Melding "verhoogde accu ontlading" onverwacht opgelost

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
roelroel

Melding "verhoogde accu ontlading" onverwacht opgelost

Bericht door roelroel » 09 dec 2021, 18:27

Hallo,

Even een onderwerp dat zich nu eens vanzelf lijkt te hebben opgelost zonder ingewikkelde ingrepen etc.

Als regelmatig terugkerend onderwerp op dit forum heeft ook mijn E60 (550i 2007 LCi) bij koud weer vaak last van de melding "verhoogde accu onlading". Dit is voor meer E60 rijders een dikwijls ondoorgrondelijk fenomeen.

Het probleem speelde al geruime tijd en heeft me inmiddels twee nieuwe accu's, een nieuwe IBS en meerdere computer-uitlezingen opgeleverd, met dus ook behoorlijke kosten tot gevolg. Ook BMW Amsterdam, toch een dealerbedrijf met een "flagship-store" reputatie heeft er twee keer uitvoerig naar gekeken, zonder het probleem te kunnen herleiden.
Hun ruststroom/lekstroom meting leverde ook niets op. Na een minuut of 8 (ruwe schatting) zakt het amperage dusdanig laag (ik geloof minder dan 1 ampere, maar dat weet ik niet meer precies) dat de accu niet snel te hoog ontladen zou mogen zijn.

Toch lijkt het probleem eenvoudig te kunnen worden vermeden. Het viel me al vaker op dat een herstart, kort na de eerste -koude- start de melding deed verdwijnen. De motor heeft dan nog geen hele minuut gelopen, en het leek me onwaarschijnlijk dat de te hoog ontladen accu in die korte tijd opeens voldoende opgeladen zou zijn.

Nu heb ik sinds een paar dagen eens een andere startmethode gehanteerd. In plaats van met de voet op de rem direct de motor te starten druk ik eerst alleen het contact aan, wacht enkele seconden en start dan pas de motor. Dit werkt sinds een week ALTIJD, zonder uitzondering. De accu-melding heb ik niet meer gezien.

Had me een hoop geld en gedoe kunnen besparen, al blijft het vreemd dat die melding er überhaupt steeds was. Maar met een 14 jaar oude auto kun je wel eens wat verwachten.

Misschien is deze oplossing voor velen allang bekend, maar zo niet. Probeer het eens.

Groet, Roel.

ehombie

Re: Melding "verhoogde accu ontlading" onverwacht opgelost

Bericht door ehombie » 09 dec 2021, 19:27

Maak je veel korte ritjes? Keyless?
Laad je dynamo wel goed bij? Evt in geheimmenus te zien.
Ik heb wel eens gezien dat hij na 10 min/warme motor begint bij te laden. (Dynamo/regelaar werkt niet goed)
Maar was je wisselaar niet de boosdoener? Want soms is het ook gewoon een module die andere modules wakker houdt. M.a.g. Jouw probleem….

E6x reeks is pas na +/- 70min in slaap…in die tussentijd gebeurd er nog e.a. maar dat weet de dealer neem ik aan ook wel. 60mA is de streefwaarde uit mijn hoofd dacht ik. (Moet ik evt opzoeken)

Maar als het voor je nu werkt…is het ook goed.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

roelroel

Bericht door roelroel » 09 dec 2021, 22:16

Korte ritjes, maar ook langere stukken. kleine 40.000 km/jr. Daar ligt het denk ik niet aan. Keyless inderdaad.
Dynamo is prima, die is gecheckt en geeft in het menu tijdens het rijden gemiddeld 14,5 - 14,7 volt.
Wisselaar heb ik nog niet losgekoppeld, maar die was waarschijnlijk niet de boosdoener, al kan hij uiteraard invloed hebben.

Heb ook gelezen over een noodaccu voor het alarm. Dei zal ik ook wel hebben denk ik.
Voor nu werkt deze oplossing met het starten consequent goed. Hopelijk blijft dat zo.
's zomers sowieso geen problemen. Is dus toch iets met kou. ik denk i.c.m. het piekvermogen dat wordt gevraagd tijdens de start.

U-car

Bericht door U-car » 10 dec 2021, 10:37

Krijg je met het uitlezen codes op je keyless deurgrepen? Dat was bij mij de boosdoener.
Weliswaar een F10, maar wel dezelfde melding gehad en simpel te controleren.
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R

roelroel

Bericht door roelroel » 13 dec 2021, 10:18

Nee, die melding krijg ik niet. wel iets met stoelverstelling ook, maar die melding was eenmalig.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”