Vraag betreft Bmw 3 serie vs 1 serie 2016-2017 aanschaf tweedehands.

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
minusride

Vraag betreft Bmw 3 serie vs 1 serie 2016-2017 aanschaf tweedehands.

Bericht door minusride » 31 mei 2025, 15:17

Hoi allemaal,

Ik rijd op dit moment in een Renault Mégane 1.4 TCe uit 2012 (stationwagen). Prima auto, maar ik merk dat ik steeds meer behoefte krijg aan een auto die wat speelser en leuker rijdt. Gewoon net wat meer rijplezier.

Mijn dagelijkse rit is zo’n 90 km, waarvan 50% over de A7 snelweg en 50% over B-wegen. De helft van de tijd ben ik gewoon lekker comfortabel aan het cruisen, maar vooral op de A7 vind ik het leuk om af en toe even door te rijden en soepel in te halen. Een beetje pit en dynamiek zou dus welkom zijn.

Ruimte was voorheen belangrijk voor me (vandaar ook de stationwagen), maar dat is nu geen harde eis meer. Dus ook een 1-serie zou prima kunnen.
Wat ik echter vaak lees (onder andere via ChatGPT), is dat een 3-serie volwassener aanvoelt dan een 1-serie – rustiger, stabieler, comfortabeler. Dus dat laat me twijfelen: wil ik sportief en compact of toch wat meer allround luxe?

Ik ga binnenkort sowieso proefritten maken, maar ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met deze modellen.

Daarnaast heb ik twee concrete 3-series op het oog:

BMW 3-serie 325d Touring 2014 173xxx km stand

BMW 3-serie 325d Touring 2016 263xxx km stand

De tweede is dus een facelift (LCI) en volgens ChatGPT zou die ook al de B47-motor moeten hebben, in tegenstelling tot de N47 in oudere modellen (die bekend staat om problemen met distributiekettingen).
Klopt dit? En hoe zijn jullie ervaringen met de betrouwbaarheid van beide motoren?

Tot slot nog even over onderhoud: ik ben me ervan bewust dat BMW een premium merk is. Als ik gemiddeld op zo’n €1.500 per jaar uitkom aan onderhoud en reparaties, vind ik dat prima. Maar als het structureel richting de €3.000 of meer per jaar gaat, dan is dat me eigenlijk iets te veel van het goede. Wat is jullie ervaring hierin?

Samengevat mijn vragen aan jullie:

1-serie of 3-serie diesel voor iemand die comfort én fun zoekt?

Is de 3-serie echt ‘volwassener’ dan de 1-serie?

Ervaringen met N47 vs. B47 motoren?

Welke van de twee BMW’s zou jij kiezen (zie hieronder)?

Wat zijn realistische onderhoudskosten per jaar?

Alvast bedankt voor het meedenken! Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/bmw ... 2014-grijs

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/bmw ... 45826d5acd

jack.ryan

Re: Vraag betreft Bmw 3 serie vs 1 serie 2016-2017 aanschaf tweedehands.

Bericht door jack.ryan » 13 jun 2025, 19:19

Hallo,

Wellicht te laat maar toch.
Ik ben zelf nu van een 5-serie terug naar een 3-serie. Groot verschil, 5-serie is echt een limousine 3-serie is al wat meer een speel auto. Verschil tussen 3-serie en 1-serie zal niet zo groot zijn als tussen 5-serie en 3-serie maar ik dacht dat de 3 en 1 serie uit de F generatie op bijna zelfde onderstel stonden. Zelf zou ik niet kleiner willen, da's om m'n rijbewijs te beschermen :gekdoen: .
2-serie nodigt al genoeg uit tot vrolijk rijden zeg maar.

VWB motoren, N47D20D heb ik voldoende ervaring mee, is de reden dat ik de 5-serie eruit heb gedaan.
Ze hebben allemaal zo hun eigenaardigheden maar zolang je in de onderste vermogensklasses blijft, N47D20A, D20B, D20C, dan hoef je geen problemen te krijgen, oliewissel interval halveren. Blijf weg bij alles wat een dubbele of meer turbo's heeft. Dus ook als je besluit naar een N57 motor te kijken, N57D30A is prima, N57D30B heeft 2 turbo's, staat garant voor ellende. Begint met doorgefikte vacuumslangen en zo. Ook de kleine turbo is een gewillig slachtoffer van olietekorten.

Alle N-motoren, in het inlaatspruitstuk zitten swirlflaps, die begeven het nog wel eens. Preventief €600,- uitgeven voor een nieuw inlaatspruitstuk of de kleppen met een kitje verwijderen.

Nog een puntje van aandacht, kleppendeksel. rechts achterop de motor wil die wel eens olie gaan lekke. Dat doet ie dan op het DPF. Ja, brandgevaar.

B47 motoren, niet zoveel ervaring mee nog. Wel zijn de aanbouwdelen gelijk aan die van de N47 motoren.
Never go faster than your guardian angel can fly

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (F30 / F31 / F34) Techniek”