Oplossing voor behoud van start beveiliging na plaatsing van Clutch stopper.

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 1 Serie zijn hier te vinden
Wout

Oplossing voor behoud van start beveiliging na plaatsing van Clutch stopper.

Bericht door Wout » 26 mei 2025, 18:53

Ik ben benieuwd of meer BMW bezitters problemen hebben, of dit als vervelend ervaren voor wat betreft de vrije slag van hun koppelingspedaal en hier een oplossing voor zouden willen hebben.
Dit op te lossen door het plaatsen van een clutch stopper maar dan met behoud van de start beveiliging.

Na dat ik mijn BMW e82 gekocht heb ben ik me gaan verdiepen hoe ik de vrije slag van het koppelingspendaal tussen het ontkoppel punt en het punt waarop je het pendaal maximaal in kan drukken zou kunnen beperken. Dit omdat ik het onder andere vervelend vind om te bepalen waar het aangrijpingspunt ligt van de koppeling om vanuit stilstand te willen optrekken. En dit wordt nog vervelender als je dit vlot wil doen en vlotter wil doorschakelen.
Na wat zoek werk op internet kwam ik als eerste uit op het verwijderen van de clutch delay valve die tussen de hoofd en slaaf cilinder zit bij de versnellingsbak. Deze heb ik als eerste verwijderd en vervangen voor èèn met een even grote binnendiameter als die van de leidingen. Dit was al een heele verbetering en gaf al een veel directer gevoel in het koppelings pendaal maar dit was nog geen oplossing voor wat betreft de vrije slag van het pendaal.
Daarvoor kwam de optie voor het plaatsen van een clutch stopper achter het pendaal waarmee de vrije slag kan worden verkleind.
Dit zou een prima oplossing kunnen zijn is het niet dat als ik deze plaats ik mijn auto deze niet meer kan starten gezien er geen signaal meer wordt afgegeven aan de EWS dat het koppelings pendaal voldoende diep is ingetrapt. Deze veiligheid voorziening is ingebouwd om er voor te zorgen dat de auto niet meteen zou kunnen gaan rijden tijdens het starten, mocht deze op dat moment nog in de versnelling staan, dit met alle gevolgen van dien.

Ik heb nu een module ontworpen die eenvoudig aan de hooftkoppelingscilinder kan worden gemonteerd waardoor de koppeling pendaal positie sensor opgedeeld is in twee sensoren met ieder hun eigen signaal, èèn naar de DME en èèn naar de EWS en waarbij het signaal naar de EWS van positie instelbaar is. Deze module heb ik ontwikkeld inclusief bedrading en stekker aansluiting zodat er geen aanpassingen nodig zijn aan de orginele bedrading en orginele bevestiging punten van de koppeling cilinder.
Met het plaatsen van deze module is het nu dus mogelijk geworden om een clutch stopper te plaatsen achter het koppelings pendaal, waarbij de orginele functies naar de EWS en de DME blijven bestaan en daarmee dus ook de start beveiliging. Deze module zou werken op BMW modelen waarbij de koppeling pendaal sensor van het hall type is.

Zijn er meer BMW rijders die in deze oplossing en deze modulen interesse zouden hebben?

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) DIY: Do It Yourself”