530D xdrive 2007 geeft zelf gas bij?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Manny

530D xdrive 2007 geeft zelf gas bij?

Bericht door Manny » 07 jan 2022, 09:45

Tijdens rijden vanuit het niks reageerde mijn auto niet meer op gaspedaal. Gas indrukken gebeurde eerst niks na paar seconden pakte hij dan op. Ook al tijdje last van olie verbruik maar niet ernstig. Bij garage uit laten lezen. Diagnose turbo niet goed. Turbo vervangen. Olie verbruik opgelost maar andere storing niet. LLM vervangen maar storing blijft. Oude LLM terug gezet. Diagnose geeft nu aan EGR kapot. EGR vervangen storing blijft. EGR getest maar blijkt in orde. Oude EGR terug geplaatst. Krijgt geen goed signaal volgens garage. EGR in de software weg laten schrijven en EGR verwijderd. Maar nu komt het…. Storing lijkt verholpen en reageert weer perfect op gaspedaal maaaaar. Bij constante snelheid geeft de auto af en toe een beetje gas bij wat je voelt maar ook ziet in de brandstof verbruikmeter. Garage heeft geen idee? Wat zou dit kunnen zijn?.

ehombie

Re: 530D xdrive 2007 geeft zelf gas bij?

Bericht door ehombie » 07 jan 2022, 15:35

Men heeft graag dat iemand eerst een voorstel rondje doet in de betreffende forum kopje.

moeilijk te beoordelen zo...maar kijk eens naar live data van o.a. je gaspedaal, gasklep....of daar wat opvalt zoals jij het omschrijft.

succes
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Manny

Bericht door Manny » 07 jan 2022, 15:54

Bedankt. Ik zag het inderdaad. Ben nieuw hier en heb me zojuist even voorgesteld.
Ik zal bij de garage eens vragen of ze zie willen richten op gaspedaal en gasklep enz . In die richting gaan zoeken.
Het is heel irritant gevoel tijden het rijden. Net of iemand even het gaspedaal onder je uit trapt voor een seconde.

tom_il

Bericht door tom_il » 07 jan 2022, 16:27

Gasklep blijft normaal volledig openstaan bij een diesel ? Word alleen toe gezet wanneer hij word uitgeschakeld.
Diesel werkt met een overmaat aan lucht. Via de diesel inpuiting word het vermogen geregeld.
525d E61 2007 pre-LCI

ehombie

Bericht door ehombie » 07 jan 2022, 17:01

@tom-il : je hebt volgens mij gelijk. en nu je het zegt heb ik dit ook ooit eens keer gelezen...(heb me nog nooit zo verdiept in diesels).

Dit is nog wat ik zo snel kan vinden over de gasklep bij diesels (om nog enige twijfel weg te nemen)
-------------
Throttle valve (DK)
A throttle valve is necessary for all diesel engines equipped with a particulate filter system. The throttle valve chokes the intake air to ensure that the necessary increased exhaust-gas temperatures required for regeneration of the particulate filter are reached.

The throttle valve is closed, while the engine is switched off, this reduces the shaking of the engine during the switching off procedure. After the switching off of the engine, the throttle valve is opened again.
-------------
Gezien bovenstaande...slaat mijn eerdere bericht misschien nergens op. Want als je gaspedaal niet goed is, verwacht ik op zijn minst een foutcode.... (hier zitten nl 2 sensors in die elkaar controleren) even kort gezegd. Gaat je gasklep gek doen en je gaspedaal doet niks, dan had je het namelijk hier in kunnen zoeken....even kort door de bocht gezegd.

Als men het zo stelt dat vermogen geregeld door inspuiting, zou ik mogelijk beginnen met diagnose aspecten rondom rail pressure sensor, volumetric flow regulating valve of rail pressure control valve e.d....wanneer je "gaspedaal gevoel" optreed.
Maar ik denk dat je voor dit soort diagnose niet bij je huidige garage moet zijn...
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Manny

Bericht door Manny » 07 jan 2022, 17:32

Rare is dat van plotseling de storing .. vertraagd reageren op gaspedaal .. er een diagnose kwam van een defect EGR. die bleek niet kapot te zijn maar na welwijzeren en wegschrijven van de EGR was wel het grootste gedeelte van storing verholpen maar het .. zelf gas bij geven niet … kan het iets te maken hebben met een of ander dat een signaal geeft aan de EGR.?

ehombie

Bericht door ehombie » 07 jan 2022, 18:05

zou goed kunnen wbt het signaal...of dit een egr signaal is...geen idee...
misschien even een stapje terug Wat waren de foutcodes met omschrijving precies?

want een foutcode die zegt "egr defect" bestaat mijn inziens niet...dat is vaak een "foutcode interpretatie" zonder adequate diagnose. Als men ervaring heeft met een code in relatie tot wagen/oderdeel/symptomen kun je die conclusie misschien trekken zonder diagnose.

Dus misschien is het verstandig om e.a. eerst te testen rondom de egr. (zie stroomschema....+, massa signaal evt 5v ref signalen) door te simuleren en of aan te sturen afh. hoe goed dit is gedaan....kan men een conclusie trekken " egr defect".
E61 523i LCI verkocht

Manny

Bericht door Manny » 07 jan 2022, 19:46

Ik heb verder geen idee. Reparatie is gedaan door de garage en dit is wat ze me verteld hebben.
Ik bracht de auto bij hun met de klacht dat de auto met vertraging reageerde op het gaspedaal.
Eerste diagnose was storing turbo en LLM.
De turbo vervangen en de LLM. Na vervanging van de turbo en LLM was probleem niet opgelost. Dus oude LLM er weer op gezet. Toen kwam de storing EGR in beeld.
EGR vervangen maar storing bleef. was iets met dat er geen goed signaal bij de EGR kwam
Dus EGR weggeschreven en verwijderd om probleem op te lossen.
Grotendeels opgelost dus maar niet helemaal.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”