ABS Pomp nummers vervangen

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
petervk

ABS Pomp nummers vervangen

Bericht door petervk » 25 jan 2022, 14:25

Beste Medeforummers,

Ik heb op het moment bezig met een BMW f10 523i met een aantal storingen erin. Veel van deze storingen hebben te maken met abs/remsysteem. Nu ben ik erachter gekomen dat er blijkbaar een andere abs pomp op gekomen is welke niet de goede lijkt.
Volgens bmw onderdelenlijst zou er pomp met nummer: 34516851379 op moeten zitten of een latere met nummer: 34516852814.
De pomp die er op dit moment op zit is nummer: 34516852808, en dat lijkt zonder ACC te zijn.
Nu ben ik op zoek gegaan naar de goede pomp maar heb deze zo nog niet kunnen vinden, of er wordt al snel geroepen dat de pomp die ze hebben gewoon past, maar dat lijkt mij niet. Omdat ik wat storingen heb moet ik zeker weten dat de nieuwe pomp zo plug-play past, want anders ben ik er nooit zeker van als er nog storingen in blijven.
Ik heb wel een pomp kunnen vinden met nummer: 34516797379, wijkt iets af van het originele nummer wat ik heb van deze auto, maar is wel een F10 pomp met ACC functionaliteiten.
Mijn vraag dan ook of iemand me verder kan helpen en met zekerheid weet te vertellen of deze pomp past, of andere nummers die eventueel zouden passen.
Ik heb ook iemand bij BMW gevraagd en die gaf dan ook aan dat het beste is om dezelfde nummers te monteren, maarja dat snap ik uiteraard ook wel en dat is altijd de makkelijkste manier, maar dan moeten de onderdelen er uiteraard wel zijn.
Alvast bedankt voor het meedenken!

Source

Re: ABS Pomp nummers vervangen

Bericht door Source » 25 jan 2022, 15:58

Heb je wat meer context en heb je de auto met deze storingen gekocht?
Chassisnummer zou ook helpen maar dat per email.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

ehombie

Bericht door ehombie » 25 jan 2022, 17:27

Wat source zegt is ook een ding...

Naast jouw artikelnr aspect, moet je ook in het achterhoofd houden dat het niet altijd plug n play is. Je moet hem misschien ook nog coderen/programmeren voor het betreffende voertuig. sommige autos willen o.a. Geen VIN mismatch tussen "essentiele" modules
Laatst gewijzigd door ehombie op 26 jan 2022, 07:36, 1 keer totaal gewijzigd.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

ptrkp

Bericht door ptrkp » 25 jan 2022, 20:58

Inderdaad, wat voor foutmeldingen zitten.
Als ze een DSC zonder ACC erin gezet hebben dan zouden ze ook 5DF de ACC er uit gecodeerd moeten zijn.
Aangezien ik ACC 5DF wilde hebben heb Ik mijn standaard DSC vervangen voor een DSC ACC 6851378 6851380 die is gelijk aan 34516851379 (origineel nummer +1)
Zo maar een andere DSC erin zetten gaat niet moet gecodeerd worden aan de auto.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.

petervk

Bericht door petervk » 26 jan 2022, 08:46

Bedankt voor de reacties!
Ik heb de auto zo aangeschaft en zag het als uitdaging het geheel werkend te krijgen. Ik ben er eigenlijk nu pas achter gekomen dat er al een bedrijf aan gewerkt heeft met verstand van zaken, maar die is het niet gelukt.
Het zou dus zomaar kunnen zijn dat ze geprobeerd hebben de ACC uit te programmeren, want de radarsensor in de bumper is ook weg. Maar als ik de auto uitlees dan krijg ik sowieso foutcode dat de huidige DSC er eentje is zonder ACC optie, dat lijkt me al niet goed ook als ze geprobeerd hebben de ACC uit te programmeren. Na onderzoek bleek dus ook dat de pomp die erop zit zonder ACC is.
Fouten die ik heb zijn oa. ABS, airbag, snelheidsmeter werkt niet, stuurbekrachtiging werkt niet, trailer module, etc. Bij aanschaf had ik verwacht dat het een CANbus fout zou zijn of kapotte DSC unit, maar het blijkt wat lastiger te zijn geworden. :|
Een andere monteur die ik ken was er zeker van dat de abs unit nooit gecodeerd hoeft te worden, zelfs bij Volvo hoeft dat nooit, maar ik begrijp dat dit bij bmw toch wat anders ligt?

petervk

Bericht door petervk » 26 jan 2022, 09:09

ptrkp schreef: 25 jan 2022, 20:58 Inderdaad, wat voor foutmeldingen zitten.
Als ze een DSC zonder ACC erin gezet hebben dan zouden ze ook 5DF de ACC er uit gecodeerd moeten zijn.
Aangezien ik ACC 5DF wilde hebben heb Ik mijn standaard DSC vervangen voor een DSC ACC 6851378 6851380 die is gelijk aan 34516851379 (origineel nummer +1)
Zo maar een andere DSC erin zetten gaat niet moet gecodeerd worden aan de auto.
Hoe kom je aan deze nummers en hoe weet je dan deze dezelfde is als het originele nummer van deze auto? Wanneer ik hetzelfde nummer pak, zou het waarschijnlijk niet nodig zijn deze in te leren, tenzij ze al getracht hebben de huidige pomp om te programmeren begrijp ik.
Wat is overigens software om bmw's te programmeren en in te leren en coderen? Ik ben mits de prijzen schappelijk zijn best bereid dit zelf aan te schaffen om zo eens wat te proberen.

Source

Bericht door Source » 26 jan 2022, 10:45

Je kan dat active cruise control gebeuren er wel uitprogrammeren + extra kosten maar dat kost gewoon geld en waarschijnlijk voor de verkoop niet interessant.
Pomp moet je, zoals ook hierboven gezegd, programmeren. Bij BMW werkt het gewoon anders net zoals een Mercedes. Is gewoon complex engineering vanuit Duitsland.
Laat het programmeren gewoon doen en dan met of zonder acc. Als het oog weg is dan moet je die ook nog kopen.
De winnende nummers zijn:

34 51 6852814 (recentste)
34 51 6851379
34 51 6799520
34 51 6795524
34 51 6797050
34 51 6797380 (oudste)

petervk

Bericht door petervk » 26 jan 2022, 11:28

Bedankt voor je bericht. Bedoel je dan echt programmeren van de DSC unit, of is het meer inleren/aanmelden van de unit. Dat lijkt me een verschil, de auto zonder ACC uitvoeren zou echt uit geprogrammeerd moeten worden.
Kan ik er op de een of andere manier achterkomen of de ACC uit geprogrammeerd is of dat deze nog gewoon origineel in de software "aan" staat?
Wat zou een goede software + adapter zijn om eventueel zelf de abs pomp in te leren en evt. de ACC te programmeren en dergelijke? Ik lees verhalen over INPA en DIS, maar dit lijken mij vrij oude pakketten en weet ook niet of deze de mogelijkheden bieden echt wat te programmeren of het alleen uitlezen en resetten betreft.
Ik repareer regelmatig auto's dus ben eventueel bereid zelf het nodige aan te schaffen aan apparatuur en software. Ben sowieso in het bezit van een delphi/autocom unit waarmee ik kan uitlezen/resetten en eea kan inleren. Maar voor meer mogelijkheden bereid mijn apparatuur uit te breiden.
Laatst gewijzigd door mieske90 op 27 jan 2022, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het qouten van een vorig bericht is onnodig en dus ook niet toegestaan

ptrkp

Bericht door ptrkp » 26 jan 2022, 15:10

petervk schreef: 26 jan 2022, 09:09 Hoe kom je aan deze nummers en hoe weet je dan deze dezelfde is als het originele nummer van deze auto? Wanneer ik hetzelfde nummer pak, zou het waarschijnlijk niet nodig zijn deze in te leren, tenzij ze al getracht hebben de huidige pomp om te programmeren begrijp ik.
Wat is overigens software om bmw's te programmeren en in te leren en coderen? Ik ben mits de prijzen schappelijk zijn best bereid dit zelf aan te schaffen om zo eens wat te proberen.
Gewoon uitgezocht welke ik moest hebben, je neem de zelfde auto vin en kijkt welke er dan staat bij de 5DF optie. En daarna een van eBay afgehaald.
Elke module moet gecodeerd worden op de auto.
petervk schreef: 26 jan 2022, 08:46 Het zou dus zomaar kunnen zijn dat ze geprobeerd hebben de ACC uit te programmeren, want de radarsensor in de bumper is ook weg.
De ACC sensor hadden ze waarschijnlijk kunnen laten zitten daar heeft de auto verder geen last van, ik heb een tijdje gereden met aangesloten ACC sensor voordat ik de DSC naar DSC ACC omgewisseld had, daar kwamen geen extra foutmeldingen van.
Maar als ik de auto uitlees dan krijg ik sowieso foutcode dat de huidige DSC er eentje is zonder ACC optie, dat lijkt me al niet goed ook als ze geprobeerd hebben de ACC uit te programmeren. Na onderzoek bleek dus ook dat de pomp die erop zit zonder ACC is.
Fouten die ik heb zijn oa. ABS, airbag, snelheidsmeter werkt niet, stuurbekrachtiging werkt niet, trailer module, etc. Bij aanschaf had ik verwacht dat het een CANbus fout zou zijn of kapotte DSC unit, maar het blijkt wat lastiger te zijn geworden. :|
De DSC is een belangrijke module die veel andere modules nodig hebben, dus als die niet goed gecodeerd is gaat het goed mis.
Een andere monteur die ik ken was er zeker van dat de abs unit nooit gecodeerd hoeft te worden, zelfs bij Volvo hoeft dat nooit, maar ik begrijp dat dit bij bmw toch wat anders ligt?
Bij BMW gaat dat niet op, moet gecodeerd worden.

Source

Bericht door Source » 26 jan 2022, 15:18

Het is al een paar keer eerder genoemd maar om de vraag te beantwoorden het moet echt geprogrammeerd worden. Kan je niet vergelijken met een Volvo, Vag, Ford, Psa enz.

Of de acc nog in de auto ergens staat dan moet je echt gaan spitten en dat is te technisch en zonde van de tijd.

ptrkp

Bericht door ptrkp » 26 jan 2022, 15:28

petervk

Bericht door petervk » 26 jan 2022, 16:12

Deze had ik interdaad zelf ook gevonden, artikelnummer heb ik hierboven ook bijgezet. Maar dit artikelnummer komt niet overeen met de pomp die er origineel op zou zitten of de nummers die "source" opgaf in vorige post. Als ik zelf zoek in de bmw catalogus krijg ik ook niet gevonden waar deze pomp origineel van zou zijn, dus ik heb geen idee of deze werkend te krijgen is op de mijne?
Laatst gewijzigd door Leen op 30 jan 2022, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.

Source

Bericht door Source » 26 jan 2022, 16:17

Vraag bij het demontage bedrijf het chassisnummer op dan check ik/wij het voor je.
Het demontage bedrijf kan deze vraag ook beantwoorden.

ptrkp

Bericht door ptrkp » 27 jan 2022, 00:46

petervk schreef: 26 jan 2022, 16:12 Deze had ik interdaad zelf ook gevonden, artikelnummer heb ik hierboven ook bijgezet. Maar dit artikelnummer komt niet overeen met de pomp die er origineel op zou zitten of de nummers die "source" opgaf in vorige post. Als ik zelf zoek in de bmw catalogus krijg ik ook niet gevonden waar deze pomp origineel van zou zijn, dus ik heb geen idee of deze werkend te krijgen is op de mijne?
Dit is de goede DSC voor een pre LCI.
De nummers die er origineel inzitten zal je niet vinden in de ETK, zoals is al eerder schreef is het nummer in de ETK het originele nummer wat af van fabriek in de auto zit het onderdeelnummer +1.

Als je je VIN bv in www.bimmercat.com en kijkt onder remmen en DSC dan zie je wat erin moet.

Afbeelding

petervk

Bericht door petervk » 27 jan 2022, 08:38

Het nummer van die pomp is anders dan het nummer wat er origineel op zou zitten (3 cijfers verschil). Dit pompnummer kan ik ook niet gevonden krijgen in bimmercat, dan krijg ik 0 resultaten. Ik heb van tevoren al gekeken welke nummers erop moeten dit zijn origineel 2 nummers zie eerste post.
Wat bedoel je precies met het onderdeelnummer + 1 wat je schrijft?

Ik ben er dus nog steeds niet zeker van dat de pomp die op onderdelen lijn staat past, heb een tijdje geleden al met het demontagebedrijf gebeld en die zeiden toen simpelweg, het nummer is niet hetzelfde dus wij weten niet 100% zeker dat het werkt. Heb gister wel nog het chassisnummer van donorauto opgevraagd.
Laatst gewijzigd door mieske90 op 27 jan 2022, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het qouten van een vorig bericht is onnodig en dus ook niet toegestaan

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”