Condenser vervangen

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
thie

Condenser vervangen

Bericht door thie » 20 apr 2023, 11:24

Om de a/c van mijn 2012 m5 weer werkend te krijgen wil ik de condenser vervangen. Ik heb op youtube een filmpje gezien waar dit voor een 535i werd gedaan en dat leek goed te doen. Aan de slag dus, maar het blijkt dat bij de m5 boven de condenser nog 2 kleinere radiatoren zitten voor de koeling van resp. transmissie- en stuurbekrachtigingsolie. Die voor de stuurbekrachting kan met enige voorzichtigheid uit de weg worden geplaatst, maar bij die voor de transmissie lukt dat niet zomaar. Heeft iemand enig idee hoe dit aan te pakken? Ik dacht zelf om die laatste radiator los te halen van de leiding, het is ongeveer het hoogste punt in het systeem dus dat moet zonder al te veel weglekken van vloeistof te doen zijn toch? Andere optie is wellicht om de bumper te demonteren en ruimte te genereren om de transmissieradiator naar de voorkant van de auto kunnen bewegen.
Suggesties welkom.
Laatst gewijzigd door thie op 10 mei 2023, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.

m.h.

Re: Condenser vervangen

Bericht door m.h. » 20 apr 2023, 23:00

Exotische wagen, weinig mensen met ervaring op dit forum. Misschien kan het beste newtis is raadplegen.

ptrkp

Bericht door ptrkp » 21 apr 2023, 16:00

Eerst radiator weghalen
Dan de stuurbekrachtigingskoeler opzij leggen
Verbindingen transmissiekoeler losmaken en koeler naar boven eruit halen
Dan de condensor eruit halen.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.

thie

Bericht door thie » 21 apr 2023, 19:53

Lees je reactie nu pas, maar zo heb ik het vanmiddag precies gedaan. :) De achterste radiator heb ik hierbij overigens niet hoeven weghalen.
Bij het loshalen van de transmissieoliekoelleidingen is een beetje verlies van transmissieolie onvermijdelijk, maar dat is bij hooguit een flinke eetlepel gebleven.
Ik heb ook nog de bumper verwijderd en wat plastic frames daarachter om vanaf de voorkant/van opzij de leidingen van de condenser los te kunnen tikken en wrikken. Die zaten dus enorm vast (gecorrodeerd?) en kreeg ik eerder niet van bovenaf los.
Nieuwe NRF condenser besteld en dan straks alles weer in elkaar puzzelen.

Die newtis site is overigens al een tijd ter ziele.

thie

Bericht door thie » 10 mei 2023, 21:05

Nog even een follow-up, wellicht dat iemand er in de toekomst nog zijn voordeel mee kan doen.
De 'operatie' is geslaagd. Ik heb zoals ik zelf al suggereerde de transmissieoliekoeler afgekoppeld. Daarna nog de radiatorsteunen losgehaald waar die in rust (en voorzichtig hiermee, bij mij brak er bij één een lip af waardoor ik een nieuwe moest bestellen a 25 euro). Nu kon de condenser worden verwijderd. Maar daarvoor moeten uiteraard de beide leidingen naar de condenser ook losgehaald. Dit bleek niet direct te doen, ze hebben een geleidepin die de neiging heeft vast te corroderen in de condenser. Ik heb daarom de voorbumper verwijderd en enkele kunststof 'nieren' daarachter. Toen kon ik met een hamer en schroevedraaier van de zijkant bij de bouten waarmeer de condenserleidingen vastzitten om ze los te tikken en wrikken. Nu kon eindelijk de condenser er uit en de nieuwe erin. Daarna alles in omgekeerde volgorde weer monteren. De transmissieoliekoeler is niet aan te sluiten zonder vloeistof te knoeien (er blijft natuurlijk altijd nog wat in staan) en daarom heb ik die voor de montage laten leeglopen. Die olie ben je dus 'kwijt', maar het is niet heel veel, ik schat 100-150 ml, het lijkt me dat zulks geen probleem moet zijn (verbeter me als ik het mis heb).
Het lastigst was het weer op zijn plaats krijgen van de kunststof afdekkap die over alle radiatoren heen zit, mede omdat twee van de vier bouten waar hij mee vast zit op lastig te bereiken plekken zitten. Maar ook dit is uiteindelijk gelukt. Toen bij een airco-service bedrijf hier in de buurt langs geweest voor vacumeren en vullen en de m5 is weer klaar voor de warme dagen die hopelijk gaan komen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”