raadsel; Geen aandrijving 2005 330d

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Siccius

raadsel; Geen aandrijving 2005 330d

Bericht door Siccius » 12 jun 2025, 16:31

dus.......

Ik ben werktuigbouwkundige, mijn maat is nagenoeg hetzelfde opgeleid maar met veel meer motorvoertuig ervaring. 2 behoorlijk geinformeerden mbt techniek en we snappen er geen bal van....

probleem begon bij een stevige optrek actie. in de 3de versnelling, automaatbak, vloog de connectie met de achterwielen er af. hoe, geen idee. logischerwijs toerental volledig in rood en alles viel direct uit, (veiligheids/schade bescherming?) gelukkig mooi achteraf stukje weg....

opnieuw gestart en zij deed weer haar werk naar behoren. enige foutmelding was van de nokkenas sensor. die vervangen en bedacht dat de bak wellicht de omwentelingen van de nokkenas gebruikt voor de juiste aandrijving. ik weet het, aannames zijn dodelijk...
hierna heeft ze het zeker nog 10k km zonder problemen gedaan. echter had ik na een tijdje het gevoel power te missen, garage kon niks vinden, we vonden zelf geen foutcodes maar het gevoel bleef. zeker niet veel minder, maar er was absoluut power verlies.

niet veel later ben ik op de snelweg stil komen te staan, ze gaf eerst ongv 1000rpm meer aan dan nodig met de snelheid en heel snel daarna was de volledige aandrijving weg.

het raadsel;
mechanisch is alles in orde... enige fout is wederom die nokkenas sensor. heb de sensor weer vervangen en na een reset werkt alles weer. echter nadat de auto uit is geweest is de aandrijving weer weg. zal binnenkort de krukas sensor ook preventief vervangen aangezien ze gekoppelt zijn, maar er is geen foutmelding dus verwacht weinig soelaas.
ze staat al een tijdje stil dus dat power verlies kan ik niet meer aanvoelen.

we hebben dit nog nooit gehoord, heel veel is qua logica wel uit te dokteren maar logica is nu ver te zoeken voor ons...

heeft iemand enig idee waar we moeten zoeken,
en/of inzicht in de verbazingwekkende gebeurtenissen die mijn geliefde bolide heeft vertoont?
waarom viel alles opeens uit? heeft de e46 over toeren beveiliging?

BVD!
Siccius

ehombie

Re: raadsel; Geen aandrijving 2005 330d

Bericht door ehombie » 13 jun 2025, 12:05

Wat is de exacte code + omschrijving? (als een foutcode een onderdeel bevat wil het nl niet zeggen dat dit gelijk het probleem is)

Wat versta jij onder volledige aandrijving weg? Gaat die in neutraal of bedoel je noodloop?
Je versnellingsbak computer neemt zeer waarschijnelijk ook data van die sensors over ja...

Waarmee lees je uit?

(gooi de orginele sensors nog niet weg....). Probeer OEM te gaan qua sensors.

Wat voor motor(code) heb je. N??
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Siccius

Re: raadsel; Geen aandrijving 2005 330d

Bericht door Siccius » 14 jun 2025, 01:50

Dank voor de reactie!! ;)

"Wat is de exacte code + omschrijving? (als een foutcode een onderdeel bevat wil het nl niet zeggen dat dit gelijk het probleem is)"
-Ik heb de oude sensor nog, zal hem opnieuw uitlezen.

"Wat versta jij onder volledige aandrijving weg? Gaat die in neutraal of bedoel je noodloop?"
-Tja, wellicht is neutraal de beste aanduiding. Na reset werkt de bak wel, als het wegvalt reageert de bak niet meer op de pook stand.
verder geen indicatie lampje oid.

"Waarmee lees je uit?"
-een Autel handheld, kan het type nakijken van de week. Niet een carly oid, gok dat je daar op doelt.

"(gooi de orginele sensors nog niet weg....). Probeer OEM te gaan qua sensors."
-check!

"Wat voor motor(code) heb je. N??"
-2005, m57d30

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”