagen loopt hij prima. Als hij weer zou schokken adviseerde ze om alle injectoren te vervangen en dat gaat flink wat kosten.
Wat is wijsheid.

Mirahu
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2025, 20:49

Re: misfires bmw f10 523i n53 motor hikt/schokt

Bericht door Mirahu » 14 jun 2025, 10:13

Bij mij zijn de bougies vervangen en de injectoren voor "goede"tweedehands .auto rijd beter maar bij koude start ff onrustig een paar seconden. 600euro aan diagnose betaald.Advies was kleppendeksel,nox sensor,bobines en injectoren vervangen.Kosten 4850 euro.Niet gedaan dus.Auto rijd acceptabel nu.Nog vervelender is alle N motoren dealen met dit probleem.

Gebruikersavatar
B-Buster
Berichten: 97
Lid geworden op: 31 mei 2020, 19:38

Re: misfires bmw f10 523i n53 motor hikt/schokt

Bericht door B-Buster » 15 jun 2025, 00:10

Wat wijsheid is staat hierboven in dit topic al behandeld. Die injectoren zijn een onderhoudsitem. Erg vervelend dat het zo duur is, maar dat maakt ze niet minder stuk. Leuker kunnen we het niet maken, goedkoper ook niet. Zijn geen beschikbare aftermarket oplossingen voor. Gebruikte erin steken gaat vaak maar een hele korte tijd goed, dus of dat de moeite waard is.. ik denk het niet.

Niet bij alle N-motoren is dit e en issue zoals onterecht opgemerkt wordt: bij de eerste uitvoeringen zijn die veel te dure Piëzo injectoren gebruikt, later een ander type dat veel goedkoper en degelijker is. Die Piëzo krengen kostten voorheen overigens de helft van wat men er nu voor rekent. Inflatie in het kwadraat.

Ermee doorrijden gaat niet lang goed dus zijn ze slecht dan is het helaas niet anders dan wisselen. Meer ervaringen hiermee zijn via de zoekfunctie te vinden.
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
G30 M550i | Carbon Schwarz

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) DIY: Do It Yourself”