Hallo allemaal,
Ben sinds kort eigenaar van een E61 uit 2004, het is een 525i.
Auto gekocht dat deze 'in de kont' hing en wist ook dat er een probleem met de luchtvering was.
Afijn, thuis even checken en zekering is doorgebrand. De luchtpomp/compressor even losgekoppeld en gechecked, deze was blijkbaar overleden.
Andere compressor eronder met nieuw relais en nieuwe zekering erin plus ventiel blok vervangen.
De compressor draait een seconde of 3 en stopt er weer mee. Blijkt, zekering weer door.
Heb er nog een zekering aan gewaagd en weer na een seconde of 3 is het over.
Heb meeste bedrading allemaal nagelopen en lijkt verder ok.
Iemand een idee waarom de zekering blijft springen? zit er nog iets anders in circuit dat kortsluiting kan veroorzaken?
Mochten de balgen ook lek zijn, dan blijft de compressor toch wel pompen neem ik aan (dat is maar een aanname van mij)? Of kunnen die ook nog lek zijn en dat de zekering daarom snel springt? als soort van beveiliging omdat de sensor doorgeven dat de auto niet omhoog komt?
Bedankt alvast voor reacties.
Ter aanvulling;
Auto heeft een panorama dak maar geen water achterin, ook niet vochtig is goed droog.
Wel kwam ik wat glas stukjes tegen toen ik de kabels controleerde, de achterruit is een keer vervangen blijkbaar. Maar zoals aangegeven lijken de kabels allemaal ok.
Luchtvering E61
Re: Luchtvering E61
Check de aanzuigslang na van de compressor. Deze is meestal stuk waardoor de compressor vuile lucht aanzuigt en stuk gaat.
In de latere versies is deze versterkt.
In de latere versies is deze versterkt.
525d E61 2007 pre-LCI
Bedankt voor de reactie Tom.
Aanzuigslang en filter zijn ook nieuw.
Ik had er vanavond nog weer een nieuwe zekering ingedaan. En weer na 3-4 seconden eruit. Daarna relais gevoeld, die was aan 1 kant behoorlijk warm, ook de geel/zwarte kabel is warm, is 1 van de dikkere kabels. Daarnaast viel me nou op dat er maar 4 draden aan het relais stekker zitten, terwijl er 5 Polen aan de relais zitten. Moet er dan geen kabel op de middelste pool?
Aanzuigslang en filter zijn ook nieuw.
Ik had er vanavond nog weer een nieuwe zekering ingedaan. En weer na 3-4 seconden eruit. Daarna relais gevoeld, die was aan 1 kant behoorlijk warm, ook de geel/zwarte kabel is warm, is 1 van de dikkere kabels. Daarnaast viel me nou op dat er maar 4 draden aan het relais stekker zitten, terwijl er 5 Polen aan de relais zitten. Moet er dan geen kabel op de middelste pool?
wat voor amperage heeft die zekering? welke nr heeft die zekering? om zeker te zijn of we over de juiste circuit praten? (relais is 4 polig obv stroomschema). Hoe zien de pootjes eruit van oude relais of waar je relais in stopt?
Je zegt dat je het hebt nagelopen...kijk kritisch naar buigpunten/schuurpunten/doorvoerpunten van kabelboom nabij chassis.
evt kun je iets maken om je compressor vermogen te substitueren om je nieuwe compressor uit te sluiten?
(iets maken met koplampen of een kachelmotor)
Je zegt dat je het hebt nagelopen...kijk kritisch naar buigpunten/schuurpunten/doorvoerpunten van kabelboom nabij chassis.
evt kun je iets maken om je compressor vermogen te substitueren om je nieuwe compressor uit te sluiten?
(iets maken met koplampen of een kachelmotor)
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Is een 40A zekering, zit in nr 72 achterin de kofferbak.
Ik zal eens kijken naar het oude relais dat eruit komt. De nieuwe bij een auto onderdelenhandel gehaald en heeft dus 5 polen.
Het moet dan haast wel de bedrading (kortsluiting) zijn waardoor de zekering het laat afweten. Ik heb de compressor ook rechtstreeks op 12v gehad en blijft dan wel lopen en dat was met 20A zekering ertussen.
Ik denk dat ik de bedrading nog eens goed moet langslopen.
Ik zal eens kijken naar het oude relais dat eruit komt. De nieuwe bij een auto onderdelenhandel gehaald en heeft dus 5 polen.
Het moet dan haast wel de bedrading (kortsluiting) zijn waardoor de zekering het laat afweten. Ik heb de compressor ook rechtstreeks op 12v gehad en blijft dan wel lopen en dat was met 20A zekering ertussen.
Ik denk dat ik de bedrading nog eens goed moet langslopen.